Mijn pony is buiten niet te houden. Hoe kan ik dat oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSophiie_

Mijn pony is buiten niet te houden. Hoe kan ik dat oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 21:35

Ik heb een pony die op wandeling meestal niet te houden is ;
dus als ik achter iemand rijd krijg ik ze nooit vanzelf in draf, stap of halt..
Weet iemand misschien een oplossing?

Dankuu.
xSophiie_
Laatst bijgewerkt door Elles op 16-01-11 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast.

arizonagreen

Re: [Help] Welk bit?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:38

Mijn moeder heeft een myler bit, en daar is haar paard goed op terug te rijden, je kan ook gewoon een dunner/scherper bit proberen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:46

[WZ] > [RT-P]

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:51

De enige oplossing is gewoon les nemen, en dit blijven doen tot je het paardje behoorlijk kan sturen en stoppen.
De oplossing moet je nooit zoeken in het bit, heeft er eigenlijk bijna niets mee te maken.

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:54

je kunt ook een keer een slofteugel proberen.
Of je kunt natuurlijk gewoon eerst zorgen dat je je paard goed onder controle hebt.
Oefenen in de bak.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:55

Een dunner bit is vaak vriendelijker dan een dik bit.
De myler is op het moment ook een van de vriendelijkere bitten.

Elk paard reageerd weer anders op een bit.

Les nemen gaat meer helpen dan veel geld uitgeven aan verschillende bitten.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:58

De mijne is altijd erg enthousiast in het bos, moet hem altijd flink afremmen als ie echt op dreef is in het bos en achter een ander aan gaat, heeft weinig met controle te maken, ik de bak luistert ie natuurlijk hartstikke goed. Enige wat helpt is voorop gaan, dan is ie wel makkelijk. Denk dat je niet met slofteugels en dergelijke in de weer moet gaan, gewoon veel naar buiten en voorop laten lopen, wordt dan vaak ook vanzelf wel wat beter. En als je hem echt niet meer terug krijgt vooral niet gaan hangen, maar 1 keer een flinke ophouding maken.

edit: Nog even een toevoeging ;), Ga samen met mensen die goed kunnen rijden en controle hebben over hun paard, als zij hun paarden terugnemen zal de jouwe heus niet als een idioot doorgaan. Vaak is het het 'wedstrijdje doen' waardoor ze zo hard willen.
Laatst bijgewerkt door Spruit op 16-01-11 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:01

Mensen.. als jullie alleen maar hulpstukken aanbevelen gaat de TS er niet komen..
Waar de rijkunsten ophouden beginnen de hulpteugels ;)

T.S. @
Hoe oud ben jij, Hoe oud is je pony? heb je begeleiding? doet je pony het ook als je alleen buiten rijd?

Je moet veel gaan rijden, je pony vind het leuk, ga met hulp en iemand die goed kan rijden, en laat iemand die goed kan rijden is jou pony mee nemen. Ga niet beginnen aan hulpteugels die je paard opsluiten en pijn doen want dat is symptoombestrijding.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:03

Mijn paard is vooral in het voorjaar door het dolle heen in de bossen. Bij hem werkt een martingaaltje afdoende. Hij kan dan zijn hoofd niet te hoog brengen. Ik denk ook dat je idd flink les moet nemen en je paardje gehoorzaam moet leren maken. Dan zul je merken dat ie buiten ook makkelijker wordt. Wat bij mijn paard ook werkt, is vaker gaan. Dan wordt hij ook relaxter en voorop lopen werkt bij hem ook uitstekend. Hij is een echt koppaard.

Een slof vind ik in de bossen niet echt verstandig. Dat is een heel heftige hulpteugel, die je als amateur niet moet willen gebruiken.

YOURLOVER

Re: Mijn pony is buiten niet te houden. Hoe kan ik dat oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 08:19

gooi hem voor het rijden even los.
misschien heeft hij veel te veel energie.
je zou misschien ook met een slofteugel gaan rijden,
dan heb je misschien wat meer controle?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 08:22

Hier hof je geen les voor te nemen, dit is gewoon een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen!
Desnoods parkeer je tijdens de stop je paard tegen een boom, hek o.d.
Ze leren vanzelf zich te richten op degene die er bovenop zit.

xSophiie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 17:29

aeolusnr1 schreef:
De enige oplossing is gewoon les nemen, en dit blijven doen tot je het paardje behoorlijk kan sturen en stoppen.
De oplossing moet je nooit zoeken in het bit, heeft er eigenlijk bijna niets mee te maken.

Maar ik rijd al heel lang les en daar gaat het goed ..

xSophiie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 17:37

smurffie schreef:
Mensen.. als jullie alleen maar hulpstukken aanbevelen gaat de TS er niet komen..
Waar de rijkunsten ophouden beginnen de hulpteugels ;)

T.S. @
Hoe oud ben jij, Hoe oud is je pony? heb je begeleiding? doet je pony het ook als je alleen buiten rijd?

Je moet veel gaan rijden, je pony vind het leuk, ga met hulp en iemand die goed kan rijden, en laat iemand die goed kan rijden is jou pony mee nemen. Ga niet beginnen aan hulpteugels die je paard opsluiten en pijn doen want dat is symptoombestrijding.

Ik ben 13 en mijn pony weet ik niet juist, maar ook niet meer van de jongste.
Ik rijd ondertussen al 7 jaar.
Tijdens de lessen gaat alles goed. Tot op de wandeling dan begint ze te crossen en is niet meer te houden ..
We gaan meestal met 2 of 3 wandelen.
Als ik alleen ga wandelen (wat zelden is) voel ik wel dat ze wat rustiger is.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:45

Wat een lastige kwestie TS!
Wellicht kun je eens een martigaal proberen, dat is veiliger en minder heftig dan een slof. En verder denk ik inderdaad veel oefenen, en uitproberen wat voor jouw pony het beste werkt.
De tips die hier worden gegeven door LETS en annebe zijn wel goeie, maar nog zullen ze niet werken voor iedere pony. Ik weet niet waar je op buitenrit gaat, maar misschien kun je ergens een volte draaien en deze steeds kleiner maken zodat 'ie wel af moet remmen? Niet direct omtrekken in volle galop natuurlijk, dan is het risico dat 'ie valt aanwezig...
Gewoon heel vaak doen, en een scherper bit en de slof nog maar even achterwege laten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:06

ik ben het niet eens met de hulpteugels en bitten, al kan een martingaal geen kwaad, als hij zijn hoofd ook erg omhoog gooit.
Ook ergens tegenaan zetten is geen oplossing ,want dan moet er wel een boom in de buurt zijn, en over een hek springt ze vermoedelijk heen als ze hard genoeg gaat.

Het is een lastig probleem.

Als je nou een de komende tien keer dat je op wandeling gaat, alleen maar met hem gaat stappen. Zodra hij ook maar een poging doet om harder te gaan , zorgen dat je in stap blijft. Vaak ( niet altijd helaas) is dit een oplossing. Het paard leert dat er buiten alleen maar gestapt wordt.
Als ook dat niet gaar omdat hij gelijk al druk is , dan iemand meenemen die hem vasthoud en samen een uurtje buiten gaan stappen.
Dit is iets wat tijd gaat kosten, en je moet veel geduld hebben.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:35

Je moet je buiten vooral NIET op gaan lopen fokken door zijn gedrag!
Vaak ben je het op een gegeven moment zat en wordt je wat kribbig en ga je dat op je paardje afreageren.
Niet doen! Dat werkt altijd ave-rechts. Laat hem maar gek doen, gewoon zitten en er om lachen :D

Die van mij is ook hyper buiten :):) (alleen of met andere paarden, maakt hem niks uit) hij hangt graag de bink uit :o.
Sinds ik met hem thuis veel schakel, gaat het buiten ook een stuk beter.

En verder: Je bent buiten, dat is vrijheid, blijheid! Ze zijn dan altijd veel frisser en opgewonden.
Geen hem ook een beetje een kans ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:50

Heel heel heel vaak buiten gaan rijden, dan went ie er aan en is het niet meer iets om zich druk over te maken. Heel veel beweging geven. De energie moet er een beetje af....
Zelf heel rustig blijven (en als je dat niet bent echt doen alsof, moeilijk hoor)

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:00

xSophiie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 16:35

d0nnaa_dan schreef:
Wat een lastige kwestie TS!
Wellicht kun je eens een martigaal proberen, dat is veiliger en minder heftig dan een slof. En verder denk ik inderdaad veel oefenen, en uitproberen wat voor jouw pony het beste werkt.
De tips die hier worden gegeven door LETS en annebe zijn wel goeie, maar nog zullen ze niet werken voor iedere pony. Ik weet niet waar je op buitenrit gaat, maar misschien kun je ergens een volte draaien en deze steeds kleiner maken zodat 'ie wel af moet remmen? Niet direct omtrekken in volle galop natuurlijk, dan is het risico dat 'ie valt aanwezig...
Gewoon heel vaak doen, en een scherper bit en de slof nog maar even achterwege laten ;)

Ze draagt al een martingaal maar helpt niet.. ;s

Baldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:50

Anders moet je een keer met haar gaan wandelen. Of les nemen. In ieder geval veel oefenen en het er niet bij laten zitten.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 16:53

Baldi schreef:
Anders moet je een keer met haar gaan wandelen. Of les nemen. In ieder geval veel oefenen en het er niet bij laten zitten.

Met wandelen bedoelen wij nederlanders aan de hand wandelen ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:19

Mijn pony deed dit in het begin ook altijd. Gewoon omdat hij het zo leuk vind. Bij mij was er niks tegen te doen. Ik deed in het begin een martingaal om maar dit hielp niet echt. Toen ik vaker naar buiten ging, na de les, wende hij er meer aan en werd minder gek altijd in het bos. Bij mij was het gewoon iets waar ik vrede mee moest hebben. Hij is in het bos nou eenmaal vrolijk en dat zal hij ook altijd blijven. Heeft niks te maken met les want we reden M en oefenden op Z niveau wat allemaal goed ging, dus de basis zat er zeker goed op..

Mijn tip aan jou is; ga zoveel mogelijk naar buiten zodat het naar buiten gaan niet een heel gedoe word maar meer een wenning. Hij blijft het natuurlijk even leuk vinden maar de echte lol is er dan wel af waardoor die zo niet te houden is. Ik hoop voor jou dat je het kan oplossen :)