Naomi een maand later.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deliana27

Naomi een maand later.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 16:13

Hallo bokkers!

Ik wou weer even een topic plaatsen van het rijden van mij en mijn pony Naomi.
Ik vind dat er erg veel veranderingen zijn veel onstpannender kijk maar in mijn vorige topic van naomi;

*http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1390539

Ik heb vandaag weer gereden keihard getraint omdat we graag L1 willen starten, en daar zijn weer foto's van gemaakt.
Ik vind zelf dat ik al veel ontspannender haar heb lopen, misschien is het niet zo zichtbaar op de foto's maar ik heb werkelijk helemaal niks in mijn handen!!. Ze moet nog wat actiever op de achterhand. Maar dat ze ontspannender loopt vind ik al fijn genoeg! En mijn benen moeten op sommige foto's wat naar achter. Naomi loopt ook op verschillende foto's achter de lootlijn.

Je mag tips geven! maar wees wel een beetje aardig, ik heb ook gevoel.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding

9
Afbeelding

10
Afbeelding

11 * ik was hier een overgang van halt naar draf alleen ik weet zelf dat ik haar wat los moet laten in die overgang, en hier zie ik ook het bewijz dat ik dat ook heel erg doe. Ook moet ik mijn spoor uit haar buik halen en wat meer met mijn kuit haar voorwaarts gaan rijden. Zelf vind ik dit een erg drukke en gespannen foto.
Afbeelding

12
Afbeelding

13 * mijn benen.
Afbeelding

14 * mijn benen. verder als je goed ziet moet ik wel contact blijven houden met het bit. Mijn teugels hangen in waslijntjes!! :+
Afbeelding

15 *hahaha dik konten! :')
Afbeelding

16 * ik moet haar los laten.
Afbeelding

17 * mijn hoofd. :') naomi haar hoofd <3
Afbeelding

18
Afbeelding

19 * <3 <3 <3 <3 <3 <3
Afbeelding

Chantaliiejj

Re: Naomi een maand later.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:59

ziet er goed uit let alleen op je benen op foto 11 zie je het goed hou ze lang
Komt helemaal goed :D ziet er erg leuk uit

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:03

Kan aan mij liggen.. maar vind het beetje streng uitzien...

Je moet haar een beetje losser laten, want op foto ff tellen.. 9 en 11 erg... Vind je erg streng in de handen..

En een thiedeman teugel?? waarvoor dat?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:06

Ik vind het er goed uitzien, de puntjes die je moet verbeteren noem je zelf ook op, ik denk dat je wel weet waar je mee bezig bent! Af en toe mag je wel iets minder streng zijn met je handen heb ik het gedacht.

Leuke combi! *\o/*

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:11

Nog een klein tipje van mij: Probeer meer naar voren te kijken ipv naar beneden, Zorgt o.a. voor een meer onstpannender zit ;)

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:14

Ik vind het er leuk uit zien, maar waarom rijd je met sporen?? Dat is toch overbodig?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:28

Vind het lastig om er wat op te zeggen omdat je zelf vind dat ze al aardig ontspannen loopt. Persoonlijk vindt ik haar van voor vrij in de krul lopen en oogt het naar mijn idee niet ontspannen. Maar foto's zijn ook maar een moment opnamen natuurlijk.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 19:35

ze was lekker ontspannen die dag wel.
en die foto's van dat ik mijn benen niet mooi lang was kwam door de onvergang van het halt naar draf.
ik vind zelf ook wel dat ze wat activer op de achterhand moet, en ik ben ook heel hard mee bezig niet te streng te zijn in mijn hand. ik heb soms de neiging haar vast te zetten in de hals.

@M_hartje_M
ik reed eerst altijd met thiedeman maar nu niet meer, ook omdat het eigenlijk niet nodig is. maar soms op training heb ik hem wel op vanwege het wijken. dan wil ze soms het bit van mij overneme door haar hoofd ontzettend hoog te houden. en daar gebruik ik de thiedeman voor. ik had de teugel er nog op omdat ik gister training had dus had het er nog niet afgehaald.

@DebGizmo
ik rij met sporen omdat ik haar dan fijner voorwaarts kan rijden, ik wil daar verder niet op in gaan.

@Dooortjuh96
bedankt voor de tip! dat is een erg vervelend puntje van mij. ook daar ben ik op aan het trainen.

verder bedankt voor jullie complimentjes! *D
Laatst bijgewerkt door Deliana27 op 23-01-11 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:35

een kleine tip voor je sporen in de buik, sporen uit en de beugels kunnen makkelijk 2gaatjes langer, dan werk je automatisch makkelijker met je kuit.
probeer tussendoor ook even echt lange teugel te geven, blijft ze dan hoog lopen goed, zakt ze nog beter, ook in de draf en galop geef haar tussendoor die ontspanning dan werkt ze daarna makkelijker in de hand.

verder een zeer leuk beeld! ga zo door

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 19:39

@crazyshar
bedankt! als ik de beugels 2 gaatjes langer doen kan ik niet meer netjes lichtrijden. dan kom ik nog maar een paars mm uit het zadel. en vind het eerlijk gezegt ook neit fijn rijden. op de foto's waar ik erg de sporen gebruik was een moment opname, en ik weet zelf ook dat ik haar dan wat los moet laten en rustiger met de kuit aan voor moet rijden. maar bedankt voor de tip!
als ik haar lang laat zakt ze wat dieper en komt het neusje er wat uit, eigenlijk hoe ze halstrekken moet lopen op wedstrijd. ;)

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:41

Ik vind dat je je eigen kritiek al goed aangeeft, maar ik vind wel dat je dat 'wat actiever op de achterhand' serieuzer moet nemen, want je paard loopt echt erg op de voorhand. Verder jammer dat je met sporen rijdt, maar ik zag dat je daar verder niet op in wilde gaan.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 19:46

ik heb zelf ook door dat de achterhand actiever moet, waardoor zij weer ontspannender word en dan weer lekkere wendingen kan draaien. en...daar ben ik ook al weer op aan het trainen hahaha

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 07:07

Zou ik met mijn pony zo L1 kunnen starten ?

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:30

Leuk paardje! Ik ga alleen wel mee met Happie. Je geeft aan dat je 'werkelijk niets in je handen hebt'. Hoe fijn en ontspannen dat ook voelt: het is niet de bedoeling. Je paardje loopt nu in een eigen houding (dit is te zien aan het boogje dat in je teugel hangt op foto 5, 6 en 7) en volgt niet jouw hand. Ik weet niet of dat altijd zo is of dat het alleen zo is op de foto (blijft een momentopname). Verder ziet er al best leuk uit. Nog even flink oefenen en jullie komen er wel!

Tessaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:55

Deliana27 schreef:
Zou ik met mijn pony zo L1 kunnen starten ?

Om hier maar even op in te gaan. Nee ik denk niet dat je daar klaar voor bent. Eerst maar eens goed aan de ontspanning werken.
Het overige commentaar is al gegeven.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:06

Je moet je pony veel meer voorwaarts rijden. Nu heb je een paard wat op de handrem loopt, met veel te weinig drive vanuit de achterhand.

Je prikkers heb je niet nodig. Maak je pony aktiever met veel overgangen, tempowisselingen, wendingen en dergelijke. Blijf van de voorkant af met je handen, laat haar gewoon netjes volgen, nu heb je een fake-aandeteugel. Daardoor wordt ze aan de voorkant vrijer en ruimer, gaat de achterhand meer dragen en dán wordt ze vanzelf goed nageeflijk.

Je kunt hiermee heus wel L1 starten, maar je komt jezelf gruwelijk tegen wanneer je doorgaat op deze manier.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:13

Happie schreef:
Vind het lastig om er wat op te zeggen omdat je zelf vind dat ze al aardig ontspannen loopt. Persoonlijk vindt ik haar van voor vrij in de krul lopen en oogt het naar mijn idee niet ontspannen. Maar foto's zijn ook maar een moment opnamen natuurlijk.

Ik vind het er zelf ook totaal niet ontspannen er uit zien.
Probeer is iets meer aan de voorkant te plukken, en dan ze met dr koppie mooi laag loopt, en je teugels langer.
zorg dat ze eerst is lekker actief word, ;) want het oogt nogal erg traag.
En daarvoor heb je heus niet je sporen nodig, sporen zijn ter verfijning van je hulpen.
Dus niet om je paard voorwaarts te krijgen.

Je had het over waslijntjes bij een foto. De enige waslijntjes die ik zie zijn op foto 7, 18 en 19.

Wel een ontzettend leuke pony!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:22

je hebt een hele leuke pony :D

maar persoonlijk zou ik meer voorwaarts gaan rijden (en een zweepje er bij pakken en je sporen af ;) ) en vanuit dat voorwaartse pas nageefelijk gaan rijden, want ze duikelt heel erg op de kop.

dus eerlijk lekker actief voorwaarts draven, of galopperen ligt er aan wat voor jou en je paard het fijnst is. Teugels oppakken en dan met je been naar je hand gaan toe rijden. op die manier blijft ze beter in balans en gaat ze minder voorover duikelen.
Daar moet je echt aan gaan werken voordat je naar het L1 gaat, op het moment dat je pony gewoon in balans loopt, dus niet meer zo duikelt vind ik dat je klaar bent voor het L1.
Hij hoeft nog niet echt onder te gaan treden van achter voor het L maar hij moet wel netjes over 4 benen gaan lopen.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:25

Ik vind het er niet echt fijn uitzien.
Het lijkt of ze heel erg vast loopt en niet lekker losjes.
Verder vind ik je nogal groot voor de pony, maar misschien komt dat wel omdat je je benen zo optrekt dat het beeld een beetje vertekent ;)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:30

Ik vind het er niet zo lekker uit zien.
Jij bent zelf erg wisselend in je houding waardoor ik je erg hangerig vind overkomen.
Ook vind ik je erg streng ogen in je handen/armen.
Ik denk dat de pony wel ontspannen wil lopen, maar het op deze manier niet echt kan.

Vind het ook een beetje raar dat je aangeeft je sporen te gebruiken om haar voorwaarts te krijgen, want daar zijn sporen dus juist niet voor bedoeld.
Ik zou lekker de voorkant laten voor wat het is, sporen eraf en lekker gaan werken aan het ontspannen voorwaarts gaan. Veel overgangen en die achterhand activiteren. Nu loopt ze veel teveel op de voorhand.
Dan heb je straks die spanning aan de voorkant niet meer nodig.

Starten in het L1 kan altijd natuurlijk :j Of het slim is is een tweede.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 11:33

Mooie pony hoor!
Doe je handen eens wat meer naar voren...ze heeft geen ruimte om te gaan.
Zo gaat ze krabbelen en dat is zonde!

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 12:35

Ik vind het knap/goed van je dat je expres ook een wat minder goede foto laat zien! Vaak laat men toch het liefst de mooiste foto's zien :)

Verder zie ik dat ze soms wat op de voorhand valt, maar je zegt zelf al dat ze achter wat actiever moet, dus dat heb je al door :) Inderdaad drijven met de kuit, maar dat doe ik zelf ook regelmatig fout :) Ik vind dat je goed op weg bent, het wéten is de eerste stap!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 13:41

Let voor jezelf op dat je goed op je kont gaat zitten, je gaat iets teveel op de 'voorbibs' :D
Wat voor jou een goede oefening zal zijn, is je paard in verschillende houdingen laten lopen.
Dus laat af en toe je paardje langer en naar beneden komen, voor ontspanning voor jullie beiden.
Je moet zelf ook leren dat je je paardje best wat meer vrijheid kan geven, dat komt absoluut ten goede van de beweging!
Je kunt er bijv.met schakelen op letten dat je je handen 5cm naar voren doet, dat is ook een goede oefening voor jullie.
Je sporen zijn opzich niet zo erg, maar het is zo zonde voor je beenhouding!
En je kan je paard gemakkelijk trainen om voorwaarts en goed voor het been te zijn zonder sporen!
Jullie zijn een leuke combi.

Britsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 14:02

Voorwaarts en actief maken doe je door overgangen enzo en niet dmv van sporen!
En als je weet dat je zo in haar buik prikt, zou ik ze niet meer aan doen.. :)
Verder komen je handen soms bijna tot aan je buik, dus zou de teugels wat korter nemen en handen wat meer naar voren.. Voor de rest nog succes, je komt er wel :)

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 16:23

Als ik mijn teugels nou korter pak en wat meer mijn handen naar voren doe zou het dan ook voorwaartser kunnen worden ?
De handen bijna tegen mijn buik komt omdat ik mijn pony via druk, basis druk en ontspanning aan de teugel moet rijden en daardoor ben ik eigenlijk mijn handen naar mij toe aan het halen. Best vervelend idee!

Ik ben heel hard aan het trainen, bedankt voor jullie tips ik ga ze morgen zeker weer gebruiken tijdens de training.

Ik vind met zweep rijden niet echt heel lekker. ;( Ik rij altijd al met zweep en heb verder niet last van maar dan krigj is zo'n gevoel dat ik heel erg mijn handen vol heb en niet lekker kan gaan rijden. Kan ik misschien ook een poging doen van zonder zweep & sporen ?
Zelf ben ik wel van het zonder sporen en zweep rijden maar toen we mijn pony kochten werd ze ook gereden met sporen en zweep en dat heb ik nooit meer zonder gedaan. Misschien is het dan een idee zonder zweep en sporen ? En gewoon veel overgangen rijden zodat ze aan het been word, en met het wijken dan want zo veel kracht het ik niet in mijn kuiten want toen ik leerde paardrijden zeiden ze altijd met de hakje aansporen dus in al die paardrijjaren heb ik nog nooit intensief met mijn kuiten gewerk. Ik doe nu wel echt met de training spoortje er uit en dan verzamelen in draf of stap en dan aanvullen met de kuit zodat die heerlijk verzameld en dan toch door blijft stappen/draven.