Rechterachterbeen buiten massa in draf, hoe rijtechnisch?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Willekes

Rechterachterbeen buiten massa in draf, hoe rijtechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 20:31

Hoi,

Ik heb even een vraagje. Mijn paard word regelmatig behandeld door fysio/ostheopaat. Onlangs eind november behandeld. We rijden een paar keer per week dressuurmatig (gymnastiseren/rechtrichtende arbeid). Voornamelijk in stap op dit moment om op te bouwen. Ook rijden we wel buiten en longeren we. Ook de basis van de Academische Rijkunst aan de hand zijn we mee bezig (les).

Ook heb ik regelmatig les als mijn paard ok is en nu weer als ze in conditie is. Fysiotherapeut komt begin februari weer, ostheopaat ergens half maart geloof ik. DA heeft ons doorverwezen.

Nu viel het mij van de week met longeren op dat ze linksom haar rechterbeen buiten de massa plaatst. In stap zie ik het niet goed. Lijkt om de diagonale beweging te gaan waarbij het echt tot uiting komt. Galop rijden we nog niet op advies. Paard lijkt wel los in het lijf en is op mijn zit te rijden. Ook met mijn vriendin vertoondt ze onder het zadel hetzelfde beeld. Linksom op de volte, rechterbeen buiten de massa. Ook buiten blijkt het vandaag niet ok in draf. In stap heb ik er minder moeite mee om het been er ''correct'' onder te rijden. Is ook minder hevig of voor mijn gevoel nauwelijks voelbaar aanwezig.

Heeft iemand tips of advies hoe ik dit rijtechnisch kan proberen te corrigeren? Is dit (nog) mogelijk. Ook wat anatomische achtergrond informatie is welkom of links met informatie. De site van Marijke de Jong en zo ben ik bekend mee.

We rijden stelling, buiging, voorwaarts neerwaarts, van achteren naar voren toe. Wat verzamelen en weer weg rijden, schoudervoor, schouderbinnenwaarts, travers, renvers. Even om een indruk te geven wat we wel mogen. Of toch wachten op weer de fysiotherapeutische behandeling? Ik ga contact opnemen met mijn instructrice.

Alvast bedankt. Willeke

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:33

En wat doet ze op dat moment met het linkerachterbeen, spoort dat wel?

bertusjmandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:39

misschien is ze niet genoeg rechtgericht is misschien te veel of te weining stelling en lengtebuiging
aangezien ik lees dat het op de volte is

doei

Re: Rechterachterbeen buiten massa in draf, hoe rijtechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 03:05

Is je paard linksgebogen?

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 10:40

Linkerkant is sterker ontwikkeld dan rechts. Het is zowel met longeren - zonder hulpteugels- als onder het zadel als rechtuit op het bospad, dat ze haar rechterbeen buiten te massa zet. Het linkerachterbeen spoort naar mijn idee wel goed. Zover ik met mijn kennis kan beoordelen. Ze heeft op rechts wel een blessure gehad vroeger maar nu geen last meer van. We doen veel eraan om beide kanten een gelijkmatig ontwikkeld paard in bespiering te krijgen. Ze zit op links wel iets meer ''vast'' rondom het lendengebied onder het zadel voelbaar.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:37

Willekes schreef:
Linkerkant is sterker ontwikkeld dan rechts. Het is zowel met longeren - zonder hulpteugels- als onder het zadel als rechtuit op het bospad, dat ze haar rechterbeen buiten te massa zet. Het linkerachterbeen spoort naar mijn idee wel goed. Zover ik met mijn kennis kan beoordelen. Ze heeft op rechts wel een blessure gehad vroeger maar nu geen last meer van. We doen veel eraan om beide kanten een gelijkmatig ontwikkeld paard in bespiering te krijgen. Ze zit op links wel iets meer ''vast'' rondom het lendengebied onder het zadel voelbaar.

Ik zou nog eens goed kijken naar juist het linkerbeen...vaak als het rechterbeen buiten de massa wordt geplaatst wordt het linkerbeen juist midden eronder gezet. Dit kan komen door inderdaad ongelijke ontwikkeling, rechtsachter is dan niet sterk genoeg, maar het kan ook betekenen dat ze een van de voorbenen (ehm...het rechter geloof ik) aan het ontlasten is of dat ze in haar hele lijf scheef loopt.
Is ze echter feitelijk wel recht, dus linksachter spoort mooi, en alleen dat rechterachterbeen zwiebert afentoe wat, lijkt het eerder een spier en daarmee dus kracht kwestie te zijn...die minder ernstig is en makkelijker op te lossen door mooi verder te trainen en wat extra aandacht te besteden aan het sterker maken van het rechterachterbeen.

Oja, als ze links wel blijft sporen, strijkt ze dan niet onwijs? Evt even in de gaten houden...

doei

Re: Rechterachterbeen buiten massa in draf, hoe rijtechnisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:21

Als ze linksgebogen is dan is rechts de sterkste kant.
Dus zou ze ook het meeste rechts vastpakken en in dat geval dan zou ik zeggen de rechterteugel loslaten zodat het rechterachterbeen eronder kan komen.

In jou geval is je paardje dus rechtsgebogen plus ze doet het ook in vrije beweging.
Daarvoor kan ik geen verklaring vinden.

Mijn paardje heeft een tijdje een wat stijf linkerachterbeen gehad. Dit heb ik opgelost door fysio oefeningen die jezelf kan doen (van me instructrice geleerd).
- been optillen en van voor naar achter rustig rondwiegen. Eerst houden ze vast en dan laten ze los en kan je het been erg soepel rondwiegen
- Aan de hand op de rechtervolte zetten en het rechterbeen eronder vragen met bv. je zweepje
- Ik masseerde de boel ook lekker in met spierspray

Het werd steeds beter en na 2 weken was het verholpen.
Ik doe nu preventief beide achterbenen 1x per week op die manier.