Vriska @Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Vriska @Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 17:56

Hallo!

Vorige week kon ik eindelijk weer rijden! De bak was al heel lang niet goed, maar er kon eindelijk weer gereden worden. Veel gelongeerd vorige week, en ook rustig gereden, alleen stap en een beetje draf. Vandaag heb ik het rijden echt weer opgepakt (niet al te veel hoor) met een goede stap en een beetje draf.

Vriska en ik zijn vorig jaar augustus begonnen met dressuurwerk. Zij eigenlijk nog groen (had al ruim 4 jaar niet meer onder het zadel gereden), en samen zijn we eigenlijk verkeerd begonnen. Hulpteugels en dergelijke reed ik mee. Eerst een thiedemann, maar daar ging ze in hangen. Toen een stiek, maar na een topic hier op bokt ( [RT-HAW] Kale Vriska weer eens op bokt! ), het stiek er toch maar afgehaald, en ben daar best blij mee. Vandaag ging het namelijk vet goed naar mijn idee!
Ze liep echt goed! Ze ging er 1 keer wel even vandoor, maar ze is natuurlijk ook fris :P

We hebben geen niveau waarop we rijden. We hebben al wel een wedstrijdje gereden, maar dat was niet echt een succes. Ik werk wel naar een proefje toe, een F9 wedstrijd op de manege, maar wanneer deze gaat gebeuren, dat weet ik nog niet. Ik heb nog moeite met de nageeflijkheid en het tempo, wat naar mijn idee toch nog wat te hoog is.
Nou, genoeg gepraat hier de fotos!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ook wat filmpjes, let vooral niet op het commentaar :Y)

Laatst bijgewerkt door Marjo op 20-01-11 18:15, in het totaal 4 keer bewerkt

Lynn_Ulian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:07

ziet er lekker uit!
probeer wel je handen netjes rechtop te houden

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:13

Je hebt een mooie stille hand, maar je mag er wel iets soepeler mee zijn. Je armen zien er stijf uit en je zet ze als het ware vast voor je zadel. Volgens mij zet je er niet veel druk op maar je beweegt ze ook niet mee met de beweging van de stap waardoor je paard eigenlijk bij elke stap een klein rukje in zijn mond krijgt. Probeer meer mee te gaan in de beweging. In het tweede filmpje is dat trouwens al een stuk beter.

Je paard heeft een prima staptempo, maar het mag allemaal wat losser in de rug en kaak. Wat me vooral opvalt is dat ik in beide filmpjes geen schakeling in tempo heb gezien (kan ook in stap), evenals figuren en buiging. Wel heel goed dat je haar in het tweede filmpje uitnodigd om te zakken. Zoals eerder gezegd mag het allemaal wat soepeler en het achterbeen wordt met rechtuit rijden niet gestimuleerd om actief mee te doen. Probeer echt wat meer te gaan schakelen en haar losser te krijgen in de kaak en rug door veel met buiging en stelling te werken.

Verder vind ik dat je zeker op de goede weg bent zo!

Marjo

Re: Vriska @Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 18:16

Bedankt!

Ik zet mijn handen niet vast, maar mag inderdaad wel wat losser worden. Ik was zelf wel wat meer gespannen, omdat ze er eerder al even vandoor was gegaan :P

Schakelen moet ik inderdaad ook meer doen. Bedankt voor je tips! Ze liep eigenlijk zo goed op die volte, dat ik dat liever zo liet :P
Maar het zijn wel goede tips, bedankt :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:23

Ha, gedurfd!
Toch weer een topic, dat waardeer ik.

Ziet er op zich netjes uit. Hele verbetering al.
En al lukt het in het begin maar 5 minuutjes, dat wordt vanzelf meer!

Maar zoals hiervoor gezegd, let op, je houdt je handen stil, te stil.
In arbeidsstap beweegt een paard zijn hoofd, je handen stil is dan dus een relatief begrip,
namelijk stil tov het hoofd van het paard, dus je moet wel mee bewegen.
Er zitten hele keurige momenten bij.
Het belangrijkste is dat Vriska leert om te onstpannen, maar dat kan alleen als jij ook ontspant.
Af en toe zie je haar iets omhoog komen, dat kan je oplossen door op dat moment beetje meer been te
geven. (uiteraard gedoseerd en dan ook nog been eraan, paard reageert, meteen been er weer af.)
Let wel op dat als je voelt dat Vriska op je handen wil gaan leunen, dat jij diegene bent die dat toestaat,
want als jij niet vasthoudt, kan Vris niet gaan leunen.

Ook in stap kan je aan tempo controle doen, pasje terug rijden, pasje wegrijden, doe dat dan gedoseerd,
zodat je wel de controle behoudt.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:25

Dat je gespannen was zie je wel terug ja :j
Je houd je been een beetje afgestoken en op het eerste filmpje zit je een beetje ongemakkelijk.

Aangezien je nog aan het opbouwen bent kan ik je adviseren om veel in tempo te schakelen in stap. Wissel de houding van filmpje één af met een stuk middenstap over de rug in de hoofd/halshouding van filmpje 2. Keertje halthouden tussendoor en eventueel een stapje achterwaarts als ze dat al kan. Zo houd jij ook de controle en heeft ze minder kans om weg te schieten omdat ze haar koppie erbij moet houden. Wanneer je onzeker bent kun je dit ook op de volte toepassen natuurlijk, maar je moet wel echt iets meer gaan doen, van alleen voltes stappen in hetzelfde tempo leert zij ook niets :)

Edit:tegelijk met Sjolvir :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 18:29

Ja inderdaad, helaas kan ik nu zo weer 2 weken niet rijden ivm stage, maar daarna ga ik het rijden echt weer oppakken :) Ze word wel gelongeerd in die 2 weken trouwens :P

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:30

Hoe wordt ze gelongeerd? Pure belangstelling hoor, omdat je aan de longe ook heel fijn kan werken :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 18:31

Sjolvir: Ja, ik wil gewoon tips hebben om Vriska zo goed mogelijk te rijden, en dan is Bokt onwijs handig natuurlijk!

Olympus: Weet ik eerlijk gezegd niet :o dat doet de eigenaar ;)

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:36

Dan kun je er weinig aan veranderen :)
Succes hoor, je bent goed bezig

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:38

Kijk dit is beter +:)+
Goed dat je al die troep van dr af hebt gehaald!

Wat puntjes:
- 1e filmpje (0:28): Hier pakt je paard de binnenteugel vast, zodat je geen contact met de buitenteugel hebt.
Zo kan je niet recht op de hoefslag stappen, niet naar de hoefslag toesturen (want buitenteugel heeft geen contact) en zo verlies je ook de nagevelijkheid omdat je niet meer evenveel contact met beide kanten hebt.

Op het filmpje stuur je je paard naar buiten.
Probeer volgende keer is stelling te vragen aan de kant waar het paard het bit vastpakt (in dit geval binnenteugel).
Dan laat je paardje los zodat je weer op beide teugels contact heb en haar kan sturen etc.

Je hebt een slim paard :+
Ze bedenkt slimme trucjes om onder het zware werk uit te komen :+

Ideetjes wat je met haar kan doen om haar geen tijd te geven trucjes te verzinnen en haar lichaam te trainen:
- Instappen met lange teugel (voorwaarts)
- Teugels iets oppakken en contrastelling beide kanten op vragen (met hoofd naar buiten laten kijken). Als ze dit kan is de schouderbinnenwaarts dichtbij en kan je die later toepassen
- Nu heb je de lange en korte spieren opgewarmd
- Op de AC-lijn rijden en voltes links en rechtsom maken, op de AC lijn stel je haar weer recht om de volgende volte in te gaan
- Slangenvoltes
- Van A naar E een druppel maken en van C naar E
- In die figuren pas je tempowisselingen in stap toe en laat je de hals lang/ kort/ korter (terwijl je paard niet vastpakt)
- Draven en dezelfde dingen oefenen die je in stap hebt gedaan

Neem ook les! Een goede instructrice kan jullie nog beter krijgen ;)

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:29

Wat super dat je het elastiek er hebt afgehaald! +:)+
Ik vind dit er al véél meer ontspannen er uit zien!

Filmpjes kan ik niet zien, maar foto's zien er goed uit. Ga zo door zou ik zeggen, jullie zijn op de goede weg op deze manier! :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 19:45

Op het filmpje stuur je je paard naar buiten.
Probeer volgende keer is stelling te vragen aan de kant waar het paard het bit vastpakt (in dit geval binnenteugel).
Dan laat je paardje los zodat je weer op beide teugels contact heb en haar kan sturen etc.

doei: Ik weet niet of je dat bedoeld over de rechterhand? Ze reageert namelijk totaal niet op mijn binnenbeen (dat zie je misschien ook wel op het filmpje). Ik probeerde dus om een stelling naar binnen te vragen, maar dat lukte dus niet echt...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:13

Wanneer ze niet reageert kan je je hand van de hals doen (voor mijn part 0,5 meter) en meer gewicht zetten in je beugel (op de kant waar ze niet vastpakt) en rechtdoor kijken.

In principe moet een paard dan loslaten.

De eerste paar keer kan het even duren, maar wanneer ze door krijgen dat ze niet onder het werk vandaan kunnen komen en wat jij bedoeld laten ze al los op het moment dat je stelling vraagt. Het kwartje valt alleen als jij super consequent hierin blijft en goed aanvoeld wanneer het gebeurd.

Ook moet ze op je been leren reageren.
Wees hier ook consequent!
Loopt ze door je been? Tikje op de plek van je been.
Reageert ze? Onwijs belonen.

Ik heb 1 woord "consequent"
Houdt je paard constant alert op jou hulpen! Hoe alerter ze straks is hoe kleinere hulpen je kan geven.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:04

Ziet er echt heel fijn uit Marjolijn! +:)+
Vriska loopt veel fijner op deze manier!
Je moet wel opletten dat je je handen niet te strak vast zet. Probeer een knikje te houden in je ellebogen, zodat je alsnog mee kan gaan in de beweging van je paard. Je handen moeten stil zijn ten opzichte van de mond van het paard, en niet stil op hun plek ;)
Dus als je haar iets wilt 'vragen' moet je alsnog zorgen dat je niet je hand vast houd op z'n plek op het moment dat je eigenlijk je handen naar voren zou moeten doen.
Daarnaast zou ik lekker met stelling en buiging aan de gang gaan :)

En wat betreft het longeren; Ik wil je ook wel een keer helpen om te kijken of we haar aan de dubbele longe op kunnen zetten ;)

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:08

Naar mijn idee heb je je zadel wat ver naar voren liggen.
Verder ziet het er heel leuk uit :)

SvdVlugt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:35

Wat een leukerd!
Je handen iets rechter op en je beugels misschien een gaatje langer.