Het kan niet altijd perfect gaan... (filmpje)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Het kan niet altijd perfect gaan... (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 18:30

... en dat soort momenten moet je natuurlijk ook vastleggen, want daar leer je van :Y)
Had ik gisteren nog het gevoel dat ik haar zo een M-proefje door kon sturen, vandaag zou ik de B nauwelijks doorkomen. Maar dit soort momenten hebben we af en toe, dus vandaar de vraag: wat gaat hier fout?

Achtergrondinfo:
Naam paard: Arwen
Leeftijd: 11 jaar
Niveau: we waren lang lang geleden M dressuur maar momenteel L denk ik
Verdere info: paardje heeft in de winter een tijd stil moeten staan, dit is de 4e keer dat ik er weer op zit na een stop van 3 maanden. We trainen 2 dagen per week omdat ik elders studeer. Momenteel heb ik daar les op een manege, maar met Arwen heb ik al tijden geen les meer gehad.

Mijn eigen commentaar:
- er zit totaal geen pit in! Slap gesjok -O-
- tenen naar buiten (voor het eerst sinds lange tijd weer met chaps, maar ja, geen excuus natuurlijk)
- onrustig hoofd (het paard dan)
- weinig actieve achterhand
- slome houding van de ruiter }:0 (ja ik dus)

Oh ja, het filmpje is samengesteld uit meerdere heeeele korte filmpjes, en die filmpjes laten niet zien dat ik meer doe dan voltes rijden en rechtsom gaan -O-. Ik maak veel overgangen met haar en rijd veel achtjes.

Hopelijk hebben jullie tips voor zo'n dipje! :)
Hier is het filmpje (poging tot opleuking met The Beatles :') )
http://www.youtube.com/watch?v=Jz5sz2blY2A

enniee

Re: Het kan niet altijd perfect gaan... (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:36

Volgens mij ligt jou zadel scheef naar links (vanaf achteren gezien)? wat dus zou kunnen betekenen dat je paard niet recht is.. Daar zou je aan kunnen werken.

Verder vind ik het er ontspannen uit zien. Soms mag je wat meer contact houden met de mond.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 18:52

Dank je voor de reactie. Het zadel was me zelf nog niet opgevallen, ik zal eens kijken in het echt :j

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:52

Het is natuurlijk ook niet erg goed te zien op de volte, maar meende dat ik het in de hoeken wel zag, maarja je moet maar even kijken :)

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:55

als je 3 maanden niet hebt gereden en dit is de 4e keer dat je er weer op zit dan is een dipje toch niet erg?
mischien stramme spieren vandaag? ik noem maar wat. ik vind het er ontspannen uitzien..

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:00

Als ik zo naar het filmpje kijk is het net alsof het zadel te ver naar voren ligt wat als gevolg heeft dat de schouder niet de vrijheid van beweging heeft die hij nodig heeft, Ook wat al eerder genoemd is lijkt t paard wat scheef te zijn. Misschien is een vitaminestoot of n goede massage wel eens goed voor jouw paard. Hoofd is ietwat onrustig maar verder zit het er best wel goed uit

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 19:16

@Lautje: bedankt :). Natuurlijk is een dipje niet erg maar toch kom ik er het liefst zo snel mogelijk weer uit!

@Zirano: Dank je wel. Nog even wat extra info is ook wel op zijn plaats denk ik: het paard heeft kissing spines waardoor de rug soms wat moeilijk loskomt. Vandaag extra moeilijk. De zadelmaker komt binnenkort kijken of dit zadel goed ligt op mijn paard, want de positie is de laatste tijd wat veranderd en ik weet niet meer zeker of hij goed ligt. Het zadel was namelijk gekocht voor een ander paard :)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:21

Dat verklaart een hele hoop! :)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:25

Nouja zeg zo dramatisch is het toch niet! Ik had een heel vervelend beeld verwacht maar je zit gewoon netjes, en je paard loopt ook -zeker voor zijn situatie- aardig los.
Omdat het HAW is, hoeken rijden maar ik begrijp dat het nu niet gelijk prioriteit heeft. Altijd vervelend zo'n lange winter..
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 27-01-11 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:26

Ik kan eigenlijk alleen maar heel erg enthousiast meekijken, door de muziek ;)
(echt geweldig, vind ik)
Verder vind ik het er echt niet verkeerd uitzien hoor!
Gewoon weer wat vaker gaan rijden, dus succes samen!!

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:29

op zich ziet het er ziet heel dramatisch slecht uit, maar wel vind ik.

ik vind je er onrustig met je handen, daardoor kan je paard zijn hoofd ook niet stil houden je vraag te veel zeg maar je moet meer activiteit zien te halen door hem voorwaard te rijden, en weer beetje terug dus en veel heel veel overgangen, elke keer kleine stukje voorwaard en weer klein stukje terug, dat zal hem al actiever maken.

meer contact houden met je mond ik vind je handen er los vast.

benen stiller houden, minder aansporen en meer echt vauit je zit gaan rijden.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:32

Als dit jouw dipje is dan wil ik ook wel eens een goede dag zien, want ik vind het er best netjes uitzien.
Laat ik het zo zeggen, er zijn slechtere filmpjes op bokt :+

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:55

Ik dacht ook te zien dat het zadel scheef lag, maar ik lees dat je daar al een zadelmaker naar laat kijken. Ik vind het rijden er best netjes uitzien. Het gaat niet altijd helemaal vloeiend, maar dat vind ik ook niet verwonderlijk als je paard zo lang stil heeft gestaan en je nu maar twee keer per week rijdt. Ik denk dat het vanzelf weer beter gaat als je weer wat vaker hebt gereden en je paard weer wat losser wordt. Ik zou zeggen: niet zo streng zijn voor jezelf en gewoon lekker doorrijden, dan wordt het vanzelf weer zoals het was. Ik denk dat je paardje (en misschien jij ook) er gewoon weer even 'in' moeten komen. Komt vast en zeker weer helemaal goed met jullie, want jullie zijn een leuke combinatie!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 20:34

@Pikeur: hoeken was ik inderdaad even niet mee bezig, maar dat kan wel goed zijn om toch te doen. Je moet helaas even een hobbeltje op om de hoek in te rijden :')

@Nefertarie: jaaa, leuke muziek he? Ik hobbel ook zo lekker mee op de maat :+

@Corina: jaa, ik schrok ook van mijn benen. Ik geef de schuld dan wel aan mijn chaps maar mijn houding is enorm verslechterd! Misschien ook wel het zadel...

@Vitoo: ik ben het meer zo gewend van ons:
Afbeelding

@Niceee: Ja, er komt een zadelmaker :). En hopelijk heb je gelijk en komt ze weer wat meer in de spieren en wordt ze weer wat losser! En ik ga zitles nemen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:58

Het lijkt op het fimpje alsof je je een beetje teveel naar buiten laat zetten door je paard op de volte. Meer indraaien en gelijke druk op je beugels aan beide kanten is belangrijk. Daarbij zou ik het paard eens los laten masseren door een sportmasseur, want het lijkt van het filmpje alsof hij niet optimaal los is in zijn boeg/schouder.
Verder had ik inderdaad veel erger verwacht en vind ik het best een vriedelijk beeld.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:23

ik vind het er wel netjes uitzien hoor. :)

had verwacht dat je eraf gestuiterd was :D :P 8-)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 10:58

Ik snap dat als je studeert, je weinig tijd hebt voor je paard maar ik denk dat je in dat geval ook je verwachtingen moet bijstellen. Een paard moet spieren opbouwen en die spieropbouw moet onderhouden worden. Imo is 2 keer per week serieus trainen daarvoor te weinig. Ik vind het beeld totaal niet slecht maar er mist inderdaad impuls dat vanuit de achterhand zou moeten komen. Rijd daarom veel overgangen, schijnovergangen, middendraf en versnel soms op de lange zijde meerdere malen. Ook het terugrijden in tempo is belangrijk. Met deze oefeningen moet je een heel eind kunnen komen maar eigenlijk heeft een/jouw paard meer constante training nodig op de eerste plek.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:02

Misschien kun je op zoek naar een leuke bijrijdster/verzorgster die met o.a. les goed leert rijden zoals jij dat ook doet (op 1 lijn zitten dus). Als diegene goed kan rijden, kun je ervoor zorgen dat je paard wat vaker loopt. Met 2x p week kom je niet veel verder vrees ik.
Succes!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 12:35

amsterdam_30 schreef:
Misschien kun je op zoek naar een leuke bijrijdster/verzorgster die met o.a. les goed leert rijden zoals jij dat ook doet (op 1 lijn zitten dus). Als diegene goed kan rijden, kun je ervoor zorgen dat je paard wat vaker loopt. Met 2x p week kom je niet veel verder vrees ik.
Succes!

Die heb ik al, maar die kan ook niet dagelijks :). Misschien in de zomer wel weer, als het later donker wordt.

Ik kan binnenkort trouwens naar 4x trainen per week wegens gewijzigd rooster :). Dan zal het ook al wel beter gaan.

Toch heb ik het idee dat dit soort 'problemen' niet zozeer door te weinig rijden komen. Het ziet er in het geheel gewoon slordig uit. Ook als mijn paard geen conditie heeft kan het er nog wel iets pittiger uitzien en kan ik netter zitten...

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:44

Vind dat dipje eerlijk gezegd nogal meevallen, denk dat je paard de eerste keren na de stop nog wat frisser was en weinig last had van spierpijn.
Nu na een aantal keren rijden begint je paard misschien zijn spieren te voelen is minder fris omdat er al vaker is gereden en had daarnaast vandaag niet zoveel zin :)
Lekker weer opbouwen en niet overvragen en te lang doortrainen.
Succes verder jullie vormen een leuke combinatie.

Wessel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:23

Als dit jouw slechte dag is.....
Als je hem actiever wilt hebben kun je veel overgangen met hem trainen. Maak hem lekker vlot aan je been en door het rijden van de overgangen gaat hij ook de achterkant beter gebruiken.
Maar ik vind het er echt niet zo beroert uitzien hoor!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:40

DromenLies schreef:
Ik snap dat als je studeert, je weinig tijd hebt voor je paard maar ik denk dat je in dat geval ook je verwachtingen moet bijstellen. Een paard moet spieren opbouwen en die spieropbouw moet onderhouden worden. Imo is 2 keer per week serieus trainen daarvoor te weinig. Ik vind het beeld totaal niet slecht maar er mist inderdaad impuls dat vanuit de achterhand zou moeten komen. Rijd daarom veel overgangen, schijnovergangen, middendraf en versnel soms op de lange zijde meerdere malen. Ook het terugrijden in tempo is belangrijk. Met deze oefeningen moet je een heel eind kunnen komen maar eigenlijk heeft een/jouw paard meer constante training nodig op de eerste plek.

Hier ben ik het mee eens.
Je had al gezegd dat je binnenkort meer gaat rijden, dat vind ik ook eerste vereiste, zeker een paard met rugproblemen moet je wel op (spier)conditie houden!
Of anders niet teveel verwachten.
Zeker qua dat 'extra's wat jij bedoeld, kun je op dit moment niet verwachten.
Wel kun je meer laag over de rug gaan rijden, je kunt eigenlijk met een paard wat 2 x per week loopt alleen loswerk oefeningen doen.
Als je dan weer meer tijd hebt loopt je paardje lekker los en kun je hem weer een beetje oppakken.
Waar je ook op kan letten is de manier waarop je je paard nageeflijk rijdt, als hij omhoog komt 'zaag' jij hem naar beneden, dat heeft ook invloed op de impuls, beter is het naar voren en terugrijden daarvoor te gebruiken, op je zit!
Dan komt hij naar je hand toe zonder impuls te verliezen.
Verder is het allemaal niet zo slecht dus je komt er wel weer overheen! :D