valt naar binnen op de volte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

valt naar binnen op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 20:31

Als ik linskom een volte rij van ongv 10 m. dan valt me hafje heel erg naar binnen. En als ik volte rechtsom maakt, dan valt die over zijn buitenschouder weg. ALs ik hem wil begrensen met me been dan reageert hij niet meer op me been, of gaat hij steeds harder lopen om er onderuit te komen, hoe kan ik dit het beste aan pakken?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:45

Dit is een welbekend probleem!

Je hafje is rechtsgebogen en jij en je hafje samen hebben een cursusje rechtrichten nodig
waarbij jij leert hoe je het best je hafje (in stap en daarna in draf) mooi ontspannen links
en rechts kunt stellen en hij mooi vloeiend doorloopt. Ook is hierbij een rechte zit heel erg
belangrijk.

Waarschijnlijk als je linksom gallopeert op een volte wil je hafje naar rechts(buiten) kijken
en als iemand van achteren kijkt lijkt het alsof je zadel scheef hangt.

De reden is simpel. Jouw paard heeft een voorkeur voor rechts en hoe je het ook wend of
keert blijkbaar zit jij scheef.. of met je heupen, of vanuit je been, of vanuit je schouder,
of je hoofd hangt teveel opzij. Het kan van alles zijn waardoor je je hafje op rechts ZELF
over zijn buitenschouder weg laat rennen.

Echt tips kan ik je niet geven via typwerk dat is iets dat moet een instructrice uitleggen
vanaf de grond en zeggen wanneer iets wel of niet goed moet voelen, wanneer je verschil
ziet en voelt enz.

Maar over rechtrichten kun je hier bijv. een hoop lezen:

http://www.paardenrechtrichten.nl/recht ... symptomen/
http://www.paardenrechtrichten.nl/rechtrichten/

http://www.paardeninbalans.nl/rechtrichten.htm

Sorry dat ik je verder niet kan helpen vanaf achter mijn pctje want ben bang als ik je
oefeningen omschrijf dat je je paard meer vast- rijd dan los... omdat ik je geen verschil
in rijden kan laten voelen. Op die sites staan ook wat oefeningetjes :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 20:52

bedankt voor je rijden.

het klopt ook dat me hafje wat scheef is, het was erger. Het klopt ook dat ik ook niet helemaal recht zit, hiermee ben ik mee bezig. ik zal de site's eens door lezen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:54

Het is 2 stappen vooruit en 1tje terug. Als jij rechtom knikt in je rechterheup(hak optrekt)
en meekijkt opzij naar rechts kun je je linkerbeen zoveel gebruiken als je wilt maar dan
vraag je hem eigenlijk zelf om over zijn schouder weg te lopen. Omdat je hem dan tegen
houdt weet hij het niet meer en loopt hij er doorheen en reageert hij helemaal niet meer.

Het is eigenlijk als je er zo over nadenkt niet meer dan logisch ;)

En linksom idem dito. Als jij naar rechts zit maar naar links kijkt maak je je rechterbeen
kort waardoor je hem de kans geeft om naar binnen te vallen. Omdat hij naar binnen valt
is hij blijkbaar nog niet helemaal los in zijn lijfje.. zou eerst op grote voltes goed gaan rijden
en als het plaatje dan klopt steeds iets meer verkleinen.

Even terug naar de basis dus :)

Carolyn8

Re: valt naar binnen op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:59

Recht maken..op de binnenhoefslag rijden, begrenzen met je zit/been/teugel. En overgangen rijden. Hij wordt loperig als jij hem recht probeert te maken..dus oefenen!

wabisabi

Re: valt naar binnen op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 12:42

Volte openen en sluiten in draf en zo mogelijk in galop. Hele goede oefening die jou paardje helpt om zijn binnenachterbeen spieren sterker te maken. Uit nature valt een paard altijd naar binnen, omdat zijn buitenvoorbeen van nature meer stuwing heeft. Dus inderdaad de basis weer even verfijnen. :)