Welke oefeningen om quadriceps paard te trainen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Izzy19

Welke oefeningen om quadriceps paard te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 13:46

Mijn paard heeft over het algemeen een heel goede bespiering, enkel zijn quadriceps zijn minder bespierd. Hierdoor wordt zijn kniegewricht meer belast dan ik eigenlijk zou willen. Mijn DA/osteo vertelde dat het belangrijk is om dus die spieren daar (met name vooral de quadriceps) sterker te maken zodat het gewricht veel minder zou afzien.
Hij gaf aan dat vooral lateraal werk belangrijk was, dus wijken, schouderbinnenwaarts, ... om die spier sterker te maken. Eventueel daarnaast nog een supplement bij geven om de spieropbouw te ondersteunen.

Mijn paard staat qua niveau reeds op Z2/ZZ-licht getraind dus hij kent zijn zijgangen en deze zal ik nu ook iets vaker in mijn trainingen proberen meenemen, uiteraard voldoende afgewisseld met ontspanning en regelmatig van hand veranderen.

Nu vroeg ik mij af of er nog oefeningen zijn waarmee ik specifiek deze spier kan trainen, zowel stap- draf- als galopoefeningen zijn welkom! Of bepaalde oefeningen aan de hand mogen zeker ook!
Ik werk ook regelmatig met hem aan de dubbele longe en lange teugel werk doe ik ook af en toe. Dus tips om tijdens die trainingen ook te werken aan die spieropbouw zijn altijd welkom!

Mungbean

Re: Welke oefeningen om quadriceps paard te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:49

Overgangen/tempowisselingetjes rijden in de zijgangen (SB, wijken) is een goede daarvoor. Ook zigzags doen het daar goed in. Schouderbinnenwaards aan de hand kan ik ook aanraden, dan heb je een heel goed zicht op het ruggebruik en of je paard een gelijke belasting heeft van beide zijden.
Uiteraard ook stap-galop overgangen.

Izzy19

Re: Welke oefeningen om quadriceps paard te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 13:54

Ha ja dat ik daar niet aan gedacht heb! Vroeger deed ik dat wel vaak overgangen & tempowisselingen in de SB, dat ga ik weer wat meer gaan toepassen.
En met die schouderbinnenwaarts & schouderbuitenwaarts ga ik aan de hand dan binnenkort ook weer aan de slag, dan kan je inderdaad zelf wel goed zien wat hij juist doet.