verplichte kost voor iedere ruiter!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

verplichte kost voor iedere ruiter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 09:16

In het nieuwe BIT (nummer 183) staat een artikel met de titel Match of mismatch. In het artikel wordt gesproken over het paard als "happy athlete". Maar wat is dit nu precies? Kathalijne Visser heeft hier onderzoek naar gedaan. Ze heeft vijf zeer ervaren profesionele paardenmensen onafhankelijk van elkaar flimpjes van paarden onder het zadel laten zien en ze gevraagd of deze paarden zich comfortabel of oncomfortabel voelen. En wat bleek? de paardenmensen waren het grotendeels met elkaar eens, in maar liefst 90% van de gevallen gaven ze hetzelfde oordeel over een filmpje.

En wat is nu het leukste je kan jezelf ook testen of je er oog voor hebt, en of je een paard goed kan lezen. De filmpjes kan je vinden op http://projects.intraquest.nl/o37matchmismatch/ en je kan er je beoordeling bij geven. Vervolgens worden jou antwoorden vergeleken met die van de paardenmensen uit het onderzoek.

Dit lijkt mij verplichte kost voor iedere ruiter, want ik heb soms het idee dat het hier en daar wel eens schort aan het inlevingsgevoel naar paarden, of het verkeerd lezen van signalen die paarden uitzenden.

Ik heb zelf nog niet alle onderdelen gedaan, maar mijn afwijking was over het algemeen lager dan 1 punt op dat van de kenners, dus ik ben een tevreden mens :D

voor de mods ik weet niet of het hier goed staat, het mag zo nodig verplaatst worden

Roxx

Re: verplichte kost voor iedere ruiter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:20

Leuk! Dit ga ik vanavond eens even doen. Bedankt voor de tip!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:22

Dat heb ik ook gelezen in Bit. Het lijkt me heel leerzaam dus als m'n tentamens erop zitten ga ik er zeker naar kijken :j

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:29

Ik heb net het onderdeeltje ogen gedaan en kwam hierop uit:

A. Gemiddelde afwijking op de stellingen: 0.57
B. Situatieschets: 8 keer goed van de 10 vragen of het gaat om een comfotabele of oncomfortabele situatie

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 09:40

ik heb ze nu grotendeels gedaan, en heb over het algemeen 100% score op confortabel of onconfortabel, bij mij doen de onderdelen staart en onverwachte bewegingen het niet

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:43

klinkt interessant, ik ga ook eens kijken :j

SimJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:50

Hmm, ik vond de uitleg over de manier waarop eea getest is niet duidelijk en onvolledig. Jammer, had me er (te) veel van voorgesteld toen ik de titel van het artikel las.

hafjes_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:52

hmm, als ik er tijd voor heb moet ik dat toch maar eens gaan proberen :)

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 09:56

Wat leuk en interessant zeg! Ik ga vanmiddag de oefeningen eens maken. :)

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 10:02

@ sim; volgens mij rammelt het "wetenschapelijk gehalte" nog wel hier en daar doordat je het volgens mij. Het zegt meer over de intrepetatie die paardenkenners er aan geven en of jou "oog" klopt met de mening van de paardenkenners.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:07

heb wel alle filmpjes gekeken net en de ogen gedaan daar had ik eentje fout en de neus en die had ik helemaal goed. Ga een andere keer de andere oefeningen ook wel een keer maken..

En de punten van 1 - 5 had ik ongeveer ook hetzelfde of 1 puntje hoger of lager of het zelfde :)

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:10

Klinkt erg interessant.
Ik ga er van de week eens naar kijken. :)

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:11

Kvind het allemaal wel een beetje over een kam geschoren horen..

Ik heb een tuiger met een hele brede witte bles. Volgens het filmpje is die dus eigenlijk altijd ontspannen en bang... :roll: Omdat je wat wit in zn ogen ziet.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:13

Ziet er interessant uit, ga het vanmiddag eens proberen :)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:14

Het idee is leuk, alleen volgens mij is dit niet via internet te leren (eerlijk gezegd vind ik het een beetje penny overkomen :o ). Een paard waar je wit bij de ogen ziet is niet persé meteen een angstig paard bijvoorbeeld, er zijn zelfs rassen die een mensenoog hebben. Een paard met veel schoudervrijheid hoeft toch niet te betekenen dat het paard zich comfortabel voelt? Misschien heeft die gewoon een fatsoenlijk zadel :+.
Wie zijn trouwens de ervaren paardenmensen?

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 10:26

2005 klopt hoor wat je zegt, wordt ook in het filmpje aangegeven dat een slecht passend zadel, een uit balans zittende ruiter etc etc kan zorgen voor verminderde schoudervrijheid. Ik denk dat je het niet zodanig moet intrepeteren dat een paard met weinig schouder vrijheid zich per definitie onconfortabel voelt. De filmpjes zijn er voor bedoeld om jezelf te oefenen in het kijken naar paarden. Voor mensen die al langer met paarden omgaan zouden deze filmpjes en oefeningen geen probleem moeten zijn. Maar ik ken een aantal mensen om mij heen, waarvan ik zeker weet dat die zich geen raad weten met deze filmpjes ;) . En voor die mensen zou dit wel eens een goede oefening kunnen zijn, dus wat dat betreft verklaart dat het "penny" gevoel omdat dit de basis van de basis zou moeten zijn, in het omgaan met paarden.

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:29

Nou ik ga het vanmiddag ook maar eens proberen! Ben benieuwd

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:30

Eerst dacht ik interessant, na een paar testen dacht ik, goh ik ben er aardig goed in :Y)
Maar ik vind het wetenschappelijke gehalte echt betreurend laag, na nog een keer de test gedaan te hebben kon ik alleen aan de hand van de halshouding van het dier ze al allemaal goed aanvinken, en witte ogen is angst :? Dan mogen ze alle paarden met mensenogen wel afschrijven, en hoe zit men ALLEEN of het paard buiten adem of angstig is?

Citaat:
En voor die mensen zou dit wel eens een goede oefening kunnen zijn, dus wat dat betreft verklaart dat het "penny" gevoel omdat dit de basis van de basis zou moeten zijn, in het omgaan met paarden.

Daar zit wel wat in...

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:31

Ik krijg zo'n windows schermpje met de score van de expers telkens van te voren, hebben jullie dat allemaal? Ik ben het er wel mee eens, maar zo kan ik mezelf natuurlijk niet echt testen.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:32

Ik ga het vanavond thuis testen. Ben benieuwd!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:41

Wat interessant, daar ga ik wanneer ik tijd heb ook eens mee aan de slag :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:54

Ik moet toegeven dat ik een misser had.
Bij vraag 9 vond ik dat het paard een wat gespannen blik had, af en toe zag je een klein beetje wit. En toch zeiden de experts dat het paard een rustige en ontspannen blik had en zich comfortabel voelde. Ben ik de enige die hier de verkeerde interpratie bij heeft?

Ook het paard waar ze vragen of die de achterhand er goed onderzet, vond ik nu niet helemaal wauw. Ook niet slecht, het waren geen korte trippelpasjes. Maar het was niet wat ik versta onder een ruime achterhandbeweging. De experts zeiden hier dat het paard goed overstapte, ruim bewoog en zich comfortabel voelde.

Edit: ik zie nu dat het telkens andere vragen zijn. Goed aan de ene kant, maar toch wel jammer aan de andere kant. Nu kunnen we niet de resultaten bespreken en verschillende meningen toetsen.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 11:34

ik vondt de ogen inderdaad ook wat lastiger. Bij één filmpje zie je het wit van de ogen wel, maar is het paard verder ontspannen, en kijkt het waarschijnlijk naar iets in zijn omgeving

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:43

Welke professionele paardentrainers hebben hieraan meegewerkt?

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 12:02

is niet bekend