angst voor buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

angst voor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 15:50

Hoi,

ik heb een 4 jarige fries, die net is beleerd. Het rijden in de bak gaat nu goed. Buitenrijden (gewoon in de bak) echter nog niet. Ze heeft haar hele leven buiten gestaan in een weitje, maar met rijden schrikt ze buiten van werkelijk alles. Ieder krakend takje is voldoende om er in galop vandoor te gaan. Ze is wel goed verkeersmak en op fietsers, auto's, vrachtwagens, brommers enz. reageert ze helemaal niet. Maar juist vooral op alles wat stilstaat. In de zomer ben ik met de groep wel een keer het bos ingeweest en dat ging redelijk, ondanks een paard keer schrikken (bij de scoutingclub, camping...). Nou wil ik ook gewoon alleen in de buitenbak kunnen rijden (en in de zomer wil ik ook een keer met een kleine groep (2 of 3) het bos in. Hoe krijg ik haar zover dat ze dan ook rustig blijft. Is het echt wel angst? Of is het onder het werk uitkomen?

Onder begeleiding van mijn instructrice heb ik van de week wel 2x buiten uitgestapt om de binnenbak heen. Dat ging wel goed, ook al was ze heel kijkerig.

Groetjes

daffiehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:56

misschien kan je eerst in de bak rondjes lopen en haar expres langs of op dingen zoals takjes laten stappen zodat ze merkt dat t niks is, en dan gaat het misschien vanzelf beter!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:01

een paar keer buiten longeren in de buitenbak, dan went hij aan de omgeving en geluiden...
en eventueel voor je buiten gaat rijden ook even in de buitenbak longeren,
geeft je paard tijd om te wennen en jezelf een rustig gevoel tussen de oortjes ;-)

Maaiike94

Re: angst voor buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:52

Word jij niet onbewust een beetje gespannen van je paard? Dan kan je paard ook gespannen worden van jou.
Maar is het ook niet zo dat jij onbewust een beetje gespannen van je paard wordt? Dan kan je paard ook gespannen worden van jou.

FeeKoolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:09

met een ander paard samen naar buiten gaan, dat geeft ze meestal wat meer vertrouwen

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:23

Ben jij bang dat ze schrikt of dat totaal niet? Wat doe je als ze wel schrikt en ze gaat in galop?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:27

Zit met hetzelfde probleem maar mag in de buitenbak
niet longeren en met zadel weet ik dat ik vliegles krijg
(Nog niet geprobeerd) vandaag ernaast door de bak
geprobeerd te stappen met gevolg dat ze 10x met 4 benen
de lucht in sprong en er vandoor wou gaan.. halve bak
omgeploegd (had al longeerlijn vd zekerheid)

Vandeweek eerst maar bekaf rijden en dan naar buiten,
kijken hoe dat gaat. Misschien gewoon vrolijk en zoekende
naar dingen om te mogen rennen?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 20:31

Happie schreef:
Ben jij bang dat ze schrikt of dat totaal niet? Wat doe je als ze wel schrikt en ze gaat in galop?

Nu ben ik wel bang dat ze schrikt buiten, omdat ze me er zo'n 3 maand geleden buiten er een keer vanaf heeft gegooid toen ze er weer eens vandoor ging. Als ze weggaloppeerd zit ik dat nog wel uit, maar zodra ze erbij gaat bokken lig ik er wel naast. En dat gebeurde toen dus ook. Als ze gewoon even in de versnelling gaat vind ik het niet echt eng en dan blijf ik er wel 'bij'. Meestal een paar keer rustig inhouden en ze draaft weer. Dan laat ik haar even op een volte en ga dan weer verder waar ik gebleven was. Binnen heeft ze dat trouwens ook nog wel af en toe.

Maar als ze er écht vandoor gaat in een rengalop, dan vergeet ik zelf ook om te 'rijden' en verkramp ik alleen. Ik stuur niet meer, drijf niet meer, ik zit er alleen 'toevallig' nog op. En dan is het dus echt maar afwachten waar we stoppen.

Binnen verdenk ik haar ook wel van 'nepschrikken'. Bijvoorbeeld als ze al tien keer langs een zweetdeken is gelopen die hangt te luchten op de bakrand en er de 11e keer voor op hol gaat. Dan stuur ik haar onmiddelijk terug naar die plek en dan loopt ze er wel weer langs.

Mijn reacties op haar wisselen dus ook heel erg, maar ik straf haar er nooit voor, omdat ik nooit zeker weet of ze echt schrikt. Want dan maak je de angst alleen maar groter. Maar ik ben opzich niet bang dat ze er vandoor gaat, zeker niet binnen. De buitenbak laat ik nu wel even voor wat het is, maar in het voorjaar wil ik toch echt buiten rijden.

ezzelmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:04

probeer anders ad lopen met haar in de bak of buiten

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:07

hoe vaker je buiten rijd hoe beter ze er aan kan wennen. En jij ook.
Gewoon een kwestie van doen dus.

succes ermee!

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 16:06

als het zelf op een gegeven moment ECHT niet lukt, en je wil hem dat laten leren, heb ik een tip voor je.

http://www.b-ak.nl

hier kun je je paard laten inrijden, doorijden, en nog van alles, veel succes!

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:01

Ik heb zelf hetzelfde met mijn jonge haflinger. Ik denk dat het vooral een kwestie is van gewoon veel doen...probeer te ontspannen en het paard voor te zijn. Je voelt meestal wel aankomen als hij wil vertrekken....als hij wil gaan...tegen houden, na laten geven en dan weer voorwaarts rijden. Maar niet continu met veel spanning op de teugel rijden want dan komt een ophouding ook niet meer door en je brengt die spanning over op je paard.
Verder zou ik eerst goed oefenen in de binnenbak waar het wel goed gaat totdat je daar hondert procent controlle hebt en dan pas uitbreiden naar een ander terein.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:15

Hm... ik moet eerlijk zeggen dat dit toch wel klinkt als inconcequent zijn en een paard niet aan het werk zetten. Als je paard tig keer langs die deken rijdt en daarna het opeens nodig vindt om door die deken er vandoor te schieten en nog na te bokken ook, betekent dat in mijn ogen dat je hem niet aan het werk zet. Je paard bedenkt grapjes om zijn benen te mogen strekken.
Wat doe jij als je paard schrikt? Of hoe bereid jij je voor op het schrikken?

Omdat jouw probleem zich binnen ook voordoet zou ik eerst binnen hiermee oefenen. Leg maar overal dekens neer, pionnen, emmers, een kruiwagen of wat dan ook en laat iemand ze na tien minuten allemaal verplaatsen en dat terwijl je gewoon doorrijdt. Dat blijf je herhalen, daardoor ziet je paard steeds iets anders, elk eng ding is steeds op een andere plek. Niet letten op de dekens en de persoon in de bak, bezig zijn met wat je normaal tijdens een training ook zou doen. Je paard hoeft niet zo te mutsen, hij moet met zijn koppie bij jou en het werk zijn!

Dan ook nog de eeuwige vraag: Komt je paard wel genoeg buiten samen met andere paarden? Het kan namelijk ook zijn dat je paard gewoon geen uitlaadklep heeft en daarom tijdens het werk even moet knetteren.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:06

Ik zou zeggen, ga gewoon heel veel kilometers maken met een ander paard dat jouw paard kent, en ook braaf is of toch onder controle wordt gehouden door de ruiter en een ruiter bij wie je je relaxt voelt. En dan gewoon rijden, zelf zitten babbelen en lachen, zodat je echt ontspannen bent, en consequent zijn tov je paard, hij kan eens echt schrikken ja, maar veel paarden lopen gewoon zowat te testen.
Ik ben zelf een vrij bange ruiter, en heb een héél gevoelig halfpensionpaardje, zij is erg heet, vooral in het bos, erg snel nerveus en schrikkerig, maar als ik zelf echt relaxt ben kan ik haar met een lang teugeltje rijden en is ze doodbraaf, ze blijft wel, vooral in galop, enorm heet (pittig, snel) maar schrikt niet en is ontspannen.
Ik ga nu 1x per week naar het bos met haar en haar eigenaar en een ander paard, Almé en dat ander paard kennen elkaar, en ik voel mij heel erg op mijn gemak bij haar eigenaar, vertrouw hem 100%. Dus echt, vooral zelf ontspannen en je paard aan het werk zetten. Niet verkrampt zitten en afwachten maar rijden, goed voorwaarts zetten. Succes!

Tikoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:41

Annetje schreef:
Hm... ik moet eerlijk zeggen dat dit toch wel klinkt als inconcequent zijn en een paard niet aan het werk zetten. Als je paard tig keer langs die deken rijdt en daarna het opeens nodig vindt om door die deken er vandoor te schieten en nog na te bokken ook, betekent dat in mijn ogen dat je hem niet aan het werk zet. Je paard bedenkt grapjes om zijn benen te mogen strekken.
Wat doe jij als je paard schrikt? Of hoe bereid jij je voor op het schrikken?

Omdat jouw probleem zich binnen ook voordoet zou ik eerst binnen hiermee oefenen. Leg maar overal dekens neer, pionnen, emmers, een kruiwagen of wat dan ook en laat iemand ze na tien minuten allemaal verplaatsen en dat terwijl je gewoon doorrijdt. Dat blijf je herhalen, daardoor ziet je paard steeds iets anders, elk eng ding is steeds op een andere plek. Niet letten op de dekens en de persoon in de bak, bezig zijn met wat je normaal tijdens een training ook zou doen. Je paard hoeft niet zo te mutsen, hij moet met zijn koppie bij jou en het werk zijn!

Dan ook nog de eeuwige vraag: Komt je paard wel genoeg buiten samen met andere paarden? Het kan namelijk ook zijn dat je paard gewoon geen uitlaadklep heeft en daarom tijdens het werk even moet knetteren.

Helemaal mee eens. En probeer eerst aan je eigen zelfvertrouwen te werken en projecteer dat dan op je paard. Diep adem halen en tegen jezelf
zeggen "komop meid je kan het best"
Succes en het gaat heus wel lukken ;-)