Pony schijt hem voor vrachtwagens, tractors, loaders enz.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Pony schijt hem voor vrachtwagens, tractors, loaders enz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 22:13

Hoi :)

Ik zit met een heel groot probleem.
Steeds als ik op buitenrit ga moet ik een stuk langs de weg in de berm, waar veel groot verkeer komt.
Maar mijn pony is echt als de DOOD voor groot verkeer, hij rent weg en springt als het echt niet anders kan gewoon in de sloot.
Wat ik nu doe is sijnen dat ze zachter moeten rijden, en ik dan op een oprit ga staan en dan is het niet eng.
Maar er is ook een stuk zonder oprit, alleen met een berm, dan spring ik eraf, anders word het al helemaal gevaarlijk.

Hoe kan ik mijn pony eraan laten wennen?
Eerst was hij er niet bang voor, iedere dag kwam er wel een stuk of 10 vrachtwagens langs zijn stal gereden, hij liep er zo langs alsof het hem niets kon schelen.

groetjes bumper.

fuego3

Re: Pony schijt hem voor vrachtwagens, tractors, loaders enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:30

ga met hem eens een aantal uren door brengen aan de hand op een boerdeij ? of langs een drukke weg staan . en pas weer vertekken als hij rustig reageerd op groot verkeer. oefening baat kunst.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:32

Heel veel oefenen. Misschien is er een ander paard wat niet bang is wat met je mee kan?

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:35

Ik zou ook bij voorkeur een ander paard meenemen wat er niet bang voor is. Dat werkt vaak wel heel goed.
En zelf vooral rustig en ontspannen blijven en het gedrag zoveel mogelijk negeren, dus er niet op reageren. Des te eerder heeft het paard in de gaten dat er niks is om bang voor te zijn.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:36

Ik heb er ook zo een, eerst als een gek proberen om draaien, wil dat niet rennen wil dat ook niet springt ze in de sloot...

In de winter is het vaak het ergst :? Zomers oefen ik er weer flink op, en dan is het na een tijdje alveel minder. Maar als ik het niet vertrouw spring ik er ook altijd af, zo gek is dat niet. :n Idd met een 100% verkeersmak paard mee naar buiten gaan, desnoods eerst een stuk aan de hand, en als hij rustig is en blijft er een stukje op gaan zitten.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:37

Ik heb eens gelezen dat je niet mag belonen als hij er braaf voorbij gaat omdat hij dan weet van: oh, dit is eng en ik heb het toch maar gedaan. En je paard mag juist niet de indruk krijgen dat het eng is ofzoiets :) Ik vind het maar een rare theorie maar misschien zijn enkele mede-bokkers het ermee eens *\o/*

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:38

Welja, zou hetzelfde aanraden als fuego3; Vertrouwen opwekken door aan de hand te gaan wandelen langs die wegen, maar dit langzaam aan opbouwen. Naast je paard is het gemakkelijker om hem/haar gerust te stellen en het onder controle te houden. Het scheelt ook al veel als je zelf rust uitstraalt..

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:40

Dat klopt idd, mijn fjord reageert heel erg op mij. Als ik zelf rusitg ben en blijf is het klaar. Maar heb ik een keer een pest dag en wat nerveus/bang, is ze zelfs voor fietsers 'bang'.
Dat was best pijnlijk omdat door te krijgen, maar ik heb er zoveel van geleerd. Maar ik weet ook dat die van mij nooit 100% verkeersmak gaat worden, hoe hard we ook oefenen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:44

Als hij het eerst niet deed is er dus in de tussentijd wat gebeurd. Gezien het andere topic van deze TS waar ik net in heb gereageerd denk ik dat de pony gebrek heeft aan zelfvertrouwen. Als hij rustig blijft als je afstijgt, stijg dan af. Kan zomaar zijn dat hij meer vertrouwen krijgt als je voor hem uit loopt. Als jij duidelijk laat zien dat die trekker niet eng is door er ontspannen langs te lopen en er verder niet op te reageren - dus ook niet stilstaan bij de trekker, negeer die trekker gewoon. Trekker? Er is helemaal geen trekker. En aai je paard ook niet ofzo - zal hij vanzelf minder nerveus worden. En daarna stijg je weer op, geef je hem een klopje en rijd je verder. Het kan een tijd duren maar op een gegeven moment zal hij steeds minder bezorgd worden. Jij bent er immers voor hem wanneer hij gespannen raakt? En uiteindelijk zal je ook gewoon kunnen blijven zitten met groot verkeer.

Heb geduld. Het is een paard. Paarden kunnen niet denken. Hij moet keer op keer merken dat het goed is omdat jij het zegt. Zodra je ook maar één keer je geduld verliest ben je terug bij af.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 20:25

idd hestejente, dat dacht ik ook al :j

En voor iedereen die zegt dat ik een ervaren niet-bang-paard mee moet nemen werkt niet %) , braafste paard van stal is meegeweest, schrik nog niet van een toeterende vrachtwagen en hij is er nóg bang voor...

Gelukkig zijn er veel chaufeurs die rustig gaan rijden als ze een pony zien die bang voor een trekker is :j

Wietskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:31

1 tip:
Nooit eraf gaan als je paard gek doet! als ie dan omhoog komt of wegschiet hou je hem niet
en dan is het dag paard! altijd erop blijven zitten, wat er ook gebeurt!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 20:33

Dat is mij ook vertelt, maar ik heb iig wel meer te vertellen als ik erlangs sta, dan kan ik hem omtrekken en stijgeren doet hij nooit, en mijn teugels zijn lang :=

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:51

Wietskee schreef:
1 tip:
Nooit eraf gaan als je paard gek doet! als ie dan omhoog komt of wegschiet hou je hem niet

Die van mij blijft eerder rustig sta als ik er naast sta, dan dat ik erop zit. :j En ik heb toch liever dat als ik er naast sta dat ze keihard wegrend, dan dat ik met paard en al in de sloot beland, of tegen een auto, trekker, wat ever knal.
Heb 1 keer met haar in de sloot gelegen, en dat wil ik NOOIT weer meemaken. :n

ezzelmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:53

probeer schrik training misschien?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:55

Dat helpt niet voor ieder paard helaas.
Die van mij blijft rustig met een muziekkrops, feestweek, klapperend zijl en al dat soort dingen. Maar trekkers, vrachtwagens enz. schijt ze 7 kleuren stront voor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 00:34

Froukje1993 schreef:
Wietskee schreef:
1 tip:

Die van mij blijft eerder rustig sta als ik er naast sta, dan dat ik erop zit. :j En ik heb toch liever dat als ik er naast sta dat ze keihard wegrend, dan dat ik met paard en al in de sloot beland, of tegen een auto, trekker, wat ever knal.
Heb 1 keer met haar in de sloot gelegen, en dat wil ik NOOIT weer meemaken. :n

Daarom. De regel dat je niet af moet stijgen onderweg geldt alleen bij paarden waar dat bij werkt :D Het was mij ook altijd verteld... en toen ik dus mijn paard kocht kwam ik erachter dat er ook een categorie paarden bestaat waar je beter wél af kunt stijgen. Als het paard rustiger is als je ernaast staat doet het er trouwens weinig meer toe wat anderen zeggen, het gaat om je paard tenslotte.

Een rustig paard dat niet bang is meenemen kán werken... met de nadruk op kan. Nogmaals: het ligt er maar helemaal aan hoe je paard erop reageert. Ik kan een hele kudde ervaren paarden over het (in de ogen van mijn paard) enge, paardverzwelgende rooster sturen maar dan gaat hij er daarom nog echt niet overheen :n

Jolinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 01:42

ik denk dat dit probleem bij meerderen bekend in de oren klinkt. ik heb een arabische volbloed en meneer was toen hij voor het eerst naar buiten ging helemaal nergens bang voor. na een aantal keer begon hij ook angst te creeeren voor bepaalde autos met aanhangwagens, trailers, tractors en ga zo maar door, maar ik ben door blijven zetten. inderdaad ook aan de hand veel oefenen en in elk geval laten merken dat er niks is om bang voor te zijn. dan is het een kwestie van herhalen.