Pony houdt hoofd in de lucht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liekekeira

Pony houdt hoofd in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 00:45

Hoi! Ik zit met nogal een probleem in het zadel. Mijn pony houdt dr neus in de lucht waar ik vooral op wedstrijd last van heb want dan ben ik al nerveus en dan loopt alles verkeerd. Wat ik heb geprobeerd: nieuw bit en singel(oude kapotgetrokken) paardentandarts(1 haakje weg) hoefsmid extra keertje, thiedeman(anders ga ik me te veel stressen,maar als die af gaat ben ik weer terug bij af) daarnaast heeft ze weinig impuls. Mijn zadel past als gegoten. Nu wil ik jullie vragen, hoe kan dat? Pijn? Of omdat ze bijna geen impuls en conditie heeft? Of eigenwijsheid? Spieren die vastzitten? Ik weet echt niet wat ik moet doen! Er komt weer een concours aan en ik doe altijd of ik het niet erg vindt maar ik vindt t vresenlijk! Ik heb doordat ik afhanklijk ben van mijn vader 1x in de week les en ik wil gewoon zonder thiedeman ik rijdt daar nu een half jaar mee en ik wil zonder! Ik rijdt weer sinds juli 2010 nadat we haar veulen hebben verkocht. Alsjeblieft ik doe echt iets met jullie tips!

Chrisss

Re: Pony houdt hoofd in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 01:08

Je paardje geeft aan dat er iets aan de hand is. Is alleen de vraag wat. Je zou als eerste denken aan rugproblemen, verkeerd zadel of manier van rijden of gebit. Dus zorg dat je dat allemaal uit kan sluiten en dan kan je verder zoeken. Heb je een ander zadel nadat je weer bent begonnen met rijden, want denk niet dat dezelfde nog goed past nadat ze een veulen heeft gehad en lang niet getraind heeft.

Heb je haar al eens laten controleren door een da/fysiothepeut/ostheopaat/enz. Thiedeman zou ik niet zomaar gebruiken als je de reden niet waarom ze dit doet. Als je met tegenzin naar een wedstrijd gaat, dan straal je dat uit. Ga dan liever niet. Lijkt me niet prettig voor jullie beide als je er liever niet naar toe gaat.
Wat zegt je instructeur dan?

In ieder geval succes ermee.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 01:20

Klinkt meer als nervositeit....Doet hij het thuis niet...

Goed naar voren rijden, aanleuning zoeken, neem de tijd om in te rijden tijdens een wedstrijd en anders.....Zorg dat je je paardje laat wennen aan andere omgeving en zorg dat hij daar lekker ontspannen loopt...Dan pas wedstrijden rijden

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 02:10

Zoals ik zei zadel past als gegoten en tandarts is geweest, harnachment past ook goed. Ik ga wel graag op wedstrijd, maar ik vindt t stom dat ze met dr neus in de lucht loopt. En dan zie ik mensen van mijn ring lopen en dan ben ik jaloers. Mijn instructrice leert me nu om heel ontspannen te blijven, met mijn heupen doorzakken, ellebogen houden stelling ect. Ik rijdt met thiedeman als hulp omdat ik me anders te veel focus op dr hoofd en dan gaan er andere dingen mis.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 02:12

Laat die thiedeman achterwege en ga je focussen op ontspanning...Je bent nu problemen aan het oplossen terwijl je de oorzaak niet aanpakt....Ga eerst in de training lekker de ontspanning opzoeken....Krijg daar een goed gevoel over, kweek zelfvertrouwen en ga dan pas weer op wedstrijd

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 02:26

Maar als ik dinsdag dus naar de les ga moet ik me echt effe alleen focussen op mijn ontspanning, wat ze ook doet met dr hoofd? Oke, en wat aankomend concour betreft ik rijdt die als laatste en de eerste is pas in april dus ik ga gewoon ontspannen proberen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 02:34

Overleg gewoon met je instructrice...Je moet geen wedstrijden rijden als je daar gefrustreerd van raakt....Want jaloers zijn op anderen is ook frustrerend

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 02:49

Liekekeira schreef:
Zoals ik zei zadel past als gegoten en tandarts is geweest, harnachment past ook goed. Ik ga wel graag op wedstrijd, maar ik vindt t stom dat ze met dr neus in de lucht loopt. En dan zie ik mensen van mijn ring lopen en dan ben ik jaloers. Mijn instructrice leert me nu om heel ontspannen te blijven, met mijn heupen doorzakken, ellebogen houden stelling ect. Ik rijdt met thiedeman als hulp omdat ik me anders te veel focus op dr hoofd en dan gaan er andere dingen mis.

na dit stukje heb ik een paar vragen gekregen.
waarom kijk je tijdens het rijden naar andere?
Waarom ga je op wedstrijd als je het idee hebt dat het stom is dat je pony met der neus in de lucht loopt?
waarom focus je op haar hoofd?

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 03:08

Eh ik focus me op dr hoofd omdat ik dan andere hoor denken dat ziet er niet uit, en mijn vader heeft dat ook een keer gezegt, hij zei man dat ziet toch niet uit die pony met die neus zo hoog! En ik let op anderen omdat ik eigenlijk best onzeker ben en dan in een losrijbak daar rijdt iedereen hoe die wil en daar ga ik dan voor aan de kant en dan span ik me nog meer. Ik ga op wedstrijd om euh... Tja iets met mijn startkaart te doen?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 03:22

Waarom ga je niet lekker wat zelfvertrouwen opdoen thuis? Lekker oefenen...

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 06:51

maar als dan de pony weer dr hoofd in de lucht gooit dan denk ik dat ik toch niet goed kan rijden, en thuis heb ik geen bak ik woon zegmaar in een gehucht genaamd Heibloem, en mijn pony staat dan al 6 km verderop.......

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 07:50

Heb je met andere paarden/pony's hetzelfde probleem? Of rijd/heb je nooit op anderen gereden?
Al die standaard teksten die hier altijd gelijk geroepen worden met "zadelmaker, gebit en pijn". Iedereen gaat er altijd maar vanuit dat het meteen daar aan ligt.
Misschien ligt het gewoon wel aan je rijkunsten. En dat is niet banketstaaf bedoeld, maar als ik lees dat alles qua harnachement en zo in orde is denk ik dat het simpelweg daar wel eens aan kan liggen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 10:23

het ligt niet aan haar rijkunsten, en het ligt niet aan de pony of aan ander zaken...
het ligt aan haar zelf ;)

jij gaat op concours omdat je een startkaart heb, je wil graag aan iedereen laten zien dat je kunt rijden, en wilt dit graag bewijzen.
Je let op anderen omdat je onzeker bent over jezelf en je rijkunsten, je gaat aan de kant voor andere, je maakt je heel druk om hun mening, en je focust je daardoor te veel op zijn hoofd...

Door al dit bovenstaande ga jij spanning kweken, je wilt te veel en kunt nog te weinig om het voor elkaar te krijgen ;)
doordat jij op concours blijft gaan kweek je onbewust steeds meer spanning, omdat je het goed wilt hebben op concours.
je trekt je te veel aan van andere, krijg sch**t aan die andere, ga eens alleen op jezelf letten...
er is niemand die jou pony beter kent dan jij ;) en dat moet je niet vergeten!
mijn tip aan jou...
zeg alle wedstrijden voor het komende half jaar af, punten rij je nu toch nog niet, dus zoveel zul je er ook niet aan verliezen.
ga eens lol met die pony hebben ;) stop met je te fixeren op je hoofd, ga eens aan stelling en buiging werken, je zult zien, dat als jij je op andere dingen gaat richten het probleem puntje op eens wel lukt ;)
pas als jij voelt dat jij en je pony er dit keer wel klaar voor zijn, kun je op concours gaan ;)
maar voor nu moet je je alleen op jezelf en je pony richten, maak plezier, doe eens wat anders als een training gericht op het nageevelijk rijden.
en stop met het nadenken over wat andere van jou vinden ;)
dat komt jou en je pony niet ten goede ;)

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:56

Noemde het ook al in me reactie. Je manier van rijden kan heel veel invloed hebben op je paard. Ben zelf centered riding instructor en tijdens de opleiding/cursus gaat het om je houding en zit en de reactie van het paard hierop.

Een ruiter kan zijn eigen paard kreupel rijden, tegen de beweging in rijden, ongemak veroorzaken, enz. Ik hoop dat je snel ontdekt wat het probleem is en hier een oplossing voor vind.

Dit lijkt me vooral voor je paardje en voor jou geen fijne manier van rijden.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 17:20

Oke ik ga er ZEKER iets mee doen!!

bonnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:23

Ik herken me wel een beetje in je. Ik heb op les ook altijd het idee van ging het bij ook maar een keer zo goed als bij de rest. Maar de rest rijdt ook op een hoger niveau. Mijn paard deed vroeger ook altijd hoofd in de lucht. Met behulp van de lessen heb ik geleerd hoe ik hem en vooral mezelf moet laten ontspannen. Als ik ontspan doet hij dat meestal ook.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 18:36

@bonnietje, hoe deed je dat, even stil staan en dan verder?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:49

bonnietje schreef:
Ik herken me wel een beetje in je. Ik heb op les ook altijd het idee van ging het bij ook maar een keer zo goed als bij de rest. Maar de rest rijdt ook op een hoger niveau. Mijn paard deed vroeger ook altijd hoofd in de lucht. Met behulp van de lessen heb ik geleerd hoe ik hem en vooral mezelf moet laten ontspannen. Als ik ontspan doet hij dat meestal ook.

ik heb het ook gehad hoor ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:54

Ik denk dat het voornamelijk met je instelling te maken heeft. Op het moment dat jij denkt ''wat stom, hij loopt met zijn hoofd in de lucht, wat denken anderen wel niet van me" merkt jou pony gelijk dat jij geen vertrouwen in hem hebt. Zijn reactie is dat hij net zo onzeker wordt als jij.
Ik denk dat het een goed idee is om thuis te werken aan ontspanning, maar ook op andere locaties leren om ontspannen te rijden. Dus zonder dat er wedstrijddruk op zit.
Ik heb zelf erg last van faalangst gehad, dus wedstrijden waren voor mij ook not done, zelfs onderlinge wedstrijden waren niet aan mij besteedt. Ook kon ik nerveus worden van andere mensen in de bak die op hoger niveau reden, wat zouden zij wel niet van mij denken?
Inmiddels heb ik kunnen werken aan mijn eigen zelfvertrouwen en werk ik nu aan het vertrouwen tussen mij en mn paard. Dit geeft ons beide veel plezier en ik zie ons groeien. Mijn instelling is nu veranderd van 'ik wil dat je rond loopt' naar 'dat rond lopen komt wel als je ontspannen bent'.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:10

Stoppen met wedstrijden en goed les nemen, heel apart dat je wedstrijden rijd om iets met je startkaart te doen, wat is er belangrijker je pony of die kaart, het dier geeft aan dat er iets helemaal niet ok is . luister daarna, laat het zadel nog eens nakijken en laat het dier eens nakijken, het zit ergens vast of jou rijkunsten zijn zo dat het dier daardoor de rug weg drukt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:29

dat een paard zo loopt hoeft niet altijd te liggen aan een zadel of pijn oid...
ook niet aan iemand rijkunsten...
als je een sensibel diertje hebt zal hij al snel jou gevoelens overnemen, ben jij gespannen, wordt hij gespannen en zal hij dus nooit ontspannen met zijn koppie naar beneden kunnen lopen :n

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 19:48

Ja mijn pony is heel erg van de mens, andere ponys houdt ze niet van op ponykamp had ze dr oren vaak zat plat in de nek en ik heb een halfuur in dr box gelegen omdat het heel gezellig was met de meiden ahumm.. maar ze is ook een merrie dus ik denk dat je daar weleens heel veel gelijk in hebt!
ik heb de bit gekocht daar staan heel veel dingen over houding in!!
was goedkoper dan startkaart. ja ik wist niet ik vind wedstrijden leuk en een beetje peiling van hoe het gaat. maar aan jullie commentaar denk ik dat ik de rust tussen de seizoenen zeker nodig heb~!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:00

dat weet ik haast wel zeker ;)
toen ik zo gestresd was hielp het echt niet dat ik merkte dat de pony er nog niet klaar voor was hoor :+
uiteindelijk weet ik nu dat we het thuis kunnen, en kan ik het op concours ook :))
en is mijn stress weg :))
wat ook heel goed kan helpen... train je paard net zo lang tot hij thuis 2 klasses hoger loopt dan op concours, dit omdat als je op concours gaat door de spanning het rijden toch minder gaat dan het thuis is :)

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:26

Oh jeah ik heb de bit gelezen en.........ik trek een conclusie ..... mijn skala der ausbildung
(takt, ontspanning*-aanleuning-impuls*-rechtrichten-verzameling) is gewoon bagger, ik ben een stresskip te paard, ik moet relaxen, mijn coupon staat vol met impuls, en ik dacht dat dat aan de teugel betekende en der rest moet ik allemaal nog opzoeken, en als die goed is kan je pas een stap verder. of heb ik het nu bij t verkeerde eind?

waaantt, takt is regelmaat en ontspanning komt dan als gevolg van een goede takt en als die ontspanning er is krijg je aanleuning, ofwel aan de teugel, maar als ik niet ontspan is de takt weg en dan is er geen ritme of regelmaat en dan gaat ze dr kop omhoog zetten dus ik moet zorgen dat ik ontspan, want dan is er ook regelmaat en dan komt er ook aanleuning *\o/* :)) -:) ofterwel ik moet dat ffekes kort op een blaadje zetten en ALTIJD meenemen als geheugensteuntje wat ik moet doen.. of klopt dit niet :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:52

euhm...
het werkt niet zo simpel als je nu denkt ;)

mag ik vragen of je les hebt?
want het is zowiezo al onlogisch om op concour te gaan als je niet weet wat b.v. impuls is ;)