Ricky @ Les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leonyr

Ricky @ Les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 17:44

Oef, na heel wat peinzen doe ik het dan toch. Ik weet dat Bokt een hele strenge lesgever kan zijn, maar hoop dat ik nu toch met iets soepelere Bokkers te maken krijg. Want tja, Ricky en ik hebben een geschiedenis die zijn littekens achterlaat, pijnlijke littekens.. Ik zou het dan ook fijn vinden als je eerst leest en dan pas reageert.

Ricky is een Arabier x Welsh van 12 jaar. We weten zijn verleden niet, wat heel frustrerend is. Ricky zit namelijk helemaal vast. We weten niet waar het zit. Zijn rug, zijn schouders, zijn nek? Het kan zijn omdat hij te vroeg is ingereden, verkeerd is gereden, ooit een val heeft gemaakt. We weten het niet en dat is heel frustrerend. Zo hebben we dagen dat Ricky prachtig danst, maar ook dagen waarin hijduidelijk moeite heeft om te ontspannen. Want dat is ons doel, ontspanning.

Ik wil hem niet laten starten, ik wil geen mooi plaatje, ik wil gewoon ontspanning. Omdat Ricky op sommige dagen zo vast zit is het erg lastig om dat ook werkelijk voor elkaar te krijgen. Daarbij ben ik heel lelijk gevallen waardoor ik soms erg raar zit. Dit doe ik automatisch, ik ga dan erg gespannen zitten. Dit komt omdat ik een half jaar lang met pijn in mijn rug heb gelopen en toen altijd gespannen was. Hiervoor word ik nu behandeld, maar het is natuurlijk niet meteen weg.

Over de sporen wil ik niets horen. Vooral omdat ik anders veel reactie's krijg van Bokkers die niet eens weten wat voor spoor het is en het daarom héél zielig vinden omdat ze zo lang zijn. Laat me één ding hier over zeggen: Lengte zegt heus niet alles. Als je er toch zo verontwaardigt over bent kan ik je alleen maar door verwijzen naar Google. Hier tik je Zwanenhals sporen in. Dan zul je zien dat dit geen stoerdoenerij is en wel vaker gebruikt wordt bij lange ruiters. Ik ben nu behoorlijk vaak idioot nagekeken vanwege mijn sporen en dat wil ik in dit topic ábsoluut níét. Bedankt.

Dit is dus zo'n moment waarop Ricky helemaal vastzit en daardoor heel erg afremt. Ik drijf hem dan aan. Ook zie je mijn houding als ik dus weer pijn heb en verstrak. Maar omdat ik moeilijk commentaar kan krijgen als ik alleen maar de goede foto's plaats, lijkt het me slim om ook deze neer te zetten.
Afbeelding

Dit is het vaste moment van de les. Een Ricky die iets op de voorhand valt, sporen die niet gebruikt worden (Beter ook) licht contact en een Ricky die zijn hoofd hoog houdt. Geen ontspanning dus.
Afbeelding

Dit is al beter! Ik heb maar licht contact, Ricky loopt al met zijn hoofd beter en mijn benen sluiten mooi aan maar drijven niet.
Afbeelding

Hier had ik dus net aangedreven en zit ik weer zo gespannen. Weer lichtelijk contact maar geen gewenste reactie van Ricky.
Afbeelding

Dit is al een stuk beter. Hier loopt hij wat meer ontspanner. Wel viel hij hier naar binnen waardoor ik automatisch mijn hand over de hals doe om het terug te sturen.
Afbeelding

Heee! We kunnen het wel. :D
Dit is ongeveer waar we naartoe willen. Het enige vervelende is dat hij ietwat kantelt met zijn hoofd en dat ik weer mijn binnenhand over de hals zet. Gelukkig loopt hij wel lekker actief.
Afbeelding

Hier ben ik echt héél blij mee. Kijk maar: Vroeger
En nu:
Afbeelding

Lekker rustig. :D
Afbeelding

Hopelijk hebben jullie bruikbare tips die onderbouwd zijn. :D
Liefs,
Leonie

Paard82

Re: Ricky @ Les

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:47

Je handen onder controle houden is echt een leerpunt. Maar je bent jezelf hier al van bewust, dat is stap 1. Controle over je eigen lichaam krijgen, bodybalance is een aanrader...

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 17:48

Bedankt. :)
Wat is bodybalance, als ik vragen mag?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:52

Ziet er helemaal niet zo verkeerd uit hoop wel voor je dat de mede bokkers eerst je verhaal lezen en dan pas reageren. 2 dingen viel me op en dat waren je handen en voeten. Let er op dat je je hakken netjes utidrukt en je handen is hierboven al wat van gezegt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:54

heb geen kritiek zo is het niet bedoelt maar horen ook deze sporen niet andersom te zitten?

verder veel overgangen rijden en de achterhand eronder, zo krijg je ook meer aanleuning,
succes

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:56

Waarom sporen?? Ik snap soms niet dat er soms maar klakkeloos sporen worden aangedaan zonder enige reden.
En o'n lange benen heb je niet om zwanenhalzen te gebruiken.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:58

Die sporen vallen mij ook op idd, je bent constant met de spoor aan het drijven. Probeer je kuiten aan te sluiten en daarmee te 'drukken', reageert ze niet, een keer een prik(je) met de spoor, maar probeer hem niet constant te gebruiken..
Verder ben je ook wat aan de grote kant voor de pony..

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:00

ik weet hoe moeilijk het is om ontspanning erin te rijden, als de spanning in je eigen lichaam ook aanwezig is, zelf ben ik hier ook volop mee bezig, dus wil je alleen veel succes wensen!

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:01

Goed dat je begripvol met Ricky bezig bent en hem alle tijd geeft die hij nodig heeft! Was iedereen maar zo. Wat alleen wel heel belangrijk is, als jij wilt dat je pony ontspannen loopt, dan moet je zelf ook ontspannen zitten. Zolang jij als een wasknijper op zijn rug zit, zal je pony niet even lekker zijn rug laten ontspannen, daardoor kan jij weer niet lekker zitten en zal jij je weer sneller aanspannen. Helaas kan je dat niet in 1 dag afleren. Maar zodra je voelt dat je ook maar iets gespannen gaat zitten, moet je meteen weer proberen te ontspannen. Je zal het steeds sneller in de gaten krijgen en op den duur merk je niet meer dat je jezelf corrigeert en uiteindelijk het doel... lekker ontspannen zitten zodat je pony ook veel makkelijker kan ontspannen. Succes!

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:02

Zoals Zarena al zegt probeer met je kuiten te drijven niet met je sporen.
Als je pony naar binnen valt, druk dan je binnenbeen aan en ga niet met je binnenhand over de hals heen..
Probeer verder de knik in je ellebogen te behouden en je handen netjes rechtop. Succes!

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:03

probeer anders een keer zonder sporen te rijden of als je sporen aan hebt zonder zweep probeer je benen lang te houden op foto 1 hou je zo een beetje omhoog
Vind het er voor de rest wel heel erg mooi uit zien hoor!

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 18:07

Ik heb zo in ieder geval géén zin om een topic te openen en op vragen te reageren. Als er staat dat ik niets wil horen over sporen, dan wil ik dat ook niet. Wel erg koppig om dan toch maar te plaatsen. Deze sporen worden gebruikt onder toeziend oog. Daarbij zijn het foto's, momentopnames. Dat ik op drie foto's aandrijf betekent niet dat ik dat altijd doe. Kijk alsjeblieft eerst even goed naar foto's voordat je 'Je drijft constant aan' in je reactie gooit. Ik heb wel lange benen, maar omdat ik dus zo verkrampt zit op sommige momenten strek ik ze ook niet uit. Benen zijn wel degelijk zo lang dat ik als ik drijf mijn complete been op moet tillen. Daar wordt je houding niet bepaalt beter van. Pony gaat in Augustus weg, mede omdat ik inderdaad te groot voor hem word.

Frensie: Heel erg bedankt! :D

Chantaliiejj: Ik rij regelmatig zonder sporen, maar dan gaat mijn houding vreselijk achteruit. Ik val naar voren en hou mijn benen dan erg omhoog. :)

StalNollie : Hartelijk bedankt voor je tips. :D
Nee, deze sporen horen op deze manier te zitten, juist zo. :)

Happie, rachel_j, Pebbs : Super, dankjewel voor je tips. :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:07

Misschien moet je je wat minder focussen op de voorkant? Kijk eens naar het laatste plaatje. Is dat niet wat je wilt in stap, draf en galop? Kijk eens of je vanuit deze rust kunt aandraven, en op je zit stap, draf overgangen kunt gaan maken met deze halslengte. Alleen begrenzen als het hoofd echt dramatisch omhoog gaat, maar verder vooral richten op voorwaarts neerwaarts, veel overgangen rijden, en misschien ( om echte ontspanning te krijgen) steeds weer de rust van de stap zoeken. Steeds weer naar de ontspanning die op de laatste foto wel hebt, dan aandraven, maar niet te lang... weer terug naar stap, naar de rust, en zo eea langzaam verder uitbouwen

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:08

Oke ik weet hoe lastig het is heb zelf ook moeite met me houding komt vast wel goed :D

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 18:09

riagr : Bedankt. :) Hij loopt zo in de stap, draf en galop als ik dat zou willen. Hij volgt dan heel goed mijn hand. Daarom vinden we nu dat we langzaam aan wel kunnen beginnen aan het oprichten.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:15

Ok, dat is dan in ieder geval al erg goed nieuws. Maar voor de rest: oprichting begint niet aan de voorkant. Die moet juist vanuit de achterkant komen; als hij meer gaat dragen, meer gaat "zitten" komt de oprichting vanzelf. Die kun je er niet met je hand aanrijden. Dus: Contact houden (maar meer ook niet), overgangen rijden ( en dan bedoel ik niet je pony van gang laten veranderen, maar echt overgangen rijden) eventueel schouderbinnenwaarst ( been er onder rijden) enz enz. Dan komt de oprichting echt vanzelf, en hoef je hem niet zo van voren af te dwingen ( wat eigenlijk gewoon ook niet kan!)
Heb het hier met je instructeur over, want de met de oprichting van voor te willen vragen, ga je echt de mist in. Je rijdt je pony dan vast(er), en ik geloof niet dat dat je bedoeling is ( gezien het doorzettingvermogen wat je kennelijk gehad hebt, en de investering die je lijkt te willen doen)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 18:17

Super, harstikke bedankt voor je opbouwend commentaar en ik ga er zeker op letten en aan werken. :D

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:16

casperzot schreef:
Ik heb zo in ieder geval géén zin om een topic te openen en op vragen te reageren. Als er staat dat ik niets wil horen over sporen, dan wil ik dat ook niet. Wel erg koppig om dan toch maar te plaatsen. Deze sporen worden gebruikt onder toeziend oog. Daarbij zijn het foto's, momentopnames. Dat ik op drie foto's aandrijf betekent niet dat ik dat altijd doe. Kijk alsjeblieft eerst even goed naar foto's voordat je 'Je drijft constant aan' in je reactie gooit.

Ik zie zo al 5 foto's waarbij de sporen rechtop in de buik staan. Ik snap niet zo goed waarom je een topic opent op HAW en geen commentaar wilt op de punten die juist zo belangrijk zijn.. Je krijgt tips maar je lijkt het toch beter te weten.. Snap het nut van dit topic dus even niet..

Citaat:
Ik heb wel lange benen, maar omdat ik dus zo verkrampt zit op sommige momenten strek ik ze ook niet uit. Benen zijn wel degelijk zo lang dat ik als ik drijf mijn complete been op moet tillen. Daar wordt je houding niet bepaalt beter van. Pony gaat in Augustus weg, mede omdat ik inderdaad te groot voor hem word

Probeer dus minder verkrampt te zitten, dit krijg je mede al voor elkaar door je benen helemaal lang te maken, probeer met je hakken de grond te willen aanraken.. Dat je pony wat klein is maakt het er idd niet makkelijker van, maar het is wel haalbaar..

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 19:50

Zarena schreef:
casperzot schreef:
Ik heb zo in ieder geval géén zin om een topic te openen en op vragen te reageren. Als er staat dat ik niets wil horen over sporen, dan wil ik dat ook niet. Wel erg koppig om dan toch maar te plaatsen. Deze sporen worden gebruikt onder toeziend oog. Daarbij zijn het foto's, momentopnames. Dat ik op drie foto's aandrijf betekent niet dat ik dat altijd doe. Kijk alsjeblieft eerst even goed naar foto's voordat je 'Je drijft constant aan' in je reactie gooit.

Ik zie zo al 5 foto's waarbij de sporen rechtop in de buik staan. Ik snap niet zo goed waarom je een topic opent op HAW en geen commentaar wilt op de punten die juist zo belangrijk zijn.. Je krijgt tips maar je lijkt het toch beter te weten.. Snap het nut van dit topic dus even niet..

Welke vijf, als ik vragen mag? Het nut van dit topic zet je net zelf neer: Het tips krijgen op mijn houding, niet het commentaar krijgen over mijn sporen. Ik weet namlijk al dat ik ze goed gebruik en dat het op foto's vaak lastig te zien is of ze worden gebruikt of niet. Ze kunnen misschien wel rechtop staan, maar dat betekent nog niet dat ze in de buik zitten, je mist de diepte op foto's. Daardoor kun je het niet goed vaststellen.

Citaat:
Ik heb wel lange benen, maar omdat ik dus zo verkrampt zit op sommige momenten strek ik ze ook niet uit. Benen zijn wel degelijk zo lang dat ik als ik drijf mijn complete been op moet tillen. Daar wordt je houding niet bepaalt beter van. Pony gaat in Augustus weg, mede omdat ik inderdaad te groot voor hem word

Probeer dus minder verkrampt te zitten, dit krijg je mede al voor elkaar door je benen helemaal lang te maken, probeer met je hakken de grond te willen aanraken.. Dat je pony wat klein is maakt het er idd niet makkelijker van, maar het is wel haalbaar..

Bedankt. :) Als je erop zit denk je dat het best goed gaat, maar zodra je de foto's ziet kun je meteen een heel rijtje opnoemen van wat je allemaal zo slecht doet. Dan is het fijn als andere mensen nog wat dingen kunnen noemen, dan kan je er extra op letten. :)

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:05

het valt me op dat je je handen niet stil houdt. Probeer daar dus aan te werken;).
Helpt longeren trouwens niet? je hebt ook longeersingels waardoor hij z'n juiste spieren gaat gebruiken he

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:09

je houding vind ik netjes :)!
en over de zwanenhalsspoor, ik rij er ook mee hoor! Ik ben ook een lange ruiter, dus ik weet wel wat je bedoelt :)

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:55

Oef, dat ziet er indd heel gespannen uit !
Als ik het goed begrijp hebben jullie allebei problemen met ontspannen ? Probeer vooral op jezelf te letten, jij moet hem helpen te ontspannen en dat gaat alleen als je dat zelf ook doet. Goed en rustig ademen, ga zo nodig zelfs zingen of hard op tellen als je aan het rijden bent, draai af en toe even met je schouders... of wapper met je armen, gewoon even de spanning eraf zodat je zelf weer goed kunt ontspannen :)
Probeer je pony lekker los te krijgen op allebei de kanten, niet alleen door voltes maar ook lekker veel afwisseling en contra erbij pakken, en z'n achterhand aan de gang te krijgen veel overgangen rijden.
Als hij ontspant en los is heb je die sporen helemaal niet nodig, maar met die spanning komt het gewoon niet door bij 'm en hebben die sporen waarschijnlijk ook vrij weinig nut ;)

suc6 !

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:08

Als de foto's niet representatief zijn voor jouw rijden, moet je ze ook niet plaatsen. Ik heb geen commentaar over het feit dat je sporen zo lang zijn en dat dat zielig zou zijn, maar wel vraag ik me af waarom je met een middel voor verfijning van oefeningen op hoog niveau zou rijden terwijl je juist op zoek bent naar ontspanning. Hier hoef je niet op te reageren hoor, als je dat niet wilt, maar denk er over na. (edit: dat jouw houding anders prut is, is geen excuus. daar moet je dan eerst aan werken.)
Ik vind het goed van je dat je die ontspanning wilt nastreven met een pony die helemaal vast zit, maar ik vraag me oprecht af of dit de juiste manier is. Als ik de foto's zie, heb ik echt het idee dat je de pony alleen maar in de weg zit en hem alleen maar ongemak bezorgt door te rijden, zeker als je zelf ook gespannen bent. Kun je niet gaan grondwerken om hem soepeler en meer ontspannen te maken? Om te beginnen in ieder geval? Denk aan oefeningen met wendingen en buigen van het lichaam, of dubbele lange lijnen... In ieder geval vind ik dit er alles behalve ontspannen uitzien, en denk ik dat je beter een stapje terug kunt doen om die ontspanning te bereiken.

Sorola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:17

Ik zie helaas een pony die het niet fijn vindt om te lopen onder het zadel. Het is ontzettend goed van je dat je zelf inziet dat je pony zichzelf vastzet en ermee bezig bent om je pony ontspannen te laten lopen. Inzien is het eerste punt, maar er actief mee bezig zijn is een tweede. En daar ben je opzich al heel goed mee bezig door in te zien dat het nog niet zo goed gaat.
Heb je wel eens overwogen om een osteopaat of fysiotherapeut naar je pony te laten kijken? Deze mensen kunnen echt wonderen verrichten waardoor het rijden voor voorál je pony, maar ook voor jou een heel stuk aangenamer zal worden. Succes ermee!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:02

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even de charter van RT-HAW aandachtig door, inclusief de links die erin staan.
Op RT-HAW dien je open te staan voor de commentaar die je krijgt, het is dus niet de bedoeling om aan te geven ergens geen commentaar op te willen.