ik rijdt nu al ongeveer een kwart jaar met een K&K Ultra watertrens dubbelgebroken 16mm 12,5 Vanaf het begin dat ik het bit had, heel fijn mee gelopen altijd en nooit problemen gehad.
Nu ineens deze week zie ik schaafjes/ruwe plekjes om zijn mond aan de bovenkant maar zou dit nou aan het bit kunnen liggen? En zo ja wat dan? Zou het misschien kunnen zijn dat mijn paard zijn mond gegroeid is en dat het bit niet meer past? En hoe kun je checken of het bit nog past want ik dacht altijd dat ik er wel ''kijk'' op had of het goed lag in de mond?
Merk overgens aan het rijden geen hele wezelijke verschillen als uiting van pijn ofzo, wil ook niet als overkop een nieuw bit aanschaffen omdat het altijd goed heeft gezeten en die K&K bitten niet echt goedkoop zijn.
Dus wie weet wat het kan zijn en kent dit probleem? Groetjes Anne Bezemer
ja, een bekend probleem met watertrensen. De huid van de mondhoeken komt wel eens klem tussen ring en trens. Komt vooral door slijtage van het bit, waardoor het gat in de trens scherper wordt.
Misschien dat je zelf kan voelen of de randjes ruw/scherp zijn. Voor het rijden even een likje vaseline op de mondhoeken van je paard kan ook schelen mochten die net iets droog zijn. En wellicht kun je een maatje groter even van iemand passen, of van de ruiterwinkel?
Browny2007
Geplaatst: 03-02-11 08:06
mijn pony doet steeds zijn tong over het bit ik rij met een enkelgebroken watertrens en ik heb ook een flexibele stang (maar die gebruik ik bijna nooit)
Ja controleer het bit even op scherpen randjes en of het t eklein is, als dat het geval is zul ej toch een ander bit moeten gaan aanschaffen, Laat ook de tandarts eens naar het gebit kijken Maar kan ook zijn dat je zelf met te veel druk rijd miss?
Browny2007
Geplaatst: 03-02-11 12:56
ik heb mijn pony al drie jaar en ineens toen zij wat moeilijkere dingen moest doen doet ze de tong over het bit
Browny2007
Geplaatst: 04-02-11 06:36
enn ik heb gister gereden met mijn flexibele stang en hoofstel zonder neus en sperriem
Steekt het bid nog wel een beetje uit bij de mondhoeken? Bitschijven( als ze zo heten) zou ik niet doen. Je maakt de lengte van het bid dan alleen maar nog maar "kleiner". Dan komen de velletjes er nog sneller tussen en heb dan nog veel grotere kans op wondjes etc... Ik zou een groter bitje probere( even lenen) kijk of dat beter zit. Gr