Struikelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

whatEVA

Struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 16:34

Mijn verzorgpony is nu een jaar bereden. Ze rijdt goed aan de teugel. Het laatste halfjaar struikelt ze ineens veel. Dit gebeurt vooral als ze aan de teugel rijdt. Zo ben ik zelfs al 2x met haar omgevallen omdat ze weer struikelde en haarzelf niet meer kon hervatten. Ik probeer haar goed voorwaarts te houden en ervoor te zorgen dat ze niet teveel op de voorhand rijdt. Weet iemand verder wat ik hier aan kan doen?

Cassidy

Re: Struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:36

Misschien kan de smid haar ander bekappen/beslaan zodat ze sneller en makkelijker af kan rollen?
Heb je de indruk dat de pony goed los in het lijf is? Probeer eens wat minder aan de teugel te vragen, ga terug naar voorwaarts-neerwaarts. Hoe oud is de pony? Hoe vaak wordt ermee gewerkt?

whatEVA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 16:41

Ik heb niet het idee dat het aan haar hoeven ligt. Het is een haflinger van 4 jaar oud. Ze wordt ongeveer 3 á 4 keer in de week bereden. Ik heb wel het idee dat ze goed los is in haar lichaam.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:45

Heb zo niet 1,2 3, een antwoord voor je. Ik weet alleen dat de hoeven van mijn paard kort gehouden moeten worden, want 2 weken langer wachten met bekappen en hij gaat gegarandeerd struikelen.

whatEVA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 16:46

Naja iig bedankt!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:51

Ik ben onlangs ook bijna 3 keer met mijn Haflinger op de knieën gegaan.
Ze doet het altijd op wandeling...kijkt veel rond en struikelt dan over een oneffenheid.
Ze sloft ook, ik heb nu een beslag met een betere 'afrol' vooraan...hier is ze al veel beter mee.
Ik ga nu ook proberen om haar achterhand meer onderin te krijgen door te longeren met Pessoa.

Mijn Haf is nu 5jaar deze lente, ik ben er ook niet meer gek op om er mee te gaan wandelen, heel vervelend probleem is het.
Ik vind die van mij echt nonchalant stappen, haar hoeven komen maar net genoeg van de grond :+

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:53

Gebeurt dit op de weg?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 16:56

Bij mij gebeurt het op een hobbelige veldweg

whatEVA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 17:00

Nee het gebeurt in de bak. Op de weg is er juist niets aan de hand. Ik vind het wel erg vervelend. Elke keer als ik ga draven, ben ik bang dat ze valt!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:08

Mijn paard heb ik nu iest van 7 maanden. Heeft verschillende eigenaars gehad en telkens door verkocht omdat hij verschrikkelijk struikelde. En niet een beetje, nee bijna een koprol maken en dan vliegt de ruiter eraf. Nou hoorde ik dat( natuurlijk)pas nadat ik hem gekocht had. Mijn dochter is een paar keer bijna flink gestruikeld met hem en wilde hem niet meer rijden. Omdat ik te ziek was had ik toen al helemaal niet op hem gereden. Maar hij was zo lief en ik had ook goede dingen over hem gehoort.
En ik geloof in natuurlijk bekappen, dus ik denk zo'n 5 maanden geleden hebben we de ijzers eronder uit gehaald. Anders bekapt en nu loopt hij als een trein en struikelt helemaal niet meer. Hij had een cronische rotstraal die is nu gelukkig ook weg. In het begin liep hij gevoelig op stenen denk zo'n 2 maanden. Maar nu gaat het super hij is voorwaartser en ik kan me niet een herinneren wanneer hij voor het laatst gestruikeld heeft. Ik heb hem nu volledig op hooi en zo veel mogelijk buiten. Zijn bak is deze week klaar en dan hoeft hij helemaal niet meer in de stal. En nu rij ik inmiddels nog ziek ook af en toe op hem en mijn 3 kinderen vechten om op hem te rijden.

whatEVA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 17:30

Struikelde hij dan ook bij alle gangen? Mijn pony struikelt heel erg in de draf. In stap en galop nauwelijks.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:14

Hij struikelde in stap en draf en maakt niks uit waar hij liep in de bak op de zandweg. Toen de ijzers eraf gingen merkte ik meteen verschil en na de bekapping had ik een ander paard. Hier op Aruba hebben we geen natuurlijke bekappers en ik ben te zwak/ziek om het zelf te doen. Dus zijn bekapping is half tradioneel en half natuurlijk ( de bekapper staat open voor andere manieren en gaat af van mijn ideeen). Ik denk dat hij met de tijd helemaal wordt bekapt volgens de norm van natuurlijk bekappen. Op dit moment loop hij al super en zijn we allemaal happy. Het is erg als je voor de gek wordt gehouden bij de verkoop van een paard met een mankement, maar als nu mensen vragen( natuurlijk express) hoe het gaat kan ik zeggen dat het goed gaat en dat ze maar eens moeten kijken hij nu loopt. Kijk anders bij de website van http://www.hoefnatuurlijk.nl
kan je meer verhalen lezen. Ik zat op hem en keek waar hij moest lopen waar stenen zijn en na 5 minuten stapte ik af, te bang om eraf te vallen. Nu gelukkig niet meer. Mijn paard had 9 jaar ijzers en de overgang duurde een paar maanden dus daar zou je wel rekening mee moeten houden.

whatEVA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 18:17

Mijn pony heeft geen ijzers.

deni21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:32

Misschien moet je de pony laten nakijken door de DA. Dan krijg je meer duidelijkheid.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:40

Mijn paard struikelde ook regelmatig. Hij was een beetje onoplettend en slap, maar het kwam voornamelijk doordat ik hem op de voorhand liet sukkelen. Zodra ik hem meer van achter naar voren reed, was het struikelen weg. Op een gegeven moment was het zelfs een seintje voor mezelf dat ik meer met de achterkant aan het werk moest. Is het mogelijk dat het een rijtechnisch probleem is, gezien de jonge leeftijd? Zeker omdat je aangeeft dat het vooral gebeurt wanneer je haar aan de teugel rijdt, waarschijnlijk zet ze achter onvoldoende bij en leunt ze te veel op de voorhand. Laat haar dan ook zeker niet te diep lopen, dan is het zicht van een paard enorm beperkt en zal ze nog moeilijker kunnen anticiperen op oneffenheden in de bak.

En op een hobbelige veldweg ga ik zelf ook op mijn bek, dus dat een paard dat dan doet lijkt me logisch, haha!

Sadeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:34

probeer is balkjes met haar te lopen en dan geef je haar gewoon ff een beetje langer. zodat ze op haar eigen benen leert te lopen. zodra ze dat doet dan kan je dat aan de teugel weer op pakken..en ik las dat je haar naar voren wou rijden, eigenlijk is dat juist niet goed je moet haar juist rustig laten lopen,normaal tempo, maar wel actief dus je been er aan en hand openen.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:42

Hij heeft geen ijzers? misschien ligt het aan de manier van bekapping? Of zou je iemand op haar laten rijden kijken of het ook bij die persoon ook gebeurt misschien dat het toch rijtechnisch is. Anders toch even een dierenarts laten kijken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 01:28

Is de teen te lang? Wordt ze niet voorwaarts genoeg gereden? Heeft ze pijn? Is er enige vorm van verzet? Doet ze dit altijd of op bepaalde bodems?

whatEVA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 20:48

Het gebeurd niet alleen bij mij, ook bij andere ruiter. Ze wil juist altijd hard werken en doet ook heel erg haar voor mij. Je merkt dus ook totaal geen verzet of pijn. Ik rijdt haar juist actief.

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:01

het klinkt alsof je verzorgpony een beetje lui is, een haflinger die ik reed deed dit ook en was gewoon wet te lui om haar benen op te tillen. je kunt proberen om haar wat meer door te rijden en haar gewicht op de achterhand te krijgen, zo krijg je ook meer inpuls in je rijden en zal ze haar benen beter optillen en beter opletten.
ik hoop dat je er wat aan hebt

Jel_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:19

meestal hebben haflingers dat wel op mijn manege is er ook zo n 1

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:37

mijn vorig paard struikelde ook ongelofelijk veel. na onderzoek bleek dat hij hoefkatrol had...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:03

Je paard ontspant de rug als het aan de teugel loopt. Doet ze het ook met longeren? Want ze ontspant en sommige paarden vergeten daardoor dat ze hun benen op moeten tillen. Probeer haar goed wakker, en allert te houden. Je moet eigenlijk een beetje zorgen dat je haar helemaal vol propt met energie als het waren(om het wat makkelijker uit te leggen), zodat je maar een heel klein beetje kuit nodig hebt en ze zou aandraven, of galoperen. Want omdat je met je been zegt dat ze moet doorlopen, maar tegelijk zegt dat ze bij je moet blijven, houd ze die energie vast, ze word er voorwaards van, en gaat er haar benen meer van op tillen. En kijk anders ook even hoe ze het doet tijdens het longeren. En veel schijnovergangen, en normale overgangen maken. Je paard word en 'heet' van, en wil ervan lopen, en ze word er voorwaards van. Probeer haar eens heel langzaam te laten draven, maar wel met de achterhand eronder, alsof je op de plaats wilt blijven. Dit kan ook goed helpen, als het toch de luiheid van het paard zou zijn.

whatEVA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 09:57

Aan de longe struikelt ze ook wel, maar minder erg. Maar ik weet nu wel wat ik moet doen. Heb de afgelopen keren gereden, en dat ging al een stuk beter! Dus iedereen bedankt voor de tips!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:16

Kan zijn dat de pony niet goed zijn achterhand gebruikt, het dier is ook nog erg jong en zal last hebben van zijn balans met jou op de rug, doet hij het b.v ook aan de longeerlijn of als hij draaft in zijn eigen vrije houding?
Je zou aan de gang kunnen gaan met het rechtrichten zodat hij voorwaarts in zijn beweging gaat worden.