Rechts vasthouden, links niet willen buigen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsk

Rechts vasthouden, links niet willen buigen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 14:39

Hallo!

Mijn paard laat tijdens het rijden rechts niet los, en links niet willen buigen. Ik rij vaak achtjes, slangevoltes, veel klein voltes en een beetje inbuigen tijdens het halthouden of stappen. Alles wat ik doe en probeer, ze laat maar niet los. Ze wordt dan wel losser links, ze wil dan ook iets meer buigen, maar echt los ook niet. Ook is de nageeflijkheid wat minder links. Ik probeer haar nu zo'n 2 weken los te werken, maar ik zie heel weinig verschil.

Een lichamelijk probleem is het opzich niet. Ik heb de fysio een paar weken terug laten komen, ze heeft wat last van bekkeninstabiliteit, maar de fysio zei dat ze er bijna geen last ervan zou hebben. De zadelmaker vandaag opgebelt, die komt volgende week. Tandarts komt over 2 weken, al heb ik zelf gekeken. Geen haken, kapotte wangen etc. Ik heb wel een fijner bit voor haar gekocht een week geleden, een appelsmaak bitje, doet ze iets beter mee dan met een normale bustrens.

Misschien ligt het voor een deel bij mij, want ik ben zelf scheef. Ik ga binnenkort naar de fysio voor De Flexchair, even kijken waar mijn probleem zit en mijnzelf losmaken.

Maar tot die tijd, heeft iemand nogwat tips of advies om haar toch nog net wat losser te maken zodat haar nageeflijkheid beter wordt. We rijden al veel overgangen, maar ze drukt heel snel haar rug weg tijdens overgangen (ook graag hoe we dit kunnen oplossen!). Schijnovergangen en tempowisselingen ook, schijnovergangen hetzelfde probleem als de overgangen en tempowisselingen gaat opzich wel goed.

Anoniem

Re: Rechts vasthouden, links niet willen buigen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:16

Je paard is hartstikke scheef!

Ik vind het heel moeilijk om je zo tips te geven, denk dat het wijs is dit met een instructeur op te pakken :)

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:03

Dat is een duidelijk signaal van scheefheid. Goed dat je ook naar jezelf kijkt, want een paard rechtrichten is lastig als je zelf scheef bent. Probeer los te laten aan de rechterkant, want je paard kan alleen vasthouden als jij iets geeft om aan vast te houden. Als jij zelf wat minder scheef bent, zal het vast ook al beter gaan :) Les nemen bij een goede instructeur is ook handig, die kan je specifieke aanwijzingen geven. Er zijn trouwens al aardig wat topics over dit onderwerp dus als je de zoekfunctie gebruikt, kom je vast op meer tips en ervaringen. Misschien heb je ook iets aan deze website: http://www.paardenbegrijpen.nl/. Voor het wegdrukken van de rug: misschien wat meer lang en laag rijden?

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:34

Om links los te krijgen heb ik deze tip: rijdt haar eerst los, zet haar even stil en buig haar hals zo ver mogenlijk naar links in dit geval, en dan naar rechts, want anders kunnen ze scheef gaan lopen. en doe dat een aantal keren en draaf dan weer door probeer maar bij mij hiel het!

vagebondlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:40

Hoihoi, ik volg dit even. mijn paard heeft exact hetzelfde probleem maar dan andersom! ;)

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:42

ik volg ook even, want mijn paard heeft ook hetzelfde maar dan andersom

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:47

Een paar tips die mij heel erg geholpen hebben:

- Ga vooral niet terug trekken! Als je merkt dat je paard heel zwaar wordt in je hand, vasthoudt en gaat hangen, laat hem los. Probeer het daarna op nieuw. Als je krachten gaat meten met een paard, verlies je zo of zo. Desnoods laat je de teugel helemaal los op de kant waarop hij vasthoudt

- Probeer om op de tweede hoefslag te gaan rijden. Een paard dat vasthoudt aan een kant, vindt het ook fijn om aan de wand te 'kleven'. Als je op de tweede hoefslag gaat rijden, kan hij niet naar de wand toe trekken.

Ik hoop dat ie hiermee iets kunt! Krijg je les? Iemand die je van buiten af beoordeeld kan je vaak ook veel verder helpen!

Fleur19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:16

Idd wat hierboven al is genoemd over scheefheid. Je werkt er zelf ook al veel aan zeg je. Heb je weleens een osteopaat overwogen? Dat kan net dat beetje extra ondersteuning geven bij alles waar je nu al mee bezig bent. Longeer je verder nog met pessoa oid?

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:21

Je geeft aan er al behoorlijk veel aan te doen :D Super.
Een kennis van me heeft een paard die vasthoud op links. Hij werd eerst voor de kar beleerd, maar toen ze voor de eerste keer op hem zat, zag ze gewoon een hele knik in zijn wervels in de hals! De osteopaat heeft hem weer recht gezet en het gaat al beter (het is nu natuurlijk gewoonte en dat moet er nog even uit). Ik geef zelf voorkeur aan een osteopaat boven een fysiotherapeut, dus misschien werkt dit?

Ik zou voorlopig de komende uitslagen even afwachten.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:29

Als jij niet vasthoud, heeft je paard ook niks vast te houden.
Ik heb hetzelfde probleem, alleen ik geef het paard niet de schuld, omdat het bij mij weg komt.
Mijn rechterschouder heeft zo'n 2 jaar op slot gezeten zonder dat ik het doorhad, daardoor slaat ie nu weer op slot zodra ik teveel druk/spanning er op heb.

Ga bij jezelf eens na wat jij doet wanneer je paard vasthoud, ontspan je armen.
Als zij rechts vasthoud probeer dan minder druk op rechts te zetten en probeer het op links op te vangen en met je benen.

Verder helpt het inderdaad heel erg als jijzelf ook weer recht bent en ik ben benieuwd wat de tandarts en zadelmaker zegt.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:34

Je bent dus nu een tijdje bezig geweest om links in te buigen?

Hield je paardje voorheen links eerder vast als rechts?

Groetjes

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 22:48

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 23:30

Heb je al iets uit het andere topic toegepast Lotus?

Bij het verhaal van TS denk ik aan dit:

paard=rechtsgebogen
links=bolle kant
rechts=holle kant

TS heeft de laatste 2 weken meer met linkerstelling gereden.
Dus juist de rechter holle kant, lang gemaakt en de linker bolle kant kort gemaakt (even kort door de bocht).

Paard heeft waarschijnlijk spierpijn aan zijn rechter (holle kant), die spieren zijn immers de laatste tijd langer gevraagd het rechter been is waarschijnlijk ook meer belast als daarvoor. Vandaar dat het paard het bit vasthoudt en zich als het ware recht trekt.

In zo een situatie zou ik sowieso niet terug trekken en beter ook niet oplossen met stelling naar de kant die het paard vasthoudt (rechts). Je hebt immers die rechter kant proberen op te rekken. Vandaar die spierpijn en het vasthouden. Het klinkt raar... Maar die spierpijn en het vasthouden is juist goed!

In die fase de rechterteugel laten vieren totdat de spierpijn weg is (en het lijf meer is rechtgetrokken). Nagevelijkheid is hierin niet prioriteit nummer 1! Je bent nu bezig met de verticale balans.

Van daaruit weer verder naar de volgende stap...
Dit kan bv. weer het boller/ langer maken van de rechterkant zijn of een doorstap naar de horizontale balans (oa. nagevelijkheid)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 00:13

Ik probeer wel het 1 en ander toe te passen.

Mijn paardje pakt dus rechts vast en ik probeer heel erg los te laten aan die kant.
Dan vraag ik juist meer stelling naar links (dan rijden we dus op de rechterhand) maar dat vind ze echt niet grappig, zeker niet als ik dan op de binnen hoefslag ga rijden.

Op de linkerhand vind ze het helemaal moeilijk..., zeker als ik haar dan wat wil laten inbuigen op de volte....

Lastig, lastig

Carolyn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:49

Ik denk dat het deels jouw eigen probleem is... probeer zelf niet vasttehouden, werk aan ontspanning en buig je paard een keer iets verder door, en met contrastelling. Geef het wel de tijd.

hlcca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 17:02

Rechtrichten.
Mijn pony was ook erg scheef, ik heb een les bij steef geelens van www.rechtpaard.nl gehad. En na 1 les was ze recht! :D heel veel rechtrichten dan zal ze rechts minder beetpakken ;)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:21

Carolyn8 schreef:
Ik denk dat het deels jouw eigen probleem is... probeer zelf niet vasttehouden, werk aan ontspanning en buig je paard een keer iets verder door, en met contrastelling. Geef het wel de tijd.

Het is ook mijn eigen probleem, vandaag hulp gehad bij rechtrichten en ik werd flink op mijn eigen fouten gewezen, hoe fijn is dat? :D

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:22

Grote kans dat je paard rechtsboven een probleem in de mond heeft. Goed dat je een afspraak met de paardentandarts hebt gemaakt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:20

Hoi,

Ik zou eerst zorgen dat je je paard recht rijd.. Rechtsom rijd je waarschijnlijk meer stelling dan nodig aangezien ie daar wel lekker erdoor loopt, probeer hem dan stukje bij stukje recht te stellen en zo nu en dan iets contra stelling op te nemen. Vooral niet gaan trekken je paard is altijd sterker en je kan alleen "winnen" als je slimmer bent dus korte stukjes en ook korte "vlugge" hulpen (vragen om reactie en niet in blijven hangen) en er vooral op letten dat je je paard de tijd geeft om om te stellen als je van hand veranderd, overnemen nieuwe binnen been en buiten teugel..en vooral rust bewaren en steeds opbouwen en als het goed gaat ook durven te zeggen nu is het goed en nu stop ik!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:04

Oefeningen naast het paard kunnen ook helpen. Je paard overdreven naar links laten kijken met een snoepje. Dan je paard overdreven naar rechts laten kijken voor een snoepje. En het paard iets tussen de benen door laten buigen. Volgens mij had ik hier een keer een filmpje van. Ik zal even zoeken :)

Edit: Sorry ik kan het niet vinden :n
Laatst bijgewerkt door Elise95 op 05-02-11 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:08

ik zou de manier van antione de both toepassen had mijn paard zeer veel baat bij..(niet dat ik het zelf gedaan heb ) mijn collega wilde graag een x rijden op mijn paardje met daarbij les van een instructrice die daarin les gaf.
die begonnen met het kijken naar het lichaam van het paard, is ze links of rechts gebogen?? hoe op te lossen, langzaam opbouwen.. en ik zag binnen een half uur me paardje "veranderen"
ik raad je aan een goede instructeur te zoeken die je kan helpen...