Overdreven spanning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marijkedam

Overdreven spanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 09:24

Mijn paard heeft met rijden/longeren overmatige spanning. Ze vind zowat alles spannend/eng, maar loopt er vaak nog wel langs met wat overtuiging van de ruiter. Na een tijdje kan ze ineens iets zo eng vinden dat ze stopt, omdraait en zo gespannen als een veertje stil gaat staan. Je voelt haar hart gewoon keihard kloppen. Ze wilt dan alleen nog maar kijken naar het enge ding. Kalmeren en rustig verder stappen is niet aan de orde. Ze blijft daarna zo gespannen dat er maar een blaadje hoeft te vallen en ze ontploft. Althans zo voelt ze aan. Afstappen en aan de hand verder lijkt de enige oplossing.
Omdat ik dacht dat het aan mij lag, heb ik een vriendin laten rijden. Maar hier doet ze hetzelfde.
De bak is haar bekend, daar rijden we al twee jaar in.
Ze staat dagelijks in een kudde buiten van zonsopgang tot zonsondergang.
Ze krijgt maar 1,5 kg muesli per dag, ondanks dat ze 1.75 m hoog is. Verder natuurlijk hooi.
In de bak is nooit wat raars gebeurd, ze heeft het in het donker en in het licht.

Uiteraard wil ik een aantal dingen gaan uitsluiten: ik laat een osteopaat komen, zadel laat ik nakijken en ik ga experimenteren met het voer.

Heeft iemand nog een idee waar deze extreme spanning vanaf kan komen?

MaaikeMo

Re: Overdreven spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:27

Waar de spanning vanaf komt, sja ze zal t eng vinden.. Maar de oplossing is toch rijden..
Uit je tekst merk ik op dat je uiteindelijk afstapt en aan de hand verder gaat.
Is het dan niet wat aangeleerd gedrag? Ze vond een keer iets eng, vervolgens stap je af en ga jij er met haar langs... En als je dat vaker hebt gedaan, dat ze nu zichzelf heeft aangeleerd van: IEK eng! Ik stop, dan gaat baasje wel voorop :)

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 09:39

Doorrijden hebben we al geprobeerd. Dat was ook mijn eerste oplossing, maar dit helpt helaas niet. Ze blijft dan zo gespannen als een veertje en kan elk moment er tussen uit schieten of ontploffen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:42

Voelt ze alsof ze er tussen uit kan schieten of ontploffen of doet ze dat ook echt?

Wat gebeurd er als je haar goed aan het werk zet? Als je les hebt en ze dus met haar aandacht bij jou moet zijn ipv bij haar omgeving?

Klinkt alsof je haar meer moet bezig houden, meer uitdaging/afwisseling moet geven, veel tempowisselingen, schakelen, afwisselen met stelling en buiging etc.etc..

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 09:49

Ze voelt als een gespannen veer, die elk moment kan ontploffen. Ik laat het niet zo ver komen dat ze echt ontploft. Als ik haar aan het werk zet, blijft die spanning.
Heb het gisteren nog eens uitgeprobeert, maar ondanks dat ze lekker aan het werk was, bleef ze erg bezig met de omgeving en alles eng vinden. Waar die enorme angst vanaf komt dat ze echt stokstijf stil staat, is mij echt een raadsel.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:50

Ik heb hele goeie ervaring met wachten. Zodra het paard schrikt (en wat ik uit je bericht begrijp "gelukkig" stil gaat staan i.p.v. er vandoor gaat) gewoon laten staan. Net zo lang totdat zij het niet meer eng vind en zelf weg wilt stappen. Als je dat eenmaal een paar dagen vol hebt gehouden, ga je proberen zelf het voortouw over te nemen. Dus laten kijken, laten wachten en vragen of ze weg wilt stappen. Wil ze niet? dan niet, blijf je staan en probeer je het even later nogmaals.

Het kost heel veel tijd, dat weet ik, maar ik heb al meerdere paarden hierdoor zichtbaar zien veranderen, zekerder zien worden en meer vertrouwen in hun ruiter zien krijgen.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:30

Doet ze dit ook als je met een ander paard in de bak zit of niet?

Anders zou je misschien een braaf paard kunnen laten mee rijden in de bak en die voorop laten gaan als iets eng is
Zo kunnen ze van elkaar leren dat het niet eng is. Verder als ze doorgaat extreem belonen liever te uitbundig dan niet.

Of zelf erop blijven zitten vriendin ernaast en die klikt hem even vast en loopt er mee langs, als dit goed gaat afbouwen steeds meer afstand tussen paard en jou vriendin tot dat ze gaat wanneer jij het vraagt?

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 10:33

Het wachten zou ik inderdaad eens kunnen doen. Meestal staan we zowiezo een tijd stil, omdat ze zo onder de indruk is. Maar ik geef meestal aan wanneer we doorlopen. Ik kan altijd eens proberen om te wachten tot ze zelf weer wil lopen. (zal ik denk ik een lange adem nodig hebben, hihi).
Vanavond heb ik met iemand afgesproken om samen te rijden. Soms ben ik alleen in de bak, en soms met een ander. Dat maakt weinig verschil. Maar vanavond blijf ik eens gewoon naast dat andere paard rijden, eens kijken of dat helpt. Is sowiezo een paard uit haar groep, alleen niet de leider uit de groep. Maar ik hoop dat ze daar wat houvast aan heeft.

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:41

Ik heb ook zo'n bommetje! Elk geluidje elke beweging elke kabouter..... is doodeng! Die van mij ( was!!!) echt een vluchter.... dus met 300 kilometer per uur van de ene kant van de bak naar de andere kant. Dit is er gelukkig helemaal uitgegaan!

Maar alsnog is ze overal bang voor, wat bij mij erg geholpen heeft is haar opdrachten geven. Even wat meer doorstellen bij enge dingen, voltetje maken richting enge dingen en deze uitbreiden totdat ze er langsloopt, schouder voor rijden bij een ( in mijn geval ) enge bakdeur! Constant verschillende dingen vragen, signalen opvangen van wanneer ze iets eng vind.... gaan de oortjes naar voren opdracht geven ( als in schouder voor, volte, pasje verruimen enz...) oortjes naar voren in de zin van daar zit iets engs dus niet als ze dit vriendelijk bedoelt! hihi. Ik was altijd net te laat met de signalen opvangen maar ben er inmiddels al erg in getraint hahahah.

en vooral NIET afstappen!!!! en aan de hand er langs gaan!

Succes!