Paard ongeconcentreerd = geen rem/stuur.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Paard ongeconcentreerd = geen rem/stuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 23:57

Ik heb een leuk paard, en heb ook les. Maar gezien dit probleem zich niet altijd voordoet, en al helemaal niet tijdens een priveles, vraag ik het hier.
Nu is het zo dat als hij ongeconcentreert is, bijvoorbeeld omdat er vreemde paarden in de bak zijn, dat de rem/stuur letterlijk verdwijnt.
Hij is van nature erg voorwaarts, en normaal reageert hij heel snel op hulpen. Maar als hij er niet bij is, dan duurt het even voordat hij het doorheeft.

Ik reageer al op de momenten dat zijn oren naar voren vliegen door een beenhulp(je) te geven, hierop reageert hij door zijn oren weer opzij te richten en de aanleuning weer op te zoeken.
Maar het probleem zit hem in het moment dat de concentratie verdwijnt tot de echt concentratie terug is. In die tussentijd, en dat kan zomaar 5-10 seconden duren, reageert hij niet op been en teugelhulpen. Op stemhulpen ietsjes maar niet genoeg.

Aan de longe doet dit probleem zich ook voor, en bij minder ervaren ruiters misbruikt hij dit 'trucje' echt door gewoon helemaal zijn gang te blijven gaan.

Verder is het een paard die de hulpen goed kent, wel is hij wat onzeker, scheef en mist hij balans. (maar dat is een bekend probleem en daar word aan gewerkt).

Ik dacht zelf aan kilometers maken, hij is 12 maar mist de ervaring.
Mijn gevoel is dat het wel al langzaam minder word, maar misschien hou ik mezelf voor de gek.

Vandaar, alle tips zijn welkom!

(oh en hij staat elke dag op de wei met vriendjes, en met rijden wissel ik veel af omdat het anders voor beiden niet leuk is).

Air

Re: Paard ongeconcentreerd = geen rem/stuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:02

Wat voor hulpen geef je wanneer hij zijn concentratie niet meer bij jou heeft?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:18

Ik heb ook zo'n druiloor van ja, inmiddels 12. Als we echt heel gefocust slangevoltes gaan rijden, dan wil het wel eens lukken om de concentratie te krijgen. Ik heb al vanalles geprobeerd, want hij is 10 jaar in mijn bezit. Ik volg dit topic met interesse!
Met mijn paard heb ik wedstrijden maar opgegeven. Het gaat hem niet worden. Zeker binnen niet. Op concoursen werk ik wel toe naar concentratie ook voor mezelf. We vinden het echter allebei niet leuk.

Probleem bij ons is ook dat het zich versterkt bij mij. Ik kan zelf al niet erg concentreren en als hij maar denkt dat ie er onder uit kan, dan doet ie dat. Ik kan het ook niet laten om even te kijken. :+ Helemaal fout!

spendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:51

Ik zou je paard vooral proberen met zijn concentratie bij jou te houden door oefeningen op zijn niveau te rijden. Als je paard zich moet concentreren op de oefeningen die jij met je paard rijd dan kan hij niet of moeilijk zijn concentratie op andere paarden zetten. Rijd dus oefeningen die moeilijk genoeg zijn voor je paard.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:07

Pentax schreef:
Ik reageer al op de momenten dat zijn oren naar voren vliegen door een beenhulp(je) te geven, hierop reageert hij door zijn oren weer opzij te richten en de aanleuning weer op te zoeken.
Maar het probleem zit hem in het moment dat de concentratie verdwijnt tot de echt concentratie terug is. In die tussentijd, en dat kan zomaar 5-10 seconden duren, reageert hij niet op been en teugelhulpen. Op stemhulpen ietsjes maar niet genoeg.

Als je direct reageert, dus zodra je de aanleuning kwijt bent of zijn oren niet meer opzij gericht zijn, is hij dan alsnog 5-10sec 'stuurloos'? Of reageert hij dan wel direct?

Als je les hebt gebeurt het niet zeg je, maar dan is er toch ook wel regelmatig afleiding om jullie heen? Mensen die voorbij lopen, andere paarden in de bak/voorbij lopen, geluiden etc. Ik denk dat het dan niet gebeurt omdat je dan zelf geconcentreerder bent en je paard daarmee ook continu zijn contratie vraagt en bij je houdt in de oefeningen die je doet. Ik neem aan dat je ook tips hebt gevraagd aan je instructeur, wat heeft die erover gezegd?

Hoe lang rijd je normaal gesproken als je geen les hebt? Heb je al eens geprobeerd om maar heel kort te rijden en daarbij zelf heel geconcentreerd je oefeningen af te werken zoals in de les (en geen enkel 'heel rondje' op de hoefslag te rijden)? Dan geef je hem eigenlijk gewoon niet de kans om zijn aandacht op iets anders te richten omdat hij alle aandacht nodig heeft bij wat jij van hem vraagt. Kan best zijn dat je dan de concentratie wel kunt behouden samen, als het goed gaat kun je gaan proberen om de tijdsduur uit te bouwen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 16:16

Nou tijdens de les word er gebruik gemaakt van prive tijd in de bak zonder andere paarden/muziek noem maar op. En de bak zelf vind hij niet spannend.
Hij reageert heel heftig op andere paarden (niet gemeen, maar meer 'wat moet ik nú nou doen?').

De lessen zijn ook over het algemeen langer dan dat ik normaal zelf rij.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:53

Ik ben ook wel benieuwd naar een preciezere omschrijving van het gegeven "stuur/beenloos zijn". Wat is de exacte reactie? Wanneer je stelling vraagt, spant je paard dan kaak en halslijn aan en weigert naar binnen te kijken, of gaat het alleen moeilijker? Duwt hij ook tegen een van je benen met zijn buik? Wellicht heb ik er overheen gelezen, maar hoe reageert hij op een tik met de zweep nadat een beenhulp niet geholpen heeft?

Het is denk ik belangrijk dat elk signaal dat je aan hem geeft ook een reactie oplevert. Probeer dus altijd een reactie uit te lokken. Wanneer je die met geen mogelijkheid kunt krijgen, zou ik in die paar seconden van concentratieverlies ook géén signaal geven, maar negeren, zodat er geen afstomping plaatsvindt. Wanneer je paard uit zichzelf ontspant nadat hij ziet dat er "niets" aan de hand is (dit leermoment wil je bereiken), zou ik belonen en verder rijden zodat er gewenning optreedt. Maar het is lastig om advies te geven zonder de reactie die je paard op andere paarden heeft goed te kunnen inbeelden.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:34

Pentax schreef:
Nou tijdens de les word er gebruik gemaakt van prive tijd in de bak zonder andere paarden/muziek noem maar op. En de bak zelf vind hij niet spannend.
Hij reageert heel heftig op andere paarden (niet gemeen, maar meer 'wat moet ik nú nou doen?').
De lessen zijn ook over het algemeen langer dan dat ik normaal zelf rij.

Dus het 'ongeconcentreerd' zijn uit zich alleen maar in situaties rondom andere paarden? En jij hebt het idee dat ie niet weet hoe hij met die paarden om moet gaan? In dat geval is het belangrijk om daarmee aan de slag te gaan, zodat hij de omgang met andere paarden / in de nabijheid van andere paarden lopen normaal gaat vinden.
Heb je hem aan de hand goed onder controle? Dan veel gaan wandelen met hem en daarbij andere paarden opzoeken en steeds dichter bij andere paarden in de buurt gaan lopen (uiteraard wel op veilige afstand).
Loopt hij wel met andere paarden in wei/paddock? Hoe gedraagt hij zich in die kudde?

Zou je mijn vorige vragen ook (duidelijker) willen beantwoorden?