E-pony ineens aan het veranderen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

angelzambezi

E-pony ineens aan het veranderen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 22:35

hoihoi!

ik heb een E-pony van 7,5 jaar. ik doe met haar springen en dressuur, eerst ging het allemaal prima.
Maar nu vanaf een paar weken geleden is ze zeer irritant geworden, Bijv:
- Op wedstrijd bij het losrijden heel goed doen en in de proef bit vast pakken en hard weg rennen enzo.
- Op de springles de eerste hinderins kei hard er op af gaan en dan ineens stoppen waardoor ik eraf lig. (en dan daarna normaal eroverheen gaan)
- En in de bak waar ze minstens 3x per week komt, ineens kabouters ziet waardoor ik alleen maar kan galloperen of stilstaan waardoor ze meteen rechtop staat.

ohwja nog een vraagje... ik heb zelf nooit geleerd om een pony naar binnen te laten kijken (ja een beetje raar maarja).
maar nu is mijn pony zo recht als een plankie, hoe kan ik haar beste leren m naar binnen te kijken?

hebben jullie tips wat ik het beste kan doen?
ohw ja misschien makkelijk om te weten:
het is een heethoofd, en een merrie.

Mvg angelzambezi

marjolein_el

Re: E-pony ineens aan het veranderen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:39

Klinkt zoals mijn probleem. Ik heb D pony van precies dezelfde leeftijd. De dingen die ze doet zijn anders, maar ook van dat irritante klieren.

Ik ga een afspraak met osteopaat maken, misschien ook idee voor jou? Omdat het zo ineens is dat ze dit doen, kan er misschien iets niet lekker zitten in haar lichaam?

Maar het is natuurlijk ook een puberleeftijd, dus dit zal ook meespelen.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:40

misschein dat je steeds meer van haar vraagt?en het voor haar moelijk gaat worden, en dat ze je daardoor gaat uitproberen?

Jessy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:46

Vervelend, maar herkenbaar. Ik heb een pony van ongeveer dezelfde leeftijd die ook opeens allerlei streken uithaalt wat ze voorheen ook nooit deed. Misschien indd aan het puberen.
Ben je onlangs van voer veranderd? Bij die van mij denk ik dat daar de oorzaak zit.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:46

Dit is niet ineens, het begint nu pas echt op te vallen. Meestal een kwestie van consequent aanpakken, heel gericht ongewenst gedrag hard afstraffen(en dat hoeft niet te betekenen tot moes slaan!) en goed gedrag belonen. En vooral hier geen onduidelijkheden over laten bestaan, jij bent de baas en jij stelt de regels op. Maar je zal ook er heel zeker voor moeten zorgen dat hij hoe dan ook deze regels naleeft en dat deze niet van dag tot dag anders zijn.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:48

angelzambezi schreef:
hoihoi!

ohwja nog een vraagje... ik heb zelf nooit geleerd om een pony naar binnen te laten kijken (ja een beetje raar maarja).
maar nu is mijn pony zo recht als een plankie, hoe kan ik haar beste leren m naar binnen te kijken?

Mvg angelzambezi

Je moet je binnenhand naar binnen zetten in de hoeken en bochten, en je binnen been aanduwen, zodat heb paard van boven er rond uitziet.

zo zegmaar:

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:49

Plankie = stijf en dus spierpijn. Terug naar de basis qua rijden en pony soepel krijgen voordat je weer met springen en wedstrijden gaat beginnen. Osteo is ook goede optie.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:51

Wat dacht je van les?

angelzambezi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 22:53

tamary schreef:
Plankie = stijf en dus spierpijn. Terug naar de basis qua rijden en pony soepel krijgen voordat je weer met springen en wedstrijden gaat beginnen. Osteo is ook goede optie.

Osteo hebben we al geprobeert maar het nadeel is dat je haar dan 2 weken moet laten staan.. en dat het weer terug komt. ook hebben we acro puntuur geprobeert

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:56

angelzambezi schreef:
tamary schreef:

Osteo hebben we al geprobeert maar het nadeel is dat je haar dan 2 weken moet laten staan.. en dat het weer terug komt. ook hebben we acro puntuur geprobeert

Dan komt het er tijdens het rijden terug in. Heb je ook oefeningen en instructie gekegen voor na de behandelingen?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:03

Er is maar 1 oplossing en dat is goed les nemen, zodat je leert een paard nageefelijk
te rijden en weet hoe je stelling en buiging moet vragen ;)

Pony is een plank door slechte rijderij, niet gek dat hij in zijn lijf problemen krijgt....dat gaat van kwaad tot erger!
Je pony moet nageefelijk zijn, goed over de rug-en door zijn lijf lopen en kunnen inbuigen, daar is de ruiter verantwoordelijk voor....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:04

angelzambezi schreef:
tamary schreef:

Heel mooi dat het terugkomt want dan heb je het probleem te pakken! EN kun je er dus makkelijk wat aan doen.
Laat het zadel ook controleren door een goede zadelmaker, ga op zoek naar goede instructie die je leert een paard soepel te maken en wat de juiste ontspanning is en laat de osteo nog een keer komen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 05:04

Zijn er de laatste weken/maanden veranderingen in de dagelijkse behandeling van het paard?
- minder los buiten?
- minder beweging?
- teveel voer?

Als je paard in de winter minder buiten komt, minder beweging krijgt en nog steeds veel voer; dan worden ze 'lastig' omdat ze teveel energie over hebben.
Dus lekker paard een paar uur per dag naar buiten, meer bewegen en minder voeren. Dat zorgt al snel voor minder kabouters in de bak.

angelzambezi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 08:44

tamary schreef:

Osteo hebben we al geprobeert maar het nadeel is dat je haar dan 2 weken moet laten staan.. en dat het weer terug komt. ook hebben we acro puntuur geprobeert[/quote]
Dan komt het er tijdens het rijden terug in. Heb je ook oefeningen en instructie gekegen voor na de behandelingen?[/quote]
bij osteo wel, we moesten mn pony onderin laten lopen en veel stappen. en bij de acro punctuur hebben we helemaal niks gekregen...

angelzambezi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 08:45

Janedieene schreef:
angelzambezi schreef:
hoihoi!

Mvg angelzambezi

Je moet je binnenhand naar binnen zetten in de hoeken en bochten, en je binnen been aanduwen, zodat heb paard van boven er rond uitziet.

zo zegmaar:

Afbeelding

oke bedankt ga het proberen! :D

angelzambezi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 08:47

janouk schreef:
Zijn er de laatste weken/maanden veranderingen in de dagelijkse behandeling van het paard?
- minder los buiten?
- minder beweging?
- teveel voer?

Als je paard in de winter minder buiten komt, minder beweging krijgt en nog steeds veel voer; dan worden ze 'lastig' omdat ze teveel energie over hebben.
Dus lekker paard een paar uur per dag naar buiten, meer bewegen en minder voeren. Dat zorgt al snel voor minder kabouters in de bak.

Zambezi komt gewoon buiten want als we haar op stal houden, word ze gek. het voer is gewoon het zelfde als in de zomer :)

angelzambezi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 08:48

stoer schreef:
Wat dacht je van les?

hmmm ik denk dat ik daar niet op in ga..... ik rijd 4x per week onder beleiding :)

angelzambezi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 08:50

tamary schreef:

Oke, we hebben nou een wedstrijd stop. (is bij iedereen geloof k) en dan gaan we er hard aan werken :)

angelzambezi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 08:53

listiglistje schreef:
Er is maar 1 oplossing en dat is goed les nemen, zodat je leert een paard nageefelijk
te rijden en weet hoe je stelling en buiging moet vragen ;)

Pony is een plank door slechte rijderij, niet gek dat hij in zijn lijf problemen krijgt....dat gaat van kwaad tot erger!
Je pony moet nageefelijk zijn, goed over de rug-en door zijn lijf lopen en kunnen inbuigen, daar is de ruiter verantwoordelijk voor....

Oke nou, naargegefelijk doet ze goed! ik probeer altijd zo laag en rond mogelijk te beginnen. Ook een nadeel is dat ik Zambezi nu niet zo goed kan longeren, we hebben namelijk nog geen bak bij ons thuis. Zomer kan ik dat wel en gaat het ook beter met het inbuigen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 08:53

tamary schreef:

Enige goede antwoord! Les gaan nemen om je pony weer beter in zijn lijf te krijgen.
Wat betreft de stelling, als je wedstrijden rijd, heeft dat dan nooit op je protocol gestaan?
Pony moet meer buigen? Daarnaast is het eigenlijk ook onmogelijk om met een zo stijve pony een goede springwed strijd te rijden.
Dus les nemen, gebruik voorlopig je inschrijfgeld voor goed les.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 08:56

Leg de schuld niet bij je pony, maar dat doe je volgensmij ook niet. Een pony/ paard is kei hard (prooidier) en pikt veel, totdat hij echt last krijg en dit de enige manier is jou te laten merken dat hij ergens last van heeft.

Het rechtrichten is meer dan in de hoeken de lengtebuiging vragen. Ik raad je aan eens een kijkje te nemen op http://www.paardenbegrijpen.nl. Hier staan veel oefeningen op die je kunnen helpen, maaaaaar begin bij het begin!! Voltes: lengtebuiging verkrijgen, juist ondertreden van het binnenachterbeen en het paard op zijn eigen benen laten lopen. Voel je veel druk in je handen terugkomen? Dan zit er bij de achterhand iets niet goed.

Zoals al gezegd: als je paard na de osteobehandeling tijdens het rijden weer last krijgt ligt daar het probleem. Als het goed is heeft de osteopaat ook je zadel nagekeken? Evt. bij een volgende behandeling vragen of hij ook naar het rijden wil kijken (hoewel ik er vanuit ga dat dit is gedaan, omdat je hem/ haar naar aanleiding van problemen bij het rijden hebt benaderd).

Je pony heeft, door zijn klachten, ook 'last' van het ruitergewicht nu. Ik raad je aan vooral de oefeningen vanaf de grond te doen. Geef hem de kans zijn spieren te stretchen en sterker te maken, zonder ook nog eens een ruiter te moeten dragen. Je zult zien dat je ontzettend veel profijt van deze manier van werken zult krijgen!! Ik weet niet waar je woont? Maar je kunt eens een keer een les nemen van een instructeur rechtrichten (terug te vinden op paardenbegrijpen.nl), ik weet zéker dat zij je verder kunnen helpen!

angelzambezi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 09:20

marieke1983 schreef:
Leg de schuld niet bij je pony, maar dat doe je volgensmij ook niet. Een pony/ paard is kei hard (prooidier) en pikt veel, totdat hij echt last krijg en dit de enige manier is jou te laten merken dat hij ergens last van heeft.

Het rechtrichten is meer dan in de hoeken de lengtebuiging vragen. Ik raad je aan eens een kijkje te nemen op http://www.paardenbegrijpen.nl. Hier staan veel oefeningen op die je kunnen helpen, maaaaaar begin bij het begin!! Voltes: lengtebuiging verkrijgen, juist ondertreden van het binnenachterbeen en het paard op zijn eigen benen laten lopen. Voel je veel druk in je handen terugkomen? Dan zit er bij de achterhand iets niet goed.

Zoals al gezegd: als je paard na de osteobehandeling tijdens het rijden weer last krijgt ligt daar het probleem. Als het goed is heeft de osteopaat ook je zadel nagekeken? Evt. bij een volgende behandeling vragen of hij ook naar het rijden wil kijken (hoewel ik er vanuit ga dat dit is gedaan, omdat je hem/ haar naar aanleiding van problemen bij het rijden hebt benaderd).

Je pony heeft, door zijn klachten, ook 'last' van het ruitergewicht nu. Ik raad je aan vooral de oefeningen vanaf de grond te doen. Geef hem de kans zijn spieren te stretchen en sterker te maken, zonder ook nog eens een ruiter te moeten dragen. Je zult zien dat je ontzettend veel profijt van deze manier van werken zult krijgen!! Ik weet niet waar je woont? Maar je kunt eens een keer een les nemen van een instructeur rechtrichten (terug te vinden op paardenbegrijpen.nl), ik weet zéker dat zij je verder kunnen helpen!

oke, bedankt! ik zal zeker een kijkje gaan nemen op de site! je vroeg naar het zadel? Die hebben we meteen laten nakijken want het gekke was toen ze echt even niet meer te genieten was( ze wou niet meer aan de teugel lopen alleen in de draf!!) toen hebben we haar gelongeert (met even een los touwtje dat ze beneden bleef) en toen liep ze in draf met d'r neus over de grond dus, hebben we ook gelijk na die les de zadelmaker opgebelt (van ruitersportzaak in Wijchen) en die heeft hem helemaal leeggehaalt en weer opnieuw gevult. ook heeft hij naar mn springzadel gekeken, maar daar was niks optemerken..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:22

Je rijdt dressuur zeg je, maar kan je paard niet naar binnen laten kijken, want dat heb je nooit geleerd!?
en hij is zo stijf als een plankie..
En je rijdt 4 x per week onder begeleiding.. Dan gaat hier toch iets fundamenteel fout.

Dan wordt het tijd voor andere begeleiding, of je hebt nooit geluisterd naar de begeleiding (maar ik gok het op dat het tijd wordt voor andere begeleiding).

Binnenkort L2? Dan moet je toch iets met je paard kunnen buigen of ben ik nou gek?
Je kunt hem toch niet als een plank de baan door sturen?