Bokken met inspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NibbitLotus

Bokken met inspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 19:41

Hallo,

Ik heb een probleem met maar paard Lotus. Ik heb haar nu dik een jaar. Ik ben fanatiek aan het springen met haar, en dit ging in het begin echt super. Maar sinds een tijd bokt ze tijdens het inspringen (op wedstrijd). Ik hoef mn been maar héél zacht aan te drukken en dr benen zitten 3m in de lucht. In het pacour is ze hardstikke braaf en helemaal op mij gefocust maar ik weet niet goed hoe ik moet reageren in de inrijbak op haar. Ik spring nu L, dus moet normaal een sprong van 1m in kunnen springen. Ik ga haar voortaan op wedstrijd ook met een rood lintje in de staart rijden, voor het geval iemand te dicht achter me rijd op dat moment, is me al een keer overkomen dat ze een paard ontzettend hard getrapt heeft. Misschien dat een van jullie mij kan helpen, ik rij trouwens nooit langer dan 25 min in, en spring ook niet te veel want daar word ze allemaal maar drukker van. Deze situatie heeft er ook al voor gezorgd dat ik een paar keer niet heb kunnen starten omdat (in het ergste geval) ze niet meer normaal op de sprong aan te rijden is. Ik hoop dat iemand mij kan helpen, als het verhaal niet duidelijk genoeg is hoor ik het graag dan probeer ik het duidelijker te maken.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:58

Ik neem maar even aan dat medisch alles is uitgesloten en dat het zadel goed past enzo.
Doet ze het alleen op concours of ook op een andere vreemde locatie voor een normale training?
En doet ze het pas nadat je al een sprong hebt gemaakt of al vanaf het begin? Is ze niet gespannen door de drukte in de inrijbak? Het lijkt me in ieder geval een goed idee om met een rood lintje in de staart te gaan rijden. Ik vind het moeilijk om iets te bedenken, dus ik vraag maar gewoon wat dingetjes. ;)

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 20:01

lisannee93 schreef:
Doet ze het alleen op concours of ook op een andere vreemde locatie voor een normale training?
En doet ze het pas nadat je al een sprong hebt gemaakt of al vanaf het begin? Is ze niet gespannen door de drukte in de inrijbak? Het lijkt me in ieder geval een goed idee om met een rood lintje in de staart te gaan rijden. Ik vind het moeilijk om iets te bedenken, dus ik vraag maar gewoon wat dingetjes. ;)

dankje voor je reacitie in ieder geval.
Ze doet het voor de sprong, na de sprong is ze braaf. Het klopt dat ze gespannen is, dit komt ook omdat ze bij haar fokker altijd in haar eentje in de bak is gereden, door één ruiter, nooit vreemden erop. Ik heb ook een tijdje groep springlessen met haar gevolgd maar daar werd het alleen maar erger van.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 20:19

Ik weet niet of je op een stal staat met meerder paarden? Anders zou je kunnen proberen om steeds meer mensen bij je in de bak te laten komen net zo lang tot ze er niks meer op uit doet.
Ik bedoelde meer of ze het in de inrijbak bij het dressuren ook al doet of pas nadat je je eerste sprong gemaakt hebt?
Had je dit probleem in de B niet? Was ze daar net zo gespannen als nu in het L? En als je naar een vreemde locatie gaat om te trainen? Doet ze het dan ook? Zo niet, leg daar dan eens wat balkjes neer in de bak, bouw dat op naar een hindernisje. Als ze het dan nog niet doet, heb je uitgesloten dat het aan de vreemde locatie ligt. Ben jij niet zenuwachtiger nu in het L, dus dat je de spanning overbrengt op je paard?
Wat doet ze als jij gewoon aan het dressuren gaat (als ze het dan niet doet) en dan heel stiekem op een hindernis afstuurt? Dus haar zeg maar onverwachts laten springen? Dan weer een tijdje dressuren en weer eens een hindernisje.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 21:51

lisannee93 schreef:
Ik weet niet of je op een stal staat met meerder paarden? Anders zou je kunnen proberen om steeds meer mensen bij je in de bak te laten komen net zo lang tot ze er niks meer op uit doet.
Ik bedoelde meer of ze het in de inrijbak bij het dressuren ook al doet of pas nadat je je eerste sprong gemaakt hebt?
Had je dit probleem in de B niet? Was ze daar net zo gespannen als nu in het L? En als je naar een vreemde locatie gaat om te trainen? Doet ze het dan ook? Zo niet, leg daar dan eens wat balkjes neer in de bak, bouw dat op naar een hindernisje. Als ze het dan nog niet doet, heb je uitgesloten dat het aan de vreemde locatie ligt. Ben jij niet zenuwachtiger nu in het L, dus dat je de spanning overbrengt op je paard?
Wat doet ze als jij gewoon aan het dressuren gaat (als ze het dan niet doet) en dan heel stiekem op een hindernis afstuurt? Dus haar zeg maar onverwachts laten springen? Dan weer een tijdje dressuren en weer eens een hindernisje.

Ze doet het ook al tijdens het dressuren, maar het gekke is dat ze dit op dressuurwedstrijd niet doet, en dan ben ik juist zenuwachtig. Ikzelf ben niet gespannen in de inrijbak, aan het eind van de B begon dit, nu ongeveer 4 maand denk ik.

Unicyn

Re: Bokken met inspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:01

misschien kan je proberen om net voor de hindernis als je het aan voelt komen halt te houden ofzo? Dat je probeert haar af te leiden van wat ze eigenlijk wil. Ik heb wel eens eerder een paard gezien, deze deed het vooral na de hindernis, maar door vaak halt te houden vlak voor ze wil bokken, is dat wel een heel stuk beter geworden. De vraag is dan alleen: voel je het aankomen?
Doet ze dit ook als je in je eentje traint? Misschien dat ze het spannend vind als er met springen zoveel paarden om haar heen lopen en van alle kanten langs haar heen komen? Alleen zou je dan misschien denken dat ze het ook na de hindernis zou doen..
Mocht het daar aan liggen dan zou je idd het op kunnen bouwen misschien, elke keer iets meer paarden tot ze het accepteert.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 22:06

Unicyn schreef:
misschien kan je proberen om net voor de hindernis als je het aan voelt komen halt te houden ofzo? Dat je probeert haar af te leiden van wat ze eigenlijk wil. Ik heb wel eens eerder een paard gezien, deze deed het vooral na de hindernis, maar door vaak halt te houden vlak voor ze wil bokken, is dat wel een heel stuk beter geworden. De vraag is dan alleen: voel je het aankomen?
Doet ze dit ook als je in je eentje traint? Misschien dat ze het spannend vind als er met springen zoveel paarden om haar heen lopen en van alle kanten langs haar heen komen? Alleen zou je dan misschien denken dat ze het ook na de hindernis zou doen..
Mocht het daar aan liggen dan zou je idd het op kunnen bouwen misschien, elke keer iets meer paarden tot ze het accepteert.

Bedankt voor de tip!
Ik heb haar bij mij thuis staan, zelf heb ik nog een ander paard en er staan nog 2 andere pony's in het pension. Wij hebben een kleine binnenbak waar we met niet al te veel mensen kunnen rijden, 3 is echt het maximale, maar ik rij zo vaak mogelijk op verschillende plaatsen. Thuis wil ze het ook nog wel eens doen, niet altijd maar wel vaak. Ik zal het proberen met halthouden, helaas is ze nu kreupel dus kan het niet proberen..

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:44

Zijn het echt 'agressieve' bokken, of kan het ook zijn dat ze fris is en opgewonden wordt? Anders zou je haar misschien beter een tijdje laten dressuren en daarna springen, dat ze al iets moe is?

Verder sluit ik me bij Unicyn aan, misschien vind ze het eng oid. Succes in ieder geval!

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 17:13

Rubber_Duck schreef:
Zijn het echt 'agressieve' bokken, of kan het ook zijn dat ze fris is en opgewonden wordt? Anders zou je haar misschien beter een tijdje laten dressuren en daarna springen, dat ze al iets moe is?

Verder sluit ik me bij Unicyn aan, misschien vind ze het eng oid. Succes in ieder geval!

ze zijn echt agressief en vrij moeilijk uit te zitten. dankje voor de tip, zal het proberen.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:40

Doet ze het ook bij anderen of alleen bij jou? Verder ga ik ook mee met Unicyn. Denk toch dat ze het spannend vindt. Dat halthouden voor de hindernis ben ik persoonlijk niet zo voor, maar het idee erachter van het afleiden vind ik dan wel weer een goed plan. Voel je het aankomen? Niet eens dénken aan springen, meteen iets anders gaan doen en dan heel sneaky ineens een sprongetje en weer afleiden met van alles. Kun je het trouwens niet oplossen met been, als het paard z'n kont maar íets omhooggooit gas erop zodat ze niet kán bokken, dus vooruit oplossen?

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 15:32

lisannee93 schreef:
Doet ze het ook bij anderen of alleen bij jou? Verder ga ik ook mee met Unicyn. Denk toch dat ze het spannend vindt. Dat halthouden voor de hindernis ben ik persoonlijk niet zo voor, maar het idee erachter van het afleiden vind ik dan wel weer een goed plan. Voel je het aankomen? Niet eens dénken aan springen, meteen iets anders gaan doen en dan heel sneaky ineens een sprongetje en weer afleiden met van alles. Kun je het trouwens niet oplossen met been, als het paard z'n kont maar íets omhooggooit gas erop zodat ze niet kán bokken, dus vooruit oplossen?

Nee, bij vreemden word het alleen maar erger. Nou dat is vrij moeilijk omdat ze ontzettend snel bokt, tijdens de bok spoor ik haar wel aan zodat ze voorwaarts gaat.