Ontspannen lopen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Ontspannen lopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 22:55

Hee,,

Ik wil graag dat Bailey eens wat meer gaat ontspannen tijdens het rijden...Ik dacht eerst van ''Ze moet nog aan me wennen etc.''. Maar nu rij ik haar toch al best een tijdje, en nog steeds loopt ze niet ontspannen. Zo héél af en toe loopt ze bij de stap lekker ontspannen (en dan bedoel ik met hoofd,hals lekker laag,briesen etc.) maar dat komt zeer weinig voor. Ik weet nu gewoon niet meer wat ik fout doe! Ik heb mijn teugels zeker niet te kort (serieus, ik heb het geprobeert, een kwartier zonder teugels gereden en nog niet ontspannen) dus daar ligt het niet aan. Veel overgangen geprobeert, hielp niet. Juist lange stukken ontspannen drafje, hielp niet. Bij het stappen gaat nog wel redelijk, maar zodra je aanspoort tot draf is het oren in de nek, hoofd hoog dribbelen. Nu zouik toch eens willen weten watik dan fout doe...

Alvast Bedankt!
xx

S_zanne

Re: Ontspannen lopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:15

Wat zegt je instructie er van?
Heb je misschien foto's een filmpje van hoe je rijd?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 23:41

Heb geen foto's helaas. Zal er snel eens maken als ik er aan denk...Mijn instructrice heeft niet echt volle aandacht voor ons. Er zitten in de les 'ergere' gevallen die het niet goed doen, die gaan voor. Ik krijg nu wel ook op zondag les met 2 andere meisjes, maar i.v.m. de spierziekte van Bailey durf ik met deze kouniet op d'r te kruipen...Dus dat zal ook nog wel eventjes duren.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:44

Tjaaaa , het is niet enkel wat je eventueel fout zou doen, het is meer dan dat.
Je moet als het ware een soort van eenheid worden met je paard, het aanvoelen, al corrigeren net voor hij in de fout zou gaan, eerlijk en supper consequent zijn, gewoon de leider zijn, ......
Uiteraard moet het paardje rijtechnisch voldoende geleerd hebben en dus goed getraint zijn, eerst laterale flexie , dan pas verticale flixie vragen.
Iets vragen doe je via de teugels, maar doe dit nooit alleen met de teugels, je moet dit steeds combineren met de gepaste beenhulp.
Ik zal even een voorbeeld geven; als je bv met je rechterbeen zachtjes bumt, dan zou je paard gelijk ook naar rechts moeten kijken, en de andere kant uiteraard zelfde systeem.
Raadpleeg je instructie, neem privéles, en heel veel rijden, de fout moet je steeds bij jezelf zoeken en dus niet bij het paard (hou er wel rekening mee dat uiteraard ieder paard anders is, er zijn heel goeie paarden en er zijn minder goeie paarden , en dat zie je dan uiteraard ook dadelijk in het uitvoeren van die dingen)

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:49

spierziekte Bailey?
Ik heb door ziekte veel last van mijn spieren en mijn spieren zijn van nature erg gespannen.....

Heb je instructie?

Daarnaast ook niet teveel mee bezig zijn in je hoofd met rijden kan belemmerd werken, zodat het doorwerkt op je paard.
Wat je voor rijden kan doen is: Massage, werkt ontspannend en je kan mits je het goed doet afvalstoffen weg masseren voor rijden.
Ik heb goed praktisch boek gekocht en van fysiotherapeute van mijn paard technieken geleerd. Werkte goed.

Ik had vroeger een heel kijkerige merrie, die daardoor moeilijk ontspande 1e half uur en dan ging ik eerst buiten stappen kwartiertje en dan was ze heel fijn en ontspannen in de bak.

Maar als ik lees bij aansporen oren in zijn nek en hoofd omhoog dribbelen, zou ik toch nagaan of het niet a) miscommunicatie is, waarbij je onbedoeld hem in de weg zit of b) of er niet iets lichamelijks is.
Gezien zijn spierziekte zou ik eens contact met een therapeut opnemen en er naar laten kijken en tips vragen. Samen met therapeut kun je heel doelgericht hier aan werken. Ook qua longewerk. Dit ook weer terugkoppelen aan je instructeur, zodat je gedrieen hier gerichtaan werkt. Dit vanwege zijn spierziekte.

Succes.
Laatst bijgewerkt door FeLaRe op 24-01-11 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:52

Vaak bij paarden die schuin zijn (wat natuurlijk is) gaat het ook moeilijker. Dus ben je bezig met het recht richten van je pony?

(Als je op de ene kant recht rijd, of op de andere kant gaat de ene kant makkelijker als de andere)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 00:01

Allemaal héél erg bedankt! Ik ga er zaterdag en zondag op letten (als ik weer kan rijden). Therapie is helaas niet mogelijk, omdat ze niet mijn eigen pony is. Ik doe wel eens voor het rijden T-Touchen, helpt wel een beetje heb ik het idee. Nu is Bailey sowieso een redelijk stresserig paardje, ze heeft het ook echt niet makkelijk in de groep, heeft de laagste rang etc. ;) Dus ze is af en toe redelijk opgefokt en gefrustreerd...

Maar ik ga er zeker op letten, vooral beenwerk etc. en haar proberen aan te voelen! Dankjullie wel!

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:07

Is ze je verzorg/bijrijdpaard of een manegepaard?
Anders zou je eens met de eigenaar moeten praten, zeker gezien de spierziekte. Dan is bewust rijden en hier mee omgaan zeker heel belangrijk en hulp van therapeut die vanaf de zijlijn begeleidt zeker aan te raden en is niet heel duur.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 18:58

scheepie schreef:
Is ze je verzorg/bijrijdpaard of een manegepaard?
Anders zou je eens met de eigenaar moeten praten, zeker gezien de spierziekte. Dan is bewust rijden en hier mee omgaan zeker heel belangrijk en hulp van therapeut die vanaf de zijlijn begeleidt zeker aan te raden en is niet heel duur.

Ze is een manegepony, maar het is niet echt zo'n standaard manege zegmaar :'] Je zou kunnen zeggen dat ik voor haar zorg ja...Maar dat is dus op zondag (:

Ze heeft geen ernstige spierziekte. Ze heeft het alleen als ze te weinig zon heeft gehad (en dat wsa nu dus met die koude winter), dan heeft ze niet genoeg Vitamine D ofzoiets. En dan staat één achterbeentje vast, kan ze dan neit meer buigen. Op den duur schiet dat beentje dan af en toe plots los ;) Uurtje stappen aan de hand, is er niets meer van te zien. Maar durf er toch nog niet op, leek de instructrice ook niet zo'n goed idee ;)

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:04

.goed zal wel mijn ervaring zijn met blessures, maar al heeft hij geen ernstige spierziekte, is toch raadzaam als er er regelmatig naar wordt gekeken en behandeld wordt. Al zou men zelf af en toe pony lekker massage geven.
Beentje wat niet meer buigt en af en toe los schiet, misschien lekker met pensioen ipv manegelessen?
Is niet tegen jou bedoeld hoor, maar naar de manege ;) . Pony mankeert verschillende dingen en als mijn been vaststaat, dan loop ik ook niet lekker ontspannen en ws is er meer aan de hand zo te lezen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 19:08

Hmmm...Ik zal het eens vragen. Maar anders heeft ze geloof ik geen last van dat beentje, want ze wíl wel heel graag rijden. Ze leek bijna jaloers toen zij alleen maar mocht stapen en de rest voorbij galoppeerde haha.. Maar ze is nog maar 8, pensioen...Het is niet zodat ze een hele zware training heeft hoor ;) Maar de DA had geloof ik gezegd (hoorde ik van iemand die daar al heeel lang zit) dat ze juist iedere dag moet bewegen want het is ook een beetje stijfheid (a')

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:19

Bailey moet inderdaad elke dag bewegen, langzaam opbouwen en dan goed doorrijden en weer goed uitstappen :j
Zou je hier heel graag mee willen helpen, maar het ligt er aan op welke manier je ontspannen wilt rijden, aan de teugel (wordt door veel mensen gezien als ontspannen lopen) of dat ze zelf haar hoofd naar beneden doet en die daar ook houdt.
In het laatste geval zou je eens moeten kijken of je iemand kent die centured riding les geeft, heb ik 1 keer gedaan, heerlijk was dat! Sturen zonder iets, alleen je zit gebruiken en [***]? Die had zn hoofd heel de tijd laag! :D

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:26

is de tuigage in orde (zadel, hoofdstel)?