Rug recht - Schouders naar achter - borst naar voren..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxLarella

Rug recht - Schouders naar achter - borst naar voren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 10:34

Wat me laatst op viel is dat doordat ik me handen op een andere manier hield (lichtpuntje) me paard veel meer begon te ontspannen en dus ook rustiger werd met alles..
Ik ben een tijdje met dit door gereden en daarna gelijk gestop..
Echter weet ik nou niet of dit wel de juiste manier is.. mijn handen stonden identiek naast elkaar.. (met ongeveer 15cm tussen beide handen.. boven de schouder van het paard...

_________________________________________________________________________________________

Wat heb ik gedaan.. ik ben foto's gaan bekijken van anky...en edward gal.. (grootse dressuur ruiters, ik weet het, ik ben nog geen eens B gestard!:=) maar gewoon ff om het beeld..

Afbeelding
Dit is een plaatje van edward gal.. Mij werd altijd gezegt dat ik me benen niet naar voren moet doen tijdens middendraf/uitstrekken.. hoe kijken jullie hiet tegen aan?! of hoe doen jullie/ ervaren jullie dit?!

Afbeelding
Plaatje anky, hier zie je lichtjes dat ze haar handen op dit punt (moment opname, maar toch gebeurd) niet op de zelfde hoogte heeft.. terwijl dit mij ook t hoofd ingedrukt word..

Wat is het definitie van mooi?!
Tegenwoordig moet je aan zoveel eisen voldoen.. dat sommige mensen vergeten wat goed en wat mooi is..
Ik zag op een wedstrijd dat een klein meisje met een kleine pony bijna uitgescholden werd door der ouders.. omdat ze niet de punten haalde die haar ouders wouden dat ze haalde..
Maakt het uit dat iemand zijn tenen iets uitgedrukt heeft.. of dat diegene zijn schouders iets laat zakken..
als het paard ook nagevelijk/ontspannen loopt wanneer je dit doet?

Nogmaals... hoe kijken jullie hier tegen aan?!
Don't kill the messenger, its just a question

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Rug recht - Schouders naar achter - borst naar voren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:40

Zolang je een paard kan rijden zonder het paard in de weg te zitten, is dat de juiste/goede manier. Je kan nog wel zo netjes en volgens de regels zitten, maar als je daarmee je paard gruwelijk in de weg zit. Wat heb je er dan aan? Als je zo netjes wilt zitten, dat je je helemaal verkrampt. Geen succes.

Overigens gaat het niet om moment opname, iedereen gebruikt wel eens een keer te veel binnen teugel, keer te veel of ongelijke druk, tenen naar buiten benen afsteken, etc. Het mag alleen geen continue beeld zijn, helaas zijn foto's wel moment opnames. Alleen als je ziet dat het op elke foto te zien, is er wel iets om aan te gaan werken.

Niemand is perfect, niemand rijd perfect, niemand zit perfect. Je kan wel trainen, oefenen om daar naar toe te gaan werken.

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 10:44

Quir schreef:
Zolang je een paard kan rijden zonder het paard in de weg te zitten, is dat de juiste/goede manier. Je kan nog wel zo netjes en volgens de regels zitten, maar als je daarmee je paard gruwelijk in de weg zit. Wat heb je er dan aan? Als je zo netjes wilt zitten, dat je je helemaal verkrampt. Geen succes.

Overigens gaat het niet om moment opname, iedereen gebruikt wel eens een keer te veel binnen teugel, keer te veel of ongelijke druk, tenen naar buiten benen afsteken, etc. Het mag alleen geen continue beeld zijn, helaas zijn foto's wel moment opnames. Alleen als je ziet dat het op elke foto te zien, is er wel iets om aan te gaan werken.

Niemand is perfect, niemand rijd perfect, niemand zit perfect. Je kan wel trainen, oefenen om daar naar toe te gaan werken.

dank je wel..
zeeer mooi verwoord..

Nu voel ik me een stuk beter...

Mijn struikel blok is.. is dat ik vaak (*proest*-altijd-) naar beneden kijk..
Ik weet dat dit niet bevordelijk is voor de achter hand van mijn paard.. maar toch kan ik me 10 keer voor me hoofd slaan om voor me uit te kijken.. hiihi:=

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:54

Netjes zitten is idd een leuk plaatje, ik ben mijn verzorgster die af en toe rijd aan het afleren om zo netjes te zitten. Ze heeft op haar vorige manege een of andere wedstrijdjes gereden netjes zitten (geen flauw idee hoe dat heet) Maar ik zie, gespannen benen (die gaan dus naar voren steken) tenen compleet naar buiten gedraaid zodra ze wil aansporen, holle rug, verkeerde manier van doorzitten ze kantelt haar bekken naar voren ipv naar achteren (ze klaagt altijd over rugpijn na het rijden). Ik merk het ook donders aan de pony, hoofd komt omhoog, hij gaat een holle rug trekken, loopt uit het spoor (voorbenen in de hoefslag achterbenen op de binnenhoefslag) Nu moet ik zeggen dat als onze muts onder het zadel staat hij duidelijk even aangeeft wat hem niet bevalt.

Ik heb dus liever dat ze wat minder mooi zit maar de pony ontspannen kan rijden en dat ze zelf zonder rugpijn van het dier afkomt. De houding van handen zoals jij beschrijft, hoge handen zijn wat directer, maar alles beter dan dat die handen of tegen de bekken aanligt, op het zadel steunen of langs de hals vastgeplakt zitten.
Ik ben echt geen dressuur ruiter ik was altijd een recreatieruiter en zelfs ik heb mijn fouten.(pianohanden, hak niet uitdrukken zulk soort dingen) Ik zoek liever de ontspanning bij het dier dan een "mooi" plaatje

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:02

Edward Gal geeft zelf ook aan dat hij niet zo'n mooie beenhouding heeft (snel kapstoktenen)
Wat dan ook nog zo is, is dat hij hartstikke lange benen heeft :+
Maar ook dit is toch een moment opname, en hij zit niet zijn paard in de weg :)

En dat met Anky, ze rijdt daar volgens mij een appuyement, waarbij het paard gebogen moet zijn.
Waarschijnlijk geeft ze daar net een ophouding, ook weer een moment opname en weer zit ze haar paard niet in de weg.

Je kan natuurlijk niet verwachten dat je altijd 100% goed op een paard kan zitten,
je zit op een bewegend beest, als je altijd maar perfect wilt zitten ga je je paard in de weg zitten.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:34

Ik denk dat je houding wel heel belangrijk is voor de beweging van het paard en of je je paard hindert (of niet). Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je gespannen en 'zo recht als een plank' op je paard zit. Je handen moeten bijvoorbeeld stil zijn ... ten opzichte van de paardenmond en dus niet vast staan op één plek. Een goed boek over houding en zit vind ik 'Wat beweegt de ruiter' van Anne Muller.

Daarbij komt dat Anky en Edward niet mijn grote voorbeelden zijn... Foto's zijn natuurlijk altijd moment opname's, maar het is ook een beetje een dooddoener. (Google even op deze ruiters en je ziet ook op andere foto's veel dezelfde dingen). Anky helt i.m.o. op deze foto tever naar achter, de lijn van oor-schouder-heup-enkel is niet recht. Edward idem dito. Als hij kapstok benen heeft, dan kunnen ze toch nog wel in de denkbeeldige lijn liggen van oor naar enkel? Om over de positie van de alle paardenbenen maar niet te spreken ... ;)

Dat ouders boos worden op hun kind ... tja, dat vind ik weer een andere discussie. Dat zie je helaas ook bij het voetbalveld, zwemles etc.

Natuurlijk zit niemand helemaal perfect, maar ik vind het wel heel erg belangrijk en denk dat een écht goede zit (en dan bedoel ik dus niet: borst vooruit en rug (kaars)recht) wel een essentieel onderdeel is van rijden.

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 11:36

BlueStar schreef:
Netjes zitten is idd een leuk plaatje, ik ben mijn verzorgster die af en toe rijd aan het afleren om zo netjes te zitten. Ze heeft op haar vorige manege een of andere wedstrijdjes gereden netjes zitten (geen flauw idee hoe dat heet) Maar ik zie, gespannen benen (die gaan dus naar voren steken) tenen compleet naar buiten gedraaid zodra ze wil aansporen, holle rug, verkeerde manier van doorzitten ze kantelt haar bekken naar voren ipv naar achteren (ze klaagt altijd over rugpijn na het rijden). Ik merk het ook donders aan de pony, hoofd komt omhoog, hij gaat een holle rug trekken, loopt uit het spoor (voorbenen in de hoefslag achterbenen op de binnenhoefslag) Nu moet ik zeggen dat als onze muts onder het zadel staat hij duidelijk even aangeeft wat hem niet bevalt.

Ik heb dus liever dat ze wat minder mooi zit maar de pony ontspannen kan rijden en dat ze zelf zonder rugpijn van het dier afkomt. De houding van handen zoals jij beschrijft, hoge handen zijn wat directer, maar alles beter dan dat die handen of tegen de bekken aanligt, op het zadel steunen of langs de hals vastgeplakt zitten.
Ik ben echt geen dressuur ruiter ik was altijd een recreatieruiter en zelfs ik heb mijn fouten.(pianohanden, hak niet uitdrukken zulk soort dingen) Ik zoek liever de ontspanning bij het dier dan een "mooi" plaatje

Ja inderdaad.. ik vind dat als een paard lekker loopt, dat je dat kan verfijnen door bij je zelf ook het 1 en ander te verbeteren.. je raakt overigens nooit uitgeleerd... en ik hoor altijd van me instructeur dat anky ook niet met goud in der handen geboren is.. en dat zelfs zij nog elke dag bij leerd :(:) ..

@ Essie_blue: Ik denk altijd tijdens het rijden van.. ooh P**P, gaan me tenen weer.. hahaha.. je kan nog net niet je jas er aan op hangen.. hahaha..
Je kan inderdaad niet altijd verwachten dat je 100% op je paard zit, helemaal met je eens..
buiten het feit dat ik een perfectionist ben.. en altijd naar de perfectie streef.. dat ik mezelf vaak op de rem moet zetten.. :+ gelukkig heb ik nu iemand die me daar bij helpt.. hahahaha

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 11:40

Phillipa schreef:
Ik denk dat je houding wel heel belangrijk is voor de beweging van het paard en of je je paard hindert (of niet). Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je gespannen en 'zo recht als een plank' op je paard zit. Je handen moeten bijvoorbeeld stil zijn ... ten opzichte van de paardenmond en dus niet vast staan op één plek. Een goed boek over houding en zit vind ik 'Wat beweegt de ruiter' van Anne Muller.

Daar ga ik dan even naar op zoek.. weet je ook waar ik deze vinden kan?!
ik ben meer een cross type.. maaaaaar.. dressuur is toch altijd de basis van het hele plaatje..

Phillipa schreef:
Dat ouders boos worden op hun kind ... tja, dat vind ik weer een andere discussie. Dat zie je helaas ook bij het voetbalveld, zwemles etc.

Ja inderdaad.. dat is ook zo.. alleen wel jammer dat er hier dan nog een levend wezen bij betrokken word.. :n

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:45

Laatst bijgewerkt door Phillipa op 30-01-11 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:46

lol de ellende dat tenen naar buiten steken heet, heeeeel herkenbaar.
Ik heb wel gemerkt dat je dat sneller doet als je veel aanspoort met je hak tijdens het aansporen wil je de achterkant gebruiken en draai je automatisch je tenen naar buiten, probeer eens met de binnenkant van je kuit aan te sporen (dus het deel wat al tegen je paard aanligt) dit is eigenlijk bij mij al de normale manier van aansporen als ik een spoor draag. Op die manier prik je niet steeds en wanneer nodig draai ik de hak iets naar binnen tijdens het kuit aansporen.

tijdens het versturen zag ik het laatste bericht

http://www.akasha-rijkunst.nl/
hier de link van Anne Mulder alleen van het boek leer je al een hoop.

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:48

Niemand zit natuurlijk perfect. Daarbij komt bij dat - denk ik - veel mensen een ander beeld hebben van een 'perfecte' houding. Het komt vaak wel ongeveer op hetzelfde neer, maar mensen kijken daar toch anders tegenaan. Wat de een een mooie houding vindt, kan de de ander veel problemen geven. Bijvoorbeeld, dat iemand sterk in zijn handen is (maar niet het paard bijzonder hinderd) en dat iemand anders daar grote problemen mee heeft en zelf met halve waslijnteugels rijdt.

En van Anky is idd een moment opname. Als mensen van mij af en toe een moment opname maken, schrik ik er soms zelf van :+ Nouja, dat ook weer niet, maar soms dat ik denk, deed ik dat nou? :')

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 11:50

Phillipa schreef:

me vriend doet me wat.. (hij is niet duur..)..
aangezien er met me volgende salaris weer een paarden boek bij komt.. :=
Dank je wel voor je reactie!!!

@ bluestar..
Thanks.. Ik ga vandaag na me werk gelijk naar stal.. ik zal er aan denken...:=

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 11:54

Jatoby schreef:
Niemand zit natuurlijk perfect. Daarbij komt bij dat - denk ik - veel mensen een ander beeld hebben van een 'perfecte' houding. Het komt vaak wel ongeveer op hetzelfde neer, maar mensen kijken daar toch anders tegenaan. Wat de een een mooie houding vindt, kan de de ander veel problemen geven. Bijvoorbeeld, dat iemand sterk in zijn handen is (maar niet het paard bijzonder hinderd) en dat iemand anders daar grote problemen mee heeft en zelf met halve waslijnteugels rijdt.

En van Anky is idd een moment opname. Als mensen van mij af en toe een moment opname maken, schrik ik er soms zelf van :+ Nouja, dat ook weer niet, maar soms dat ik denk, deed ik dat nou? :')

Ja inderdaad.. bij veel foto's van mij zie ik dat ik in het bos gewoon met een ''waslijnteugel'' rij.. maar vaak in de bak met toch wel een strenge hand als ik stelling vraag..
Ik ben nu op een punt dat me paard bij een bocht zelf de stelling aan neemt( ookal weet ik niet of dit wel goed is :=) zodat ik gewoon alleen me hand opzij hoef te doen.. en weer terug...
En als ik dan echt een wending wil maken na de bocht of op een lange zijde.. dan draai ik me lichaam iets.. en weet zij al genoeg..

Ik heb foto's terug gekeken van 1.5 jaar geleden naar nu.. dan mag ik wel zeggen dat ik dressuurmatig er zeker op vooruitgegaan ben :+ voor de geintresseerde kan ik die foto's wel plaatsen.. (schaam me wel diep voor de eerste foto's) hahahaha

sarah__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:26

Ik vind die bitten al vreselijk om te zien...kan er echt niet tegen |(

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 13:54

pony_girl95 schreef:

Waarom kan je daar niet tegen? :roll:

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:58

xxLarella schreef:
pony_girl95 schreef:

Zo iets heet "Penny meisje". :))
Daar is alles sielugh.

xxLarella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 14:29

Citaat:

Citaat:
Zo iets heet "Penny meisje". :))
Daar is alles sielugh.

Hahaha.. vandaaaar :+

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 15:46

Dit is inderdaad een leerzaam boek voor houding en zit!

BlueStar schreef:
lol de ellende dat tenen naar buiten steken heet, heeeeel herkenbaar.
Ik heb wel gemerkt dat je dat sneller doet als je veel aanspoort met je hak tijdens het aansporen wil je de achterkant gebruiken en draai je automatisch je tenen naar buiten, probeer eens met de binnenkant van je kuit aan te sporen (dus het deel wat al tegen je paard aanligt) dit is eigenlijk bij mij al de normale manier van aansporen als ik een spoor draag. Op die manier prik je niet steeds en wanneer nodig draai ik de hak iets naar binnen tijdens het kuit aansporen.

tijdens het versturen zag ik het laatste bericht

http://www.akasha-rijkunst.nl/
hier de link van Anne Mulder alleen van het boek leer je al een hoop.