Even niet meer weten hoe op te lossen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gerbriichh

Even niet meer weten hoe op te lossen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 18:37

Hee allemaal,

Ik open dit topic omdat ik erg benieuwd ben hoe jullie dit zouden oplossen. Ik rijd nu met Wyander M1+17 maar ik loop nu vast.
Het ging altijd erg goed en dat beaamde de jury: kwam vaak met 200 punten thuis en een eerste prijs.
Ik merk nu we hoger opkomen, dat het steeds moeilijker wordt. Ik heb een ontzettend slim paard, dat weet wanneer ik een zweepje gebruik en wanneer niet.
Ik merk in de proef dat hij me vaak 'laat zitten'. Hij gaat als een plank door de bocht, negeert mn been of springt ineens in galop.
Wyander heeft de bouw niet mee, hij is íets overbouwd, al verbeterd dat ontzettend. Soms gooi ik het er maa rop dat hij het nog niet kan bolwerken...
Tijdens de training merk ik dat hij ontzettend op mijn been is als ik hem lang en laag inzet. Dan is hij voortwaarts, loopt in fijn tempo en rijdt het allmeaal erg fijn. Zodra ik de teugels oppak, houdt hij op. Hij zet de rem dr op.. Hij is dan gewoon niet van achter naar voren te rijden..
Ik zit er erg mee want ik weet even niet meer hoe het op te lossen. Ik heb overigens wel les, alleen wil jullie oplossing ookg raag horen. Kijken of ik hier wat mee kan. Ik heb trouwens bij de trainingen de zweep er niet meer bij, en rijd ook niet met sporen. Ik heb kleine wielspoortjes om tijdens de wedstrijd, maar het lijkt hem allemaal niets te doen.....

Groetjes. :evaw:

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:38

Als ik dit lees lijkt het wel of je paard er geen plezier meer in heeft?

Misschien even een wedstrijdstop nemen, en gewoon lekker ontspannen gaan rijden, buitenritjes etc. :)
Dan kan je het na een tijdje weer oppakken en kijken hoe het gaat.

aeolusnr1

Re: Even niet meer weten hoe op te lossen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 08:44

Zoals ik het lees denk ik idd dat "XSaarSaar" zeker een punt heeft, het moet steeds een uitdaging blijven , en dit zowel voor de ruiter maar zeker ook voor het paard.
Het moet altijd een beetje iets vernieuwend zijn, als je steeds altijd maar dezelfde oefeningen in de bak gaat rijden, dan dooft de interesse na een tijdje zeker en vast, en zonder die interesse kan je echt nooit goed je gaan inzetten.
Het is natuurlijk ook wel zo dat je wel merkt dat je in een hogere reeks rijdt nu, de dingen worden steeds net iets moeilijker, en vooral is de beoordeling door de jury nu veel strikter, het moet gewoon een beetje beter afgewerkt worden.
Ze willen nu echt een paard zien die zich toont (beetje het show-element), die zich inzet, die wacht op de ruiter en dan ook dadelijk reageert op de hulpen, .... het is hier in deze categorie dus belangrijker aan het worden dat je niet enkel een galopwissel kan laten zien, nee het wow-effect moet hier ook gaan meespelen, het moet aangenaam kijken worden, je moet het plezier in de ogen van het paard gaan zien.
En tjaaaa dan is er nog de conformatie van het paard (de bouw v/h paard), jij gaat er zo een beetje vlotjes over, je zegt tjaa hij is een beetje overbouwd en dus ook een beetje te veel op de voorhand , maar zo erg is dat niet we lossen het wel op , ........
En idd met goed rijden kan je dit een deel gaan verbeteren, maar hoor hier goed "een deel" helemaal krijg je dit niet opgelost, je paard is en blijft overbouwd, dat kan je niet veranderen natuurlijk.
Dit bepaald dus ook de prijs van een goed dressuur paard ( of voor elke specifieke sportrichting)

Gerbriichh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 13:09

Vind dat wel een beetje over 1 kam scheren. Een goed dressuur paard hoef niet duur te zijn en ik ben van mening datg je met elk paard een goede Z proef kunt rijden als jij m goed begeleidt en traint. Achter mijn paard zit ontzettend goed bloed maar ik vind dat hij gewwon zijn karakter soms tegen en soms voor heeft. hij is ontzettend koel en je kunt alles met m, maar door dat koele is er soms niet het WOW moment waar jij het over hebt. Zoals jij het allemaal beschrijft, klopt gedeeltelijk. En dat is ook geen nieuws voor me, maar ik vroeg ook om de oplossing!

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:24

Daar is volgens mij geen oplossing voor.
Ik heb ook precies zo'n paard wat jij omschrijft.Ik vloog de L en de M1 door,maar
ik blijf nu al 2 jaar hangen in de M2 :( .Mijn paard is ook wat op de
voorhand gebouwd en is ontzettend koel,schrikt nergens van,vindt niks eng.
Maar hij mist idd wel een beetje dat show-element en het ziet er veels te braaf uit.
En doordat hij zich niet voorwaarts toont lijkt het of dat hij heel erg op de voorhand loopt.
De jury denkt altijd dat mijn paard erg in m'n handen hangt, terwijl ik amper gewicht heb ;)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:35

Ik zie dit paard als wat ik ook gehad heb, thuis lekker lopen best wel reageren , oefeningen doen net braaf, maar meer ook niet, als hij wat meer moest dan hoefde dat niet zo. :(:)
Oftewel hij deed wat je vroeg braaf, meer ook niet op de wedstrijd vond hij het kan wel minder. :j :j
Dus goede raad is duur ik ga afspraken maken, veel overgangen zijgangen, en leren vlot te reageren op houding , zit en been hulpen, net zolang dat hij reageerde op heel weinig maar wel heel vlot voorwaarts, soms zoveel reactie dat hij te veel deed als wat ik wilde, en hem dan geweldig beloonde dat hij zoveel reactie gaf en dan ook even door reed en dan terug naar die gang die ik dan eigenlijk wilde, waardoor hij dat ook wel leuk vond, gevolg van dit allemaal was dat ik een paard kreeg die door een ander niet te rijden was omdat hij zo goed op houding en zit reageerde dat hij onmiddellijk reageerde met verzitten en ballans verandering dat die ruiter hem niet kon volgen als hij/ zij ging rijden. ik deed dit allemaal zonder te kijken wat zijn hoofd deed, vond ik ook niet belangrijk wel of hij voorwaarts reageerde , later kwam hoofdhouding vanzelf goed omdat hij ook veel beter in balans liep en sterker werd.
Oftewel ik had een paard dat lekker liep zin in het werk had en de omstanders konden bijna niet zien wat en hoe ik het paard liet lopen door mijn hulpen van zit, benen, houding en ballans. <3

Baldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:08

Maak wat meer uitdagingen voor je paard. Ga een keer springen of een keer een buitenrit maken. Afwisseling is erg belangrijk! Tijdens een buitenrit kun je ook dressuur oefeningen doen.

Piebe_Post

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:19

Misschien is het ook even teveel in het hoofd voor je paard. Ik had een pony die als een gek door de B heen ging met springen L ging ook nog wel, maar steeds minder. Als ik thuis ging springen zonder zadel en tussendoor wat andere dingetjes deed ging het goed, maar ik hoefde het niet te vragen op de wedstrijden, dan ging het met pure tegenzin. Dus ik had even een tijdje meer gedaan met dressuur en andere oefeningen zoals met haar spelen in het land en een tijdje daarna ging het weer goed op de wedstrijden

Gewoon even een stop inderdaad, misschien is Natural Horsemenship leuk om te doen? Of clickertraining. Dat versterkt de band tussen jou en je paard ook enorm, en het paard krijgt weer plezier in het werk.

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:36

Ik heb een instructrice eens horen zeggen dat dit soort dingen komt omdat de basis niet goed is. Je vliegt de eerste niveau's door, maar zodra je hogerop komt (zo rond M1, M2) loop je vast.
Ik zou dus eens kijken of het daar aan kan liggen. Ik zeg niet dat het zo is, maar probeer het eens.
En ook wat xSaarSaar zegt, neem eens een wedstrijdstop, éven de druk van de ketel.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:01

Denk dat het aan je eigen techniek ligt,
Het paard verzint echt niet wanneer jij wel of niet het zweepje gebruikt en elk paard is van achter naar voor te rijden tenzij dat hij ergens vast zit in zijn lijf, denk dat als hij helemaal goed is in zijn lijf dat het probleem echt bij jezelf ligt, neem eens goed les en leer de techniek, maar ook de theorie.

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 09:13

Hoi Gerbriichh,

Ik ken ook een paard dat iets overbouwd is en toch lichte tour loopt. dus het feit dat het paard niet overbouwd is heeft er vlgs mij niet zo veel mee te maken. In de M1 en M2 klasse wordt er steeds meer verzameling gevraagd. als een paard daar moeite mee heeft dan worden er allerlei uitvluchten bedacht.
ik zou eerst eens kijken of je zadel nog goed ligt/bit ect. dat er niets lichamelijks is.
laat het paard eens masseren door een paardensportmasseur dan kan die persoon ook aangeven waar de spieren vastzitten. Daar zou je de training op kunnen aanpassen. Ik weet niet precies hoe jij traint maar soms is het goed om eens bij iemand anders te gaan trainen om weer andere inzichten te krijgen.
af en toe een trainingsstop of buitenritje kan ook helpen om het hoofd van jou en je paard weer leeg te krijgen.
veel succes.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 10:21

Je geeft zelf eigenlijk al aan waar het probleem ligt. Als je hem oppakt, kun je er niks meer mee. Ga daar dus aan werken. Leer hem je hand volgen. Dus een paar mm korter en weer langer.

Wissel je ook wel eens af? Alleen maar dressuren gaat snel vervelen voor een paard. Misschien op een buitenritje aan dit probleem werken?

Gerbriichh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 19:26

Ik lees dit allemaal en dan denk ik. Tsja, dat doen we al. Ik spring 2 keer in de week met m, rij bijna elke week een buitenrit en heb m nog 1 keer in de week los in de bak en heeft hij verder vrij (heb m elke dag los in de bak). Ik ben al door mijn grootste dip heen. Ik heb een dressuur zadel aangeschaft waardoor mijn benen een stuk langer worden en mijn been niet constant aandrijft. En als er een paard de hand volgt is het Wyander wel!
Bedankt voor het meedenken!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:31

Zolang je hem lang en laag rijdt is hij voorwaarts en aan je been en zodra je hem opricht wil hij niet meer echt voorwaarts zijn zeg je. Dan is hij op dit moment nog niet toe aan oprichting en denk ik dat je even een paar stappen terug moet doen en aan de basislossigheid werken in de bovenlijn. Hem daarin nog beter voor elkaar krijgen, en zorgen dat hij zo buigzaam wordt dat hij dus ook niet meer door je binnenbeen valt etc in de proef. Je rijdt daar zonder zweep natuurlijk, maar eigenlijk zou je die zweep niet nodig moeten hebben om hem om je binnenbeen te buigen. Komt echt wel goed, maar ik zou gewoon even goed aan je basis gaan werken en de lossigheid zo bevestigen datdie in alle oefeningen en ook tijdens de oprichting blijft, en dan weer eens een proef gaan starten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 01:05

Conformatie is zeer belangrijk, en die bepaald zeker wel wat kan en wat niet kan.
iemand die 100kg weegt die kan geen renner (fiets) worden, die kan zeker ook geen marathon lopen, die kan geen atletiek wedstrijd winnen, maar die kan mssn wel een heel goede body-builder worden, ook mssn wel een gewichtheffer, of een discuswerper, .......
Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar normaliter geeft de conformatie al aan wat zou moeten kunnen, maar dan is er uiteraard nog heel wat training nodig ook, en training moet je kundig opbouwen, als je dingen vraagt aan een paard waar hij op dat moment de spieren niet voor heeft dan is dat iets waar je hem voor het leven mee zal belasten, je kan het nadien wel een beetje weer goed krijgen maar helemaal is echt zelden.
Een instructeur/trainer leert hoe het skelet beweegt, wat daar de mogelijkheden van zijn, hoe en welke spieren er dienen gebruikt te worden, das een hele studie en dat vraagt jaren theorie les volgen.
Het zijn die mensen die je dus moet aanspreken om een training te kunnen opbouwen.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:10

ik heb het ook gehad dat mijn paard mij liet zitten in de ring. daar werd ik echt gek van. toen heb ik een keer er een oefenrondje van gemaakt (HC gestart) en toen gewoon weg echt getraind.als die traag werd echt naar voren, en niet echt bezig zijn dat je een proef aan het rijden bent.

om te zorgen dat alles wat jij in het paard stopt qua been etc ook echt in je paard blijft tijdens je oprichting zou je je paard tijdens het oppakken iets ronder kunnen houden, ipv perfecte wedstrijd oprichting. misschien werkt dat wel.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:23

Geduld is een schone zaak.
Hoe oud is je paard? Als hij nog groeit, is hij nog jong. Dan is M2 voor hem een hele kluif.
Waarschijnlijk kan hij het op dit moment in z'n lijf allemaal niet allemaal omzetten. Dan ziet het er op het oog (thuis) wel braaf en netjes uit, maar wanneer het echt volop wordt gevraagd (in een proef) blijkt dat hij er de kracht nog niet voor heeft.
Gun hem tijd om uit te groeien en volwassen te worden, in z'n lijf en koppie.
Ga lekker met dat paard een tijdje veel anders werken. Buitenrijden, veel stappen, galopreprises etct. Sommige paarden knappen op van een tijdje 'vakantie'. Lekker groeien in het land.
Succes.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:26

Er kunnen een aantal redenen voor zijn:
De wedstrijd an sich
Het technisch rijden.

Hoe lang rijd je gemiddeld thuis als je traint? Hoe lang rijd je los op wedstrijd? Te lang losrijden hoeft voor het paard geen probleem te zijn maar voor jou misschien wel. Het kan je meer energie kosten dan wanneer je thuis rijdt, waardoor jij, en niet je paard, in de ring al opgebrand bent. De kracht om te drijven kan dan al flink verminderd zijn.
Het feit dat hij op wedstrijd anders reageert dan thuis (niet voor het been, als een plank de bocht door etc) vloeit naar mijn idee voort uit het feit dat je met losrijden op een wedstrijd toch anders rijdt dan thuis. Thuis ben je waarschijnlijk meer ontspannen dan op een wedstrijd. Thuis ben je alleen met je paard bezig en op wedstrijd let je waarschijnlijk ook meer op andere factoren als andere ruiters, toeschouwers, de lokatie zelf en de druk van het willen presteren in de ring. Probeer die knoppen op wedstrijd één voor één uit te schakelen zodat je je helemaal op je paard kan focussen.
Het rijtechnische gedeelte moet je oplossen met je instructeur.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:23

Ik heb dit ook, alleen niet op M niveau en niet met wedstrijden, maar gewoon thuis met B/L niveau.
Tenminste, ik heb dit vaak als dip. Een ernstige dip. Mijn paard is een ontzettende shower, los of aan de hand. Maar zodra ik erop zit vergeet ze dat allemaal en vindt ze het werken saai en toont zichzelf niet écht.
Soms kom ik uit zo'n dal, en dan gaat het ook echt super, maar dan moet ik heel strategisch bezig blijven wil ik dat ze zo blijft lopen. ;)

Mijn tip: Neem een wedstrijdstop en doe leuke dingen met je paard. Natuurlijk het dressuurwerk niet verwaarlozen, maar het ook niet als hoofddoel proberen te zien. Probeer eens in het bos wat te dressuren oid. Bij mij helpt het altijd wel om uit onze dippen te komen, ik weet natuurlijk niet waar het bij jou kan liggen maar ik dacht; Misschien heb je er wat aan! :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:39

Heel kort door de bocht is je probleem het volgende; Je paard is niet aan je been.

De vraag is alleen; Waar gaat het mis? Of; Waar is het mis gegaan?

Er zitten een paar dingen in je verhaal waar het mis kan gaan.
1) Hij luistert wel met zweepje. Dan is er in de basis iets mis en moet hij gewoon leren dat hij aan je been voorwaarts gaat en niet aan je zweep. Dit is een heel vervelend klusje, waarbij je steeds een kleine hulp geeft en deze hulp progressief opbouwt als hij niet reageert. In essentie geen moeilijke klus, maar het vereist wel heel erg veel discipline en consequentheid, wat hem toch moeilijk maakt.

2) Hij is met losrijden wel aan je been en later niet meer. Dan is het de vraag, waarom die switch?
a) Is hij gewoon moe?? Krijgt hij voldoende eten, is hij gezond, ligt je tuig goed, etc??
b) Blokkeer je hem met je hand? Als hij lang en laag wel aan je been is maar hoog en rond niet meer, dan gaat er in je aanspanning ergens iets mis. Dit is wel een heel lastig klusje. Waarbij je lang en laag zal moeten beginnen en hem heel voorzichtig steeds hoger en ronder gaat rijden. Waarbij je constant blijft controleren; Is hij aan me been? Dus rijd hem bijv. een paar cm hoger/ronder, controleer je beenhulpen, rijd hem weer iets hoger, controleer je beenhulpen en zo ga je door tot je hem goed hebt. Reageert hij niet meer op je been, dan laat je hem weer zakken totdat je hulpen weer doorkomen en dan ga je hem weer omhoog rijden.
c) Kan hij het lichamelijk wel aan? Als je hem meer gaat oprichten zal hij meer op het achterbeen moeten komen. Misschien vind hij dat wel gewoon heel erg moeilijk en heeft hij geen capaciteit/energie meer over om ook nog eens op je been te reageren. Dan is een een kwestie van conditietraining en sterker maken. Ook d.m.v. bovenstaande oefening. Dus steeds een klein beetje oprichten, valt hij van je been, meteen weer lager instellen tot je weer 'contact' hebt, en dan weer wat oprichten.

3) Hij doet het thuis wel en op wedstrijd niet. Dan zal je goed kritisch naar je eigen rijden moeten gaan kijken. Wat doe jij in je proef anders dan thuis? Misschien ben je niet meer zo consequent als thuis? Misschien ben je meer bezig met de letters en figuren, dan met het rijden van je paard?

Het is zeker een gecompliceerd probleem. Maar het belangrijkste op dit moment is het achterhalen waar de oorzaak nu werkelijk zit. Ik heb hierboven een aantal dingen geschreven die in me opkwamen, maar misschien zijn er nog wel 100 meer redenen waarom je in deze situatie zit!