Ricky is een Arabier x Welsh van 12 jaar. We weten zijn verleden niet, wat heel frustrerend is. Ricky zit namelijk helemaal vast. We weten niet waar het zit. Zijn rug, zijn schouders, zijn nek? Het kan zijn omdat hij te vroeg is ingereden, verkeerd is gereden, ooit een val heeft gemaakt. We weten het niet en dat is heel frustrerend. Zo hebben we dagen dat Ricky prachtig danst, maar ook dagen waarin hijduidelijk moeite heeft om te ontspannen. Want dat is ons doel, ontspanning.
Ik wil hem niet laten starten, ik wil geen mooi plaatje, ik wil gewoon ontspanning. Omdat Ricky op sommige dagen zo vast zit is het erg lastig om dat ook werkelijk voor elkaar te krijgen. Daarbij ben ik heel lelijk gevallen waardoor ik soms erg raar zit. Dit doe ik automatisch, ik ga dan erg gespannen zitten. Dit komt omdat ik een half jaar lang met pijn in mijn rug heb gelopen en toen altijd gespannen was. Hiervoor word ik nu behandeld, maar het is natuurlijk niet meteen weg.
Over de sporen wil ik niets horen. Vooral omdat ik anders veel reactie's krijg van Bokkers die niet eens weten wat voor spoor het is en het daarom héél zielig vinden omdat ze zo lang zijn. Laat me één ding hier over zeggen: Lengte zegt heus niet alles. Als je er toch zo verontwaardigt over bent kan ik je alleen maar door verwijzen naar Google. Hier tik je Zwanenhals sporen in. Dan zul je zien dat dit geen stoerdoenerij is en wel vaker gebruikt wordt bij lange ruiters. Ik ben nu behoorlijk vaak idioot nagekeken vanwege mijn sporen en dat wil ik in dit topic ábsoluut níét. Bedankt.
Dit is dus zo'n moment waarop Ricky helemaal vastzit en daardoor heel erg afremt. Ik drijf hem dan aan. Ook zie je mijn houding als ik dus weer pijn heb en verstrak. Maar omdat ik moeilijk commentaar kan krijgen als ik alleen maar de goede foto's plaats, lijkt het me slim om ook deze neer te zetten.

Dit is het vaste moment van de les. Een Ricky die iets op de voorhand valt, sporen die niet gebruikt worden (Beter ook) licht contact en een Ricky die zijn hoofd hoog houdt. Geen ontspanning dus.

Dit is al beter! Ik heb maar licht contact, Ricky loopt al met zijn hoofd beter en mijn benen sluiten mooi aan maar drijven niet.

Hier had ik dus net aangedreven en zit ik weer zo gespannen. Weer lichtelijk contact maar geen gewenste reactie van Ricky.

Dit is al een stuk beter. Hier loopt hij wat meer ontspanner. Wel viel hij hier naar binnen waardoor ik automatisch mijn hand over de hals doe om het terug te sturen.

Heee! We kunnen het wel.

Dit is ongeveer waar we naartoe willen. Het enige vervelende is dat hij ietwat kantelt met zijn hoofd en dat ik weer mijn binnenhand over de hals zet. Gelukkig loopt hij wel lekker actief.

Hier ben ik echt héél blij mee. Kijk maar: Vroeger
En nu:

Lekker rustig.

Hopelijk hebben jullie bruikbare tips die onderbouwd zijn.

Liefs,
Leonie