Mijn zwartje (friesxgroninger @ work in zijn witte set

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Mijn zwartje (friesxgroninger @ work in zijn witte set

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 22:14

Bij deze kom ik ook mijn paard eens op bokt laten zien :P
Het is een kruising friesxgroninger van 1.67 en hij heet Mystique.

Ik heb Mystique nu net iets meer dan een jaar, in het begin heb ik behoorlijk wat problemen met hem gehad, en ook durf ik pas sinds mei dit jaar echt met hem te galopperen :o omdat ik hem eerst nooit onder controle had in galop. En ik viel er ook zo'n beetje elke keer af dus dat schoot niet op. Nu is hij gelukkig erg braaf.
Hij heeft van zichzelf een nogal onhandige houding, en zeker als hij zijn lekkere onderhals in de strijd gooit begin je er weinig aan..

Afbeelding

'k Ben toen hard aan de gang te gaan met halsstrekken om zo te zorgen dat hij de bovenhalsspier sneller gaat gebruiken en niet zo makkelijk terugvalt op zn onderhalsspier

Dit jaar gaan we nog een paar onderlinge wedstrijdjes meepakken omdat hij op vreemd terrein die onderhals er weer op zet en daar moeten we gewoon meer ervaring in krijgen.

Waar ik tegenaanloop is dat ik met mijn bovenlichaam snel te ver voorover ga, en naar beneden kijk.
We zijn op dit moment vooral bezig met rechtrichten.

Afbeelding
Er kwam iemand met een kruiwagen uit de stal dus hier werd hij een beetje onrustig :=

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier wilde ik hem een pasje vooruit laten gaan, beetje jammer van de loodlijn maar verder wel leuk

We proberen tegenwoordig ook een beetje te wijken, ik heb geen les en het is voor hem ook nieuw maar voor alsnog gaat het wel aardig
Ik heb gezien dat er verbeterpunten zijn, vooral vooruit kijken!
Afbeelding
Afbeelding
'k keek hier een beetje raar :o

Afbeelding
Moet mn schouders ontspannen
Afbeelding
Nog eentje vanaf deze kant om te bewijzen dat we allebei de kanten weleens op rijden ook al lijkt het niet zo vanaf de fotos :+
Afbeelding
Hier ben ik blij mee :j

Afbeelding
Gewoon drafje
Afbeelding
Hier weer mijn naar voren vallen probleem

En nog 2 galopfototjes
Afbeelding
Afbeelding

Hopelijk heeft iemand goede tips verder :)

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:19

Wat een leuke kruising, je haalt beide rassen er goed uit :j Commentaar ben ik niet zo goed in, maar hij zou zijn achterhand wat verder onder mogen brengen, en let erop dat je met wijken je binnenbeen tegen zijn buik aanhoud en niet afsteekt. Verder ziet het er fijn uit, je rijd hem netjes :)

Anoniem

Re: Mijn zwartje (friesxgroninger @ work in zijn witte set

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:26

Je hebt niet een naar-voren-val probleem, je hebt het probleem dat je op je doos zit ipv op je billen :D

Bekken iets kantelen en echt op je billen gaan zitten, denk dat dat je houding al een heel eind ten goede komt :)

Verder vind ik dat je erg netjes rijdt, je handhouding is fijn. Denk als je je bekken iets naar achter kantelt en op je billen gaat zitten, dat je je schouders ook kunt ontspannen, dan wordt je aanleuning nog iets fijner, en het contact wordt wat constanter. Compliment, vind het er echt netjes uitzien.

Ik wil je toch aanraden om les te nemen, je hebt een mooi en fijn paard, waarmee je echt wel verder kunt komen in de sport. Z is er zonder meer uit te halen :)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 22:31

Bedankt dat vind ik echt heel erg leuk om te lezen :D
Ja ik trek mijn rug ook hol dus zal wel een combinatie zijn van alles.
Ik denk dat als ik meer ontspannen ga zitten het ook al beter gaat

Ben inderdaad een beetje aan het rondkijken voor instructie maar ben d'r nog niet helemaal uit wie ik wil, zeker omdat dit het eerste paard is waar ik dressuurmatig een beetje mee rij is het voor mij allemaal nog nieuw dus als ik verder wil komen zal ik wel hulp nodig hebben

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:34

Hey, wat een leuk paard.
Toont groot. :D
Je aanleuning is netjes maar hij vergeet zijn achterhand af en toe.
Je paard blijft wat lang in zijn lijf.
Probeer daar aan te werken met veel overgangen, maar laat hem niet te lang in de hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:42

Pikeur schreef:
Bedankt dat vind ik echt heel erg leuk om te lezen :D
Ja ik trek mijn rug ook hol dus zal wel een combinatie zijn van alles.
Ik denk dat als ik meer ontspannen ga zitten het ook al beter gaat

Ben inderdaad een beetje aan het rondkijken voor instructie maar ben d'r nog niet helemaal uit wie ik wil, zeker omdat dit het eerste paard is waar ik dressuurmatig een beetje mee rij is het voor mij allemaal nog nieuw dus als ik verder wil komen zal ik wel hulp nodig hebben

Is ook een combi. Je zit met je kont naar achteren, op je doos, en dan trek je je rug hol om nog min of meer rechtop te zitten, en daardoor ben je je balans kwijt en val je naar voren. Als je je bekken naar achteren kantelt, zit je voor je gevoel achterover waarschijnlijk, maar je rug is recht. En met een rechte rug kun je de beweging veel makkelijker opvangen, door hem hol en bol te maken. Je zult dan ook het gevoel hebben dat je veel meer in balans zit, en dat is dan ook zo.
Nu vang je eigenlijk niets op, waardoor je het gevoel hebt, naar voren te vallen (wat ook klopt, want die energie moet ergens heen kunnen).
Juist om die reden raad ik je ook les aan, want dat is echt iets waar een instructeur mee moet helpen. Al die vlieguren helpen wel, als ze onder begeleiding zijn, zonder begeleiding roest je vast in fouten die je (onbewust) maakt. En nogmaals: je contact is fijn en licht, ik kan niet wachten om te zien hoe je paard loopt als je je zit-issue op weet te lossen!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 22:48

Ik bedoel het niet om in de aanval te gaan hoor, maar deze halslengte vind ik voor hem persoonlijk wel goed op dit moment omdat anders weer zijn onderhals erop zet. Dat is bij hem echt een puntje om voor te blijven waken

Zijn achterhand is inderdaad een erg moeilijk punt

Bedankt voor de leuke reacties :D En goede tips Yamcha :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:51

Wat een gaaf paardje...leuke kruising.
Omdat het HAW is: meer op je kont gaan zitten! Ondanks dat zit je toch erg netjes...je hebt 'm mooi aan 't lopen

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:55

Sommige paarden proberen dan tijdens die overgangen hun hals te verlengen, zodat ze er met de achterhand weer onderuit komen.
Zo bedoel ik het. Je ziet mij nergens zeggen dat je halshouding niet goed is, integendeel juist.
Probeer de valkuil aan te geven ;)
En als je in die valkuil loopt, dan zet hij idd die onderhals op omdat er achter niks gebeurd :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:58

Graag gedaan :)

Ik vind zijn achterhand eigenlijk prima voor zijn niveau, en lengte in de hals is juist goed hoor :) Dat wil je ook. Dit is zo basic, imo, denk dat je vooral moet werken aan je eigen houding, samen met een instructeur paard lekker rechtrichten, en pas als hij fijn van achter naar voor werkt, je contact constant en prettig is, hij in alle gangen makkelijk nageeflijk is, hij voelt recht aan, dán kun je eens aan meer verzamelen gaan denken, maar dat is bij jullie nog lang niet aan de orde :)
Paard geeft dat aan, door als je dat vraagt de onderhals erop te zetten en tegen de hand te komen, en de ruiter voelt dat prima aan. Er komt een dag dat hij dat niet meer doet, maar soepel en sterk genoeg geworden is om meer te kunnen verzamelen. Hij zal dat dan ook aanbieden :)
MiniMouse schreef:
Sommige paarden proberen dan tijdens die overgangen hun hals te verlengen, zodat ze er met de achterhand weer onderuit komen.
Zo bedoel ik het. Je ziet mij nergens zeggen dat je halshouding niet goed is, integendeel juist.

Mee eens. Denk dat je dat kunt tackelen door het paard sterker te maken door je overgangen netjes te rijden, proberen dat hij niet in de volgende gang valt, maar dat je hem er echt in rijdt. Sterker maken en recht richten, dan komt dat vanzelf.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 23:00

MiniMouse schreef:
En als je in die valkuil loopt, dan zet hij idd die onderhals op omdat er achter niks gebeurd :Y)

Oooh op die manier! Sorry dan begreep ik het niet goed :D
Bedankt voor de verduidelijking

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 23:01

Graag gedaan en Succes!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:12

Wat een grappige kruising!
Leuk paard!
En de achterhand vind ik ook helemaal niet verkeerd, ik zie hem telkens flinke stappen maken.
Idd ben ik het eens met de hond :D , Yamcha, over je zit.
Op de wijkfoto's zie je ook heel duidelijk hoe je teveel op de buitenkant gaat leunen en je binnenschouder optrekt, let goed op dat je op je binnenzitbeenknobbel gaat zitten met wijken en je schouders ontspant.
Om beter op je billen te gaan zitten kun je zonder beugels gaan oefenen, let telkens op dat je je rug bol maakt.
Als je zit in het zadel wat beter wordt, is het ook makkelijker om je schouders te ontspannen.
Het ziet er verder leuk uit!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 18:52

Zonder beugels durf ik niet :o Heb echt een flinke deuk in mijn vertrouwen gekregen nadat ik een paar keer (o.a. keihard tegen een boom) gevallen ben dus ik rij liever gewoon met beugels

Achterhand zitten inderdaad stukken bij waar ik echt onwijs trots op ben, op sommige momenten wordt ie weer wat minder actief maar met die goede stukken ben ik echt superblij

Vanavond weer rijden, nu ik met deze fotos een goed beeld heb van mezelf icm met de tips die hier ook staan hoop ik dat het weer wat beter wordt

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:14

Wauw, wat een mooi paard! Dat komt wel goed met jullie hoor, het ziet er al leuk uit! Mij valt op dat je wat gespannen lijkt te zitten. Dat komt waarschijnlijk doordat je het vertrouwen in je paard nog niet helemaal (terug) hebt na de valpartijen, heel begrijpelijk. Ik denk ook dat het komt doordat je wat te ver naar voren zit en, zoals hierboven al gezegd, niet echt goed op je kont zit. Verder vind ik dat je hem vriendelijk rijdt. Komt wel goed met jullie!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 19:14

Nja het had opzich wel gekunt dat iemand zo ging zitten omdat ie bang was maar dat is bij mij niet zo. Ik kan (nog) niet gewoon normaal zitten ofzo :=
Ben nu ook met gewoon rijden niet bang (zolang ik maar controle hou)

Jacquelien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:55

Ik vind jullie echt een hele mooie combinatie. Echt een setje waar nog behoorlijk aan getraind moet worden, maar jullie komen er wel!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 21:30

Dankje patricia!

Jacquelien_x schreef:
Echt een setje waar nog behoorlijk aan getraind moet worden,

Wees eens wat specifieker :D Hier kan ik vrij weinig(/niets) mee, en op mijn zit na vind ik het allemaal wel meevallen

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 21:58

Dankje :) Nee helaas is alles onbekend in zijn papieren..

tammysammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:38

Ziet er netjes uit, maar heb het gevoel alsof je beugels veelste lang zitten.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 20:22

yay bedankt voor het verwijderen van de reacties... ^)

Ja_nine schreef:
Leuke combinatie hoor! puntjes voor verbetering zijn al genoemd.. Succes

Dankje :)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:04

wat een schitterend paard! _/-\o_ ben stiekem een beetje verliefd geworden op hem!
ik vind het er netjes en vriendelijk uitzien. vooral foto 9.
zoals al gezegt, probeer meer op je kont te gaan zitten, vooral in de galop.
het is mooi dat je weer wat meer vertrouwen in hem krijgt, met die galop enzo komt het vast allemaal wel goed! :)

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:44

heel af en toe, op de foto's gezien steek je je benen iets te ver naar voren. voor de rest super leuk stel samen zeg! <3

anoekreuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:44

leuke foto's :)
tips:
probeer niet de veel moeite te doen om met lichtrijden te ver uit het zadel te komen, laat je vooral door de beweging van het paard omhoog gaan
en houd je bovenlichaam wat verder naar achter ;)