Hie ontspan ik mij bovenlichaam?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cybalia

Hie ontspan ik mij bovenlichaam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 20:04

Beste mensen,

Ik heb een probleem! Sinds bijna een jaar geleden heb ik een ongeluk met een paard.
Nu rij ik weer maar ik kan mijn bovenlichaam totaal niet meer ontspannen ik zet mezelf helemaal vast.
En gebeurd er iets tijdens het rijden wat mij niet bevalt duik ik helemaal in elkaar en kan het van kwaad tot erger worden.
Daarbij steek ik mijn onderbeen helemaal naar voren.
Ik weet precies dus wat ik fout doe, maar ik weet niet hoe ik dit op kan lossen.
Ik ben al van springzadel naar dressuurzadel gegaan maar werkt nog lang niet helemaal.

Hier een foto van een induik momentje:

Afbeelding

Hier een foto van dat ik het wel kan/kon:
Zo zat ik dus eerder

Afbeelding

Het gevoel en ontspanning zat er dus wel maar waar is dat gebleven???

Is er iemand die mij hiermee kan helpen??

Alvast bedankt!!

Groetjess

poes

Re: Hie ontspan ik mij bovenlichaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:58

Zitles! Teugels eraf, en rijden rijden rijden, en zitten ;) iemand erbij die je veel vertrouwen geeft, die het paard onder de knup heeft en weet hoe ze dit moet aanpakken.

Of doen zoals mij en eerst door dat voorover zitten bij een klein bokje eraf stuiken en je neus breken :+

Twinny32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:09

hbe ik ook gehad en ik heb me zelf gewoon heel veel op gehamert achter over zitten ik hoop dat je snel van het probleem veel suk6

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:05

Glimlachen met je borst, van schouder naar schouder en proberen recht op te zitten, je kan beter bij de achterbenen zijn bij je zit als bij de voorbenen (heb het zelf ook hoor).
Tevens kun je denken aan je ademhaling.
Begin lekker in stap, ga om je paard heen zitten en probeer het daarna pas in draf.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:11

hier nog iemand met dat probleem, door een ernstige val in maart 2010 heb ik dat ook, bij t minste of geringste schiet de spanning in mn lijf en zet ik alles vast, en daar reageerd mn paard vervolgens weer op.....
ik wil het morgen gaan proberen met Bach rescue......miss helpt dat me ontspannen, is het proberen waard toch?
veel succes!

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:29

Je moet het vertrouwen in paarden herwinnen, als je dat vertrouwen eenmaal weer hebt zit je weer veel relaxter op je paard (zelf ook ervaring mee..) en ontspan je automatisch.
Maar ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan! Bij mij had het gewoon tijd nodig, en langzamerhand, door veel positieve ervaringen komt het dan weer goed..

@rachel_j heeft dat Bach rescue nog bijwerkingen? Zelf geen ervaring mee maar van sommige kalmeringsmiddelen wordt je duf en gaat je reactie vermogen achteruit, dat lijkt me te paard niet zo'n succes ;)

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 22:37

Wow ik ben niet de enige dus!! I'll keep that in my mind morgen ochtend meteen mee aan het werk! Incl de brede glimlach

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:41

@jors ; zoals ze mij uitgelegd hebben heeft het geen bijwerkingen, het is homeopatisch en je zou er ook niet suffig van worden, ik wil t morgenvroeg even zonder paard uitproberen hoe ik er op reageer, ben er ook een beetje sceptisch over, maar wil het toch proberen, nee heb ik en ja kan ik krijgen.........

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:43

Zitles nemen is altijd goed, de zit is de basis van het rijden dus die moet gewoon goed zijn. Je wordt ook nog eens onzeker als je niet stabiel op je paard zit.

Begin eens met je benen een flink stuk naar achteren te leggen, niet alleen je onderbenen maar ook je knieen. Dan ga je vooraan in het zadel zitten en kantel je je bekken naar achteren. Zodat je niet helemaal recht op je zitbeenknobbels zit maar net erachter (niet helemaal doorhangen natuurlijk). Dan als laatste goed op je ademhaling letten, adem vanuit je buik en niet vanuit je borst of middenrif.

Op de eerste foto heb je zwaartepunt te veel naar achteren liggen waardoor je het gaat compenseren door je bovenlichaam naar voren te kantelen, dan ga je heel onstabiel zitten waar je ook nog eens onzeker van wordt waardoor je weer onbewust gaat klemmen.

Wat je zou kunnen doen is eens lesnemen bij een Centered Riding instructeur of een clinic volgen van Centered Riding. Daar leer je heel veel over hoe je goed en stabiel op een paard moet zitten. Daarbij krijg je ook duidelijk de verschillen te voelen. Ik kan je ook allemaal oefeningen geven, maar via internet is dat heel moeilijk uit te leggen, je moet het kunnen voelen in de praktijk op je paard.

Succes ermee!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:38

Bach werk op emoties, emoties bestaan ui trillingen, is de emotie weer aangevult plas je de rest uit.
Het werkt ook als je het niet inneemt (bij mij dan). Het maakt niet suf maar brengt in balans.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 08:58

Om eerlijk te zeggen vind ik de bovenste foto beter dan de onderste, op de onderste zit je echt in stoelzit en de bovenste zit je uit het paard zijn rug , wat weer fijner is voor het dier, dus wat dat betreft zou het zo moeten blijven , wat je wel kan doen is je beugels wat langer maken, dan word ge gedwongen wat rechter te gaan zitten en probeer op je boven benen steun te zoeken, niet door te knijpen maar door balans daar te zoeken.

Probeer ook je ademhaling heel rustig te houden en concentreer je op jezelf, neem aan dat het paard waarop je zit heel braaf is, laat dus die teugels wat langer, want zo zoek je ook steun in de mond van het paard waar het paard weer enorm last van heeft en niet kan ontspannen waardoor jij weer die spanning voelt en je zelf ook meer spant, ga je dus op jezelf focussen en ga leren het paard te voelen, zijn beweging , zou dat eerst eens alleen in stap doen,

Je zou ook iemand aan de lijn kunnen zetten zodat jij je handen vrij hebt , want als je de teugel vast hebt dan zoek je daar toch steun in en als je hem los hebt dan moet je het vanuit je eigen lichaam op lossen en dan zul je moeten ontspannen anders verlies je je evenwicht.
Rij veel zonder zadel en balanseer dan ook op je boven benen, vooral geen stoelzit want dat stoort het paard doordat jou zitbeen knobbels in zijn rug duwen en dan kan hij nooit ontspannen en jij dus ook niet en hou alles los van mekaar , dus handen heupen enkels alles moet onafhankelijk kunnen bewegen van mekaar.
Nou een heel verhaal hoop dat je het snapt, want het is makkelijker uit te leggen als je op een paard zit.

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 09:43

Ok bedankt! Maar daar zou je best nog eens gelijk in kunnen hebben, ik zeg absoluut niet dat het de schuld van het zadel is maar ik hoor het wel vaker over hulsenbosch zadels dat je gedwongen word om in stoelzit te gaan zitten maar het is natuurlijk mijn eigen verantwoording om onafhankelijk te kunnen zitten. Ja over het paardje ze is eerlijk maar zeker niet een van de makkelijkste of koelste. Ze probeert nogal onder me vandaan te lopen. Ze is nog niet zo lang onder t zadel. Dus sommige aspecten gaan nog echt niet lukken zoals zonder zadel. Maar de meeste dinge zal ik proberen wat je zegt en hopen dat het lukt dankjewel

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:46

Juist bij een jong paard moet je uit d erug blijven, en zelf rij ik mijn jonkies zonder zadel, gek genoeg vind ik dat veiliger;-)
En dat ze onder je vandaan loopt kan dus zijn dat je te veel in de rug zit en van voo rte veel vast houd.