Eindelijk van mij, Haflinger Nick

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loontje1990

Eindelijk van mij, Haflinger Nick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 20:27

Begin oktober mocht ik mij al zijn baas noemen, maar sinds afgelopen woensdag is hij helemaal van mij :D Ik wou weer een keer rijfoto´s, dus camera mee naar stal, iemand vragen voor foto´s en gaan met die banaan. Ik reed in de binnenbak, daarom kan de kwaliteit soms tegenvallen.

Mag ik jullie voorstellen:
Naam: Nick
Ras: Haflinger
Leeftijd: 26-04-2006
Vader: Naro
MV: Liz Artmann

Op dit moment rijden we F9 op wedstrijden. In de lessen zijn wij vooral bezig met rechtrichten, aan de hulpen en het over de rug rijden. Soms pakken we ook zijgangen(wijken en begin SchouderBinnenwaarts) erbij. Linksom gooit Nick zijn kont makkelijk naar binnen en zit ook een beetje vast. Iemand tips om hem losser te krijgen?
Wat mij bij mijzelf opvalt zijn mijn benen die een eigen leven hebben. Normaal gesproken rijd ik met kortere beugels (spring vaak), dus dit was even wennen. Ook mijn schouders heb ik vaak naar voren, dit komt omdat ik wat naar voren gebouwd ben en ik een aantal jaar geleden mijn sleutelbeen heb gebroken. Deze breuk is wat scheef gaan groeien. Met mijn houding zijn we druk bezig ;)
Voor ik het vergeet: Ik weet dat mijn handen laag&breed staan, dit moet van mijn instructeur ;) Ik weet waar ze horen ;) En zweep niet omhoog laten wijzen :oo :+

Loswerken
http://img195.imageshack.us/img195/576/imgp7009g.jpg

Iets meer naar binnen vragen
Afbeelding

Rechtsom
Afbeelding

Galopje. Niet naar voren vallen
Afbeelding

Iets opgekropt
Afbeelding

Mijn ventje <3
Afbeelding

Hij kan het wel
Afbeelding

Vertekend beeld door scheve horizon
Afbeelding

Hier ging hij iets hangen
Afbeelding

Linksom blijft moeilijker
Afbeelding
Afbeelding

Uitstappen
http://img46.imageshack.us/img46/6033/imgp7076.jpg

Moe Nick?
http://img143.imageshack.us/img143/7520/imgp7126.jpg

Tips welkom ;)
Reden van de vlechten is dat hij eerst hele korte manen had (ZE). Hij staat ook onder een deken met hals, zonder vlechten heb ik een ragebol :o

Boender123

Re: Eindelijk van mij, Haflinger Nick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:31

leuk :D
let wel op je benen :P
Nick is leuk ylona wees er trots op *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:45

Ylona ik fiks binnenkort als het beter weer is wel een foto shoot voor ons met de hafjes!
Dan kunnen we het bos in gaan or de zand verstuiving op gaan haha!

Verder zie ik dat Nick heel erg voor uit is gegaan!
Ik ben erg trots op je <3

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:54

Allereerst, Wat een geweldige haf!

Ben zo fan van haflingers, en vind het ook zo zonde dat ze 'dunner'worden gefokt.

ten 2e, Gefeliciteerd, en ik weet zeker dat je een heleboel plezier aan hem gaat beleven. Geniale naam ook, Nick :D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:02

Hij doet het ontzettend goed ylona! jij hebt al erg veel bereikt met Nick en je gaat ook nog veel verder komen met hem. Ik ben blij dat hij nu van jou is,iemand die goed en lief is voor paarden en er tijd insteekt.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:05

Je handen zijn niet alleen laag en breed, maar op de meeste foto's ook volledig gesloten. Zo kun je nooit 'elastisch' zijn in je handen, je kantelt ze helemaal naar achteren.

loontje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 21:15

Ik heb inderdaad een rare ´knik´ in mijn polsen(of bedoelde je dit niet?), dit zie ik nu op de foto's. Tijdens het rijden merk ik hier niks van(van boven heb je ook een ander zicht). Hoe kan ik dit het beste afleren? :+
Hij is inderdaad een stuk beter gaan lopen, als je vergelijkt met een tijd geleden :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:16

Of je beugels moeten nog iets langer, zadel lijkt aan de kleine kant qua zweetbladen want soms zitten je knieen er bijna voor of een ander zadel aanpassen, ook op jou als ruiter.
Je pony vind ik heel leuk, stoer dier maar je handhouding vind ik persoonlijk heel erg slecht, zo kun je niet snel genoeg reageren en deze hand/armhouding is zo moeilijk af te leren dus begin daar maar snel mee.
Instructeurs hebben ook niet altijd gelijk dus verdiep je eens in de juiste arm/hand/lichaamshouding want daar is genoeg over te vinden en daar kun je alleen maar nog beter van worden, veel succes.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:18

loontje1990 schreef:
Ik heb inderdaad een rare ´knik´ in mijn polsen(of bedoelde je dit niet?), dit zie ik nu op de foto's. Tijdens het rijden merk ik hier niks van(van boven heb je ook een ander zicht). Hoe kan ik dit het beste afleren? :+
Hij is inderdaad een stuk beter gaan lopen, als je vergelijkt met een tijd geleden :+

Een tijd geleden kon hij nog eigenlijk nix!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:19

gohya schreef:
loontje1990 schreef:

Een tijd geleden kon hij nog eigenlijk nix!

Klopt toen zei heb begon te rijden kende hij alleen de basis, stap, draf & galop...

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:22

Leuke haflinger om te zien! Over je handen is al gezegd, ik zou daarbij proberen het lichtrijden wat 'kleiner' te houden, dus minder ver uit je zadel te komen. En ik weet niet of het kan, maar je zadel zou wat mij betreft iets verder naar achter mogen liggen zodat hij de schouder van je pony niet hindert, nu lijkt hij op/maar net achter de schouder te liggen.

Verder zou ik zeggen, lekker door blijven trainen!

loontje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 21:42

bigone schreef:
Of je beugels moeten nog iets langer, zadel lijkt aan de kleine kant qua zweetbladen want soms zitten je knieen er bijna voor of een ander zadel aanpassen, ook op jou als ruiter.
Je pony vind ik heel leuk, stoer dier maar je handhouding vind ik persoonlijk heel erg slecht, zo kun je niet snel genoeg reageren en deze hand/armhouding is zo moeilijk af te leren dus begin daar maar snel mee.
Instructeurs hebben ook niet altijd gelijk dus verdiep je eens in de juiste arm/hand/lichaamshouding want daar is genoeg over te vinden en daar kun je alleen maar nog beter van worden, veel succes.

Beugels moeten echt niet langer, met deze lengte sta ik al bijna op mijn tenen, waardoor ik mijn been niet goed lang kan houden. Zoals in de OP stond, is dit een van de eerste keren dat ik langer zit, normaal zit ik drie gaten korter voor het springen. Het zadel past toch echt goed, heb er alleen geen kniewrongen aanzitten.
Over mijn handhouding: Als ik les heb van een andere instructeur waarbij ik mijn handen volgens het 'boekje' moet houden, dan lukt mij dat. Ik heb altijd volgens het 'boekje' gereden, alleen bij mijn nieuwe instructeur moeten ze dus lager en breder. Het is dus niet iets wat ik moeilijk afleer, maar bedankt voor je reactie ;)

@cavia: Ik heb het zadel goed achter de schoft&schouder gelegd. Ik controleer altijd na het rijden of hij nog goed ligt.

En daarbij, foto's blijven momentopnames. Bedankt voor jullie reacties :)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:59

Beugels langer? Ik zou eerder zeggen een gaatje korter vind je zo erg lang zitten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:31

Zeg ook niet dat het zadel verkeerd op je pony ligt, maar als je geen wrongen hebt dan kan ik me dit beeld voorstellen, handen lager en wijder betekend niet handen zo naar binnen knikken/vastzetten, daar zou deze instructeur dus zeker op moeten letten.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 08:55

Je beugels zijn wel degelijk aan de korte kant (kijk maar op de foto met de scheve horizon). Het feit dat je je beugels kwijtraakt en je hakken niet uit kunt drukken, komt door je hele zit. Je zit niet onafhankelijk genoeg en klemt je daarom "vast" met je bovenbenen, waardoor je moeite krijgt om je beugels vast te houden. Terwijl eigenlijk zijn die beugels een klein hulpmiddeltje voor je balans, maar moeten je benen precies zo liggen zoals ze zonder beugels ook zouden hangen. Doe je beugels uit, laat je benen ontspannen hangen en je moet door alleen je tenen iets omhoog te doen je beugels kunnen "opvissen" met je voet. Niet je been optrekken! Als dat kan, dan zitten je beugels perfect.

Rij anders eens zonder beugels, dat verbeterd je zit enorm! Ook in galop zie je dat je voorover getrokken wordt, omdat je niet genoeg balans vindt. Ik bedoel het niet gemeen hoor, want je ziet hoeveel plezier jullie hebben en hoeveel je om hem geeft! Maar dit kan je wel helpen, dus echt oefenen op je zit!

W.b. je handen, probeer ze in ieder geval te ontspannen! Ze lijken nu soms wat verkrampt, zoals op die galopfoto.

Succes!

RedZone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:26

Wat een leuke pony heb je!
Probeer je handen wat meer bij elkaar te houden, ik krijg het idee dat je wat krampachtig zit. Probeer ook goed rechtop te blijven zitten.
Ik denk zelf dat je je beugels nog wel wat langer mag doen en net als Jethafa denk ik dat dit zeker helpt bij je houding.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:30

Wat een leuk beestje :)

Je beugels zouden inderdaad best een stuk langer mogen :j

Je zit erg verkrampt , dat zie je heel goed aan je handen maar ook in de rest van je lichaam , je komt teveel omhoog uit het zadel bij het lichtrijden en daardoor (plus het verkrampen) lijken je beugels voor je gevoel misschien wat te lang.

Maar ze zijn ècht een behoorlijk stuk te kort :)

Volgens mij heb je een hele mooie zit als je hier even wat aandacht aan zou besteden d.m.v. zitlessen , of bvb. wat zonder zadel rijden zodat je de bewegingen wat beter leert te volgen , leert dat lichtrijden niet meer hoeft te zijn dan jezelf door het paard ietsje uit het zadel omhoog te laten veren , en niet jezelf afzetten op je stijgbeugels , je hoeft echt niet rechtop te gaan staan :)

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:34

leuk paardje hoor!, let idd op je benen en handen. maar vind het er netjes uitzien
veel plezier nog met m :)

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:15

Mooie haflinger en ziet er heel mooi uit :D probeer je handen bij elkaar te houden en het lijkt op sommige foto's dat je beugels wat aan de korten kant zitten.. probeer wat langer te rijden maar als jij het lekker vind zitten prima :D

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:36

je moet zorgen dat je je handen niet vast gaat zetten en naar voren kijken & dan rechtop zitten :) ! maar wat een leuke haflinger <3! het ziet er best netjes uit hoor :D

loontje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 21:25

Over de beugels: voor dit zadel zit ik al erg lang. Het is geen dressuurzadel, maar een VZH richting springen. Bij die zadels moet je niet lang zitten, omdat je dan helemaal geen steun meer hebt met die korte zweetbladen. De beugels hangen, als ik mijn benen los heb, ook maar net bij mijn enkel. Zitlessen krijg ik al, ik deed ook mee aan de FNRS zitcompetitie vorig jaar (was 3e bij de regiofinale's, 1e keer meedoen.) Daarbij is Nick nog een jong dier die nog wel eens weg wil schieten, zoals ik al eerder zei zit ik normaal 2 tot drie gaten korter bij hem.
Naar voren kijken is inderdaad een goeie ;) Ik vind zijn manen gewoon te mooi :+ (hij had anderhalf jaar geleden nog fjordenmanen qua lengte.)
Iedereen bedankt voor jullie reacties, ik zal er zeker wat mee doen ;)

Linsey93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 08:45

let op de knik in je polsen wie ik op sommige foto's zie ook in de galop op je kont blijven zitten en je knieën niet zo klemmen lekker ontspannen gaan zitten in je zadel, in de meeste gevallen breng je het dan ook over op je paard waardoor hij zich ook weer ontspant ;)

offtopic: tot zo in de les }> :+

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 10:49

Ylona ik zal als ik jou was op deze lengte een poosje door rijden.
Het is puur wennen dat je nu het gevoel heb dat je zo lang zit!
Als je zo een poosje blijft rijden en je gaat dan weer korter zitten geloof mij dan zit het niet meer lekker..:P

En probeer te ontspannen in je schouders.. dan ontspannen je handen ook gelijk.
Het ziet er uti alsof je je handen vast zet. maar dit kan ook zo lijken door de foto's :)

Verder is Nick echt wel een leukerd!:D Het ziet er leuk uit!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:17

Wat een prachtig beest, let af en toe wel op de verbinding van je teugels en de mond.
Af en toe hangen ze in een boogje, en tijdens dat boogje heeft je paard de tijd om er onderuit te komen;)
Verder ga ik met de rest mee, en ziet het er best netjes uit!

loontje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 09:27

Bedankt voor jullie reacties ;) Heb vanavond weer les met mijn topper, zal zeker denken aan jullie tips ;)