dikke mensen op voldbloeden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iceicebaby

dikke mensen op voldbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 13:45

ik zag net een topic over dikke mensen op haflingers
nu zie ik regelmatig dikke mensen op voldbloeden rijden.
wat vinden jullie hier nu van ? kan dit ? of juist niet ?
ik hoor van de mensen dat ze van de woenstijnpaarden afstammen en dat zij het sterkste ras
zijn waar alle paarden mee gekruist zijn?

mij lijkt het zo sneu voor die iele beentjes zo'n groot gewcht.
jullie mening?

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:49

Bedoel je misschien Arabieren?

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:49

Ik denk dat
a. de titel van dit topic ongepast is
b. dit totaal geen toegevoegde waarde heeft
Het is al een eeuwenlange discussie of mensen met overgewicht (dik is een relatief begrip) al dan niet op een paard moeten stappen.

Ik Tem

juval

Re: dikke mensen op voldbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:51

je hebt helemaal gelijk, het is gewoon zielig! gemeen en dierenmishandeling! bel de *(dieren)politie

pubelia

Re: dikke mensen op voldbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:54

Leven en laten leven...

Vind de titel niet heel erg vriendelijk over komen.

Welke paarden bedoel je precies met volbloeden?

En wat vind je sneu dan precies?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:54

dan moet je al wel onderscheid maken tussen arabische volbloed en engelse volbloed.

arabieren zijn idd woestijnpaarden, klein van stuk, en over het algemeen compact gebouwd en goed gespierd dus in verhouding kunnen zij meer gewicht dragen dan hun grootte en gewicht doen vermoeden. Ze hebben kleinere hoeven met een goede en harde hoefwand.
Ze komen idd terug in veel bloedlijnen om een "robuust" ras te veredelen en meer utihouding te bezorgen.
Engelse volbloeds daarentegen stammen misschien wel af van arabieren, maar zijn al zo lang "afgescheiden" hun leefomstandigeheden waren anders, waardoor ze zachte en iets grotere hoeven hebben (door de zachte/natte ondergrond) zijn groter en vaak langer in de rug. Maar ook hier zijn onderling veel verschillen (sprinters <-> milers of steeple chasers). In verhouding zijn deze iets minder "sterk" om een zwaar gewicht te dragen...
Worden eveneens gebruikt om warmbloeds te veredelen.

en verder geldt voor elk paard dat je moet rekening houden met zijn grootte, gewicht, bouw en bespiering om te kunnen oordelen of hij een bepaalde ruiter kan "dragen" of niet.
Over het algemeen vind ik 15% van paard z'n gewicht een goede richtlijn. Alleen dan zouden niet veel mlensen meer mogen rijden en al helemaal niet met een westernzadel. Maar ook hier moet je weer rekening houden dat de gewichts en druk verdeling compleet verschillend is met een engels zadel...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:55