spanning, door moeite met stelling en buiging? of....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Retlaw

spanning, door moeite met stelling en buiging? of....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 19:21

Moeilijk om voor ons "probleem" en titel te bedenken.

Het zit als volgt,
Heb een jonge friese hengst van bijna 4.
2 maanden terug heb ik hem laten beleren, 4 weken lang en dat ging helemaal super.
Daarna heb ik hem weer meegenomen naar huis en zijn we lekker verder gegaan.
Moeite met stelling en buiging op links had hij al, dat wist ik.
Maar met het rijden ging het eigenlijk stap voor stap vooruit hij werd steeds losser. Ik kreeg er zelfs al mooi wat lengte in, en dat terwijl hij ontspannen bleef. en mijn hand volgde.
Vervolgens kreeg hij eind december zijn enting waar hij uiteindelijk erg op reageerde, waarschijnlijk door verkeerd spuiten. Gevolg: hij had zere spiertjes (uiteraard op links gespoten) uiteindelijk is deze bult geknapt, en zakte weer mooi af.
Zijn lichaam heeft het zelf lekker opgelost, maar hij stond daardoor wel 3 weken stil omdat het advies was niet te trainen, en de spier te laten rusten. Zo gezegd zo gedaan.
Na die 3 weken ben ik begonnen hem weer rustig op te pakken.
Te beginnen met longeren, waaruit meteen bleek dat hij ontzettend stijf was op links weer.
Dit rustig opgebouwd en na een week er weer op geklommen. Hij was helemaal braaf, maar nogal gespannen.
Vond dat eigenlijk wel logisch, dus lekker doorgegaan.
Maar nu gaat het van kwaad tot erger eigenlijk, hij krijgt steeds meer spanning voornamelijk in draf. links loopt hij bol, en vandaag was hij naar mijn idee gewoon onregelmatig op het moment dat hij zijn hals erop zette (dit doet hij dus vanwege spanning)
Hoop dat jullie het nog wat begrijpen.
Zaterdag komt de dame die hem heeft beleerd rijden, kan ik kijken, misschien is het een samenspel van ons tweeën. Ik weet het even niet meer.
In mijn hoofd ben ik bezig met massage etc, wat raden jullie aan?

Overigens wel handig om t vermelden dat voor de enting we alleen binnen reden. En nu alleen buiten vanwege het goede weer! Heb dus nog niet weer binnen geprobeerd. Ook omdat ik vind dat het buiten ook allemaal moet kunnen.
Het is ook een Fries met een machtig front, maar als hij ontspant zoals hij eerst ook deed kon ik hem mooi op lengte rijden al.

Verder nog tips of ideeén?

Priszz

Re: spanning, door moeite met stelling en buiging? of....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:48

Uhmm,, ik denk dat het buiten rijden opzich ookwel een grote verandering is als je voorheen binnen reed natuurlijk. Wij hebbe ook een haf, buiten vreselijk actief maar in de binnen bak is meneer zo lui als je het maar kan noemen. Maar rijd je ook alleen in een bak of met meerdere want daar kan het natuurlijk ook aan liggen..

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 19:52

binnen reed ik samen, soms ook alleen, buiten alleen gereden, maar er is altijd bedrijvigheid bij ons.
Paarden buiten, ponymeisje, maar ook wel eens helemaal niks. Dan zou ik natuurlijk er voor kunnen kiezen weer naar de manege te gaan om binnen te rijden, maar buiten moet ook gewoon kunnen lijkt mij, t is bekend terrein voor hem..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:36

Het klinkt misschien onlogisch maar kan hij al lekker galloperen en krijg je hem dan wel "recht"?
Anders zou ik in het begin gewoon even goed stappen, desnoods heel lang stappen.. is alleen
maar goed voor hem. En hem dan eerst in galop lekker loswerken zodat hij zijn meeste energie
kwijt is en daarna overgaan in draf en dan kijken of hij zich dan wel makkelijker los laat werken.
Van stap naar draf is een voorwaartse overgang waardoor spanning zich geweldig op kan bouwen,
en van galop naar draf terugwaarts.. waardoor het paard vaak wat "makkelijker" meewerkt en
sneller los in zijn lijf laat.

Wel zorgen dat hij goed warmgestapt is uiteraard..

(zo doe ik het meestal als een paard in draf te gespannen is, maar goed.. dat zijn geen friezen,
en ik ken zat friezen die galloperen veeeeel moeilijker vinden.. maar ik denk met je mee, en als
voor die van jou galop piece of cake is is het misschien wel een tip om te proberen.)

En ten alle tijde rustig blijven, ook al frustreert het je dat het niet meezit.. jouw spanning maakt
die van een jong paard alleen maar intenser.. het kan ook gewoon zijn dat het een pijntje is
waar hij niet zogoed doorheen durft.. Dan kun je (net als veel mensen) hem vasthouden op
zijn sterke kant en daarna loslaten, kijken of hij je hand opzoekt maar ik ben daar persoonlijk
niet altijd even fan van omdat je dan een dwingende houding aangeeft waar hij naar MOET
loslaten omdat jij hem anders daar Trekt.. vaak werkt het averechts en krijg je staken en
sterrenkijken... het is maar een enkeling waar het echt wel bij werkt.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 21:25

Galop gaat hem veel makkelijker af dan draf op dit moment inderdaad, geheel recht krijg ik hem dan natuurlijk nog niet. Het is voornamelijk die linkerkant, Wat volgens mij gewoon nu even flink escaleert bij hem. Gekke was, ik haal m t zadel af en longeer hem om te kijken of hij wel goed loopt, is hij weer redelijk rutig. het zal toch ook een combi zijn van ons samen.
Verder zit ik er aan te denken om toch iemand naar zijn linkerkant sowieo te laten kijken. Iemand tips voor een fysio in friesland?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:27

weetniet.. anders zou je even bij Diensten gezocht een topic moeten openen.... denk dat je daar
sneller reactie op krijgt...

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 21:30

thanks voor je reactie in ieder geval en het meedenken!
edit; longeer hem vaak ook van te voren, inde hoop dat de spanning wat af kan vloeien eerst.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 14:17

In ieder geval een Fysio gebeld, die binnenkort mij belt voor een datum!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:21

Als je paard vast pakt op links wat doe jij dan? Laat je los of pak je (onbewust vaak) ook vast(er).
Vaak is het actie reactie op elkaar.
Jammer dat het zo lekker ging en dat je nu eigenlijk weer terug bij af bent

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:07

Ligt het zadel wel goed?
Want hij is jong heeft in training gestaan en zijn bespiering is verandert dus ook de pasvorm van het zadel kan dus anders worden daardoor.
Je zou hem kunnen gaan gymmen/rechtrichten aan de hand.
Hou er ook rekening mee dat hij erg jong is en ook nog in de groei is en ook dat er nog wat gebeurd qua wisselen, ik zou zo ie zo niet teveel vragen van zo`n jong dier, werk voornamelijk aan de basis en miss is dat voor dit moment alleen het stapwerk en is de draf even een stapje te ver op dit moment.

Hij is net in training geweest en je moet bedenken dat het dan pas gaat beginnen , hij is jong en kan in 4 weken training niet alles leren op een goeie manier, dus miss zelf les nemen en werken aan een goeie basis.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 15:26

Misschien komt het over alsof ik veel van hem vraag, dit valt mijn inziens wel mee. Het is een flinke meneer van bijna 4. Hij heeft tot 8 weken terug amper iets hoeven te doen naast wat longewerk, en nu pak ik hem rustig op.
Tijdens zijn beleerperiode werd hij om de dag gereden, dus dat is mijn inziens ook nog heel redelijk voor een 4 jarig paard.
Het is niet zo dat ik tijdens het rijden veel van hem vraag, maar gewoon rustig en ontspannen rijden is voor mij voorlopig goed. Die ontspanning ontbreekt en dan ga ik inderdaad een stap terug.

Vorige week heb ik getracht om hem er "doorheen" te rijden, door even flink aan het werk te zetten. Dat had die keer effect, Maar deze week merk ik dat dat niet werkt, en er alleen maar meer spanning door komt. Ik ga dan afstappen en werk dan weer naar ontspanning toe aan de longe om goed "af te sluiten"...

Zadel ligt goed, inderdaad qua bespiering verandert hij nog steeds elke maand. dus 100% perfect zal het nooit zijn denk ik. Maar daar streef ik wel naar.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:47

spanning zit in het niet correct na geven en op beide teugels los zijn en het balans aanwezig is, als het paard niet in balans is en niet goed door het lichaam is kan je geen correcte buiging en stelling vragen, dus inweze gaat et om je teugelvoering en de sneheid van je hand het paard los te maken op de kant die hij vast houd, zet, pakt, de juiste teugelvoering zorgt voor losheid en gedragenheid in je paard, dit zorgt er voor dat je paard in door het lichaam gaat dan in balans rijden, daardoor kan je dus stelling en buiging vragen,

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 16:56

Moll schreef:
spanning zit in het niet correct na geven en op beide teugels los zijn en het balans aanwezig is, als het paard niet in balans is en niet goed door het lichaam is kan je geen correcte buiging en stelling vragen, dus inweze gaat et om je teugelvoering en de sneheid van je hand het paard los te maken op de kant die hij vast houd, zet, pakt, de juiste teugelvoering zorgt voor losheid en gedragenheid in je paard, dit zorgt er voor dat je paard in door het lichaam gaat dan in balans rijden, daardoor kan je dus stelling en buiging vragen,

En hoe zou ik dit volgens jou nu aan moeten pakken?
Je bedoeld dus eigenlijk dat de spanning niet kan komen van de moeite met buiging op links?
Wat als hij daar extra moeite mee heeft gekregen door de enting en hij daardoor spanning opbouwt in de zin van het doet hem zeer?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:00

Ik begrijp dat hij links niet wil inbuigen en jij denkt dat het mede te maken heeft met de injectie die hij op links heeft gehad?
Maar als hij links niet inbuigt, zit het probleem aan de rechterkant, dus die theorie zou dan al niet kloppen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 17:22

Wat zou dan het probleem op rechts moeten zijn?

xxxvaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:30

Ik denk dat het buitenrijden zeker mee telt. een pony die ik ken wilde niet linksom galopperen. En toen we het buiten probeerden was hij super braaf en draaide ook mooie voltes in de linker galop.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 19:38

dat verklaart bij mij nog niet de onregelmatigheid tijdens het "omhoog" komen.

maar misschien moet ik minder verklaring zoeken en denken in oplossingen :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:48

jannie86 schreef:
Moll schreef:

En hoe zou ik dit volgens jou nu aan moeten pakken?
Je bedoeld dus eigenlijk dat de spanning niet kan komen van de moeite met buiging op links?
Wat als hij daar extra moeite mee heeft gekregen door de enting en hij daardoor spanning opbouwt in de zin van het doet hem zeer?

dat een paard makkelijker buig naar links of naar recht dat is gewoon zo, echter wanneer het paard niet correct nagevelijk is, en niet door het lichaam word de buiging en stelling alleen maar bemoeilijkt, en als hij ingeent is is de kans dat hij daar een paar dagen last van heeft, en het inderdaad gevoelig is.
wat ik je kan adviseren is VWNW rijden instap goed los werken in de hand je wil naar aanleuning op teugel gewicht, op de volte contra stelling, weer terug recht en voorzichtig op de volte Schoudervoor, voelen en als het paard dreigt te blokkeren er weer uit stappen en het proces elder in de baan opnieuw beginnen

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 20:57

Dankje Moll, dat is een goede tip, van te voren ben ik altijd heel lang bezig met stappen. Woensdag was er alleen zoveel spanning in stap door alles wat er omheen gebeurde, (paarden in het land en ponymeisjes druk in de weer) dat hij zo gespannen werd dat ik na een paar rondes draf en dus de onregelmatige passen ertussen heb besloten af te stappen. Daarna aan de longe in rust alles afgewerkt.

Aan de longe zag ik overigens dat hij op de linkerhand dus de buiging totaal niet aannam op links en dus naar telgang neigde en daarin ook gespannen raakte, en ik dus de onregelmatigheid zag komen in zijn linkervoorbeen, naar mijn idee vanuit het schouder. Kan het mis hebben. Kan dat kloppen?

Morgen wil ik weer proberen in stap. Zorg er in ieder geval voor dat de paarden een land verderop staan en ik maan de meiden even wat meer tot rust. En stappen maar, vooraf lekker longeren.
Zaterdag gaat er dus iemand anders op, ben benieuwd en zsm word ik gebeld door de fysio. Hij is nu helaas ziek, als hij beter is neemt hij contact op. Ongeacht de voortgang van deze aanpak komt die fysio bij hem, kan nooit kwaad.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 19:50

lekker gelongeerd vandaag ivm het weer, houd ik eerst wel vol.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 08:49

UPDATE
alleen nog gelongeerd laatste weken.
lang en laag uit zichzelf.
ik zie wat vooruitgang als hij ontspant.
Dierenarts heeft hem vanmorgen nog gezien en gevoeld.
eerst wat onregelmatig, maar na verloop van tijd beter. op het harde liep hij beter dan op het zachte.
Fysio heeft mij nog steeds niet gebeld.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:16

hoi hoi...mijn haflinger van 4 jaar oud heeft door een enting heel lang in de lappenmand gezeten. Ook zij had een enorme zwelling en spierpijn. Het heeft heel lang geduurd voordat ze weer ontspannen liep...zo'n spierkwestie duurt toch langer dan je denkt...de een heeft ook langer nodig om te herstellen als de ander...en is gevoeliger. Bij haar wisselde het zelfs naar beiden kanten omdat ze de pijnlijke kant probeerde te ontlasten waardoor de goede kant weer overbelast raakte.
Ik zou proberen inderdaad de ontspanning zoveel mogelijk op te zoeken en de oefeningen simpel te houden. Als hij buiten meer spanning krijgt dit even achterwegen laten...maak het hem even makkelijk! Mischien dat spierontspanners je weer op de goede weg kunnen helpen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:17

jannie86 schreef:
Misschien komt het over alsof ik veel van hem vraag, dit valt mijn inziens wel mee. Het is een flinke meneer van bijna 4. Hij heeft tot 8 weken terug amper iets hoeven te doen naast wat longewerk, en nu pak ik hem rustig op.
Tijdens zijn beleerperiode werd hij om de dag gereden, dus dat is mijn inziens ook nog heel redelijk voor een 4 jarig paard.
Het is niet zo dat ik tijdens het rijden veel van hem vraag, maar gewoon rustig en ontspannen rijden is voor mij voorlopig goed. Die ontspanning ontbreekt en dan ga ik inderdaad een stap terug.

Vorige week heb ik getracht om hem er "doorheen" te rijden, door even flink aan het werk te zetten. Dat had die keer effect, Maar deze week merk ik dat dat niet werkt, en er alleen maar meer spanning door komt. Ik ga dan afstappen en werk dan weer naar ontspanning toe aan de longe om goed "af te sluiten"...

Zadel ligt goed, inderdaad qua bespiering verandert hij nog steeds elke maand. dus 100% perfect zal het nooit zijn denk ik. Maar daar streef ik wel naar.

Van wat ik van Friezen weet is dat, je vooral echt de tijd moet nemen. Een Fries is niet te vergelijken met een doorsnee KWPN-er en zo te horen is hij nog geen 4. Voor een Fries nog erg jong. Ook en vooral door zijn bouw (m.n. de wat weke ruggen van Friezen) moet je hem zeker niet te zwaar belasten (en eigenlijk liever niet voor zijn 4e inrijden) Het zou goed zijn om hem met dubbele lijnen te longeren. Zo kun je zijn rugspieren sterker maken en wat stelling en buiging meegeven zonder dat het gewicht op zijn rug hem stoort. Afwisselen met lekker naar buiten, rechte stukken gallopperen (zonder steun van bakranden) zodat hij op eigen benen komt. Trek er maar een jaar voor uit voordat het ergens op gaat lijken :D
Vraag advies aan mensen met Friezen en of die vaker jonge Friezen hebben beleerd. Er zitten hier op bokt vast ook wel een aantal.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 19:59

babootje, thanks voor je reactie. Inrijden van Friezen heb ik ruime ervaring mee. En dit al sowieso na hun 3,5 richting 4 jaar. Maart wordt hij officieel 4.
Dubbele lijnen longeer ik hem ook, gaat steeds beter, veel stapwerk.

van de enting is niks meer te zien, behalve bruine haren op zijn hals? Zal tijd nodig hebben ja, heel veel, en dat kan. dat krijgt hij, geloof wel dat het weer goed kan...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 23:50

jannie86 schreef:
babootje, thanks voor je reactie. Inrijden van Friezen heb ik ruime ervaring mee. En dit al sowieso na hun 3,5 richting 4 jaar. Maart wordt hij officieel 4.
Dubbele lijnen longeer ik hem ook, gaat steeds beter, veel stapwerk.

van de enting is niks meer te zien, behalve bruine haren op zijn hals? Zal tijd nodig hebben ja, heel veel, en dat kan. dat krijgt hij, geloof wel dat het weer goed kan...

Als ik het zo lees van jou is het echt jonge paarden scheefheid en misschien idd wel wat last van enting. Als ze dan zo nog niet bevestigd zijn dan ben je weer terug bij af.
Mijn paardje is goed in conditie en we rijden wedstrijden mee, maar moest begin januari geent en ik heb er echt twee weken last van gehad.