Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Apple schreef:Natuurlijk zit daar iets in. Heel belangrijk om altijd naar beide partijen te gaan kijken.
Mijn eigen instructeur draait het om, zijn redenatie: als jij het maar goed doet dan volgt het paard vanzelf.
Ook toevallig gehoord: mevrouw komt met paard bij de Osteopaat. Eerste wat deze zegt na 3 stappen gezien te hebben 'Oef, de hele linkerkant zit vast' mevrouw "och, dat arme paard", "nee, niet je paard, jouw hele linkerkant!".
Met andere woorden: het is maar net wie je tegen komt of er vanuit paard of ruiter gekeken wordt.
Daphne_horse schreef:mooi onderwerp, ik kan het alleen maar met je eens zijn. Ik denk dat ik redelijk door heb wat ik fout doe normaal gesproken, tuurlijk zijn er nog genoeg dingen te leren. Dit bewijst alleen maar hoe braaf en lief de meeste paarden zijn vind ik.
JPS schreef:Houding, zit en effect van de hulpen vragen in al je voorbeelden aandacht voordat er aan het paard 'gewerkt' wordt.. Anders inderdaad niet fair!
Yamcha schreef:En daar bedoel ik dit mee: ben jij als ruiter wel redelijk naar je paard? Ben je je bewust van je eigen gebreken (in kennis of kunde)?
Citaat:Vraag je dit eens af: hoe kan het paard recht lopen als de ruiter scheef zit? Ik zie mensen (en dan met name in de Academische Rijkunst) van alles doen om hun paarden recht te richten, en rechtrichten in natuurlijk een prachtig streven. Maar is het wel redelijk van een paard te vragen in horizontale en verticale balans te lopen als de ruiter niet in balans zit? Als de ruiter steeds een heup inknikt, krijg je een ongelijke gewichtsverdeling, en zal het paard onmogelijk rechtuit kunnen gaan op de AC-lijn.
Het paard kan imo niet nageeflijk zijn als de ruiter de handen vastzet. Immers geeft de ruiter dan niet na, en kan het paard niet anders dan in de kaak en de nek vasthouden (en dus ook de rug en het bekken). Maar diezelfde ruiter vraagt het paard wel om na te geven........ Is dat wel redelijk? Is dat wel fair?
Ik vind bijvoorbeeld 'een stille hand' ook vaak een boosdoener. Er is bij mij een tijd flink op gehamerd, maar toen heb ik een tijd gehad dat ik mijn polsen vastzette. Mijn handen waren wel stil, maar ook stug en te weinig meegaand. Gevolg: een stram beeld. Citaat:Nog zoiets: veel leerlingen wordt voorgehouden dat ze wel makkelijker en beter gaan zitten als het paard goed loopt. Maar hoe kan het paard goed lopen als de ruiter de rug hol trekt en achter de beweging blijft? Je kunt niet van het paard vragen de rug los te laten, de buikspieren aan te spannen, en het bekken te kantelen, als er een ruiter opzit die niet in de beweging mee kan gaan. Geen paard die dat doet.
) op de ponyclub moesten we met enige regelmaat ruilen. Toen erg spannend, maar achteraf erg leerzaam.
wat een woord) halen. 
Zo hoort het ook en daarom mag jij ook zolang al van jouw beestjes genieten. (Of was jij dat niet?) Yamcha schreef:Daphne_horse schreef:mooi onderwerp, ik kan het alleen maar met je eens zijn. Ik denk dat ik redelijk door heb wat ik fout doe normaal gesproken, tuurlijk zijn er nog genoeg dingen te leren. Dit bewijst alleen maar hoe braaf en lief de meeste paarden zijn vind ik.
Daar verbaas ik me vaak over.......
Paarden zijn zulke vriendelijke dieren, zo ongelooflijk tolerant, en dan zijn er nog ruiters die standaard het paard de schuld geven..... terwijl ze zelf vasthouden, stuiteren op die rug, paard van voren vasthouden terwijl ze been geven (zo wordt aan de teugel rijden natuurlijk ook vaak aangeleerd). Er zijn paarden die dan echt recht omhoog komen, en terecht.......
@ geerke, jij bent een toppertje!JPS schreef:Houding, zit en effect van de hulpen vragen in al je voorbeelden aandacht voordat er aan het paard 'gewerkt' wordt.. Anders inderdaad niet fair!
Dat is idd waar.
Ik ben er van overtuigd dat je geen paard kunt trainen als je zelf je zit en hulpen niet beheerst. Paard en ruiter hebben een veel grotere invloed op elkaar dan veel mensen denken. Maar het punt is: het is alleen de ruiter die een vicieuze cirkel kan doorbreken. Je kunt niet het paard de schuld geven van het slechte zitten van de ruiter, omdat de ruiter kan besluiten beter te leren zitten.
Het paard kan niet besluiten beter te gaan lopen, als de zit van de ruiter dat niet toelaat.
) Maar om eerst naar jezelf te kijken en bewust daar mee om te gaan (corrigeren) kan je goed gaan paardrijden.

liberty22 schreef:het grootste probleem van het paard zit vaak op zijn rug ,
alleen een mens dat in balans is kan zijn paard in balans houden en dat is hard werken voor een mens aangezien je nogal wat bagage vergaart in je leven zowel fysiek als mentaal.
DDW1190 schreef:Leuke Discussie, maar vind het meer een vraag.
Maar tot zover ik weet, zie ik (bijna) al mijn mankementen, het moeilijke is alleen om het af te leren!
Maar ik denk dat er onbewust bij iedere ruiter "verkeerde" dingetjes insluipen..
aerdenhout1 schreef:Ik vind, eerst de ruiter, dan het paard.
Geen enkele ruiter zonder gevoel zal een paard beter maken.
Maar...een ruiter zonder gevoel kan weer makkelijker dat gevoel krijgen van een goed doorgereden paard.......Oef, snappiehemnog ?

en dan kan die ruiter ook leren hoe het paard goed te rijden. En zo kan elke ruiter zich toch verbeteren en in ieder geval leren een paard niet in de weg te zitten 
Een ruiter die eerlijk kan en durft te zijn naar zichzelf, kan het ook naar het paard zijn en er dan naar handelen. Ik denk dat elk paard daar gelukkiger van wordt.
) 

Daar heeft hij me wel vanaf geholpen, het is veel leuker werken als we allebei bewust zijn van onze eigen tekortkomingen en die van een ander. We doen allebei ons best en het is goed zo. Ik volg zo veel mogelijk mijn gevoel. Mijn paard uiteraard ook, hij heeft geen verstand dus hij kan niet anders. Het is een heel lief, beetje introvert paard. Ik ben een heel lief, beetje introvert mens. Het helpt een heleboel dat het meteen al super klikte tussen ons, nu hij mij eenmaal zover heeft dat ik naar mijn gevoel en naar hem luister in plaats van naar mijn verstand gaat het veel beter dan eerst. Redelijk zijn naar elkaar is niet alleen een fysiek iets. Ik heb van alles gedaan dat me aan alle kanten werd afgeraden maarja, bij mijn paard werkt het...