Tips gevraagd m.b.t. trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emajeur

Tips gevraagd m.b.t. trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 13:37

Ik heb een vraag met betrekking tot het rijden van een manegepaardje van 6 jaar oud. Deze lieverd heeft moeite met de linkergalop, en springt vaak verkeerd aan. Ook pakt hij het bit vast tijdens de galop. Het lopen op eigen benen is ook lastig voor hem, dus ik wil graag mijn training zo indelen dat ik hem het meest ontspannen over de rug en op eigen benen kan laten lopen. Ik ben zelf ook geen geweldige ruiter, ik heb ongeveer 8 jaar rij ervaring maar ik vind zelf dat er genoeg te doen is aan mijn eigen balans en duidelijkheid van de hulpen die ik geef.

Hoe zouden jullie een uur training opbouwen en welke oefeningen zouden jullie in de training verwerken om zowel mij als 't paard te laten verbeteren in balans en ontspanning?

Apple

Re: Tips gevraagd m.b.t. trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:57

-> RT-P

Atina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:06

Wanneer het paardje moeite heeft met een bepaalde kant, dan begin je eigenlijk al in de stap om hem te trainen. Een oefening is bijvoorbeeld: paard op een volte van ongeveer 20 meter laten stappen en langzaam de achterhand naar buiten "duwen". De voorhand blijft op de volte. Het paard moet met deze oefening zijn binnenachterbeen onder het lichaam zetten. Goede oefening voor het paard maar ook voor jou. Jij krijgt namelijk een betere hand/been coördinatie.

Wanneer het paardje deze oefening in stap netjes uitvoert, dan kun je oefening herhalen in draf.

Een oefening die helpt bij het in de juiste galop aanspringen is:
Paard laten afwenden van korte zijde naar korte zijde. Wanneer je aan komt bij de overkant draai je op het laatste moment naar links en geeft tegelijkertijd de hulp voor de galop. Het paard krijgt zo weinig tot geen kans op over de buitenschouder weg te lopen.

Over het algemeen zijn oefeningen zoals wijken, schouderbinnen en schouder voorwaarts goede oefeningen om de achterhand te stimuleren.

Veel succes! Let wel, oefening baart kunst en neem veel tijd hiervoor. Het werkt niet na één keer oefenen.

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:10

Ben jij de enige die op dit manegepaardje rijdt? Hoe vaak rijd je haar en heb je ook de mogelijkheid andere dingen dan rijden met haar te doen?

Emajeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 14:17

Beeezel schreef:
Ben jij de enige die op dit manegepaardje rijdt? Hoe vaak rijd je haar en heb je ook de mogelijkheid andere dingen dan rijden met haar te doen?

Nee helaas ben ik niet de enige ;) Ik ben namelijk ook een manegeruiter maar heb wel regelmatig vrije uurtjes dat ik hem mag rijden. Ik rijd hem in de les om de week en ik rijdt hem elke week een uur zelf. Grondwerk is helaas niet mogelijk.

Ik voel aan hem dat hij sommige oefeningen in mijn les nog niet aankan omdat hij nog niet in balans is en niet ontspannen genoeg over de rug loopt. De basis is er naar mijn idee niet goed genoeg, en ik vind het oneerlijk om van hem de oefeningen te vragen wanneer hij fysiek nog niet sterk genoeg is. Ik schiet te kort in kennis om hem wel te trainen in die balans, vandaar mijn vraag :) De oefeningen die Atina voorschrijft doen we wel vaak in de les maar ik heb het gevoel dat alleen dat uurtje les te weinig is om te oefenen dus daarom rijdt ik hem vaak ook een uur zelf.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:21

Eerst die ontspanning opzoeken in stap en draf dan,stukken binnenhoefslag wil goed helpen voor de balans. Als die balans goed gaat, kun je op je gemak aan de galop beginnen. Het verkeerd aanspringen kan zeker een fout zijn die veroorzaakt word doordat je paard niet goed recht is. Spring hij beide kanten verkeerd aan? Het bit vastpakken kan zijn vanuit dat er erg veel spanning is. Maar ook door een probleem in de rug, als het eerst in draf ontspannen en in balans rijden niet wil helpen, zou het wel handig kunnen zijn om een fysio oid te laten kijken ( Maar dit paardje is van de manege toch? Dan zal je dat zelf lastig kunnen laten doen,miss met de manegeeigenaar overleggen :)?)

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:21

Ik denk dat een of twee uur in de week te weinig is, als anderen hem ook rijden en jouw werk niet voort kunnen zetten.
Da's de ellende met de meeste manegepaarden. Iedereen wil graag het beste, maar toch komt het niet (echt) van de grond. De manege-eigenaar mag blij zijn met een ruiter als jij, die zich er echt in wil verdiepen.

Emajeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 14:28

Bedankt voor jullie reacties! Ja ik snap dat twee uur te weinig is inderdaad, ik zou ook niks liever dan meer tijd erin steken om hem gewoon lekker op z'n eigen benen te laten lopen want soms merk ik gewoon aan hem dat z'n plezier verdwijnt wanneer er dingen van hem verwacht worden die hij simpelweg nog niet kan. De eigenares/instructrice probeert me ook zo goed mogelijk te begeleiden maar het feit blijft natuurlijk dat het een manegepaardje is en hij in de lessen moet blijven meelopen. Ik weet dat ik structureel waarschijnlijk niks kan veranderen maar ik probeer dan in de lessen en de vrije uurtjes hem toch een beetje ontspannen te krijgen, dat is voor hem ook veel fijner. Maarja het helpt natuurlijk dan ook niet echt mee dat ik geen GP ruiter ben ;)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:43

Longeeroefeningen zijn heel goed om de (verkeerde) galop te trainen, tenminste bij mij heeft het veel geholpen. Verder zou ik zeggen: veel oefenen op soepel maken, veel voltes vergroten en verkleinen, tempowisselingen, en heel veel figuren met voldoende ontspanning tussendoor!

Wissel werk aan de longe en onder het zadel met elkaar af, zet hem eens los in de bak en probeer hem zo te longeren, leer hem een kunstje; op die manier blijft werken leuk want is het altijd wat anders. Bij mijn paard werkte dit erg goed, ik hoop dat je er wat aan hebt!