Rollen ohz?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Rollen ohz?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 09:12

Hallo Bokkers!
Nu zit ik met een probleem..
al een poosje heb ik nu les op de manege (rij ik naar toe -van mijn stal naar de manege-) en na de winterstop begon het...
Ik reed gewoon normaal en ze gaf signalen van dat ze laag kwam nou ik tevreden ,maar opeens zakken ook die beentjes weg :oo
En het volgende moment sta ik naast mijn pony die leuk zit te rollen MET zadel! -O- Toen heb ik haar 3 x een enorme tik gegeven en toen stond ze op...
GODSZIJDank! zadel nog 100% goed... en verdergereden (pony verder ook niets meer gedaan )

Nu vorige week... Opeens uit het niets (niet naar beneden) en ik voelde het een beetje dus ik heb gelijk spoor + zweep (ja als het om rollen > met zadel gaat is het gewoon direct fel been ivm dat je snel moet zijn) ,maar ze negeert het en gaat gewoon weer!!!!!!!! >;)

Ik ontzettend boos geworden en ze stond weer op... weer niets aan me zadel....

Maar nu heb ik zo weer les ... en lesgever adviseerde haar eerst even lekker te laten rollen ,maar dan heeft ze eigenlijk wel gewonnen...
het probleem zit wss dat op stal geen bak is waar ze lekker even kan rollen .... en ze ziet er dus echt naar uit om even lekker in die manege bak te gaan rollen..

Ik zit ontzettend in 2 strijd...
-Als ik haar niet laat rollen gaat ze gewoon.. Zweep , spoor het interesseerd haar niet ... ze wil zo graag 1 x lekker rollen
-Als ik haar wel laat rollen ben ik bang dat ze het ''normaal'' gaat vinden en als ik een X de tijd niet heb om haar aftezadelen en te laten rollen dat ze dan daar weer gaat liggen..

What to do?

MightyJoe

Re: Rollen ohz?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 09:20

Ik denk dat je haar het beste na het rijden kunt gaan laten rollen.. En dat steeds weer doen? Dat hij ook gaat snappen dat hij na het rijden mag rollen

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 09:22

MightyJoe schreef:
Ik denk dat je haar het beste na het rijden kunt gaan laten rollen.. En dat steeds weer doen? Dat hij ook gaat snappen dat hij na het rijden mag rollen

Ik denk ook dat dit heb beste is...
Maar kan je dan niet voor het rijden doen, want dan heb je ook geen kans dat ze het tijdens het rijden probeerd te doen???
En dat je haar daarna borsteld

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 09:32

Na het rijden mag ze al rollen (omdat ze dat zo leuk vind), maar dan doet ze het alsnog voor het rijden :S

Ik kan het wel voor het rijden doen ,maar dan ben ik bang dat
1) Ze dat normaal gaat vinden (als ik een x geen tijd heb om haar te laten rollen dat ze dan toch gaat liggen...)
2) Ik bang ben dat zodra ik haar wel opgezadeld heb dat ze dan weer gaat...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 09:40

is er geen mogelijk heid om op stal een plekje te maken om te rollen? al gooi je maar op een plek in je wei een berg zand. paarden gebruiken dat rollen gewoon ook voor onderhoud van hun vacht.ze mist dat dus heel duidelijk

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 09:53

Als het paard verder helemaal ok is, dan zou ik een keer - want is dit tijdens een manegeles? - iemand vanaf de grond even een "roei" met de zweep kan geven? Want het is niet de bedoeling dat ze gaan rollen met zadel op. Zowel je zadel kan echt helemaal kapot gaan, maar het is ook niet echt goed voor het paard. Ze heeft het geintje nu een beetje door dat ze gewoon kan gaan liggen als ze zin heeft.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 00:23

Je kunt ook voor het rijden loslaten en dan laten rollen?
Daarna rijden en als ze dan gaat liggen zo hard slaan als je kunt, als het wél een keer mis gaat geef ik mijn paard liever een hele harde mep, dan dat hij last krijgt van zijn rug+zadel naar de klote...

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 03:01

Je hebt inmiddels als een aantal goede tips gekregen..
Maar waar ik me aan stoor is dat jij bang bent dat je zadel kapot zou kunnen gaan door het rollen... Denk eerder aan de rug van je paardje.. die is lijkt mij meer kostbaar dan een zadel ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 09:58

Baxter schreef:
Je hebt inmiddels als een aantal goede tips gekregen..
Maar waar ik me aan stoor is dat jij bang bent dat je zadel kapot zou kunnen gaan door het rollen... Denk eerder aan de rug van je paardje.. die is lijkt mij meer kostbaar dan een zadel ;)

Je kan je er je helemaal rot aan storen ,maar ik denk aan allebei de zaken ,maarals ik alles moet vermelden wat ik er nniet goed aan vind , wat kapot kan gaan etc dan zijn we nog wel een dagje bezig :')

bumper schreef:
Je kunt ook voor het rijden loslaten en dan laten rollen?
Daarna rijden en als ze dan gaat liggen zo hard slaan als je kunt, als het wél een keer mis gaat geef ik mijn paard liever een hele harde mep, dan dat hij last krijgt van zijn rug+zadel naar de klote...

Kijk even hierboven waarom ik dit liever niet heb ;)

smeetjoew schreef:
Als het paard verder helemaal ok is, dan zou ik een keer - want is dit tijdens een manegeles? - iemand vanaf de grond even een "roei" met de zweep kan geven? Want het is niet de bedoeling dat ze gaan rollen met zadel op. Zowel je zadel kan echt helemaal kapot gaan, maar het is ook niet echt goed voor het paard. Ze heeft het geintje nu een beetje door dat ze gewoon kan gaan liggen als ze zin heeft.

Ze is 100% oke :) Dit is geen manege les ,maar gewoon les met allemaal eigen pony's .
Ja nu was iemand vanaf de grond idd er al bij ,maar je kan haar volgens mij (figuurlijk) doormidden slaan en ze gaat toch door... vorige keer had ik al direct spoor+zweep toen ze wou ... negeerde ze... ging ze rollen heb ik haar echt 3 x een klap gegeven ,maar ze stond niet op :n (ja toen ze klaar was met rollen.. :(:) Idd heeft ze dat geintje door... ,maar de eerste keer voelde ik het niet aankomen en de 2de keer gaf ze geen signalen ,maar liet zich gewoon half ''neerploffen'' :') Op haar vorige stal was gewoon een binnenbak en daar kon ze af en toe rollen met bijv. slecht weer buiten... en hier hebben we geen bak (ook nog geen buitenbak ,wel heel dicht in de buurt ,maar daar rolt ze neit in...) dus ze mist het volgens mij gewoon...

knollentuin schreef:
is er geen mogelijk heid om op stal een plekje te maken om te rollen? al gooi je maar op een plek in je wei een berg zand. paarden gebruiken dat rollen gewoon ook voor onderhoud van hun vacht.ze mist dat dus heel duidelijk

Nee helaas kan dit niet...

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:22

Euhm dit klinkt hard, maar dit hebben ze vroeger bij op de manege een keer gedaan met een pony. Die pony ging elke les rollen. Hebben ze net voordat de pony op de grond ging liggen een hark eronder gelegd. Je moet snel zijn als instructeur. Maar de pony heeft het nooit weer gedaan. (En nee hij was niet gewond)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:38

Oei, anoukie88, dat klinkt inderdaad wel hard :\ .
Mij lijkt rollen voor het rijden toch ook wel een goede oplossing. Een pensionpony op de manege waar ik reed deed dit eerst ook. Je zegt dat je pony dan eigenlijk gewonnen heeft, maar dat zie ik anders. Op dat moment is er geen strijd; je geeft je pony juist toestemming om te rollen. :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:38

Ik zou wat eerder vertrekken van stal zodat je op tijd op de manege bent. Daar je pony even lekker laten rollen (ongezadeld uiteraard :D ), borsteltje d´r over en opzadelen. Waarom zou je je pony dat pleziertje niet gunnen als ze zelf aangeeft daar behoefte aan te hebben? Zo zijn jullie allebei van de stress af.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:42

Ja dat van die hark klinkt hard. Maar je hebt manegepony's grrr. Sommige doen het erom (geef ze geen ongelijk met al die verschillende manieren van "rijden"), en als de zweep niet helpt....
Zeg niet dat het een goede manier is hoor. Maar als je bent nagegaan dat de pony niks mankeert, en hij brengt de ruiters en zichzelf in gevaar door zo plotseling uit het niets te gaan rollen.... Tja dan zou ik ook voor een "hardere" aanpak gaan.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:42

Ik zou ook gaan voor na het rijden laten rollen, dieren zijn slim dus krijgen het wel door.
Aan jou de taak om uit te vogelen wat je paardje vooraf aangeeft, dit kan een houding zijn met hoofd of lijf. Zodra je die voelt direct reageren en idd goed de zweep gebruiken nog mooier is er een commando bij melden (ik zeg up)

Is er bij jouw stal nergens een hoekje waar ze kunnen rollen? Is er geen paddock? Zoek anders even buiten het terrein langs de weg of je een plekje kan vinden waar wat gras staat/stond dat ruim genoeg is om je paardje even lekker te laten rollen.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 10:51

Ik vind het erg positief dat je ook duidelijk aan je paard denkt, aan haar behoefte om te kunnen rollen!
Ik raad je aan om haar toch lekker voor de les te laten rollen, ze heeft er overduidelijk erg veel behoefte aan, ook aangezien ze 'thuis' niet lekker kan rollen. Ik verwacht dat ze het dan echt niet onder het rijden weer zal willen doen, haar motivatie om te rollen is dan al enorm gezakt en ze 'weet' dat ze na het rijden nog een keer mag rollen.

Ik snap wel je dilemma t.a.v. voor de les rollen, de kans dat ze dan met zadel op gaat rollen als je haar een keer niet laat rollen is dan natuurlijk wel èrg groot. Maar ja, nu doet/wil ze het ook al, dus dat probleem heb je eigenlijk al. Dus ik zou er gewoon voor zorgen dat je altijd die tijd maakt/neemt om haar te kunnen laten rollen. Nu kom je neem ik aan toch ook altijd op tijd bij je les? Nou ja, dan is het een kwestie van altijd 5 tot 10 min. eerder weggaan dan dat je tot nog hebt gedaan.

Ik weet zeker dat je paard erg blij met je zal zijn! :D
(en dat is uiteraard ècht geen winnen, heeft daar niets, maar dan ook werkelijk niets mee te maken)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 15:51

Het hoort bij de natuur van een paard om te rollen, al de enige kans in de bak ik op de manege is het ook wel logisch dat ze het daar gaat doen.
Ik zou haar lekker voor en na de les laten rollen, het is tenslotte paarden gedrag en als je zo kunt voorkomen dat ze niet gaat liggen tijdens het rijden.... Ik geloof niet dat ze 'wint' zoals je dat zegt in het begin, denk meer een soort impuls waar ze dan ook erg impulsief of reageert. Rollen helpt nu eenmaal tegen jeuk en viezigheid en om 'droog' te worden.
Heeft ze misschien ook een lange vacht, of juist een deken waarvan ze blij is dat ie er even af is...

Succes iedergeval!

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:08

Is er momenteel al verbetering? of heb je al wat tips uit geprobeerd??
Vind het inderdaad zelf ook wel een goed idee om je paard van te voren dan even te laten rollen, maar snap inderdaad ook je probleem als het een keer niet kan..T is en blijft een dier dat naar jou moet luisteren, wij niet naar de dieren..Hij mag rollen wanneer jij toestemming geeft, maar hij moet ook kunnen leren en accepteren dat als het niet kan, hij het ook niet moet gaan doen..
Doet hij dit alleen in de bak? of probeert hij het buiten ook wel eens??

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 20:31

Haha, heb hier ook zo'n pony, deed het eerst ook wel eens, niet elke keer, maar probeerde het soms wel even :')
Als ik ook maar merkte dat ie ging rollen, heb ik hem gewoon een flinke klap verkocht, rollen ohz mag niet, punt.
Dat van die hark klinkt misschien indd wat hard, maar het zou wel kunnen zijn dat dit wel eens zou werken..
Net zoals met als je een paard hebt dat aan het halster ofzo, gewoon met een koeienband om aan een boomvastbinden, werkt veel beter dan een speciaal halstertouw ofzo gaan kopen enz :')

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 21:19

Zapata schreef:
Is er momenteel al verbetering? of heb je al wat tips uit geprobeerd??
Vind het inderdaad zelf ook wel een goed idee om je paard van te voren dan even te laten rollen, maar snap inderdaad ook je probleem als het een keer niet kan..T is en blijft een dier dat naar jou moet luisteren, wij niet naar de dieren..Hij mag rollen wanneer jij toestemming geeft, maar hij moet ook kunnen leren en accepteren dat als het niet kan, hij het ook niet moet gaan doen..
Doet hij dit alleen in de bak? of probeert hij het buiten ook wel eens??

Er is zeker verbetering :)
Ik heb gewoon gekeken naar hoe ze zich gedraagt + deze tips en ik kwam tot de conclusie dat ze zeker niet net voor de les mag rollen dus vandagg ben ik er vroeger uit gegaan en heb haar dekentje afgedaan en ben naar de wei gelopen en in de wei hebben ze een kaal stuk waar ze altijd rollen (dan met deken) en zonder deken even laten rollen en toen terug mee naar stal en opgezadelt en zo naar de les gegaan :)
Ze heeft bij het losstappen naar mijn idee niet veel geprobeerd was alleen beetje té huiverig om direct te denken dat ze niets meer deed en bij het schudden met haar hoofd heb ik haar wel flink door laten lopen en daarna ging het perfect ;)
ze geeft gewoon aan dat ze haar vachtje wil onderhouden.
En vanaf de herfst tot nu heeft ze dekens op gehad en was (zeker met de sneeuw) geen mogelijkheid om deze af te doen (dan bedoel ik gewoon weken etc)
dus nu zowieso in het weekend doe ik haar deken af en mag ze zonder deken 1 tm ong 3 uur lkekker zonder deken

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 15:27

Fijn dat het beter gaat en dat je de oorzaak van haar gedrag gevonden hebt!