Keertwending om de voorhand + filmpje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

Keertwending om de voorhand + filmpje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 20:31

Ik heb er al enkele dingen over gelezen maar de meeste topics hier gaan over keertwending om de achterhand.

Dus: hoe rij je nu precies die keertwending om de voorhand? Welke hulpen? Vanuit (eventueel) welke andere oefening kan je dit makkelijk rijden?

+ iemand een voorbeeldfilmpje van een perfecte keertwending om de voorhand :D? Ik heb al veel verschillende dingen gezien en gehoord namelijk...

midgie

Re: Keertwending om de voorhand + filmpje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:52

Snapt het paard de keertwending vanaf de grond?

Je zou het paard op de hoefslag kunnen zetten en dan wat stelling vragen en kijken of hij wil wijken voor de druk die jij geeft van achter, op de grond kun je dat doen met b.v een leadrope of zweepje,
Van af het zadel moet hij wijken voor je been , maar als het paard het vanaf de grond al niet snapt en jij kunt de juistte hulp niet geven dan kun je het miss in een les doornemen met je instructrice.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:25

Wat is het doel dat je met de oefening wilt bereiken?

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 21:48

Ik rij deze oefening nooit in een training. Ik heb nu 1x een oefenwedstrijd, waarin deze oefening gereden moet worden. Het is niet de bedoeling dat ik deze oefening dan perfect kan rijden, maar wil toch een beter inzicht in hoe een goede keertwending nu in elkaar zit.
Had normaal dinsdag les, maar ziek, dus heb het daar niet kunnen checken.

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:49

als Bib rond liep (in stap) liet ik hem van hand veranderen, dan hield ik hem op de diagonaal stil en verzameld, en terwijl ik dat deed legde ik voorzichtig mijn linkerbeen achter de singel (wat je met aanspringen in galop doet met je buitenbeen) Bib snapte de hint en draaide dan om zijn voorhand heen... maar ik weet niet of dat de standaardmanier is.... xD

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 21:59

Houden jullie eerst halt, of rijden jullie de wending vanuit stap? Wij eerst halthouden, maar dus ook daar al verschillende dingen over gezien/gehoord.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:04

Ik heb vroeger deze oefening geleerd door op een grote volte te gaan rijden (Bij E of B) en dan stelling buitenwaarts te vragen, contra stelling dus. Dan de stap verkorten en voor je buitenbeen de achterhand omzetten. Weet niet helemaal meer hoe ik het toen deed, was tijdens een stage zo'n 15 jaar geleden, daarna nooit meer gereden.
Vanuit halthouden zou ik sowieso niet doen, aangezien er voorwaartse drang moet blijven.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:11

Zo is het mij uitgelegd: halt op de tweede hoefslag, leggen ons buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de singel en duwen dan(wijken voor het buitenbeen) als het ware de achterhand weg van de hoefslag, terwijl de voorhand blijft staan en dus het hoofd naar de hoefslag toe draait, binnenbeen behoudt voorwaartse drang zodater geen achterwaartse beweging gebeurt, en teugelvoering houdt tegen zodat hij niet tegen de muur/bakrand loopt.
Lukt het daar goed, kun je de oefening verder van de rand doen, en dan uiteindelijk op de middenlijn
(jij doelt denkik op de belgische A7 proef denkik, daar zit die oefening in)