Ik vroeg mij laatste af, heeft het type ruiter invloed op de paarden die ze kiezen?
En dan gaat het hierbij niet om sensibele paarden met 'drukke' ruiters oid maar meer in combinatie met de leeftijd van het paard wat ze kiezen.
Valt behendigheid met jonge paarden te leren? Waarom kiest een bepaalde ruiter voor een paard? Zijn er ruiters die nooit jonge paarden zullen leren rijden?
Zijn er ruiters die de 'leermeesters' liever links laten liggen?
Ik kreeg op mijn 12e mijn eerste pony. Een 15-jarige leermeester, heerlijk die oudjes. Ik vind het geweldig.
Toen ik 18 werd ging ik over op de paarden, ik wilde een jonger exemplaar, beleerd maar zelf op te leiden.
Een groen paard zag ik toen, en nu nog steeds, totaal niet zitten. Ik kan eigenlijk niet verwoorden waarom.
Misschien het idee dat je eigenlijk nog geen stuur hebt en dat het nog zo 'fragiel' is.
Mijn merrie was 2 weken onder het zadel (wel al 5,5 dus geen echte 'baby' meer), we hebben haar nog 2 weken door laten rijden. Er was een stuur aanwezig, maar niet in grote mate.
Ik merk aan mezelf dat ik echt moeite moet doen snel en behendig te blijven. Dit bevestigd mijn mening ook weer dat ik geen groen paard zou moeten (in)rijden.
Naar mijn mening moet je daar namelijk erg snel en behendig in zijn. Snel oplossen, snel reageren...
De oudjes/leermeesters zijn super leuk om te rijden, maar op dit moment wil ik mezelf verder ontwikkelen, zelf dingen aanleren bij een paard. Echter niet helemaal vanaf de basis,
iemand moet het voorwerk doen. Misschien veranderd mijn mening daar nog over, wanneer ik in een volgend stadium kom.

Ik ben gewoon echt te traag om een groen paard voor te zijn.
Ik heb er tenslotte al moeite mee bij mijn eigen paard. Denk zelfs dat als ik het over had mogen doenik mijn paard nog langer door had laten rijden, of toch voor een verder doorgereden exemplaar had gegaan.
Ik ben me ook bewust van deze gedachte (lees: ik weet dat ik eigenlijk te 'traag' ben voor mijn merrie), en maak daarom ook expres de keus om veel te lessen.
Waarom hebben jullie voor je paard gekozen? Wat was de gedachte er achter?
Waarom kozen jullie juist voor dat paard (en dan ic met africhtingsniveau).
Hoe ben je er achter gekomen wat voor soort ruiter je bent? Ben je dolgelukkig met een groen paard? Wil je ze vanaf een bepaald niveau hebben?
Heb je liever een heel ervaren paard?
Kan je 'voorkeur' nog veranderen door de jaren heen?
Ik heb leren rijden op een leermeester, ben nu op het punt dat ik zelf dingen 'toe wil voegen' bij een paard, maar zou er ook niet raar van opkijken als mijn volgende paard weer een leermeester is (maar dan wel afgericht op subtop niveau). Om vervolgens weer een 4/5-jarige aan te schaffen.
Echter vraag ik mij af of ik ook voor een echt groen paard ga... de kans is klein denk ik.
Edit: typo's

. Ik vraag me ook af of ik dat ooit zou kunnen (en willen). Er kan zoveel fout gaan, je moet echt goed weten wat je doet. Ik denk dat ik toch liever een wat ouder, ervarener paard zou willen. Maar misschien denk ik er over 20 jaar wel heel anders over!