Pony struikelt vaak, meer op achterbeen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_moi

Pony struikelt vaak, meer op achterbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 17:25

Hoihoi,,

Sinds kort heb ik een nieuwe verzorgpony een erg leuke haflinger maar nog vrij jong.
Mijn probleem is dat hij best vaak struikelt naar mijn idee.
Vaak loopt hij behoorlijk op de voorhand, ik rij veel (actieve) overgangen maar toch blijft hij op de voorhand vallen.
Heeft iemand enig idee waardoor de pony vaak zou kunnen struikelen en hoe ik hem meer op achter kan krijgen zonder teveel druk te geven op de teugels?

Groetjes Anniek

Sim

Re: Pony struikelt vaak, meer op achterbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:28

Je schrijft dat de pony nog jong is. Balans-probleem? Daar zou ik eerst aan werken voor je je paard op het achterbeen zet. Eerst moet ie actief van achter naar voren op zijn eigen benen lopen. Echt op het achterbeen zetten komt veel later pas. Daarvoor moet de achterhand sterk zijn en dat kost nogal wat training(s)tijd.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:29

_Sim_ schreef:
Je schrijft dat de pony nog jong is. Balans-probleem? Daar zou ik eerst aan werken voor je je paard op het achterbeen zet. Eerst moet ie actief van achter naar voren op zijn eigen benen lopen. Echt op het achterbeen zetten komt veel later pas. Daarvoor moet de achterhand sterk zijn en dat kost nogal wat training(s)tijd.

Ja, ik denk dat het de loop der tijd wel beter word ;)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 17:31

Maar van achter naar voren rijden betekent eigenlijk toch dat hij licht op de achterhand loopt? Dus eerst vertrekken van de achter benen en dan de voorbenen als het ware? Of begrijp ik het van achter na voren lopen nu niet helemaal?

Dat op het achterbeen zetten trainingstijd kost dat snap ik, maar nu heb ik het gevoel dat hij vol op de voorhand loopt. Hij hangt niet meer en begint wat aanleuning te krijgen zonder dat hij gaat hangen.

Bedankt in ieder geval. :)

alesha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:32

Als je paard vaak struikelt, kan dat te maken hebben met dat hij te snel loopt op de voorhand en te langzaam op de achterhand.

Volgens mijn instructriese moet je dan rustig inhouden en aandrijven (desnoods een tikje achter je been)

Maar als de pony nog jong is, en waarschijnlijk nog niet zoveel spieren heeft ontwikkeld kan het ook een balans-probleem zijn.

Succes, want het is erg vervelend als hij steeds struikelt.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:35

doet hij dit met longeren en los gooien ook?
probeer idd genoeg tempo erin te leggen, en meer lang, laag zodat hij op eigen gevoel leert zijn benen weg te zetten.
als hij struikelt even extra tempo maken.
en veel km's maken!:D

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 18:04

Oeh ik zal niet weten of hij het ook met longeren doet, losgooien doe ik niet, hij staat altijd al in de wei en gaat bij opjagen of iets over het draad heen omdat hij het leuker vind om in de wei te staan eten dan in de bak te moeten rennen.
Bij longeren heb ik er nooit zo heel erg op gelet, het is me in ieder geval niet speciaal opgevallen.
Tempo ben ik heel erg mee aan het werken omdat het vaak tegen lichtelijk tegen het slome aan is, maar ook soms weer veel te snel. Lang en laag gaat steeds beter, ik rij met een heel erg licht contact met veel ruimte om naar beneden af te vloeien.

Nogmaals bedankt!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:08

Ann_moi schreef:
Maar van achter naar voren rijden betekent eigenlijk toch dat hij licht op de achterhand loopt? Dus eerst vertrekken van de achter benen en dan de voorbenen als het ware? Of begrijp ik het van achter na voren lopen nu niet helemaal?

Dat op het achterbeen zetten trainingstijd kost dat snap ik, maar nu heb ik het gevoel dat hij vol op de voorhand loopt. Hij hangt niet meer en begint wat aanleuning te krijgen zonder dat hij gaat hangen.

Bedankt in ieder geval. :)

Een paard dat op "achter" loopt brengt zijn gewicht op het sterkste gedeelte dat "draagt "en dat zijn zijn achterbenen en achterhand.
Maar hoe oud is de Haflinger?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 18:52

De pony is 5 denk ik, ik ben namelijk niet helemaal zeker want ik verzorg hem pas net, ik zal het eens aan mijn zusje vragen want zij heeft hem een goed jaar verzorgd.

Maar als er wordt gezegd van achteren naar voren rijden, dan draagt de pony zichzelf toch ook al gedeeltelijk op de achterhand en niet volledig op de voorhand? Of is van achteren naar voren rijden dat alles voorwaarts wordt opgelost, dus veel been, weinig hand?

Ik ben nu namelijk een beetje in verwarring omdat wij het begrip van achteren naar voren rijden gebruikten als in, meer op de achterhand zetten.

ezzelmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:03

misschien grondwerk? of haar ballans is nog niet zo goed probeer met rijden vooral voorwaarts te gaan en stelling aannemen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 00:44

In elke geval les nemen zou wel een optie kunnen zijn.
Ja hoe leg je uit wat van achter naar voren rijden is, dat moet je boven al leren voelen in je hand, je zit, als je paard goed voor waarts is met zijn achterbeen zul je dat voelen in je handen, dan is ook zijn rug gebruik meestal wel goed, maar je zal zelf meer technisch moeten ontwikkelen, want een paard wat achter de loodlijn gaat lopen met zijn hoofd, voelt ook licht , maar loopt dan achter de teugel en het rug gebruik is dan niet goed en ook het voorwaarts in het achter been is niet goed dan en dat moet je idd op lossen door het achterbeen naar voren t plaatsen met jou been , maar dan zul je theoretisch ook moeten weten hoe of wat , want als je stelling en buiging niet ok is zul je ook weer problemen van achter gaan krijgen, er moet in elk geval nooit geen druk op in je handen zijn , heel licht contact is ok, maar zodra je voelt dat je meer druk in je handen hebt duwt je paard te veel en draagt dus niet en loopt dus niet van achter naar voren , maar op de voorhand en gaat daardoor struikelen, dus ga lessen en leer goed rechtrichten/gymmen , dus je paard leren in balans te lopen met jou op de rug en dat is ook aan je eigen zit sleutelen, samen in balans komen en voelen wat er gebeurd,