Wie weet welk bit te gebruiken bij een stuurloze shire.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xbel

Wie weet welk bit te gebruiken bij een stuurloze shire.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 23:01

Wij hebben een shire merrie die hangt in het bit en eigenlijk alleen rechtdoor wil lopen. Haar tandjes zijn gedaan.
Nu denk ik aan een scherp bit, maarja in m'n hart denk ik dat is de achter deur uit. We verlangen geen hoge dressuur trucjes van haar. Maar gewoon lekker stap, draf galop en een paar figuurtjes in de bak. Het is ook wel lekker om op het strand te rijden zonder mensen en honden omver te rijden. ;) Ze heeft gewoon voor niemand ontzag.
Wie heeft een paar handige tips.

Gentlegiant

Re: Wie weet welk bit te gebruiken bij een stuurloze shire.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:03

Ga op je zit rijden en niet gelijk naar buiten maar eerst in de bak

Barokkepaarden rassen zoals shire en trekpaard zijn natuurlijk al heel stug ik zou niet gelijk met een scherper bit gaan werken

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:04

denk eerder aan een goede instructeur met scherpere bitten maak je je paard kapot, je stuurt voor 90% met he houding en de andere 10% met je teugels en breng haar respect bij nee is nee en ja is ja wees daarin ook zelf zeer consuqeunt.

vdTippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:06

http://www.horsetackinternational.com/i ... th-dee.jpg
Zoiets alleen dan heb je hem ook nog in andere vormen.
Roller bit misschien iets voor jullie, heb hier mijn paard in zijn jonge jaren ook mee gereden.
Die had toendertijd ook de neiging, bit vast en lopen.
Dit was een mooi tijdelijk hulp middel, ik kon hem vlot daarna weer op een gewoon dubbel gebroken trens rijden.

Xbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 23:07

Dank!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:07

@Marimba: zat ik ook aan te denken....les lijkt een betere oplossing, als je paard de bocht niet om wil en op het bit gaat hangen is een ander bit waarschijnlijk niet de oplossing.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:07

ter info...aan gentelgiant.
[BKR] Barok en Klassiek?

aan xbel, tja, in principe zou je welk ras paard dan ook moeten kunnen rijden op een normale manier,
aangezien ze allemaal sterker kunnen zijn dan wij, maar het idee is dat het daar niet op aan komt.
En ook een shire op eigen benen kan lopen.
Hoe oud is ze? Wat kan ze allemaal? Hoe ver is ze dorogereden?
Is ze met dubbele longe te longeren?
Luisterd ze naar je buitenteugel? Is ze netjes aan het been?
(dus loopt ze zoals jij wilt of rent ze zelf rond?)
En zoals altijd, wat zegt je instructie?
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 17-01-11 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:09

Sjolvir schreef:
ter info...aan gentelgiant.
[BKR] Barok en Klassiek?

aan xbel, tja, in principe zou je welk ras paard dan ook moeten kunnen rijden op een normale manier,
aangezien ze allemaal sterker kunnen zijn dan wij, maar het idee is dat het daar niet op aan komt.
En ook een shire op eigen benen kan lopen.
Hoe oud is ze? Wat kan ze allemaal? Hoe ver is ze dorogereden?
Is ze met dubbele longe te longeren?
En zoals altijd, wat zegt je instructie?

Eens...

Ik zou mij eerst gaan richten op een goede basisafrichting, dan moet het bit daarna geen issue zijn.

Ik heb al eens een Shire in training gehad. Wat een heerlijk dier was dat om mee te werken zeg! Alle vooroordelen van hard en stug wuifde dat paard in 5 minuten weg. Heerlijk paard! Ik mag die grote reuzen wel ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:11

hi, je had al gequot, had er nog wat bij gezet..
Ach kan hier op bokt toch nooit volledig zijn.

Gentle giant..voor de shire.. vind ik dat ook passend... moet ook gentle in het handje zijn toch?

Xbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 23:12

Ze wordt dit jaar 7, ze is beleerd voor de kar. Voor de kar gaat ze ook in het bit hangen, het lijkt wel of ze het lekker vind. De dubbele longe dat wordt buikschuiven of skiën, dat heb ik geprobeerd.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:15

Xbel schreef:
Ze wordt dit jaar 7, ze is beleerd voor de kar. Voor de kar gaat ze ook in het bit hangen, het lijkt wel of ze het lekker vind. De dubbele longe dat wordt buikschuiven of skiën, dat heb ik geprobeerd.

Mja, lekker geloof ik niet. Ook een Shire heeft een standaard paardenmondje en al dat ijzerwerk voelt niet fijn op de lagen als daar een teveel aan druk op komt. Wel kan het dier de kaken sluiten en verstand op nul, waardoor hij de inwerking van het bit minimaliseert, maar veelal doen ze dit puur uit angst voor een (te scherpe) inwerking.

Zaak is om het paard nu goed te beleren, waardoor het de hulpen wél door wilt laten (en het bit dus los durft en wilt laten), want een paard wat aan zijn bit hangt terwijl het voor de wagen loopt, lijkt mijn inziens enigzins stuurloos en dus ook gevaarlijk...

Moeilijk hoor!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:18

Voor de kar is ze dan dus ook niet goed gereden,
aangezien daar hetzelfde geld als onder het zadel,
ze kunnen prima licht in de hand zijn.
En op eigen benen lopen en niet op het bit hangen.

Is ze met mennen te corrigeren, zodat ze netjes gaat lopen op eigen benen?
Of is dat tot op heden ook nog niemand gelukt?

Is ze goed voorwaarts als jij drijft, of loopt ze uit zichzelf?

Dubbele longe buikschuiven, klinkt niet leuk.
Geprobeerd in afgezet stukje, dat rond is en echt volte groot?
Zodat ze niet zomaar weg kan lopen naar andere kant van een bak of zo?
Dat lijkt me dan wel een optie, prikpaaltjes, rood wit lintje eromheen,
dan zit ze opgesloten.

Hoe goed luisterd ze naar stem commando's?
Aangezien ik deze shire niet voor mijn wagen wil hebben :+ .
remloos en stuurloos

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:35

Dit paard is niet goed beleerd.
De fout is dus bij de mens te zoeken, niet bij het paard.
Vele stappen overgeslagen en zeer onvolledig , das heel spijtig natuurlijk want nadien weer corrigeren kan wel , maar is vele malen moeilijker dan het ineens goed te doen. En bovendien blijft het een correctie, het vorige, en dus verkeerd aangeleerd gedrag blijft wel in zijn geheugen aanwezig.
Te veel mensen denken dat een paard opleren , niet zo heel moeilijk is en denken dus te kunnen bezuinigen op een trainer.

RedZone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:07

Ik zou niet direct een ander bit proberen.
Wel zou ik een deskundige raadplegen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 08:56

Volgens mij is het hoog tijd dat je je paard gaat opvoeden, zij denk dat zij de leider van de kudde is en behandeld jullie als ondergeschikten.
Als jullie je inleven in de leef- en denkwereld van paarden en van daaruit haar gaan opvoeden zal je jullie problemen oplossen.
Ik vindt het erg dat mensen met jullie achtergrond daar zelf niet aan denken .

ponyranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:36

ik zou terug met basiswerk beginnen.
neem een touwhalster en ga met haar werken op wijken voor druk,reageren op druk van de touwhalster,maar evenzeer commando's via stemhulpen kunnen hier heel handig zijn,ze leren wat wijke voor druk op haar lichaam is,....

een je daarmee wat verder staat,kruip er dan terug op,en je zal al een stuk verder staan!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 12:27

hou er rekening mee dat veel "logge" paarden moeite hebben om de achterhand eronder te zetten, en als gevolg daarvan flink op het bit hangen.
zelf heb ik er ook 2 ( Tinkers) rondlopen waar ik dit probleem mee heb, en die ik continue met tempowisselingen tracht te leren dat bithangen toch niet zo handig is :+
het lukt.. maar ik kan mij helemaal inleven wat voor problemen dit geeft en hoe sterk/zwaar zo'n paard kan zijn op zulke momenten.

sommige tips hier staan op papier geweldig,maar ik kan je verzekeren dat bv op de zit rijden, in het begin bij een grote koudbloed die hiermee kampt,totaal geen effect heeft :n
eerst de basis op orde, en dan komen dat soort dingen vanzelf wel.
maar je paard moet eerst leren van de voorhand af te gaan zodat je geen hangend paard hebt, en qua sturen, veel stelling links rechts vragen op rechte stukken, en veel longeren om haar meer soepel te krijgen in haar lichaam :j
oefen alles eerst vanuit de stap, en pas als ze dit kan, ga je steeds korte stukken draven, en weer terug naar de "veilige" basis van het stappen.
en dit steeds verder uitbreiden

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:55

Met wat voor bit ben je nu aan het werk eigenlijk? Zo weet ik dan onze shires stuurloos zijn bij (dubbel)gebroken trensjes.

Xbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 21:35

Hoi dank allemaal voor de handige tips en de minder vriendelijke tips!
Het is echt een prachtige Shire, die gewoon af en toe lekker mee naar het strand gaat voor haar sokjes. En een enkel rondje in de bak is ook leuk.

MarcR, ik ben niet te beroerd om hulp te vragen, mensen die alles al weten hmmm...
aeolusnr1, ze is wel degelijk getraind voor de wagen, ze heeft 6 weken in training gestaan.

Linksaf, rechtsaf voor de wagen gaat prima stoppen ook, ze gaat na verloop van tijd gewoon erg op het bit hangen.

Ik weet ook dat Shire Jos mee loopt in Appasionata. Dus het kan wel. Maarja zo ver hoeft ze niet te komen.
Bedankt allemaal!

Daantje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:56

ik reed een hele sterke fries een tijdje met een scholingsbit/correctiebit.
Dit was op aanraden van mijn instructie;) hij nam verder geen bit aan en dit bit nam hij wel aan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:00

een scholingsbit of een correctiebit das dag en nacht verschil welk bit bedoel je nu ??????

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 08:43

Ik vraag me af wat het paard nu voor bit in heeft.. ? Als de tanden zijn gedaan en het
paard wordt stuurloos en ruiter moet er vervolgens aan gaat zitten trekken.... dan vraag
ik me af of het bit niet juist te scherp is? Bustrens of simpele watertrens KUNNEN sommige
paarden al heel vervelend vinden..... Mijn vorige paard gooide in het begin vaak zijn tong
over zn bit.. ik kon kiezen voor een lepelbit of een zachter bit. Het werd een
Robart dubbelgebroken watertrens. En ik heb er 10 jaar lang heerlijk mee gereden!

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 08:22

Ik kan je een stangetje aanbevelen.
Gewoon simpel recht bitje, voor een goudkleurige, die zijn het fijnst!
Mijn shire loopt er top op! Op een trensje wordt het iets lastiger, Titanic effect zeg maar.
Mijn inziens niets te maken met verkeerd beleerd.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 08:48

Ik zou ook zeker het bit eruit halen en eerst eens wat gaan doen aan wijken voor druk vanaf de grond, longere en dubbelen lijnen en het stuur erop zetten vanaf de grond.
Ook zelf gaan leren hoe je een paard stuurt vanaf de rug , het bit is geen stuur.
Dat ze geen ontzag heeft geloof ik niet echt het is gewoon dat ze totaal niet snapt wat je van haar wil.
Ga er ook niet vanuit dat het stugheid is, want dat hoeft niet perse , ook een shire kan lichtvoetig lopen en licht aan de hulpen zijn, als je nu met een scherper bit gaat werken dan maak je het alleen maar erger, dus dat ding eruit en er weer in als jij daar aan toe ben,