In/uitjes voor een klein paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SnowY4you

In/uitjes voor een klein paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 02:15

Ik wil in/uitjes gaan springen met mijn paard. Maar weet niet precies welke afstand ik nu moet aanhouden.
Heb wat zitten te surfen en meesten zeggen 3m voor draf en 3,5m in galop voor een paard. Nu is mijn paard 1.54 en met zijn korte benen ziet i eruit als een pony. Hij heeft een zware galop, zijn galop pas is gemiddeld. Kan ik hem dan gewoon als paard berekenen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 02:29

Het handigst is natuurlijk om de sprongetjes aan te passen aan je paard. Heb je geen helper die ter plekke met jou de sprongetjes even wil neerzetten aan de hand van de galopsprongen van je paard?

zodiacje

Re: In/uitjes voor een klein paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 03:06

Eerst met gronbalken beginnen om te kijken of hij de gemiddelde afstanden een beetje red.
Is idd wel zo makkelijk als er dan iemand meekijkt.
Je weet dan of ie korter en hoeveel korter in zijn pas is.
Vervolgens kan je op basis daarvan de sprong dus neerzetten

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 04:06

het is inderdaad handig een helper te hebben die inzicht heeft in het springen en ze dus nadat jij er over heen geweest bent op de juiste afstand kan zetten mocht heit niet helemaal lekker lopen, als je helemaal alleen bent zou je het op de hoefslag kunnen zetten en wat afzetten om je paard te laten vrijspringen,. dan kun je het zelf beoordelen en uitmeten welke afstand het beste voor je paard is ( als hij onder het zadel is springen ze vaak iets anders maar is wel vergelijkbaar) mits het er in een NORMAAL tempo overheen gaat ( sommige mensen denken nogsteeds dat vrijspringen een kwestie van giga hindernissen neerzetten en jagen met die zweep is). vrijspringen is trouwens ook een hele leuke afwisseling op het normale werk en het schoolt ballans en coordinatie.

Wietskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:32

Wij leggen ze thuis altijd op 3 meter, ook voor de galop.
Pony's en Paarden komen allemaal uit

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:48

Even je lesgever of kundig iemand laten meekijken want het is dan wel een gemiddelde dat gehanteerd wordt maar lang niet voor elk paard de ideale afstand. Begin wanneer je in de traning die mogelijkheid hebt, met grondbalkjes is galop en stel dan, zeker in beginsel de afstand voor de in-uitjes goed af op je paard z'n sprong

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 18:09

Dadelijk in de lente gaat de stal eigenaresse (die gediplomineerd is en ervaring heeft) weet beginnen gelukkig met springlessen. Tot dan moet ik mezelf behelpen. Heb al contact gehad met meerdere mensen die les kunnen geven, maar hier in Zweden ligt alles zo van elkaar af. Wat dus betekend dat je ook de rijkosten moet betalen en dan voor een half uurtje kost toch al gauw een 30 tot 40 euro :( Zelf met de trailer komen gaat hellaas nog niet, hij gaat niet de trailer op. Was bezig omdat te trainen, maar ik kan weer doorgaan daarmee als de sneeuw weg is.
Ik heb wel een meisje gevonden die een diploma heeft in het trainen en opleiden van jonge paarden, maar die is nu nog even in Stockholm voor school en dat is 200km van hier. Maar ze gaat mij over 1 a 2 weken helpen met grondwerk van springen. Daarom wou ik al langzaam gaan proberen met hem. Anders gewoon nog ff op de lage hindernisjes houden tot dan :)

San87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:52

Ik heb niet zo veel verstand van springen, maar ik weet nog dat ik met mijn pony van 1,45 m een afstand van 3 m. er tussen deed. Maar heb dit nooit precies uitgemeten, deed het altijd met mijn benen dmv grote stappen te zetten.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:57

Naar mijn weten 2.5m voor draf, 3m voor galop.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:55

Houd gewoon 3 meter aan en kom in draf in. Kan je paard gesloten galoperen dan kun je dit ook uit galop nemen. Deze afstand word gebruikt op de meeste professionele stallen voor in-uitjes.
Als jij dit paard tussen de paarden wil gaan starten dan moet je ook paardenmaten aan gaan houden en niet de afstand op je paard aanpassen, op concours gebeurd dit immers ook niet.