1e x Zyalda op Bokt!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

1e x Zyalda op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 00:45

:+

Dit is een heel kort filmpje voor de bokkers die nieuwsgierig zijn geworden naar
[***], mijn nieuwe paardje (sinds ruim een week) Op het filmpje zat ik er
voor de eerste en tweede keer op. Het duurt niet erg lang omdat ik geen zin
had om een uur op youtube te wachten.

Afbeelding
En een paar plaatjes :)

Opmerkingen aan mezelf:

* Beugels gaatje langer (zijn al 2 gaatjes langer inmiddels, dacht dat ze de eerste keer
in een vreemde bak wel een sprintje zou trekken maar neen)
* Minder duppies zoeken want je lijkt wel een giraffe met je nek
(komt ook wel omdat ik te graag mee wil kijken hoe ze loopt, wordt wel al minder..
ben er consequent mee bezig dus)
* Wat vloeiender bekken naar voren kantelen met lichtrijden, omdat je je bekken naar
achteren kantelt kukel je naar voren.
(heb met mijn vorige paard veel doorgezeten want mocht in de proeven niet lichtrijden)

Opmerkingen aan de medebokkers:

* Ik heb een holle rug.. helaas is dat mijn afwijking.. ik KAN niet rechter zitten.
* Handen gaan wat mee met lichtrijden, komt omdat ik haar licht in de mond wil houden.
* [***] schud haar hoofd in galop en loopt niet constant op dezelfde plek met haar
hals in draf.. hoe dit komt is een lang verhaal en ligt niet aan de teugeldruk want ik heb
niet meer dan licht contact.. hoe het wel komt kun je hier lezen:
[PP] Arm paard!! Heb zo'n medelijden :(

Vind dat ze verschrikkelijk braaf is gezien haar omstandigheden... (te lezen in andere topic)

Heb nu eventjes een verplichte stop.. maar RT opmerkingen zijn echt wel welkom hoor :)

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:02

Ik zat natuurlijk eerst de foto's te kijken voordat ik de rest las.... :o? Eerste gedachte was dat de verbinding niet klopte. Maar na het lezen van je andere topic is dat heel verklaarbaar. Als d'r tandjes niet meer zo'n pijn doen heb je vast een heel leuk paard aan d'r, ze heeft fijne bewegingen. Veel succes en plezier samen!!

Oja, ik moet natuulijk bij HAW ook nog RT commentaat geven. Persoonlijk zou je romp in de galop nog iets sabieler mogen en iets minder inwerken. De overgang terug naar de draf mag ook iets meer voorbereid worden. Maar he, jullie zijn net een nieuwe combi en moeten samen ook nog groeien. Verder vind ik het er netjes uitzien (muv de verbinding, maar dat komt ook vast wel goed)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 01:11

Ja ik reed haar te simpel, niet genoeg teugelcontact en je kunt op
de fotootjes zien dat ze echt niet weet wat ze nou met die ruiter
moet.. waar ze vandaan kwam liep ze zwaar in de krul en hun vonden
het vast heeeerlijk dat ze niets in hun handen hadden.. ik probeerde
haar er juist uit te rijden.. omdat ze telkens zo met dat hoofd liep te
k***** en op 1 kant zichzelf scheef maakte dacht ik dat het een
kwestie van rechtrichten was maar twijfelde gewoon heel erg dus heb
haar "voorzichtig" van achter naar voren gereden om in ieder geval
het achterhandje er netjes onder te krijgen en de DA moest er maar
even naar kijken. (kan ook niet anders dat ze zich scheef maakte
natuurlijk als ik zo achteraf terug denk aan wat ik getypt heb in het
andere topic)

Bedankt voor het reageren.. wat betreft de romp.. minder inwerken..
bedoel je.. wat minder meebewegen? Ja ik ben een beetje go with the flow..
komt denk ik omdat ik verzameld galopje gewend ben van mijn vorige paardje
en dan moet je wel meegaan om de sprong te behouden anders zit er
geen voorwaartse pas in.. :P Klopt wat ik denk met wat je zegt?

Van draf naar stap ging perfect, van stap naar draf nog niet helemaal, van
draf naar galop wel redelijk en van galop naar draf moest ik haar er uit laten
vallen om terug te kunnen idd. (dacht dat dit beetje onkunde was en dat ze
begrenzen op teugels niet begreep.. maarja.. als je pijn in je mond hebt is het
niet zo gek dat je je hoofd de lucht in gooit en keihard wegspurt als je ruiter
haar handen bij elkaar brengt en een ophouding geeft.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 15:06

Niemand met opmerkingen? mmm.. dan ziet het er dus naast mijn eigen opmerkingen netjes uit? :P

Cheetahfan

Re: 1e x Zyalda op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:10

Ziet er goed uit hoor voor de 2de keer. :j
Idd, je zit soms wat naar achter, maar dat zeg je zelf ook al.

Mag ik vragen hoe groot jij bent en hoe groot Zyalda is?
Bij die laatste paar foto's lijkt ze heeeeel groot. :))

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:21

Haha, het ziet er best netjes uit hoor, mooi paard, mooie beweging!
Je zit er ook netjes op, je handen mag je meer dragen en wat verder van je afhouden.
Ik zou zelf willen zien dat je haar wat lager reed, wat meer naar de ontspanning, in het draffilmpje zie je dat ze af en toe naar beneden gaat, op dat moment moet jij meegeven.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:25

Ik zou haar ook liever wat lager zien, iets meer over de rug en wat voorwaartser gereden. Leuk paard :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 15:40

Cheetahfan schreef:
Ziet er goed uit hoor voor de 2de keer. :j
Idd, je zit soms wat naar achter, maar dat zeg je zelf ook al.

Mag ik vragen hoe groot jij bent en hoe groot [***] is?
Bij die laatste paar foto's lijkt ze heeeeel groot. :))

Ik ben ong. 1.64.. en [***] is 1.68 :P Ze heeft hele lange benen dus lijkt inderdaad
ontzettend groot :j En daarbij heb ik niet zulke lange benen.. HAHAHAHA Ik ben 11 jaar
lang een paard van 1.65 die 1x zo breed was als zij gewend dus vandaar dat ik geen heel
klein tenger paardje wou.. ze moest wel wat meer "dressuur" zijn maar niet te klein :)

MirandaFuego schreef:
Haha, het ziet er best netjes uit hoor, mooi paard, mooie beweging!
Je zit er ook netjes op, je handen mag je meer dragen en wat verder van je afhouden.
Ik zou zelf willen zien dat je haar wat lager reed, wat meer naar de ontspanning, in het draffilmpje zie je dat ze af en toe naar beneden gaat, op dat moment moet jij meegeven.

Als ik wat meer teugelcontact kan maken pak ik mijn teugles ook meer op maat en heb ik ze stukje boven het zadel, bij de hals voor
de schoft. Maar door omstandigheden kon ik haar beter dan maar met ontspannen handjes en teugeltje rijden dan i.p.v. gelijk aanpakken.

Jeanneee_ schreef:
Ik zou haar ook liever wat lager zien, iets meer over de rug en wat voorwaartser gereden. Leuk paard :)

Lager had ik haar liever niet omdat ze achter de teugel kruipt en ik dan helemaal niets meer in mijn handen heb, ik wil haar er eerst uit
rijden. Want als ze laag loopt komt ze achter de ll in plaats van er op. Ze moet dus van achter naar voren gereden worden. Over haar rug
komen deed ze soms wel stukjes maar kan haar niet over de rug rijden en rechtrichten tegelijk (ze trekt op filmpjes wat krom) Zie je niet,
voel je wel. Eerst recht, spieren trainen en daarna naar ontspanning. Die dag kwam ze overigens niet over de rug omdat ik niet vloeiend
genoeg met haar mee rijd wat betreft lichtrijden. Iedere keer als zij een stap sneller zette en ik ging te vroeg of te laat zitten drukte ze
zich direct weg.

En voorwaartser kon ik haar nog niet rijden want als ze te hard draafde of gallopeerde en ik wou haar iets terugrijden door handen lichtjes
te sluiten raakte ze helemaal in paniek. (heb in totaal pas 5x op haar gezeten en vertrouwde het niet....) Bleek gister dat ze (nu bijna 7 jr)
nog nooit naar de tandarts is geweest.. Haar hele gebit was scheef gesleten, onderkiezen staken in haar bovengehemelte, DA begreep nieteens
waarom ze uberhaupt nog liep.

Overigens is het bijna onmogelijk om na 2 ritjes een paard volledig over de rug te rijden binnen een half uurtje. Ze is wel al bijna 7 maar kent
nog helemaal niets. Ze kan (het ging laatste x al wat beter) nog nieteens een normale volte draven zonder over de schouder weg te rennen.
Linksom ging ze zo vlak door de bochten heen dat het leek of ze omviel.. dus rechtrichten is voor mij als eerste even het belangrijkste. En
omdat ik geen contact met haar mocht maken (omdat ze dan explodeerde) heb ik dat vooral met kuitdrukjes opgelost. (lukte wel super)

Wou even een 1e filmpje online zetten, als haar mondje straks genezen is en we kunnen weer aan de bak en ze kan echt wat meer aan het
werk komen er zeker filmpjes met vooruitgang.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 17:27

Je hebt absoluut gelijk dat je een paard niet zomaar altijd gelijk laag over de rug kan rijden.
Als een paard erg scheef is moet je daar juist mee oppassen, idd eerst rechtrichten!
Het lastige is nu wel dat ze haar rug erg hol maakt, maar ik merk wel dat je goed bezig bent met de oplossing.
Maar daarbij hoef je niet je handen zo laag te houden hoor, dan beweeg je juist eerder met je lichaam mee.
Wat vervelend dat ze zo'n last van haar mond heeft, gelukkig dat er nu wat mee gebeurd!
Het zal over een tijdje wel een heel ander paard zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 02:10

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan.

Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.

Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Onder volgende link kan je lezen wat temmen is.