Halthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsjuh

Halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 18:57

Ik rij nou een paar maanden een nieuw wedstrijdpaardje, en eigenlijk zijn we bijna wedstrijdklaar.
de overgangen zijn goed, en tempowisselingen e.d. zitten er goed in.
Nu loop ik nog tegen één probleem aan, het halthouden..
het halthouden zelf doet ze braaf.. alleen gaat ze scheef staan.
Ook als ik op de hoefslag het halthouden oefen doet ze dit,
Verder staat ze meestal wel (soms bijna) vierkant.
heeft iemand dit ook gehad? of is er iemand die er goede tips voor heeft?
Alvastbedankt! :D

Science90

Re: Halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:38

Je been iets naar achteren leggen aan de kant die ze wegdraait. Verder veel oefenen en corrigeren.

Horsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 19:49

demo_love schreef:
Je been iets naar achteren leggen aan de kant die ze wegdraait. Verder veel oefenen en corrigeren.

Dit doe ik ook maar dat helpt niet..

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:54

Hoe doet ze dat aan de hand? gaat ze dan ook scheef staan?

Horsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 20:00

stoer schreef:

dat weet ik niet.. ik loop eigenlijk nooit met haar,
wel weet ik dat het zadel 100% goed ligt, deze is namelijk net terug van de zadelmaker dus het zadel kan niet schuin zitten ofzo..
in draf en galop ging ze eerst ook met haar kont naar binnen lopen om onder het werk uit te komen, dit is inmiddels voorbij.

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:35

Tussen je handen en benen klemmen, zodat ze niet echt opzij kan gaan lopen. En inderdaad veel oefenen.

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:14

Waarschijnlijk zit het grootste probleem in dat het paard zelf scheef is. Dan kun je ook niet verwachten dat ze netjes vierkant gaat staan want dan vind ze dat heel moeilijk. In dit geval zou ik zeggen werk eerst aan die scheefheid en dan pas aan het mooi vierkant stilstaan.

Horsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 21:18

heavon13 schreef:
Waarschijnlijk zit het grootste probleem in dat het paard zelf scheef is. Dan kun je ook niet verwachten dat ze netjes vierkant gaat staan want dan vind ze dat heel moeilijk. In dit geval zou ik zeggen werk eerst aan die scheefheid en dan pas aan het mooi vierkant stilstaan.

hier gaat het juist ook om.. hoe laat ik haar niet scheef staan?
mooi vierkant staat ze meestal wel..

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:37

Horsjuh schreef:
heavon13 schreef:

hier gaat het juist ook om.. hoe laat ik haar niet scheef staan?
mooi vierkant staat ze meestal wel..

Als zij van nature bijvoorbeeld rechtsgebogen is zal zij bij het stilstaan haar achterhand naar links wegdraaien. Dit krijg je weg door je paard als het ware recht te maken. Dit doe je door oefeningen te doen als voltes rijden en schouderbuitenwaarts, schouderbinnenwaarts etc. Een paard wat rechtsgebogen is zal het dus moeilijk vinden om zijn linkerachterbeen onder de massa te plaatsen en zal dan linksom ook iets stijver zijn. Dit probleem moet je dan aanpakken.

Ik zou dit eerst aan de hand oefenen en dan toepassen tijdens het rijden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:39

Horsjuh schreef:
stoer schreef:

wel weet ik dat het zadel 100% goed ligt, deze is namelijk net terug van de zadelmaker dus het zadel kan niet schuin zitten ofzo..
in draf en galop ging ze eerst ook met haar kont naar binnen lopen om onder het werk uit te komen, dit is inmiddels voorbij.

Terug van de zadelmaker? Een zadel hoort op maat gemaakt te worden langs het paard, zodat het gepast en gecontroleerd kan worden. Als jouw zadel 'van afstand' op maat gemaakt is (ongeacht of de zadelmaker het paard heeft gezien of niet) weet je nooit zeker dat het past. Dat weet je pas als het aangepaste zadel door een goed zadelmaker op jouw paard liggend is beoordeeld.

Dat terzijde is scheefstaan vaak scheefheid. Zorg dat je actief aanrijd, gelijke druk op de teugels en op het been. Kijk even welk achterbeen ze buiten de massa plaatst, dat is het zwakke achterbeen. Probeer daar aandacht aan te besteden in je training.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:41

Inderdaad, maak je paard rechter en wees consequent met 'bijzetten'. Met dat laatste los je de boel niet op, het is voor 'tijdelijk'. :)

Horsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 23:06

_Esther_87_ schreef:
Horsjuh schreef:

Terug van de zadelmaker? Een zadel hoort op maat gemaakt te worden langs het paard, zodat het gepast en gecontroleerd kan worden. Als jouw zadel 'van afstand' op maat gemaakt is (ongeacht of de zadelmaker het paard heeft gezien of niet) weet je nooit zeker dat het past. Dat weet je pas als het aangepaste zadel door een goed zadelmaker op jouw paard liggend is beoordeeld.

Dat terzijde is scheefstaan vaak scheefheid. Zorg dat je actief aanrijd, gelijke druk op de teugels en op het been. Kijk even welk achterbeen ze buiten de massa plaatst, dat is het zwakke achterbeen. Probeer daar aandacht aan te besteden in je training.

De zadelmaker heeft het zadel gezien op het paard, heeft hem meegenomen en opgevuld e.d., heeft het zadel teruggebracht en gekeken of het nu helemaal goed lag.. dus ik mag er volgens mij van uit gaan dat dit goed is! :+

Horsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 23:07

hoe willen jullie het paard precies corriceren? of 'bijzetten'?
met mijn been krijg ik dit namelijk niet voor elkaar..
aan de hand zou ik het natuurlijk wel eens kunnen proberen als jullie dit bedoelen, maar ik denk toch echt dat ze het alleen doet onder het zadel!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:12

Je zegt zelf al dat je je been aanlegt maar dat het niet helpt, dan is het probleem toch heel duidelijk, dan wijkt je paard gewoon niet voor druk.
Dan is hij ook niet aan je been en aan de hulpen.
Dit is eigenlijk de basis, die dus duidelijk niet in orde is, dus weer een paar stapjes terugzetten en daar dan specifiek aan gaan werken, pas dan kan je oefeningen gaan trainen , en pas dan is je paardje wedstrijdklaar, nu dus duidelijk nog niet.
Dit is dus ook de schuld van je lesgever, die had dit moeten aanbrengen.

Horsjuh schreef:
demo_love schreef:

Dit doe ik ook maar dat helpt niet..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:13

Even simpel uitgelegd: een paard heeft een makkelijke en een moeilijke kant, net zoals mensen links- of rechtshandig zijn. Daardoor verdeeld een paard zijn gewicht niet precies over vier benen en zal dus niet perfect vierkant staan. (Want een andere houding is makkelijker.)
Door het paard rechter te maken door training, kan het zijn gewicht ook makkelijker verdelen.

Wat betreft corrigeren: in theorie kun je met je benen controle uitoefenen over de richting van de achterhand. Denk maar eens aan het naar achter leggen van je buitenbeen op een volte, dat doe je tegen het naar buiten zwabberen van de achterhand.

aelousnr1, ik snap wel wat je bedoeld maar denk liever niet in termen van 'schuld'. :)
TS is er duidelijk mee bezig en dat vind ik heel goed. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:25

Ja idd , het lijkt me ook goed dat TS er idd aandacht aan geeft, ik neem toch aan dat er ook les gegeven wordt, en als dat zo is dan zou je eigenlijk moeten kunnen verwachten dat die lesgever bekwaam genoeg is, en niet enkel de mensen maar wat laat rondhobbelen.
Als de lesgever zijn werk niet goed doet, tja dan is het geen goeie lesgever, punt uit.
Als je wedstrijden wil gaan rijden dan moet je daar op voorbereid worden, en das echt wel de taak van die lesgever, dus tjaaa geen ander woord ervoor , die is dus echt wel in de fout.
Ik weet ook wel dat er veel lesgevers rondlopen die idd zelf al jaren rijden, maar nooit een opleiding hebben gevolgt tot instructeur/trainer of ....., en dat zou eigenlijk wel moeten zijn, en dit is eigenlijk ongeacht of je nu in een lagere klasse rijdt of in een hogere, een goede lesgever is supper belangrijk.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:31

zorg eerst dat je de verbinding aan alle kanten gelijk hebt, evenveel druk op beide teugels en evenveel druk met je been.

Vervolgens zou ik steeds heel kort gaan halthouden, of in ieder geval naar het halthouden toe rijden, dus iets meer terug/verzamelen en weer naar voren, als dat goed gaat heel even halt en voordat ze opzij kan stappen weer naar voren.

maar zoals eerder gezegd, waarschijnlijk is je paard scheef. Heb je spiegels in de baan?

Horsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 23:45

Ik heb erg veel les gehad voor de basis,
Ook omdat ze nog jong is (4) had dit even tijd nodig..
ik rij haar goed tussen 2 teugels, en 2 benen.
Verder is hij zeker zeer goed aan het been!!
Voltes ed loopt ze goed rond (met haar lichaam), ze gebruikt goed haar achterhand en overgangen ed zijn goed.. het probleem ligt alleen écht bij het halthouden..

@Casca, ik heb geen spiegels in de baan!

Petrax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:21

Heb je nou nog steeds les of dat niet meer? Want dan moet die rij instructeur jou daarmee toch kunnen helpen?

Carolyn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:37

Recht naar je overgang rijden, met je zit opvangen, recht op 2 teugels en 2 benen recht houden in de overgang > hou de schouders recht. Probeer het anders een keer met iets stelling halt te houden. Succes!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:58

Je paard is scheef, niets mis mee dat is ieder paard maar wel iets om aan te werken, als dat beter wordt zal het hh ook beter worden. Blijf je nu nog even met het probleem zitten dat hij bij het hh scheef gaat staan, dan zou ik niet met je been de ah erbij zetten maar al in je voorbereiding de schouder onder het lichaam plaatsen. Met je been kan je er nooit bij komen dus kan je beter de voorhand voor de achterhand plaatsen ipv de achterhand achter de voorhand willen plaatsen.

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:01

misschien zit je zelf wat scheef
of draag je je handen een klein beetje met verschil.
daar zou je eens op kunnen letten

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:08

Als je zelf helemaal recht zit en je haar goed opsluit tussen handen en benen, en al het andere advies hierboven werkt niet( terwijl er goede dingen instaan), kun je twee balken neerleggen, op zo'n manier dat je er tussen door kunt rijden. Hierdoor wordt het voor je paard al moeilijker om scheef te gaan staan omdat ze eerst over een balk heen moet stappen.

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 09:20

Dressuurgek schreef:
Je paard is scheef, niets mis mee dat is ieder paard maar wel iets om aan te werken, als dat beter wordt zal het hh ook beter worden. Blijf je nu nog even met het probleem zitten dat hij bij het hh scheef gaat staan, dan zou ik niet met je been de ah erbij zetten maar al in je voorbereiding de schouder onder het lichaam plaatsen. Met je been kan je er nooit bij komen dus kan je beter de voorhand voor de achterhand plaatsen ipv de achterhand achter de voorhand willen plaatsen.

Bovenstaande klopt als een bus!

Je moet niet de achterhand corrigeren maar de voorhand.
Als je gaat halt houden neem een vast punt voor je (kijk dus recht vooruit) !