Twee weken geleden plaatste ik een HAW-topic van onze les, toen waren we druk bezig Wisse meer op eigen benen te laten lopen en meer lengte aan te laten nemen omdat we in een dip zaten de afgelopen maand. Dat ging gisteren met les ineens erg goed; hij liep mooi constant en nam ook linksom nu de buiging en lengte al netjes aan.
Galop blijft een moeilijk punt momenteel maar gaat langzamerhand al wel weer ietsjes beter.
Halverwege de les hebben we hem iets meer "oprichting" gevraagd; wat minder diep en wat minder op de voorhand. Dat pakte hij al netjes op

Ik heb iets meer op mezelf kunnen letten en kon nu beter letten op mijn balans, kleinere hulpen en stillere handhouding, dat gaat dan ook meteen al iets beter.
Ik reed met zweepje dit keer en dat zal ik ook blijven doen, hij loopt er net iets scherper mee op moeilijke momenten maar ik gebruik hem nauwelijks. Staptempo komt er wel wat makkelijker mee door dus dat is positief. Over 5 weken hebben we onze eerste onderlinge op vreemd terrein (we hebben 1x onderling BB gestart op eigen terrein vorig jaar zomer) dus ik hoop dat hij zich dan een beetje gedraagd, zonder al teveel spanning en sensatie en dat we met een boel ervaring op zak weer thuiskomen
We starten dan in de B-dressuur dus dat zal bijna ons niveau zijn, op de galop na.
De volgende verbeterpunten staan nu boven aan de lijst;
- mijn beenligging moet stiller met lichtrijden (ik drijf niet steeds, dat lijkt dus zo)
- niet voorover zitten met aanspringen
- stillere beenligging in galop (onderbenen schuiven mee
)- linkerbuiging verbeteren
- galop verbeteren (aanspringen zonder omhoog te komen, betere reactie op been, meer ontspannen en zakken in de galop)
Afijn, hier de filmpjes. Kan aan de lengte van de filmpjes ook zien dat het een fijne les was trouwens, want de filmpjes zijn best lang af en toe

Voor degene die ons niet kennen; Wisse is een 4,5 jarige bonte fries, nu goed en wel een jaar onder het zadel.
1. Volte rechtsom in draf
2. draf linksom (pasje versnellen)
3. draf rechts
4. langere teugel, draf rechts
5. langere teugels, draf links
6. aandraven + draf rechts
7. draf rechtsom doorzitten, iets hoger instellen
8. draf doorzitten + linkergalop
9.draf + rechtergalop ("er ligt overal poep!"
( Wisse glijdt in galop altijd uit over poep en de hele volte lag vol diarree
)10. stappen
11. draf rechts, weer wat uitschuiven