Galopperen wil maar niet lukken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ka_tje

Galopperen wil maar niet lukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 16:29

Ik rij mijn paardje nu al bijna 6 jaar en de galop wil nog steeds niet zo goed lukken. Ze loopt op de voorhand en valt heel snel uit elkaar. Hierbij gaat ze dan nog eens lekker snel! De afgelopen jaren is dit echter toch al heel wat gebeterd! we rijden veel overgangen (draf-galop en stap-galop), voltes in galop en proberen ook wat te verkorten in de galop (wat ze niet graag doet want ze durft dan wel eens goed te bokken). hebbeb julle tips om de galop meer bergopwaarts te krijgen? Zou dit nog sterk kunnen verbeteren want ze is nu al 13 jaar oud en ik heb eigenlijk niet zo veel hoop meer! hopelijk kunnen jullie mij toch een beetje helpen want dat zou al veel zijn :)

midgie

Re: Galopperen wil maar niet lukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:15

Als je al 6 jaar rijd en er verbeterd niks, dan zul je toch het probleem bij jezelf moeten zoeken, het is een rijtechnisch probleem.
13 is nog best jong en je kan heel veel verbeteren als je aan de gang gaat met het rechtrichten, neem les en leer ook de theorie van het rijden, als je meer opwaarts wil galopperen zul je toch eerst het dier moeten leren te dragen en daar zul je zelf aan moeten gaan werken en weten wat je aan het doen ben en zelf dus rijtechnisch moeten gaan verbeteren.

Dat ze bokt als je haar verzameld in de galop is logisch want ze heeft daar gewoon moeite mee en bezorgd haar een onaangenaam gevoel en het is heel normaal dat een paard daar op bokt, zij geeft jou aan dat je iets vraagt wat ze helemaal niet kan , dus nog een rede om zelf te leren waar je mee bezig ben.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 18:01

Bedankt voor je reactie! Ik volg nu ongeveer een half jaar les (om de 2 weken, want meer kan mijn portomonne niet aan ;) ) maar oefenen eigenlijk niet zo veel galop! Ik ga dit zeker eens bespreken met mijn lesgever.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:06

welke omgeving woon je. Zoek nog adresje waar ik mag oefenen met lesgeven voor mijn opleiding.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 21:36

Ik woon in elk geval niet in je buurt (aan je woonplaats te zien). Ik woon in België, omgeving Sint-niklaas :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:43

haha nee das wat ver :+

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:50

De enige manier is idd les nemen, en heel veel oefenen.
Bij elke les horen opdrachtoefeningen gegeven te worden die jij dan heel de week door kan oefenen, bij elke volgende les die opdrachtjes even bekijken en eventueel bijsturen en corrigeren, en zo dan telkens verder opbouwen.
Maar als je al 6 jaar aan het rijden bent en je paard is eigenlijk niet of bijna niet verbeterd, tjaaaa dan ben je gewoon verkeerd bezig geweest he.
Eigenlijk zou je bij elke training een verbetring moeten zien, al is het maar een beetje, en zo bouw je al heel vlug dingen op.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 11:02

ik ben in mijn lessen zo hard bezig geweest met travers, schouderbinnewaarts en het leren appuyeren, dat we de galop een beetje uit het oog verloren zijn! :o Ik ga zeker met miin lesgever even overleggen of we niet wat meer op de galop kunnen oefenen. hij staat altijd open voor suggesties! en vanaf nu vraag ik na iedere les waar ik aan moet werken en welke oefeningen ik moet doen en oefenen :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:11

Hoe kun je nu al zoveel met oefeningen als travers en appuyementen bezig zijn terwijl je basis nog niet goed is?
Naar mijn idee moet je een heleboel stappen terug doen.
Werken aan ontspanning, rechtrichten en vwnw.
Het snelle gaan en uit elkaar vallen lijkt mij een balans probleem (als medische zaken of bijvoorbeeld een slecht passend zadel zijn uitgesloten). Wat vaak veroorzaakt wordt door een te slappe achterhand. Dus de achterhand trainen.
Dit duurt wel een tijdje, maar geen 6 jaar.

Veel overgangen rijden. Niet alleen maar stap-galop of andersom, maar ook draf-galop.
Verder schakelen binnen je gangen. Ook niet alleen de galop.
Neem de galop uiteraard wel mee, maar galoppeer kleine stukjes. Aanspringen, volte galopperen en weer terug. Zo kan ze in een kleiner stuk wel de kracht opbrengen om te blijven galopperen. Met grote stukken galop gaat dat blijkbaar nog niet.
Verkorten (verzamelen?) in de galop lijkt me nog niet van toepassing, zeker als de arbeidsgalop nog niet goed is.
Wel kun je stukje terugnemen, stukje vooruit gaan. Maar niet teveel. Dit kost veel kracht, kracht die ze blijkbaar nog niet heeft.

Daarnaast kun je er ook eens aan werken aan de longeerlijn. Bij mijn haflinger (ging vorig jaar ook plat door de bocht, op de voorhand en heel hard) heeft het werken aan de pessoa goed geholpen.
Dit stimuleert om de achterhand meer onder te brengen en hij heeft geen last van een ruiter die hem uit balans kan brengen.
Inmiddels galoppeert hij mooi bergop, fijn arbeidstempo en zelfs kortere wendingen, richting verzameling en verruimen gaat nu goed. Het heeft een jaar geduurd voor hij zover was en had vooral te maken met balans.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:23

Rechtrichten begint aan de hand.
Het beste is om helemaal onderaan te beginnen,doe grondoefeningen.
Verdiep je er eens in er zijn héél veel bruikbare tips op internet te vinden waar je mee aan de slag kunt.Ook longeren met dubbele lijn kan hulpzaam zijn (mits je goed kunt longeren)
Dit is idd een balans probleem wat je vanuit het rechtrichten van je paard kunt oplossen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:26

Longeren met dubbele lijnen was ik vergeten. Dat is inderdaad ook goed om dit probleem aan te pakken.
Maar dat moet je wel kunnen en je paard moet het accepteren.
Ik kan het bijvoorbeeld wel, heb er veel ervaring mee.
Maar mijn haflinger vindt het helemaal niets. Hij gaat alleen maar hard, hangt vol in de lijnen en probeert ze aan alle kanten te ontwijken. Daarom heb ik bij hem de pessoa gepakt. Niet ideaal voor rechtrichten, maar wel om de achterhand te stimuleren en te trainen.
Rechtrichten doen we onder het zadel en spelenderwijs met grondwerk.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 14:07

Bedankt voor de reacties! longeren met pessoa, moet ik zeker eens proberen en ga me zeker eens verdiepen in het rechtrichten van paarden!

paardengek_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:33

Een vriendin van mij heeft een haflinger staan. die voor de koets geleerd is, en daardoor ook van voren aanspringt. Doordat er veel mensen op leren rijden hebben was ze gewent om ook altijd eerst mega snel te gaan alvorens in galop aan te springen. Nu ze maar één ruiter heeft verbeterd dit sterk. Normaal hebben wij hier geen problemen mee met het rijden. Maar wij doen voor haar meer op haar achterhand te krijgen de passoa gebruiken. Denk niet dat het helemaal zou veranderen maar misschien helpt het wel iets :).

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:01

Doe eens een sportmassage van Happy athlete, wedden dat de galop daarna geen probleem meer is!
Als je al zo lang een probleem hebt, moet je niet gaan twijfelen aan jezelf.
Meestal heeft het paard dan gewoon ergens een blokkade in de spieren waar je zelf gewoon nooit uit zal komen zonder behulp van massage.

Kijk eens op de site van http://www.happy-athlete.nl, zou iedereen (al is het maar preventief) moeten doen, paardrijden wordt dan zoveel leuker en makkelijker op een soepel paard en je paard wordt er echt blij van.

Mijn paard kon ook niet goed galopperen, en na 2 behandelingen, probleem volledig opgelost!

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 18:50

Klinkt gewoon super! heb zelf alleen ervaring met een osteopaat. maar zo'n massage ga ik zeker eens overwegen! (alleen even sparen :+ ) Heb al eens gekeken op die site en er zit in ieder geval iemand uit belgië bij!