Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
angelzambezi schreef:hoihoi!
ohwja nog een vraagje... ik heb zelf nooit geleerd om een pony naar binnen te laten kijken (ja een beetje raar maarja).
maar nu is mijn pony zo recht als een plankie, hoe kan ik haar beste leren m naar binnen te kijken?
hebben jullie tips wat ik het beste kan doen?
ohw ja misschien makkelijk om te weten:
het is een heethoofd, en een merrie.
Mvg angelzambezi

tamary schreef:Plankie = stijf en dus spierpijn. Terug naar de basis qua rijden en pony soepel krijgen voordat je weer met springen en wedstrijden gaat beginnen. Osteo is ook goede optie.
angelzambezi schreef:tamary schreef:Plankie = stijf en dus spierpijn. Terug naar de basis qua rijden en pony soepel krijgen voordat je weer met springen en wedstrijden gaat beginnen. Osteo is ook goede optie.
Osteo hebben we al geprobeert maar het nadeel is dat je haar dan 2 weken moet laten staan.. en dat het weer terug komt. ook hebben we acro puntuur geprobeert
angelzambezi schreef:tamary schreef:Plankie = stijf en dus spierpijn. Terug naar de basis qua rijden en pony soepel krijgen voordat je weer met springen en wedstrijden gaat beginnen. Osteo is ook goede optie.
Osteo hebben we al geprobeert maar het nadeel is dat je haar dan 2 weken moet laten staan.. en dat het weer terug komt. ook hebben we acro puntuur geprobeert
tamary schreef:Plankie = stijf en dus spierpijn. Terug naar de basis qua rijden en pony soepel krijgen voordat je weer met springen en wedstrijden gaat beginnen. Osteo is ook goede optie.
Janedieene schreef:angelzambezi schreef:hoihoi!
ohwja nog een vraagje... ik heb zelf nooit geleerd om een pony naar binnen te laten kijken (ja een beetje raar maarja).
maar nu is mijn pony zo recht als een plankie, hoe kan ik haar beste leren m naar binnen te kijken?
hebben jullie tips wat ik het beste kan doen?
ohw ja misschien makkelijk om te weten:
het is een heethoofd, en een merrie.
Mvg angelzambezi
Je moet je binnenhand naar binnen zetten in de hoeken en bochten, en je binnen been aanduwen, zodat heb paard van boven er rond uitziet.
zo zegmaar:
janouk schreef:Zijn er de laatste weken/maanden veranderingen in de dagelijkse behandeling van het paard?
- minder los buiten?
- minder beweging?
- teveel voer?
Als je paard in de winter minder buiten komt, minder beweging krijgt en nog steeds veel voer; dan worden ze 'lastig' omdat ze teveel energie over hebben.
Dus lekker paard een paar uur per dag naar buiten, meer bewegen en minder voeren. Dat zorgt al snel voor minder kabouters in de bak.
listiglistje schreef:Er is maar 1 oplossing en dat is goed les nemen, zodat je leert een paard nageefelijk
te rijden en weet hoe je stelling en buiging moet vragen![]()
Pony is een plank door slechte rijderij, niet gek dat hij in zijn lijf problemen krijgt....dat gaat van kwaad tot erger!
Je pony moet nageefelijk zijn, goed over de rug-en door zijn lijf lopen en kunnen inbuigen, daar is de ruiter verantwoordelijk voor....
marieke1983 schreef:Leg de schuld niet bij je pony, maar dat doe je volgensmij ook niet. Een pony/ paard is kei hard (prooidier) en pikt veel, totdat hij echt last krijg en dit de enige manier is jou te laten merken dat hij ergens last van heeft.
Het rechtrichten is meer dan in de hoeken de lengtebuiging vragen. Ik raad je aan eens een kijkje te nemen op http://www.paardenbegrijpen.nl. Hier staan veel oefeningen op die je kunnen helpen, maaaaaar begin bij het begin!! Voltes: lengtebuiging verkrijgen, juist ondertreden van het binnenachterbeen en het paard op zijn eigen benen laten lopen. Voel je veel druk in je handen terugkomen? Dan zit er bij de achterhand iets niet goed.
Zoals al gezegd: als je paard na de osteobehandeling tijdens het rijden weer last krijgt ligt daar het probleem. Als het goed is heeft de osteopaat ook je zadel nagekeken? Evt. bij een volgende behandeling vragen of hij ook naar het rijden wil kijken (hoewel ik er vanuit ga dat dit is gedaan, omdat je hem/ haar naar aanleiding van problemen bij het rijden hebt benaderd).
Je pony heeft, door zijn klachten, ook 'last' van het ruitergewicht nu. Ik raad je aan vooral de oefeningen vanaf de grond te doen. Geef hem de kans zijn spieren te stretchen en sterker te maken, zonder ook nog eens een ruiter te moeten dragen. Je zult zien dat je ontzettend veel profijt van deze manier van werken zult krijgen!! Ik weet niet waar je woont? Maar je kunt eens een keer een les nemen van een instructeur rechtrichten (terug te vinden op paardenbegrijpen.nl), ik weet zéker dat zij je verder kunnen helpen!