hoe zorgen dat ik minder snel van mijn paard af val?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

hoe zorgen dat ik minder snel van mijn paard af val?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 11:08

Ik zal eerst even wat achtergrondinformatie geven over de situatie:
Nu 8 maanden geleden heb ik een flinke heupoperatie gehad, waarbij mijn bekken op 3 plaatsen is doorgebroken. Ik rijd nu al een maand of 3 weer paard, en met het paardrijden zelf gaat het nu vrij goed.
Het probleem is, dat ik nu eigenlijk niet er vanaf mag vallen omdat mijn heup toch kwetsbaarder is.. En ik heb eigenlijk geen zin om het boeltje weer te breken en van voren af aan te beginnen..
De afgelopen weken ben ik dus al twee keer er vanaf gevallen. De eerste keer was echt door rodeobokken, dus dat had ik ook gewoon niet uit kunnen zitten. Maar gisteravond lag ik er weer langs, en volgens mij door iets waarbij ik voor de operatie makkelijk had kunnen blijven zitten. Ze schoot opzij vanuit ze draf, waardoor ik uit evenwicht raakte, waardoor mijn paard in paniek raakte en begon te rennen. En bam, daar lag ik weer.

Nou heb ik dus zelf het idee, dat ik gewoon minder stevig of stabiel zit, door de operatie. En dat is niet zo praktisch, omdat het juist door diezelfde operatie ook wel zo handig is om te blijven zitten :+ Nu is mijn vraag dus, hebben jullie misschien tips om mijn stabiliteit te verbeteren, zodat ik minder snel er vanaf lig? Alvast bedankt voor het meedenken!

Collie2008

Re: hoe zorgen dat ik minder snel van mijn paard af val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:09

Zit je niet wat minder stabiel omdat je ook een beetje bang bent om te vallen? Dan ga je toch wat stijver op je paard zitten waardoor je minder flexibel bent als hij opzij springt. Denk dat je ook weer een beetje vertrouwen moet krijgen. De garantie dat je niet meer valt heb je nooit

Tanald

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:15

Een aantal jaren geleden ben ik middels een keizersnede bevallen van mijn dochtertje, en daarna was ik ook veel minder stabiel op mijn paard. Ik ben toen Pilates gaan doen. In weze maakt het niet uit welke vorm van sport je gaat doen, maar het is wel raadzaam om je korsetspieren te trainen. Dan krijg je ook je stabiliteit weer terug. Korsetspieren zijn o.a. je buik en rugspieren.

succes

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:19

Ik denk ook dat juist de angst om te vallen ervoor zorgt dat je spanning hebt en minder stabiel zit.

Ik raad je aan om je een paar keer te laten longeren en gewoon lekker te zitten en te ontspannen. En dan oefeningen doen zoals armen draaien, bovenlichaam draaien, tenen aanraken, borst van je paard aanraken en de staart aanraken, je armen zo ver mogelijk omhoog steken enz. Het liefst zonder beugels als je het aandurft. Eerst in stap en later in draf. Zo kun je onder veilige omstandigheden leren je evenwicht te houden. Succes!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:23

Zitlessen op basis van centered riding zouden je echt kunnen helpen. Zowel wat betreft je 'techniek' als je onzekerheid door het vallen.
Overleg met arts of fysiotherapeut lijkt me daarbij wel wenselijk.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 21-01-11 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:24

Paard misschien eerst longeren zodat het minder druk is? En hakken goed blijven uitdrukken ;)

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:27

knieen goed aandrukken pak als je valt de manen van je paard fat en gebruik je sten zitles nemen en mischien zorgen dat er mensen bij zijn als je gaat rijden .

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:28

Ik ben het helemaal met Motje eens! Je gaat toch onbewust meer gespannen zitten als je bang bent om te vallen. Althans, je hoeft niet perse heel erg bang zijn om te vallen, maar meer voor de gevolgen van een val voor je heup.

Lekker iemand laten longeren die je vertrouwd, begin gewoon met je beugels aan, daarna beugels uit en later eventueel zonder zadel (tenzij je paard echt zo'n spring int veld is) en dan gymnastiek oefeningen doen!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:34

Een bokriempje kan ook net wat steun geven
hou je teugels goed op maat en blijf op de volte (op een volte kan een paard minder hoog bokken)
Hakken goed uitdrukken en zorgen dat je achter de schoft blijft
Verder zou je eens wat filmpjes kunnen bekijken van Gert Van den Hof die zit als een huis
http://www.youtube.com/watch?v=DjxBRCabVcw

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:35

Ik rij sinds een tijd met een verlamde hand en toen ik daar weer mee begon was ik al volledig uit balans, ik kan me dus heel goed voorstellen dat je hele zit nu verstoord is hierdoor. Het is toch het belangrijkste gedeelte om je zit te vinden. Heb je een fysiotherapeut? Wellicht wilt hij/zij eens met je meekijken terwijl je aan het rijden bent. Verder denk ik dat dit alleen met goede zitlessen is op te lossen. Je hebt iemand nodig die vanaf de zijkant kan zien welke spieren je gebruikt.
Ik vind wel dat je moet oppassen op welk paard je kruipt. Op het moment dat je op een paard kruipt wat rodeo's weggeeft ben je natuurlijk niet verstandig bezig ;). Kijk eens of je kunt beginnen met een heel braaf rustig paardje met makkelijke gangen, totdat je zit en zelfvertrouwen weer terug zijn. Je moet hier echt even de tijd voor nemen.

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:36

hmmm... tsja moeilijk..

als gedacht aan een touw om de hals? daaraan hou jeje vast als het paard er vandoor gaat. Dus iets meer houvast.

En staan in de beugels als je voelt dat het fout gaat.

Beugels lager?

succes!!!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:39

Als je steeds gaat longeren voordat je erop gaat krijgt je paard alleen maar een betere conditie.

Verder ga ik ook met Motje en joye2 mee

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:43

Ik denk ook net als een aantal anderen met mij dat je aan balansoefening en zitoefening veel kunt hebben!
Ikzelf zit er ook heel sterk aan te denken om dat te doen en dan heb ik niet eens zo'n ingrijpende operatie gehad als jij, maar wel problemen met mijn balans. (Vind het overigens super knap dat je het toch weer aandurft om weer op het paard te stappen! :) )
En als je weet dat je paard af en toe flink druk kan worden, longeer hem of haar dan eerst even, dat is voor jezelf misschien psychisch een stukje ontspanning, als je begrijpt wat ik bedoel. Dat de druk voor jullie beide wat van de ketel is.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 22:51

Bedankt voor alle reacties al!

Van paard wisselen is niet echt een optie eigenlijk, dit is 'mijn' paard zeg maar.. Als ik van tevoren al zoiets heb van ze is te fris ga ik er ook niet meer op. Bokken doet ze normaal eigenlijk nooit echt, dat was een paar weken geleden voor het eerst. Gisteren bokte ze niet echt flink, was het meer verschieten.

Longeren doe ik nu meestal al voor het rijden, en dat scheelt inderdaad wel al een hoop.
Dat bokriempje is eigenlijk een heel goed idee! Dat ik daar nog niet aan gedacht heb haha.. Zo'n simpel idee en daar kom je dan zelf gewoon niet op.

Gymnastiekoefeningen zijn nu niet echt een slim idee op dit paard denk ik, laat staan zonder zadel :D Ze is nogal snel bang, armen of benen zwaaien of naar de zijkant hangen als ze loopt zou resulteren is dikke paniek, en dan zou ik er geheid afgaan. Evenals zonder zadel. Wat dat betreft is het echt een angsthaas.. Nou lijkt ze misschien wat erger dan ze is, eigenlijk doet ze het rijden altijd heel braaf, ze is alleen heel snel bang van iets.

Buik- en rugspieren trainen ga ik ook zeker proberen! op hulp van fysiotherapie hoef ik nu helaas even niet te rekenen, die zijn tijdelijk gestopt me te behandelen omdat ze niet weten wat ze met me aanmoeten (heb rare klachten) dus die willen eerst uitslagen van onderzoeken afwachten.

Ik ga ook zeker even rondkijken naar iemand voor zitlessen! Alleen dan wordt het dus wel puur op zit letten, en geen gekke oefeningen ofzo aangezien paardlief dat geen succes vindt :D

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 22:54

Owja, of het angst is weet ik niet.. Ik moet bekennen dat ik soms wel buikpijn heb als we naar de club rijden om te gaan rijden, dus onbewust zal ik toch wel bang zijn. Maar tijdens het rijden merk ik het zelf nu niet, ik raak wel in paniek zodra ik aan het vallen ben.

supertinkie: Dankjewel, ik ben wat dat betreft soms misschien een beetje te eigenwijs ik kan het paardrijden niet missen. Ik ben wel voorzichtiger in de zin dat ik nu niet meer op vreemde paarden stap, en niet onnodig risico's ga nemen ofzo. Maar ik ga zeker eens informeren naar balansles en hoe dat in zijn werk gaat!

lise10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 22:59

Ik herken hier een paar elementjes van bij mijn pony maar wij moeten vooral ontspannen zitten als je alleen maar denkt dat je paard zal bokken zal ze dat dan waarschijnlijk doen. Als wij meer ontspannen zitten ontspant ons paardje ook en dan schrikt ze vaak ook minder. Veel succesz

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:03

Als je het eng vind op je eigen paard dan is het misschien verstandig om een paar keer priveles voor houding en zit te nemen op een braaf (manege) paard en dat dan door te zetten op je eigen paard.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 00:21

Zoals er al een paar hebben aangegeven, idd zitlessen, das nu zeker gewon een must.
dat kan zelfs in stilstand al, nadien in stap en zo stilletjes opbouwen.
Privéles nemen, en zeker ook werken aan de verdere opleiding van je paard, je zegt hij vertrouwd dit of dat niet , ik kan zeker niet gaan zwaaien met mijn armen en dergelijke, ieder paard kan je dat leren , das gewoon dat je daar tot hiertoe geen belang aan gehecht hebt, het is niet het paard die fout zit maar de fout is steeds bij de ruiter.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 08:43

Net als wat Aeolusnr1 zegt, het lijkt me juist goed om dan ook gelijk aan de schrikkerigheid van je paard te werken! Hoe doe je dat dan bijv. als je even een jas of trui aan/uit wil trekken, dan moet je ook bewegen met je armen, of als je eventjes lekker relaxed rond wilt stappen zonder beugels? Ik bedoel dit niet aanvallen maar opbouwend, juist door dit soort "spannende" dingen met je paard te doen, bouw je een nog sterkere band met elkaar op en schrikt hij straks veel minder, waardoor de kans op vallen voor jou weer kleiner is. Hij moet leren jou te vertrouwen, wat je ook doet op zn rug! Tuurlijk is dat nu met je heup niet zo handig, maar bij zitlessen horen balansoefeningen, een zitles is meer dan iemand die zegt "ga maar wat rechter op zitten en druk je hakken uit". Als je echt aan je balans wilt werken, heb je denk ik niet zo heel veel opties:
- Zitles nemen op een braaf paard, waar je dus wel die balans oefeningen op kunt doen
- Zitles nemen op je eigen paard en rustig opbouwen, zodat hij leert wennen aan het bewegen op zn rug
- Of toch een andere optie bedenken ;)

Ik moet eerlijk zeggen, ik heb regelmatig zitles gegeven, ook aan mensen op jonge paarden en als je gewoon geduld hebt en rustig opbouwt, is er eigenlijk nooit wat aan de hand! Het scheelt ook dat je aan de longe zit he.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 11:04

Ik heb zeker wel belang gehecht aan haar schrikachtigheid, dit was namelijk nog veel erger. Dat paniekerige zit gewoon deels in haar.

Toen ze zadelmak gemaakt is hebben ze ook heel veel problemen gehad met er voor het eerst opgaan, omdat ze dat gewoon té eng vond. Ze hebben heel rustig aan gedaan hoor, en hebben zeker veel ervaring met jonge paarden opleiden, maar ze is hier gewoon geen makkelijke in.
Ik heb in de bak aan de hand schriktraining gedaan, en op héél langzaam tempo durfde ze dit wel aan. (heeft erg lang geduurd) de eerste keer langs de weg stappen was een ramp, ze heeft 3 keer in de sloot gezeten en zat continu op haar kont van angst. Nu (na heel lang oefenen en andere paarden erbij en geduld) kan ik al best goed met haar buitenrijden, ze is nog wel schrikachtig maar een héél verschil met toen.

Een jas uittrekken op haar is niet zo handig, ik heb al een keer mijn ruggenwervel gebroken doordat ik dat deed en ze in paniek schoot.

Als ik dit zo teruglees, klinkt het misschien extremer dan het is. Dit paard vertrouwt me wel degelijk, en ik krijg héél veel meer bij haar voor elkaar dan ieder ander, maar ze is gewoon snel bang en over de flos. Ik ben het met jullie eens dat ik daar aan moet werken, en dat doe ik ook in kleine stapjes. Maar ik ga niet zonder zadel op haar, of echt ineens gekke bewegingen maken, omdat ik weet dat ik dan vraag om een vliegles, en het was nou juist de bedoeling dat te voorkomen ;)

Het is gewoon een redelijk jong en ontzettend sensibel en paniekerig paard.. Dat is een beetje het lastige. Zitlessen nemen op een manegepaard is wel nog een oplossing, dat ga ik zeker eens navragen bij de dichtstbijzijnde manege.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:11

senna21 schreef:
Zitlessen op basis van centered riding zouden je echt kunnen helpen. Zowel wat betreft je 'techniek' als je onzekerheid door het vallen.
Overleg met arts of fysiotherapeut lijkt me daarbij wel wenselijk.

Dit vindt ik ook een goede tip. Kun je niemand vinden op basis van centered riding, dan is rijden volgens de akasha rijkunst ook een goede. Voor instructie in centered riding kun je hier kijken:
http://www.centeredriding.org/instructors-list.asp
Voor akasha rijkunst hier:
http://www.akasha-rijkunst.nl/

Bij beide methodes hoef je trouwens geen gekke kunsten uit te halen met armen of benen, maar rij je gewoon rond en leer je echt te zitten door bijvoorbeeld dieper in het zadel te zakken, met een meer ontspannen rug de bewegingen van het paard op te vangen en je bekken in ontspanning te kantelen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:59

Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je als een hyperactieve kangaroo heen en weer gaat zitten stuiteren op je paard he, haha. De bewegingen/oefeningen moeten gewoon rustig en gecontroleerd gedaan worden. Maar als je idd een schrikkerig paard hebt, kan dat al eng zijn. Jij weet zelf het beste hoe je paard is en tot hoever je kan gaan, dus moet je gewoon een weg vinden die zowel voor jou als voor je paard gaat werken.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:06

Sorry maar ben ik nu de enige die zich afvraagt waarom je zulke risico 's neemt? Je hebt een zware operatie achter de rug die je volledig kan verpesten door een keer verkeerd terecht te komen.. en dan kan je weer van voor af aan beginnen!! Gaat je gezondheid niet voor de drang om toch op je paard te kunnen rijden? En als je toch wilt rijden, wat ik heus wel snap, zou ik er toch over nadenken om je paard om te ruilen voor een bomproof paard wat geen rodeo 's weggeeft.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:08

Naja, verstandig is het niet, maar het is TS haar eigen keuze, niet die van ons! Denk dat ze zelf ook weet wat de risico's zullen zijn als het wel mis gaat...

anne1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 16:17

Je kan zitles nemen, daar krijg je een goede zit van:)