Vertrouwen met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Vertrouwen met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 14:17

Omdat mijn pony en ik totaal het vertrouwen in elkaar kwijt waren, ben ik met haar opnieuw begonnen met de basisprincipes van het springen. Na de winterstop van 5 weken eerst weer lekker met dressuur aan de gang gegaan, en ze liep dan ook ontzettend relaxed nageeflijk en los.
Ik heb wat balken neergelegd en daar stapte ze nog steeds relaxed overheen, zonder problemen en alsof ze er niet waren. Ook bleef ze netjes aan de teugel.

Maar in de draf racet ze weg, probeert ze aan te galopperen en wil ze wegspringen. Is dat angst of gewoon uitproberen? Want na een paar keer proberen gaat het wel redelijk goed, maar dan moet ik alsnog heel erg tegenhouden.

En weet iemand misschien nog wat andere oefeningen zonder echt te hoeven springen, maar meer om het vertrouwen terug te krijgen met de balken enzo? ;)

De dressuur is dus tiptop in orde, daar ligt het niet aan, want ze komt meteen terug in haar tempo op de hoefslag en loopt dan ook netjes nageeflijk zonder problemen

tammysammy

Re: Vertrouwen met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:20

Is moeilijk te beoordelen als je niet ziet hoe het paard zich beweegt op het moment dat het begint met proberen van galopperen. zijn er geen mensen op stal die advies hebben? of kunnen helpen...

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 19:21

Ik heb mijn pony bij mijn opa staan, en heb wel les in een groep maar dat is altijd dressuur. Ik zal kijken of ik een filmpje kan uploaden :)

Hier stapt ze in het begin gewoon lekker door, maar schiet ze in draf/galop verder
http://www.youtube.com/watch?v=YATaQUNCQ3I
Laatst bijgewerkt door MerleSimone op 31-01-11 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:28

Je kan proberen om de balken iets dichter bij elkaar te leggen, en er dan met een draf die heel erg onder het normale tempo van de pony zit erop af rijden. Anders kun je ook nog proberen, om eerste maar een balk neer te leggen, hier een paar keer overheen gaan, dan nog een balk erbij hier weer overheen gaan. Dit werkt het beste als je hulp hebt, want het is niet goed om steeds af te stappen omdat er dan teveel verandert. Het is ook slim om het op een volte te doen, omdat de pony dan ook erg op moet letten waar hij naar toe gaat, en hij is sneller weer terug bij de balk(en), waardoor de overgang voor hem minder duidelijk is. Het is natuurlijk erg moeilijk te beoordelen van achter de computer, maar ik hoop dat je er wat aan hebt! succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:30

Doe een keer wat anders met je balken dan alleen maar er overheen in een rijtje, maak balkenwerk leuk en interessant voor je pony.
Zoek op Youtube bv maar eens naar trailfilmpjes van westernruiters. Daar haal je vast inspiratie vandaan om er eens wat anders mee te doen zodat jullie samen het plezier en vertrouwen weer terugvinden.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 19:36

Dank jullie voor de reacties!

Sonja, wat bedoel je met die filmpjes? Heb je misschien een link, ik vind niets? :+

trouwens, filmpje staat in een post van me ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:45

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:52

Wauw!! Wat ziet dat er heerlijk rustig en beheerst uit! Heel knap!

Sonja schreef:
Kijk hier maar even voor een voorbeeld van wat wij met balkjes doen: http://www.youtube.com/watch?v=zvdKEpzjsCQ
Niet vergeten dat dit Worldshowkwaliteit is he ;) dat doe je niet binnen een week na.

Ts, probeer het eerst gewoon in stap en wanneer ze er van door schiet meteen terug nemen en weer op nieuw proberen. Misschien dat ze dan door krijgt dat het ook rustig kan :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 19:55

Jeetje, als mijn pony zo lekker zou lopen zou ik me afvragen of ze niet in slaap was gevallen :+
Ik zit er echt nog steeds naar te kijken, dat gaat mij nooit lukken :+

Zijn er trouwens nog speciale afstanden oid die de balken minimaal van elkaar af moeten liggen? Ik weet de afstanden wel voor een hindernis, maar verder niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:59

Ik zou met dingen als achteruit tussen balken ed gewoon lekker ruim beginnen. Leg ze gerust anderhalve meter van elkaar.
Voor figuren gewoon hele balklengtes gebruiken, het hoeft niet altijd 'pas' te liggen. Leer je pony juist om naar jouw aanwijzingen (ruimer, verzamelder) te luisteren om lekker uit te komen, dan snijdt het mes aan twee kanten.

Is mooi he, die beheersing :P

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 20:32

Okee, ik had ook al iets van iemand gehoord om 2 balken op ong 19 meter van elkaar af te leggen, en hier tussen te variëren in passen galop? Bedankt voor de reacties iig, hier kan ik wat mee! :D