Niet doorstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoekAa_

Niet doorstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 23:06

Hoi allemaal,

Ik heb sinds begin deze maand een nieuw paard. Ik heb haar daarvoor al ruim een maand gereden dus ik ken haar intussen wel een beetje.

Nougoed, het is nog een jonkie (mei 2007) en die moet natuurlijk nog veel leren.

Gas zit erop, rem zit erop.

Nu reageert ze overal goed op, behalve als ik haar de hulp geef om iets harder door te stappen. (stem + in de tact 2 of drie keer drijven) Om de een of andere reden reageert ze gewoon niet, en ze weet best wat ik bedoel want ik gebruik dezelfde stemhulp als met longeren.

Een tikje is ze niet echt van onder de indruk en dan kan je hoogstens twee stappen harder verwachten om vervolgens weer terug te vallen. (die twee stappen worden natuurlijk beloond) Maarja, om haar nou elke twee stappen aan te tikken. Lijkt me ook niet geheel de bedoeling.

Overgangen stap-draf-stap doe ik ook om haar dan zo wat voorwaartser te krijgen, maar toch lijkt ze elke keer weer in te zakken in stap.
Zou dit kunnen liggen aan het feit dat degene die haar ingereden heeft het stappen niet bij het "werk" betrokken heeft? dus Stap= klaar?

Is dit jongigheid? vind ze dit gewoon moeilijk? of is ze gewoon afgeleid? Wil ik te veel te snel?
Kan allemaal natuurlijk.

Ik werk ook niet tegen, dus dat kan het ook niet zijn.

Ik heb op het moment geen les, omdat ik met haar de groepsles in wil, rijd ik nu op tijden dat het druk is in de bak zodat ze kan wennen aan passerende paarden enz. Voordat we haar kochten had ik wel bijna elke keer dat ik erop zat les. En nu staat ook regelmatig de instructeur in/naast de bak als ik aan het rijden ben, of rijd ook . En als er iets fout gaat krijg ik dat dan wel te horen maar dus geen betaalde les.

Ik was benieuwd wat jullie ervan dachten.

RedZone

Re: Niet doorstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:25

Lastig om te beoordelen vanaf de computer.
Wat ik denk is dat je een instructeur, je toekomstige misschien, kan raadplegen. Vraag hem eens te kijken en wat hij ervan denkt.
Je zal zo een heel eind op weg geholpen worden.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:31

Je doet het goed zo!!!

Inderdaad die 2 stappen versnelling belonen om consequent door te gaan naar de volgende stappen die je ook voorwaarts eist.

Voor de verandering kan je ook je zweep in de lucht dragen richting de oren, wanneer ze niet op je been reageert maak je een zwiepend geluid met de zweep.
Zo consequent doorgaan en na een weekje zo rijden en verder consequent blijven zit het gewoon weer helemaal goed.

edit:
Je kan ook een seintje geven behalve je been voor het doorstappen.
Iets wat je zelf verzint.
Bv. Handen openen, lichtelijk naar voren zitten en been. Als ze dit door krijgen zijn ze vaak al weg voordat je been of zweep hoeft te geven.
Laatst bijgewerkt door doei op 17-01-11 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:32

Als je bijdrijft, geef je haar dan ook genoeg ruimte om weg te kunnen?

Veder geen idee, kan het vanaf hier niet zien, vraag het eens aan je instr.
(die je zo te horen toch maar moet gaan aanschaffen.)
Beter problemen voorkomen door goede instructie bij een jonkie, dan later recht moeten breien,
dat kost veel meer moeite, tijd en geld.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 23:40

Nou goed, ik zal donderdag maar weer wat proberen eens zien of zoiets werkt. Morgen en overmorgen heb ik haar aan de longe en los.

Instructie gaat een van de komende weken weer beginnen. volgende week, of de week daarna. In ieder geval niet later dan dat.

Ze krijgt genoeg ruimte ja, daar had ik het met mijn instructeur toen ook over maar dat was het ook niet..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:45

Het is ook voor een deel jongheid. Ze besteed nog heel veel energie aan groeien en verwerken. Het kan geen kwaad om haar meteen goed te leren lopen, maar heb ook een beetje begrip. Een kleuter kan de maraton nog niet....

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 23:48

Dat is ook zo.. ik noem mijn rondjes door de bak dan ook kleutergym.

ponyranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:38

volgen mij ben jij het probleem.

zit eens op je paard,gewoon in stap en kijk met welke benen je heupen mee bewegen.

dit zal met de voorbenen zijn,en dit terwijl dat de stuwing van een paard van achteruit komt.
dus jij remt je paard door je heupbewegingen.

leer je paard aan te voelen en te sturen van achteruit.sluit je ogen en probeer de bewegingen van de achterbenen te voelen.eens je die voelt,speel daar dan op in...
van daaruit kan je je paard makkelijk wat vlotter laten stappen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:05

Dat is een knappe beoordeling via de pc. Zoiets iets zou ik alleen maar irl kunnen beoordelen.

Niet te veel rommelen met de stap van een jong paard.. Dat is een gang die je het snelst kan verpesten. En dat is dus wrs de reden dat je 'voorganger' er 'weinig' aan heeft gedaan.

Imo zit je gewoon op de goede weg, ze doet wat je wil, alleen ze heeft nog niet de kracht om het vol te houden. Wees er wel van bewust dat je ruimte geeft. Ik zou het hier gewoon bij laten en het werk in en aan de stap in overleg met je intructeur doen. (en die moet je snel gaan zoeken/ nemen)

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:23

Het in takt aansporen,ben ik,zeker bij een jonger dier,geen fan van,worden ze alleen maar lam op je been. Wat ik regelmatig doe bij de jonge paarden, iemand vanaf de grond met een longeerzweep mee laten helpen als het ware. Zo goed als ieder paard waar wat mee gedaan is,kent de basisprincipes van het longeren,dus ook onder het zadel zullen ze snappen dat die zweep die vanuit het midden bestuurd word, voorwaartser betekent. Hier hoef je je paar ook echt niet voor aan te raken met de zweep.

kelly_hasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:20

Ik lees even mee... die van mij stapt ook niet echt lekker door

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 22:21

Ik heb haar vandaag gelongeerd en even wat meer aandacht aan de stap besteed. Ze heeft van zichzelf een hele mooie ruime stap. Ze stapt zeker 2 voeten over, misschien moet ik er zelf maar aan wennen dat ze een langzamere stap heeft dan dat ik gewend ben, want ze maakt wel grote passen. En dan maar gewoon wachten tot we weer wat verder zijn met de tempowisselingen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:41

Ze stapt langszaam voor jouw gevoel, maar in werkelijkheid stapt ze slechts 'groot' (en dat geeft het trage/langzame gevoel)

mellietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:44

Kan het natuurlijk niet zien vanaf hier maar misschien kun je hier wat mee.
(Ik doe zelf eigenlijk nooit veel aan de stap bij jonge paarden).
Misschien moet ze gewoon nog wat meer zelfvertrouwen krijgen omdat ze nog jong is.
Kun je niet iemand vragen om gewoon eens heel even mee te kijken of ze idd gewoon heel ruim stapt waardoor het voor je lijkt of ze niet doorstapt dan heb jij een bevestiging.
Kijk naar haar stap tijdens het longeren en stel jezelf dan voor hoe het zou voelen qua ritme en tempo als je er op dat moment op zou zitten.

Veel succes

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:49

Ik heb dit met bijna alle jonge paarden.
Ik leer ze dat ze zodra ik been geef weg moeten draven.
De stap moet je namelijk niet teveel trainen en als ze sterker worden komt dit wel goed.
Ruim voelt idd trager,maar ze moeten wel leren op het been te reageren.Dus been=weg en dan maar gewoon in draf.
Als je hem zo niet uitgestapt krijgt kun je beter ff aan de hand uitstappen.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 23:02

Stap-draf gaat wel goed, het was idd het doorstappen :)
En ik zal donderdag eens opletten of ze onder het zadel ook zo mooi overstapt, heb altijd een moeder bij en daarnaast 4 spiegels in de bak. Als het zo is zal ik maar even van de stap afblijven voorlopig.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:15

Als ze direct aan draaft op een lichte beenhulp dan komt het goed.

kipjesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 08:46

Stap is een moeilijke gang voor jonge paarden, ze vinden het moeilijk om in zijn vooruit te blijven en vallen daardoor eerder stil.
Probeer het paard het toch te leren, niet te lange stukjes stappen maar de stukjes die je stapt moeten voorwaarts zijn, niet iedere pas blijven drijven, dan maar een keer een harder schopje.