Is dit paard juist bijgezet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BenaLaars

Is dit paard juist bijgezet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 17:27

Dag lieve bokkers,

graag jullie mening over het volgende filmpje. paard is overigens tijdens het veranderen van de lijn los geraakt en ik liet hem even lopen. dis is dus geen "training" maar een momentje voor mij om de camara te pakken.

vinden jullie het paard te streng bijgezet? Het paard is springgefokt en heeft nogal een onderhals, sterrenkijken zijn we aan het afleren. Paard lijkt zijn hals (in ontspanning heel lang) op te kroppen.

Daarnaast ben ik benieuwd wat jullie van zijn gangen vinden. Normaal longeer ik met lijn, maar vandaag was meneer los en wilde niet meer naar me toe komen. Beetje frisheid denk ik..

Hij is trouwens 5
Laatst bijgewerkt door BenaLaars op 29-01-11 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Re: Is dit paard juist bijgezet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:44

Ik vind het niet te strak, zodra hij nageeft verdwijnt de druk/spanning van de bijzet :)
Zekf geef ik wel de voorkeur aan de dubbele longe omdat op deze manier wel rukjes in zijn mond kan geven waardoor er mogelijk alsnog spanning achterblijft en je met de dubbele longe veel preciezer kan inspelen op het paard.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:46

alleen heb ik dan weer gemerkt met dubbele longe dat je minder kan schuiven snapje? als je hem strakker trekt, en je laat vervolgens de lijn los blijft het stuk tussen de paardenmond en de longeer singel strak staan.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 17:47

ik kan nog niet overweg met dubbele longe, meestal longeer ik hem met bitstukje aan de lijn.
gebruikt hij zijn achterhand voldoende naar jullie mening?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:48

ik vind ze niet te strak maar vind het niet voldoende werken; paard kan nog wel flink omhoog met zijn hoofd en heeft zo ook geen stelling naar binnen. Daarnaast vind ik het paard niet voldoende goed luisteren (omdraaien in draf, volte afsnijden aan 1 kant). Ik zou met dit paard voorlopig aan de lijn blijven werken en wellicht een pessoa gebruiken die je laag instelt tussen de voorbenen evt. icm een longeerlijn erbij voor de stelling, volgens mij bereik je daar meer gewenst resultaat mee :)

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:49

zelf zou ik hem wat strakker doen. Hij kan er nu steeds net onderuit komen. Als je hem iets strakker doet komt hij wat ronder in de hals en als hij ontspant doet het touw dat ook :j

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:49

Nee hij is zeker niet te streng bij gezet. Juist met touwtje longeren is heel goed voor het oefenen van het laag en rond lopen. Doe ik namelijk ook met mijn paard. Het paard heeft zeker geen slechte gangen, maar is volgens mij wel wat stijf in z'n lijf en heeft er moeite mee om z'n binnen achterbeen er onder te zetten.
Veel succes met trainen en blijf zo doorgaan :). Evt. kun je ook langzaam opbouwen en dan het touwtje wat straker doen :j.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:50

Ik vindt het paard zeker niet te streng bijgezet.
Overigens vindt ik het wel gevaarlijk dat je je paard zo laag met zijn hoofd laat gaan en er eigenlijk nauwelijks oplet. Als hij zo laag gaat kan hij op je touwtjes staan.

Vindt overigens ook dat het paard wel tegen de touwtjes ingaat!
En voordat wat jij wil bereiken niet echt voldoende!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:53

Begin met een longeerlijn er aan . Vervolgens met een longeerzweep van achter naar voren drijven zodat je hem in de touwtjes drijft. Neem eens een leuke longeerles.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:53

Malih, kan dat misschien komen door je longeersingel? In principe horen de lijnen gewoon soepel door de ringen te kunnen gaan :)
Lena, ene moment vind ik zijn achterhand er prima onder, andere momenten nog niet.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 17:55

het paard liep hier los omdat ik het bitstukje wilde omdoen, maar paard wegliep. Het was fris en hij liet zich niet meer vangen. Ik liet hem daarop maar even lopen.
(dit is dus geen standaard longeer training) maar doordat ik hem toch even moest laten gaan heb ik het maar op video gezet.

tijdens het "fatsoenlijk" longeren (met lijn en zweep) stel ik hem soms wel korter in, maar dan kropt hij zijn hals op en heeft daardoor nog alle ruimte van de wereld om omhoog te kijken. Ga hem dan automatisch weer langer doen zodat hij die hals van hem strekt.
Laatst bijgewerkt door BenaLaars op 29-01-11 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:55

Bijzetten zo ben ik wel voorstander van. Alleen krijg je zo niet echt verzameling...

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:56

Heino schreef:
Malih, kan dat misschien komen door je longeersingel? In principe horen de lijnen gewoon soepel door de ringen te kunnen gaan :)
Lena, ene moment vind ik zijn achterhand er prima onder, andere momenten nog niet.

i dont know, t glijd niet lekker door de ringen in elk geval.... terwijl die ringen mooi glad zijn.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 17:56

LenaBaars schreef:
het paard liep hier los omdat ik het bitstukje wilde omdoen, maar paard wegliep. Het was fris en hij liet zich niet meer vangen. Ik liet hem daarop maar even lopen. `tijdens het longeren stel ik hem soms wel strakker in, maar dan kropt hij zijn hals op en heeft daardoor nog alle ruimte van de wereld om omhoog te kijken. Ga hem dan automatisch weer langer doen.

Ik denk dat het paard er gewoon onwijs veel moeite mee heeft. En mischien ook wat vast zit in het lijf. Heb je het paard al lang?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 18:00

het paard is 4,5 en sinds oktober in mijn bezit. Hij is met 3 jaar ingereden, was hier zeer mak in en door de fokker nog een jaar in opfok gehouden. Hij is 176 en heeft nog geen spieren. Hij is te rijden, maar hij heeft nog geen conditie en ik wil hem liever eerst wat sterker maken.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:02

Zoals al gezegd is het longeren wat effectiever en veiliger met een longeerlijn. Op zich vindt ik het de bijzet niet zo verkeerd zitten. Het paard houd zich wat strak, en kan meer door het lijf bewegen. Om dat te bereiken zou ik wat actiever longeren, tempowisselen en overgangen stap, draf, galop, en daar steeds mee spelen/ schakelen. Je kan ook de volte een beetje verkleinen en weer vergroten.

Hoe is het paard in de mond met het rijden? Het paard is nu wat onrustig in de mond, met soms wat protest. Is hij bij jou al eens naar de tandarts geweest? Misschien heeft hij wat last van zijn tanden.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 18:05

Het paard is ook met rijden onrustig met zijn mond. Tandarts komt toevallig volgende week dinsdag. Misschien moet ik een aantal andere bitten proberen?

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:09

Ik denk dat je als je die ringen nuttig wil gebruiken: je bij de bouwmarkt een stukje rond touw moet kopen en daar de longeerlijn aanvast.

Opzich werkt met 2 lijnen die ook nog goed schuiven super ! Heb zelfs er al vaker aan gedacht van die automatiese honden lijnenn te kopen. Hangt touw nooit meer op de grond. Erg sterk is het denk ik niet. Maar dat hoeft ook niet. Als je paard een beetje gewend is trekt ie ze niet zo snel kapot.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:14

Hij verzet zich bij momenten tegen de touwtjes, die naar mijn mening te lang zijn afgesteld. Zoals eerder genoemd gebruikt ie zijn rug onvoldoende (achterbeen treedt niet door), en is er geen, of contrastelling.
Daarnaast vind ik em ongehoorzaam (is ook al gezegd, jij hebt hierover uitleg gegeven, maar ik zou het niet accepteren); omdraaien wanneer ie zin heeft, sneller of langzamer wanneer ie moe is of de bocht moeilijk lijkt te vinden (afsnijden).

Ik zou em wat korter bijzetten, met de juiste binnenstelling. Zelf kun je naar voren stappen wanneer ie naar binnenvalt, om em naar de hoefslag te drijven. En strenger zijn; hierkomen is hierkomen, en als ie alsnog niet te vangen is "soort van ongeveer met em gaan werken", wat geen werken is; het dier bepaalt nu mi veel teveel. Of em vangen en echt aan het werk zetten, of, wanneer je em niet kunt pakken; lekker laten uitzoeken tot ie wel te vangen is (gewoon buiten de ring gaan, en doen alsof je em negeert. Doe je na enkele minuten nog maar eens een poging om hem te pakken; alsnog mis? Dan hetzelfde nog maar eens.). Als je em dan hebt, alsnog gewoon aan het werk, alsof je net begonnen bent en het "vangspel" niet plaats heeft gevonden.

Klinkt wel streng zo, maar ik bedoel het als goed advies ;)
Juist omdat ie het moeilijk vindt, is het goed om als trainer voor het paard te bepalen wat goed (en genoeg!) voor hem is. Zet em wel echt aan het werk, maar mèt beleid, en maak het hem niet te moeilijk. (Hoek doorlopen ìs ook moeilijk, maar als je verder niets ingewikkelds erbij vraagt, dan doet hij maar meer moeite. Lukt dit? Dan issie erg braaf (en sneller klaar met zijn trainingsrondje). Door strenger te zijn, wordt je voor hem ook duidelijker en snapt hij ook wat je bedoelt. Nu hobbelt hij maar een beetje rond.

Edit: ik zie dat je je OP gewijzigd hebt, waardoor mijn tekst niet meer helemaal bij je inleiding past. In grote lijn blijf ik echter bij mijn advies. De tip van Marquez kan zeker waardevol zijn, ook gezien zijn leeftijd. Het kan zich echter ook geleidelijk verbeteren naarmate hij sterker wordt, want je ziet dat het hem moeite kost om correct, bijgezet, op de volte te lopen.
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 29-01-11 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:17

Ik zou de tandarts informeren over zijn onrustige hoofd/hals houding. Als ik het goed begrijp accepteerd het paard geen druk in de mond van het bit? Geef dit ook aan aan de tandarts. Met dat in zijn achterhoofd kan hij dan wat gerichter onderzoek doen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:21

Ik ben zelf niet voor bijzetten.
Hij snijd steeds de bochten af wat ook niet echt goed is, zo buigt hij nooit in.
Als je dan toch wilt bijzetten, kan het op deze manier maar mag het echt een stúk strakker, want je paard heeft nu een hele onrustige hoofdhouding.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 18:22

Dit was 5 minuten eerder gaande,

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:23

Oow dat ziet er veel beter uit, heb je daar de bijzet ook strakker?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 18:26

Ja, ik begin eerste 10 minuten laag, daarna 10 minuten hoger en laatste 5 minuten iets meer oprichting. en dat beide kanten op. maar loopt als een hert als ik het te strak doe.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:29

Ziet er inderdaad beter uit, maar ik zie nog steeds dat je paard er moeite mee heeft;
Hij zet zijn achterhand naar binnen (om zo bi-achterbeen te ontlasten en deze niet onder de massa te hoeven zetten) en bij momenten trekt ie zijn stelling naar buiten. Ik blijft er dus bij om hem korter bij te zetten, duidelijk te zijn en met beleid spiertjes te kweken.
Ik zou de oprichting nog even lekker achterwege laten; dit kost nóg meer kracht vanuit achterbeen en rug (op de juiste manier uitgevoerd althans). Dat trekt ie nog niet. Korter mag, hoger instellen zou ik nog niet doen.

En dan gewoon relatief simpel werk met em doen; lijf correct gebruiken, gehoorzaam zijn en veel overgangen vragen (zowel gangwisseling als tempowisselingen).