Voordat ik mijn paard ergens de schuld van geef... We zijn allebei onervaren, en dat werkt niet echt
Mijn paard is het braafste paard wat ik ken, enkel is hij soms wat overijverig en dat leverd nogal wat rare situaties op...Gisteren hadden we springles, dit doen we nog niet zo heel lang, maar omdat ik niet zonder begeleiding bezig wil zijn met springen, hebben we besloten om dit gewoon eens rustig te proberen. Hindernis 1 t/m 3 hebben we een paar keer gesprongen en er was niks aan de hand, hij was super braaf en ik durfde goed mijn hand voor te houden... Het lijntje werd veranderd. Het werd van 1 naar 2 op 2 galopsprongen dan rechtdoor en op 4 galopsprongen naar hindernis 3 dan een bocht over de korte zijde naar hindernis 4 een oxer. De eerste keer sprong hij al wat groot en omhoog erover heen... De tweede keer dat ik dit lijntje inreed waren wederom hindernis 1 t/m 3 geen probleem, hindernis 4 gingen we echter overheen alsof er een hindernis stond van 150 waar je optimaal voor rond moet springen... Lees ik zat op een boller wordend paard dan ooit, en door de enorme wapper die hij maakt ging ik er voorover af....
Ik ben op mijn hoofd gevallen en mijn cap is doormidden... ALlemaal niet erg, we overleven het wel, alleen mijn vraag is, wat moet ik hiermee... Het gebeurd bijna iedere keer dat hij heel braaf springt en vanuit het niet ineens onwijs grote wappers gaat maken, die helemaal niet nodig zijn op een hindernis van 60 a 70 cm voor een paard van 180...
Hopelijk hebben jullie tips, we vinden het allebei hartstikke leuk en bovenal is het een heerlijke afwisseling, echter meot het wel leuk blijven en dit is al de tweede keer dat ik er zo afwapper door een joekel sprong.
Gisteren ben ik na mijn val er weer opgestapt, maar aangezien ik absoluut niet meer kon steunen op mijn rechterbeen hebben we niet meer gesprongen, ik heb er met mijn instructriche over gepraat, en die zei tegen mij, als hij zo bol en zo hoog springt, dnek ik dat zelfs een heel ervaren iemand hem niet uitzit...
Hihi, we gaan vrolijk op naar de volgende keer, want over het algemeen is het een super braaf en fijn paard
alleen hier weet ik niet zo goed wat ik ermee moet
Hopelijk mensen met ervaringen en tips
Daar hangt het risico inderdaad van af. Probleem van lijntjes bij een jong, groot paard is dat die vaak een galloppas minder durven nemen in een lijn, zo werk je grote afstanden enkel meer in de hand. Luid op galop meetellen is inderdaad iets wat helpt om het ritme goed aan te voelen. Maar ik denk dat dit oefeningen zijn voor de TS in een later stadium (ik ga van het bericht van TS uit dat het om een jong onervaren paard en ruiter gaat) en dat het nu echt nog op basiswerk aankomt met nog voldoende drafwerk. Zolang het paard hindernissen nog niet kan inschatten en TS ook niet, tenminste.