Zeurvraagje: hoever met de hand van de hals af?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Zeurvraagje: hoever met de hand van de hals af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 19:41

En dan heb ik het over het wenden, stelling vragen etc. Op de manege leerden wij vroeger: hand een stukje van de hals af tot hij het doet :P.
Toen ik mijn eigen paard inreed zei de instructie dat ik mijn hand in het begin best een behoorlijk stuk van de hals af mocht brengen om hem te begeleiden. En ook toen we een stuk verder gevorderd waren wilde mijn instructrice nog steeds zien dat ik mijn hand een stukje van de hals af deed in de hoeken. Dat heb ik mezelf dus aangeleerd.
Maar op mijn nieuwe manege vinden ze dat ik het teveel doe en dat de hand in principe niet moet bewegen...

Wat vinden jullie?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Zeurvraagje: hoever met de hand van de hals af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:43

In het begin met het rijden van een jong en onervaren paard, is het goed om de hand mee naar binnen te nemen (niet terug uit, alleen naar binnen!). Alleen is het de bedoeling dat je hoe verder je in training komt, hoe minder ver de hand van de hals af haalt. Op een gegeven moment zodanig dat je als buitenstaander eigenlijk niet eens meer kan zien dat je hand naar binnen gaat.

Al doe ik het ook nog wel eens als we verder in training zijn, even als bevestiging dat hij daar heen moet.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:45

je binnenhand moet net zo ver van de hals als de afstand die je maakt om je buitenteugel tegen de hals te leggen, dat is dus een klein stukje (zeg ong 5cm?)
als je je paard inrijdt mag je idd je hulpen wat groter maken.