Alleen in de rijbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TuttiFrutti_

Alleen in de rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 19:09

Vorige maand ben ik verhuist naar een nieuwe stal ( helemaal geweldig daar ).
Ze staat lekker de hele dag op de wei met andere paarden.

Nu heb ik de eerste maand om te wennen met veel paarden in de bak gereden, ook om mijn paard de omgeving rustig te leren kennen.
Als ik met andere paarden in de bak ben is er helemaal niets aan de hand.
Maar zodra ik alleen met haar ben gaat ze op ieder geluidje letten, sterren kijken en andere paarden roepen, rennen door de bak als ze andere paarden hoort rennen.

Ik gooi haar ook wel eens los in de bak maar daar vind ze niks aan, gaat alleen maar bij de poort staan zo van ´ik wil eruit´.
Grondwerk doe ik ook af en toe maar ze is heel snel afgeleid.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Gewoon derdoorheen rijden? of opbouwen...steeds een kwartiertje alleen rijden...?
Ik snap dat ze moet wennen maar naar mijn idee zal dit blijven als ik er niets aan doe.
Dit deed ze overigens niet op de vorige stal.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:20

Ik ken het probleem, maar moet even denken hoe ik dat heb opgelost. Mijn paard doet dat ook. Ik ben ook pas verhuisd naar een andere stal en wij hebben alleen een buitenbak. Maar ook dat is nog heel spannend. Stel dat je de honden van de buren ziet lopen in de tuin. Of op de weg lopen mensen te wandelen. Door de wei ernaast loopt de poes. Kindjes gaan op de trampoline of in de zandbak, 5 meter verderop. Dat is allemaal erg eng. In het begin ging mijn paard ook rennen, sterren kijken , bochten afsnijden en overal naar kijken en vooral niet op mij letten. Ik ben gewoon rustig gebleven, door rijden, veel figuren rijden zodat ik haar aandacht had en niet de omgeving. Overgangen, pasje wijken tussendoor, halthouden en even achteruit. Vooral rustig blijven. En net doen of er niets aan de hand is. Vooral niet op reageren, want dan is het nog erger.
Toen ze pas op onze vorige stal was, vond ze de binnenbak erg eng. Daar heb ik haar wel eens losgezet en dat hielp wel. Want dan was ze rustiger met rijden. Rond deze buitenbak zit niet echt een degelijke omheining dus ik durfde haar eerst niet los te zetten. Gewoon rijden en nu is ze een stuk rustiger. Behalve een week of 2 geleden, toen was het een beetje stormachtig. En dan reageren die paarden ook gelijk stormachtiger. Ze waren allemaal stout en wild.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 19:31

haha, ja ze kunnen af en toe stormachtig zijn :D

Hier heb ik iets aan. Dan ga ik gewoon niet op haar gedrag letten. Het heeft z´n tijd nodig denk ik.
Ga je ook wel eens met je paard buitenrijden?
Dan geldt bij mij hetzelfde probleem....Met een groep paarden kan er een bom naastvallen...niets aan de hand.
Maar zodra ik alleen met haar ben is alles eng...

Priszz

Re: Alleen in de rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:44

Dat herken ik ook, Wij hebben dan een 3 jarige en die kan nog wel is 'humeurig' zijn als meneer alleen in de bak moet lopen. Meeste wat we doen is hem bezig houden met figuren rijden en ook veel overgangen dat helpt ookwel. Ons paard/pony [met een hoofd van steen als je het mij vraagt] probeert je er dan af te krijgen.. Maar meestal is ie met z'n huiswerk van figuren en overgangen wel zoet :P

Lotje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:49

Ik denk ook dat het belangrijk is dat je het gedrag van je paard negeert en gewoon doorrijdt. Als jij aandacht (positief of negatief) gaat besteden aan haar gedrag, zal zij gaan denken dat er inderdaad een reden is om zich zo te gedrag want 'haar baasje is ook niet gerust'. Ik zou haar ook heel goed proberen bezighouden. Op die manier krijgt ze de kans niet om rond te kijken en moet ze haar aandacht bij jou houden, anders is ze niet meer mee.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 19:53

Dat klopt...probeer haar ook bezig te houden maar er is bijna niets mee te beginnen, dan ga ik wat voltes rijden zodat ze zich meer´overgeeft´.
Maar zodra ik een andere figuurtje ga rijden is het meteen over met de aandacht en weer heen en weer kijken etc..
Morgen heb ik voor de eerste keer les in die ´enge´bak dus ben benieuwd hoe het gaat.
Was aan het denken of het misschien een idee is om een radio in de bak te zetten...misschien geen slecht idee...

Lotje77 schreef:
Ik denk ook dat het belangrijk is dat je het gedrag van je paard negeert en gewoon doorrijdt. Als jij aandacht (positief of negatief) gaat besteden aan haar gedrag, zal zij gaan denken dat er inderdaad een reden is om zich zo te gedrag want 'haar baasje is ook niet gerust'. Ik zou haar ook heel goed proberen bezighouden. Op die manier krijgt ze de kans niet om rond te kijken en moet ze haar aandacht bij jou houden, anders is ze niet meer mee.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:02

En als je nou eerst even lekker longeert voor je gaat rijden zodat hij zijn ei kwijt is
en dan alleen in de bak gaan rijden? En dan idd lekker overgangen en oefeningen en
etc.

Het klinkt mij alsof het een combinatie is van een nieuwe stal, alleen zijn en energie teveel..
Paarden die even een beetje lekker moe zijn zijn ook veeeel minder kijkerig en opzij-stapperig
als ze even lekker voorwaarts hebben gelopen in de longeerbak en even lekker hebben mogen
bokken en tieren.

Als je merkt dat het helpt doe je het gewoon in het begin en daarna bouw je het af en kijk
je of het dan al beter gaat :)

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 22:03

Heb ook al van tevoren gelongeert...maar helpt niet echt...mischien moet ik haar nog meer moe maken haha.
Ze kan best vaak haar ei kwijt...we gaan heel vaak buitenrijden en dan maken we een sprintje...
Ik ga morgen wat langer longeren van te voren.. dankje voor de tip!

svdijk86 schreef:
En als je nou eerst even lekker longeert voor je gaat rijden zodat hij zijn ei kwijt is
en dan alleen in de bak gaan rijden? En dan idd lekker overgangen en oefeningen en
etc.

Het klinkt mij alsof het een combinatie is van een nieuwe stal, alleen zijn en energie teveel..
Paarden die even een beetje lekker moe zijn zijn ook veeeel minder kijkerig en opzij-stapperig
als ze even lekker voorwaarts hebben gelopen in de longeerbak en even lekker hebben mogen
bokken en tieren.

Als je merkt dat het helpt doe je het gewoon in het begin en daarna bouw je het af en kijk
je of het dan al beter gaat :)

Tikoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:28

Zoals ze hiervoor al zeggen, lekker bezighouden. Dat van die radio is misschien ook wel een goed idee, of anders gewoon een liedje zingen ;-) :-)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:39

Radio aan is inderdaad een goed idee :-)

Ze staat nog maar net op die stal en zal dus moeten wennen aan het 'alleen in de bak zijn'. Blijven volhouden, bezig houden, zorgen dat ze met haar aandacht bij jou is en het hinniken/sterrekijken/wat dan ook zoveel mogelijk negeren en doorrijden :-) Gaat als het goed is vanzelf beter :-)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:00

hackney: tegenwoordig is ons paard behoorlijk bomproof met buitenrijden. In een groep wil ze zich nog wel eens op laten fokken. Vaak vindt ze het zo gezellig in een groep dat ze heel blij wordt. Toen we begonnen met buitenrijden vond ze het eerst niet leuk alleen. daar heeft ze echt aan moeten wennen. Na een tijdje vond ze het super buiten, was ook niet kijkerig of zo. Ze is wel heel alert, kijkt overal naar, ziet ook alles en meestal voor jij het ziet. Maar ze reageert er niet extra op. Nu we dus op een andere stal zitten, kent ze de omgeving nog niet en dan is het wel weer extra spannend.
Op een gegeven moment kende ze de verschillende routes op haar duimpje, ze wist dan ook preciesd waar de "enge" dingen waren zodat ze van te voren al liep te kijken en dan moest schrikken.

Carolyn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:47

Idd radio aan en rijden maar, goed aan het werk zetten:) Hou ook in de gaten dat je erzelf niet op gaat letten en onwetend spanning opbouwt wat voor je paard aanleiding geeft... Je moet er even doorheen en dan kun je vast en zeker fijn alleen rijden.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:57

Hihi ik ga volgen!
Paardje ziet ook kabouters als ze alleen is, en in de binnenpiste weer meer dan in de buitenpiste..
In combinatie met het weer leidde dat gister tot zandhappen en een retourtje spoedgevallen :D

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 14:39

Oei dat is niet zo fijn...

Heb nu expres deze week veel alleen gereden in de bak en het gaat een stuk beter.
Maar nog steeds erg snel afgeleid. Morgen ga ik aan de staleigenaar vragen of ik er een radio mag zetten..

blondies schreef:
Hihi ik ga volgen!
Paardje ziet ook kabouters als ze alleen is, en in de binnenpiste weer meer dan in de buitenpiste..
In combinatie met het weer leidde dat gister tot zandhappen en een retourtje spoedgevallen :D