Paard gaat zijwaards met opstappen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Danique91

Paard gaat zijwaards met opstappen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 10:10

Ik rij sinds kort een paardje van 5 wat nog maar net een jaar onder het zadel is.
Nu heeft ze sinds kort een trucje, zodat ik niet op kan stappen. Ik heb een krukje nodig om op haar te komen. Ze is denk ik zo rond de 1.70 als het niet meer is :o.. En het is natuurlijk beter voor het zadel en haar rug.
Maar wat doet ze nou, ze gaat dus gewoon zijwaards waardoor ik dus weer met het krukje kan sjouwen, zet ik het weer neer en mevrouw gaat weer zijwaards.

Ik heb het ook al geprobeerd dat iemand haar vasthoud, maar dat heeft geen enkel effect. Om haar nou op de hoefslag te zetten of in de hoek, dat helpt wel. Maar straks moet het ook zonder dat kunnen.. Iemand tips??

kleinvosje

Re: Paard gaat zijwaards met opstappen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:12

Toch eerst even doorgaan met het opstijgen in de hoek, en dat dat uitbouwen naar verder van de hoek af. Kleine stapjes nemen, en gewoon vaak oefenen. Niet je geduld verliezen!

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 10:24

kleinvosje schreef:
Toch eerst even doorgaan met het opstijgen in de hoek, en dat dat uitbouwen naar verder van de hoek af. Kleine stapjes nemen, en gewoon vaak oefenen. Niet je geduld verliezen!

Tanks :o Zal wel veel tijd in gaat zitten, maar je moet er wat voor over hebben hehe :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:27

Inderdaad. Geduld is een schone zaak, en zorg dat je echt heel consequent bent. Netjes stilstaan, krukje ernaast en opstijgen. Gaat ze lopen, weer rustig stilzetten, krukje ernaast en opstijgen. Ze moet het echt even leren hoor, gaat je vast lukken!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:35

Ik zou ook aan het einde of midden onder de les het op en afstijgen nog een keer oefenen. Op dat moment is er veel stress weg bij het paard. En geduldig blijven inderdaad. Maar ook duidelijk maken wat jij wenst.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:39

Wat ook nog wel eens wil helpen: probeer eens vanaf de andere kant op te stappen!
Geduld en herhaling zijn hierbij de codewoorden.
Su6 ermee!

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 10:57

slimmerik schreef:
Ik zou ook aan het einde of midden onder de les het op en afstijgen nog een keer oefenen. Op dat moment is er veel stress weg bij het paard. En geduldig blijven inderdaad. Maar ook duidelijk maken wat jij wenst.

Dat zou het ook kunnen zijn, ik heb wel het idee dat ze zoiets heeft van; pfff weer aan het werk.
Bedankt!

claudiag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:28

mijn paard heeft dit ook een hele tijd gedaan. maar die draaide rondjes, liep naar voren. alleen mijn paard is veeel kleiner. een ijslander. Als ik dan net mijn voet in de beugel deed begon die te lopen. ik moest elke keer mijn paard op de plek terugzetten waar die stond. heeft een hele tijd geduurd, maar uiteindelijk werkte het.

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 11:41

claudiag schreef:
mijn paard heeft dit ook een hele tijd gedaan. maar die draaide rondjes, liep naar voren. alleen mijn paard is veeel kleiner. een ijslander. Als ik dan net mijn voet in de beugel deed begon die te lopen. ik moest elke keer mijn paard op de plek terugzetten waar die stond. heeft een hele tijd geduurd, maar uiteindelijk werkte het.

Kan ik ook proberen ja! Thanks!

chrisje_83Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:05

kleinvosje schreef:

Hier heb ik helemaal niets aan toe te voegen.
Na het opstijgen overigens goed belonen helpt ook veel!

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 12:19

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga deze dingen eens proberen, kijken of ik verder kom. Zo nee; kom ik terug! :P

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 12:34

Als je eerst wel met het krukje gewoon op kon stappen zonder dat ze zijwaarts ging zou ik heeeel gauw ophouden met het krukje achter haar aan te slepen. Maar sleep je paard naar het krukje. Jij bepaalt waar je opstapt en niet zij. Ik zou zodra ze zijwaarts gaat om haar heen lopen en haar weer net zo hard zijwaarts terug naar het krukje duwen. Net zo lang tot zij bij het krukje blijft staan en jij niet dat krukje moet verplaatsen.

Het wordt zo namelijk een leuk spelletje.. als zij zijwaarts gaat hoeft ze niet te werken.. en ga jij weer het krukje verplaatsen.. en als ze dan gewoon weer zijwaarts gaat gebeurt er lekker niks.

Als ze het nog niet kende kan je het indd gaan uitbouwen vanuit een hoek of iets dergelijks.

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 13:06

HumbleTalent schreef:
Als je eerst wel met het krukje gewoon op kon stappen zonder dat ze zijwaarts ging zou ik heeeel gauw ophouden met het krukje achter haar aan te slepen. Maar sleep je paard naar het krukje. Jij bepaalt waar je opstapt en niet zij. Ik zou zodra ze zijwaarts gaat om haar heen lopen en haar weer net zo hard zijwaarts terug naar het krukje duwen. Net zo lang tot zij bij het krukje blijft staan en jij niet dat krukje moet verplaatsen.

Het wordt zo namelijk een leuk spelletje.. als zij zijwaarts gaat hoeft ze niet te werken.. en ga jij weer het krukje verplaatsen.. en als ze dan gewoon weer zijwaarts gaat gebeurt er lekker niks.

Als ze het nog niet kende kan je het indd gaan uitbouwen vanuit een hoek of iets dergelijks.

Zo heb ik het nog niet bekeken! Ze deed het eerst wel idd.. Ik zal eens kijken of het werkt, bedankt!

YOURLOVERJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:18

het kan zijn dat, als je opstapt, er druk komt op de rug en dat dit een pijnlijke plek is.
dat wil je paard dan ontwijken en loopt opzij.

misschien eens nakijken?

BestHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:01

Heel geduldig blijven, en als je eenmaal bent opgestegen heel goed belonen en hem iets lekkers geven.
mijn paard wou eerst ook niet stil staan, en als hij eenmaal stil stond gaf ik hem wat lekkers. dat heb ik 4 x gedaan en nu staat hij zo stil! gewoon even doorzetten dus. Succes! :D

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 08:49

YOURLOVER schreef:
het kan zijn dat, als je opstapt, er druk komt op de rug en dat dit een pijnlijke plek is.
dat wil je paard dan ontwijken en loopt opzij.

misschien eens nakijken?

Ik zal er wel even naar kijken! Maar voorheen stapte ze niet opzij... Dus dan zou je denken dat ze dat altijd al heeft moeten doen. Maar bedankt!

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 08:51

BestHorse schreef:
Heel geduldig blijven, en als je eenmaal bent opgestegen heel goed belonen en hem iets lekkers geven.
mijn paard wou eerst ook niet stil staan, en als hij eenmaal stil stond gaf ik hem wat lekkers. dat heb ik 4 x gedaan en nu staat hij zo stil! gewoon even doorzetten dus. Succes! :D

Ja als je iets lekkers geeft dan zien ze het echt als een beloning haha *D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:32

Roept het krukje zelf al wat spanning op?

Gebruik het krukje ook eens voor andere dingen. Dus zet het bij haar hoofd en ga daar lekker kriebelen, een keer aan de rechterkant, de kont en dan pas een keer bij de linkerkant.

Verder kun je ook aan je lichaamshouding denken. Als jij recht met het krukje op haar af komt lopen duw je haar als het ware weg met je lichaam. Zorg dus dat je zij of rug naar haar gekeerd is als je het krukje neerzet, op het krukje stapt en opstapt.

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 12:24

Sassol schreef:
Roept het krukje zelf al wat spanning op?

Gebruik het krukje ook eens voor andere dingen. Dus zet het bij haar hoofd en ga daar lekker kriebelen, een keer aan de rechterkant, de kont en dan pas een keer bij de linkerkant.

Verder kun je ook aan je lichaamshouding denken. Als jij recht met het krukje op haar af komt lopen duw je haar als het ware weg met je lichaam. Zorg dus dat je zij of rug naar haar gekeerd is als je het krukje neerzet, op het krukje stapt en opstapt.

Nee ze is vrij nuchter, dat krukje daar wordt ze niet anders van.. Maar bedankt voor je reactie!:D

Danique91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 09:14

Ik heb verschillende dingen tegelijk geprobeerd. Ik ben in een hoekje begonnen, en het krukje naast haar gezet, ze liep er van weg. Ik heb haar opgepakt en weer naast het krukje gezet (dus niet het krukje naar haar toe). Ze bleef maar weglopen van het krukje.. Toen heb ik iemand er bij gevraagd heb haar weer naast het krukje gezet en haar laten vasthouden. Ze bleef netjes staan, heb haar heel uitbundig beloond! :P

Toen ik klaar was met rijden, ben ik weer af gestapt. Probeerde er toen weer op te komen, (stond dit keer midden in de bak) Maar ze bleef dus weglopen, ben ik om haar heen gelopen en haar weer terug gedrukt, dit een keer of 6 gedaan, toen bleef ze staan! :D

Toen ik er op zat, weer uitbundig beloond, en gelijk weer afgestapt.
Ik denk als ik dit op deze voet volhou, dat het helemaal goed gaat komen!
Bij deze wil ik het afsluiten en iedereen bedanken die me geholpen heeft! _/-\o_