help, paard neemt kruisgalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YOURLOVERJarig

help, paard neemt kruisgalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 17:40

Ik ben vanmiddag mijn fries gaan longeren en heb opgemerkt
dat ze linksom de kruisgalop maakt. Ik heb haar daarna even
terug gepakt en weer aan laten galoperen. Toen nam ze alweer
de kruisgalop.

hoe kan ik dit verhelpen?

zap

Re: help, paard neemt kruisgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:43

Hoe had je je Fries gelongeerd? Had je haar bijgezet of gewoon los?

Die van mij wil ook nog weleens kruislings galopperen. Bij mijn pony is het een gewoon een kwestie van bespiering. Ik probeer dan ook korte stukken te galopperen en dat langzaamaan uit te breiden om zo haar achterhand sterker te maken. Ook probeer ik geregeld balkjes te nemen of cavaletti's te springen (en in-uitjes) om haar achterhand sterker te maken.

Doet ze het onder het zadel ook?

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:47

Doet ze het ook als je erop zit? Of is dat nog niet aan de orde?
Want je kunt duidelijk voelen als je erop zit, dat de achterhand overspringt in een andere galop.

Verder ben ik het met Zap eens, de achterhand sterker maken en
bij mijn paard komt het door stijve lendenen. Heb je les?
Ik denk dat je anders wel begeleiding nodig hebt om je te helpen met dit probleem

YOURLOVERJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 17:47

@zap

Ze liep bijgezet. Onder het zadel heb ik dat nog niet gemerkt, maar we zijn ook nu weer bezig met haar te longeren enzo, dus heb er nu even een tijdje niet op gereden. Heb het zelf ook nog niet gemerkt als ik erop zat. Maar ik zag het dus vandaag wel.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:49

Gewoon korte stukjes beginnen en dat langzaamaan uitbreiden. Niet teveel willen en geduld hebben. Springt ze fout, gelijk terug en overnieuw en vooral niet te lang achter elkaar.

let ook eens op hoe je haar bijzet. Mijn pony kan er ook heel erg op reageren als rechts bijvoorbeeld wat strakker staat dan links of als ik teveel druk pak op de longeerlijn om haar wat naar binnen te stellen. Kijk dus ook goed naar jezelf en hoe je je paard hebt bijgezet.

Paard82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:51

Goede tips, kijk ook of ze het op 2 handen blijft doen. Misschien is ze iets scheef en dan doen ze het aan de longe alleen maar meer..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:13

Misschien kun je haar een vrijwerken in de grote bak en observeren hoe ze het in vrijheid doet en hoe ze op jou houding reageert. Paarden zij van nature na-apers die graag synchroniseren, misschien ben jij linksom wel niet zo handig en geef je met je onder en bovenlijf 2 verschilldende galoppen aan, zo niet ga ik mee met bovenstaande over kleine opbouwen enzo.