Laatst bijgewerkt door xTamay op Gisteren, 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt
3uitenbeen
Geplaatst: 23-01-11 16:11
Vrolijk door fris winterweer in combinatie met op stal staan? Kan je pony z'n energie kwijt naast het rijden, of is het rijden z'n enige uitlaatklep in de winter. Het is een jonge pony en die zal best eens fris zijn....
Als dit nog vaker gebeurt zou ik het door de dierenarts even na laten kijken, misschien zit er iets in zijn rug niet helemaal lekker.
idefix4
Geplaatst: 23-01-11 16:30
Je schrijft dat ie het niet meteen doet maar pas na een tijdje. Even laten checken van je zadel is nooit onverstandig natuurlijk. Een pony kan het even uitzingen en als het dan toch te pijnlijk wordt er zo op reageren. Maar idd kan het ook gewoon aan het weer liggen. Onze Prince moest achter een shet lopen en moest op commando van de juf steeds in dràf. je weet vast wel hoe dat gaat in ponylesjes. Na de 4e keer vastlopen op de shet was meneertje het zat en gaf me een rotbok! Toen lag mijn dochter er ook naast. Hij wordt nu 2x per week lekker losgelaten weer in de buitenbak. Pony is weer lekker uitgekuurd en doet weer 'gewoon' zijn best.
Heb je zijn tanden ook al eens na laten kijken? Mijn paard reageerde ook zo op een gegeven moment. Rond het 5e jaar komen er nog tanden door en die kunnen ook pijnlijk zijn. Als je bit op een bepaalde manier tegen die tanden tikt, kan je paard daar ook heftig op reageren. Ook dat kun je even laten controleren door een goede paardentandarts.
Hopelijk heb je snel een oplossing en kun je weer zorgeloos genieten van je paardje.
Groetjes, Anouk
xTamay
Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-11 17:42
-
Laatst bijgewerkt door xTamay op Gisteren, 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Dakota deed dat in het begin toen ik haar had ook vaak. Ze was toen 4 (bijna 5). Eind april wordt ze 6 en ik heb wel de indruk dat ze wat rustiger is geworden. Het zou dus aan haar leeftijd kunen liggen. Toch zou ik het zadel een keer laten nakijken.
xTamay
Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-11 21:11
-
Zadelproblemen kunnen zich op duizend manieren uiten. De mijne ging er tijdens het opstijgen in rengalop vandoor als ik de voet in de beugel zette. Toen dat niet langer het probleem meer was, omdat ik had geleerd hoe ik dat moest oplossen, ging hij om de haverklap lopen schrikken. En hij was zelden langzaam. Door mijn angst werd hij dat wel. Mij was gezegd, dat het absoluut níet aan het zadel lag. Uiteindelijk bleek dit wel het geval te zijn bij ons. Jonge paarden, die je, zoals je omschrijft, zo frequent rijdt, kunnen heel snel gaan groeien in bespiering en dan kan het wel een probleem worden. Helemaal als je echt serieus een paard op bouwt. Zo te lezen ben je daar behoorlijk mee bezig. Ik heb voorbeelden gezien van paarden die om de 6 weken gecheckt werden. Vaak kun je dan je zadel wat laten verbreden. Maar het kan idd ook gewoon het weer zijn. Sinds ik dit heb meegemaakt met mijn paard ben ik alert geworden. En elke keer als hij begint te 'klieren' is er gewoon echt iets aan de hand. Dus gooi het niet zo maar in het hoekje weersomstandigheden of pubertijd. Wijs dat je verder zoekt! Daar doe ik mijn hoed voor af! Je kan je ook afvragen of het niet wat te veel is voor je paardje? Mss een dagje vrij voor een keer of een paar rustdagen. Sommige jonge paarden hebben dat nodig om de zaken op een rijtje te zetten. Dan zijn ze er psychisch nog niet aan toe om zo intensief aan het werk te gaan. Het leerproces is een heel intensieve. Kinderen op school krijgen ook veelvuldig vakantie en die hebben ze ook echt nodig. Mijn paard is het eerste jaar hooguit een keer of 3 per week gereden.
xTamay
Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-11 21:37
-
idefix4
Geplaatst: 23-01-11 21:47
In dat geval zou ik er een dierenarts of fysio bij halen. Je schreef dat ie 5 moet worden. Ik weet niet hoe lang jij de pony hebt? Ik heb altijd geleerd dat een paard of pony zeker tot zijn 5e groeit. Intensief trainen is slecht voor het kraakbeen in het paardenlijf. Dat kan absoluut gevolgen hebben voor je pony. 6x per week voor een pony werken voor wedstrijden is echt veel! Dan kunnen ze enorm last van hun rug krijgen. Helaas heb ik ook al voorbeelden gezien van paarden die volledig stukgereden waren voor hun 6e. En wat je schrijft over je zadel heb ik 2 weken terug ook staan bewonderen bij onze andalusier. Die is de afgelopen 3 maanden ook flink gegroeid in breedte. De zadelmaker baalt als een stekker! Haha.
xTamay
Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-11 21:51
-
simpel te controleren door eens zonder zadel een galopje te proberen. Zoals jij het beschrijft lijkt het ook wel een beetje vrolijkheid. Pony heeft net ontdekt dat onder de man bokken ook heel leuk is. Jong diertje.
xTamay
Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-11 22:35
-
Laatst bijgewerkt door xTamay op Gisteren, 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt
piezze
Geplaatst: 23-01-11 22:38
Ja geen idee, ik doe altijd net of ik het niet merk en hou het gas erop. Op een gegeven moment snapt de bok dat hij er alleen maar extra moe van wordt en houdt het weer op. Soort van een er doorheen rijden. In ieder geval niet inhouden en niet erafvallen Maar dat moet ook maar lukken hè.
Oh ja, nog even een edit. Ik zou hem er niet voor straffen. Want straffen is extra aandacht, vinden ze vaak enig! Wil je hem toch op zijn donder geven, dat dan zo goed doen dat ie het nooit meer in zijn hoofd haalt.
xTamay
Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-11 22:43
-
Laatst bijgewerkt door xTamay op Gisteren, 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt