Umarose (Metall x Eusebio) @ work tijdens les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Umarose (Metall x Eusebio) @ work tijdens les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 22:15

Durf ik dit aan????? Durf ik voor het kritische oog van bokt niet alleen foto's te plaatsen maar ook nog video's? Ik moet haast wel van de eigenaresse van Roos, so here we go! =:)

Umarose is een 9 jarige merrie van Metall x Eusebio die ik ongeveer een jaar geleden ben bij gaan rijden voor Charley89 hier op bokt. Ik ben aangenomen om Roos zo'n twee tot drie keer in de week te trainen, maar over het algemeen traint Roos mij zo'n twee tot drie keer in de week :D . Het niveau van deze combinatie? Geen idee, ik ben namelijk absoluut geen wedstrijdruiter en ben dan ook nooit verder gekomen dan een B-proef.

Punten waar ik aan (probeer) te werken bij Roos zijn:
* het verkrijgen van een stille aanleuning (en al loop ik af en toe nog te knoeien, we zijn al erg voorruit gegaan).
* de linker galop (waar ik haar helaas niet zo bij kan helpen, daarover zo meer).
* rechtrichten.
* de concentratie en de rust.

Punten waar Roos bij mij aan werkt:
* die verdraaide rechterhand van mij {x) {x) {x). Geen idee waarom ik het doe, maar die hand leidt een leven op zich. Mag genoemd worden, maar ben me hier al erg van (schuld)bewust.
* de galop. Ik kan me moeilijk ontspannen in galop, op welk paard dan ook. Ik zit mezelf erg in de weg. Mijn lange stijve lijf wil gewoon niet meewerken en in galop komt dit erg tot uiting. Het schijnt enorm te zijn verbeterd, ik wil eigenlijk niet eens weten hoe het hiervoor was :') .
* balans houden wanneer de middendraf uitgestrekt wordt.

Nu dan, de fimpjes (en voor wie geen geduld heeft, de foto's). Jammer genoeg is de kwaliteit van de filmpjes door het uploaden enorm achteruit gegaan.

Instappen:
Afbeelding

Galop rechts:
Afbeelding

Met blooper op 2.46:
Afbeelding

Stukje middendraf. Ik zet haar bewust een paar passen opzij om haar weer recht te krijgen.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:22

Het mag allemaal wel wat soepeler, dat zie je vooral aan je eigen houding.
Probeer te werken dat je alle lichaamsdelen onafhankelijk van elkaar kan laten bewegen.
Probeer dus te werken aan je eigen motoriek.

Wat ik je verder nog wil meegeven is, probeer vooral in de voltes te bedenken dat je de bocht in/omgaat zoals je dat op een fiets doet.
Als jij het stuur met je binnenhand naar je toe trekt, dan lig je dus op je snuffert.
Hand voor houden dus, en gelijk.
Je werkt hier idd echt teveel terug, en ik vind het eigenlijk kwalijk dat je instructrice daar niet voor waakt.
Ik zie overduidelijk in het 1e filmpje dat je te lang terug werkt op de volte met je binnenhand en je instructrice corrigeert je daar niet in.
Ze vraagt je zelf om je paard wat naar binnen te zetten, dat kan absoluut niet als jij met je binnenhand blokkeert.

Ik denk dat als je zelf van die binnenhand af kan blijven, en voornamelijk aan het rechtrichten, ontspanning en aan je eigen houding gaat werken, je heel snel progressie maakt.

Succes!

Charley89

Re: Umarose (Metall x Eusebio) @ work tijdens les

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:35

Zoals beloofd hier een reactie van mij! Ik heb respect voor je dat je zoveel geduld hebt met Rose. Het is en blijft een dominante merrie, maar met een klein hartje.
Dingen waar je hard aan werkt geef je zelf al aan, dus daar ga ik geen commentaar op geven. Ik ben heel blij met je en ik wed dat de mensen die een bijrijd(st)er zoeken heel erg jaloers zijn ;)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 22:48

@Attitude; dankjewel voor je fijne onderbouwde reactie. Die binnenhand en vooral rechtsom is echt een aandachtspunt. Wat dat betreft is jezelf op film zien naast heel confronterend ook heel fijn. Mijn eigen houding is ook iets waar ik erg mee bezig ben, al ben ik bang dat soepel in mijn geval nooit helemaal gaat komen, mijn lijf zit me in de weg (tot grote frustratie van mezelf).

@Charley; thanks dat ik je merrie zo af en toe mag lenen ;).

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:37

wat een gaaf dier!

Goed over de binnenhand is al eea gezegd, blijf hier op letten,
Voor de rest vind ik het er iets 'rommelig' uitzien, met lichtrijden, ga je enorm 'hoog' staan en komt een beetje 'hard' terug in het zadel, probeer minder te staan en zachtjes voorin je zadel te landen,
hou je benen stiller, minder drijven. Menig zullen jaloers zijn op jouw lange benen, maar als ze zo heen en weer gaan wordt het beeld rommelig,
niet achterover hangen, en meer meegeven met je hand vooral in overgangen naar voren

Ik weet zeker dat als je rustiger wordt in je houding dat de inwerking voor je merrie duidelijker wordt waardoor het nog beter zal gaan en er nog mooier uit gaat zien!

succes!

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 09:59

Heb alleen het galopfilmpje gezien. Ik denk dat er wel iets goeds is aan je houding in galop, het is in ieder geval niet niet voor verbetering vatbaar.
Jij moet op zitles.
Aan de longe, geen teugel en, vooral, geen stijgbeugels.
Ik denk dat het handig is om dat op een ander paard te doen, in galop houdt je paard z'n rug behoorlijk strak, hoe dat nou komt: door jouw houding of jouw houding door haar rug, daar kom je denk ik niet achter. Maar op een ander paard dus, die soepel loopt waardoor jij soepel mee kan bewegen. Ik denk dat dat ook de key is, jij moet soepeler worden.
Zodra jij het voelt, dat soepele, dat meebewegen en dat balanceren, en zodra dat lukt, dan stijgbeugels erbij en later ook de teugel, ondertussen kun je wel je armen trainen, bovenarm langs je lijf, hoek van minimaal 90 graden met je onderarm.
Ik weet zeker dat een goede houding binnen bereik is voor jou! succes

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 12:11

@Splinter; dankjewel! Het is idd een enorm leuk dier om te mogen rijden.

@ZZonneglans; het is een wisselwerking tussen ons in galop. Roos houdt haar rug erg strak waardoor ik niet meer goed kan meebewegen en ik ben niet soepel genoeg om dit op te lossen. Langzaamaan gaat het steeds beter, ik heb lang niet in de nageeflijkheid rond kunnen galopperen.

Ben blij dat jullie er hoop in zien ;). Ik ga zeker door met trainen!

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:35

Ik vind het er fijn uit zien :). Je zou je benen wat stiller mogen houden, je lijkt nu bijna elke pas aan te drijven. Ook zou je wat omhoog mogen kijken ipv naar je leuke paard. Is niet altijd hoor, maar soms kijk je wat naar beneden. En misschien kun je je teugels iets korter pakken? Ze lijken nu erg lang waardoor jij streng lijkt met je handen maar volgens mij valt dat mee.

Ik vind jullie echt een leuke combi :D.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:25

Wat betreft je zithouding vind ik dat je iets meer je rug bol mag maken, iets meer op je kont gaan zitten, je bekken iets kantelen in het zadel.
Behalve dat je je paard erg tegenwerkt met je rechterhand (en je buitenhand te passief blijft)gaat het verder best lekker, ik zie nl. niet echt dat jullie daar drastisch mee bezig zijn, wat wel zou moeten!
Wat is het precies wat jullie doen om dit te verbeteren?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:34

Ik ben het eens met bovenstaand commentaar. Je paardje draagt ook niet zelf zijn hals/hoofd, die draag jij voor hem. Probeer hem iets meer ruimte te geven, zodat hij iets meer lengte in zijn hals kan krijgen. Dan gaat hij ook een meer gespierde hals krijgen.

En je werkt inderdaad heel erg met je binnenhand. Probeer om hem mee aan je been te krijgen zodat hij ook om je binnenbeen gaat buigen. Dan heb je je binnenhand bijna niet meer nodig, alleen om de stelling te bewaken.

Daarnaast kom je inderdaad achter de beweging en klap je in het zadel. Je zwaartepunt licht teveel naar achteren en ik denk dat je juist je rug al te bol hebt, waardoor je zwaartepunt te ver naar achteren ligt. Vraag je instructrice of ze hierbij kan helpen.

Jij hebt echt een superleuk dier onder je kont en hij kan leuk lopen. En als je deze puntje zou kunnen verbeteren, gaat hij nog beter lopen.

Lynn_Ulian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:41

ik vind het een heel leuk paardje!
let op je binnenhand en je tenen,
vooral vind ik wel dat je vrij gespannen zit,
misschien moet je jezelf meer ontspannen, dan ontspant zij zich waarschijnlijk automatisch ook..

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:02

Leuk paard en zo te lezen ben je je erg bewust van je leerpunten. Dus als je daar aan blijft werken, dan komt dat steeds beter voor elkaar. Zoals ik het bekijk zijn er twee belangrijke dingen. 1 is je onafhankelijke zit, dus zitles oid zou je goed doen en 2 is je paard op een andere manier nageeflijk rijden. Meer met je been en je hand alleen gebruiken om weerstand te bieden. Nu doe je het net andersom, eerst weerstand bieden (en soms meer dan dat, dus van voren naar achteren werken) en het drijven doe je vaak onbewust en dus niet getimed. Dus dat is weer je onafhankelijke zit die nog niet voldoende ontwikkeld is. Succes ermee verder. ;)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:19

Ziet er niet verkeerd uit! Ik ben het eens met bovenstaande punten, alleen wil ik je een tip meegeven: Volgens mij moet je je knieën wat meer aan het zadel houden en zal je daardoor voor een deel steviger zitten, met name bij het lichtrijden. succes, lijkt me nog helemaal goed te komen! En een zitles kan zeker geen kwaad :)

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:26

Wat een boeiende combinatie zijn jullie, ik vond de filmpjes erg interessant om naar te kijken. Veel is al gezegd, vooral door jouzelf :) dus dat ga ik niet allemaal herhalen. Misschien nog een tip voor je binnenhand: bedenk dat je op je buitenteugel en je buitenbeen de bocht door moet qua sturen, waarbij je binnenbeen voor de buiging zorgt. Je mag in je binnenhand nooit meer druk hebben dan in je buitenhand, wel minder. Rij eens een volte en controleer dan heel bewust je handen: wat voel ik in mijn hand, waar heb ik nu de meeste druk? Durf je binnenhand naar voren te houden, of iets opzij, maar nooit naar je toe. Probeer je paard wat vertrouwen te geven, je nageeflijkheid moet je zien te onderhouden met je binnenbeen, niet met je binnenteugel. Van wie heb je les? Ik lijk haar te kennen..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:54

Het paard lijkt vrij strak in de bovenlijn. Niet zo eenvoudig om te rijden.
Verder een fijn dier. Jullie zijn beide hard aan het werk ;) .
Verruimen en laag rond rijden om de opgebouwde power af te laten vloeien, lijkt me wel een goede oefening voor haar. Evenals halsstrekken. Dan kan ze leren ontspannen en dragen.
En als je zelf wat kunt ontspannen in je zit, kun je dat ook op de merrie overbrengen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 15:36

Nou gisteren weer gereden en ik heb me nu toch een spierpijn!!!!!! Ik probeer zelf meer ontspannen te zitten en daarnaast ook soepeler te bewegen (en dan voornamelijk in mijn bekken) en dat is niet makkelijk met mijn stijve lijf! Het is idd geen makkelijke merrie om te rijden, maar dat maakt haar eigenlijk zo leuk. In 1 van de opmerkingen werd gesteld dat ik haar hoofd minder moet dragen, echter is dit iets waar het probleem nu net niet ligt. 1 van de grote problemen is het feit dat ze graag loskomt uit de aanleuning.

Voor zitlessen heb ik helaas geen paard beschikbaar. Echter ga ik wel 1 keer per week een andere merrie oppakken. Deze merrie heeft heel andere bewegingen en ik hoop dat ik daardoor ook in mijn eigen zit verder kan verbeteren. En het teveel vasthouden wordt me bij deze merrie wel afgeleerd, want dan ga je hard, heeeeel hard.

Dankjulliewel voor alle fijne reacties waarin goed onderbouwd commentaar wordt gegeven. Daar kan ik zeker wat mee!

weg123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:54

MAAIKE! Super leuke foto's.
Charlotte boft maar met jou en jij hebt geluk met Rose. Jullie zijn leuk samen!:D
Ik vind het vooral zo leuk dat jij altijd positief bent! Tot snellll! Kus

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 23:08

Thanks Marit! Het is erg leuk zoals het allemaal gaat. Ik heb plezier met Roos en enorme mazzel met Lot en Lot is weer blij met mij. Wat meer kun je hebben als bijrijder?!?!